Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 10171
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er 22 år med fast jobb, masse venner og generelt ting på stell i livet. Har kjøpt leilighet som jeg venter på å flytte inn i. Har røykt ca hver helg i 2 år. Kan innrømme at det har vært perioder der jeg har røykt i 1 av ukedagene også, enten i selskap eller alene. Liker godt humøret jeg får av hasj, og liker måten det får meg til å tenke. Kreativitet, og evnen til å se ting på en annen måte. Når jeg røyker liker jeg å tøye på kroppen, og har en regel om å alltid gjøre noe fornuftig under rusen. For eksempel lese om ting som interesserer meg eller se dokumentarer.

Uansett, dagen jeg har fryktet kom idag. Kom hjem fra jobb og mamma konfronterte meg med det hun hadde funnet i skuffa mi. Ca 40 gram hasj. Jeg innrømte å ha røykt hasj i perioder i 2 år og sa at jeg hadde tenkt å fortsette med det fordi jeg ikke ser noe problem i det. Har løyet en del for foreldrene mine en del opp gjennom åra så tenkte å være litt ærlig nå. Det endte med at hun trua med å gjøre meg arveløs, sa at hasj bare er for tapere, hun håpte jeg aldri får barn, skulle aldri hjelpe meg mer, aldri ha noe kontakt. Oppegående og glade mennesker skal visstnok ikke røyke. Hun prøvde å skylde alle "dårlige" ting i livet mitt på hasj. For eksempel en venn som har slutta å besøke meg. Samtalen varte i 3 timer og hun sa jeg må mangle noe i hode, eller bare ha blitt veldig dum av hasj. Hun sa jeg ikke har empati siden jeg ikke unnskyldte meg og ba om tilgivelse. Spurte om jeg ikke tenkte på hun da jeg røykte. Hun fortalte om at en jeg har gått i klasse med som har hatt en tøff oppvekst har fått mer suksess i livet enn meg, selv om jeg har hatt en ordentlig oppvekst der foreldrene mine har støtta meg 100%.

Sitter her nå og lurer på hva jeg skal gjøre. Har jo ikke lyst å miste kontakt med hele familien. Kan hvertfall ikke overtale besteforeldrene mine. Kan jo også gå tilbake og trekke tilbake alt jeg har sakt og si at nå er det på tide og slutte pga det er 2 personer i livet mitt som sier at jeg skal det.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei kompis
Som sagt, du burde forholde deg passivt til dette, de må tenke over dette. De er glade i deg, så de burde ikke være så dumme at de kutter deg ut.
Kjip situasjon du er i.Husk at når foreldre blir redde,så blir de sinte.Hun gjorde bare det hun kunne for å ta kontroll over situasjonen.
foreldre har en snodig tendens til å spille på samvittigheten når de prøver å ta kontroll og "fikse"noe.
Dette er ubevisste handlinger.

Det beste du kan gjøre er egentlig bare å fortsette og føre livet ditt på riktig måte,og vise de at du håndterer livet,selv med hasj.

Min erfaring er at enten så aksepterer de det,eller så benekter de det.
Aller helst sistnevnte
Vel du er 22 år og har hele livet foran deg og ting ser ut til å gå greit. Jeg mener du bør levet livet som du ønsker, og ikke la noen hindre deg pga rusmidler som er vært stigmatisert i alle disse år.

Thats my 2 cents
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det var en sykt drøy reaksjon av moren din. Beklag for henne at du gjorde det under hennes tak, men be om forståelse for at du løy om det gitt hennes reaksjon. Forklar at om hun ikke vil ha noe mer med deg å gjøre, så får det være, men at hun bør tenke over hva hun sier og hvordan hun oppfører seg, og at måten hun snakket til deg på var veldig sårende og gjorde deg lei deg. Viser du at du klarer deg helt fint, så skal du se at ting ordner seg. Jeg tror ikke det er sunt å komme krypende tilbake til henne når det var hun som var den drøye. Det vil promotere liknende oppførsel senere dersom du gir etter når hun truer med å kutte kontakt osv... Det er ikke greit å snakke slik.

Dersom du står på ditt og gir henne en sjanse til å stå for det hun har sagt, så vil hun forhåpentligvis roe seg ned, beklage oppførselen sin og så kan dere snakke sammen om dette ordentlig.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har jo en leilighet du skal flytte inn i. Om det er snart er det kanskje bedre å bare prøve å la være å røyke til du får flyttet ut. Jeg får nøkkelen i morgen så det blir bra
Moren din høres ut som en gigantisk egoist med en kjempe stor mangel på empati og med en fryktelig stor mangel på kunnskap rundt temaet. En ting er jo at hun tror hasj er døden pga mangel på kunnskap og jeg kan skjønne at hun ble satt ut siden hun sitter på såpass vranglært informasjon om stoffet, men all den dritten du skulle få pga ett stoff bruk er jo faktisk helt utrolig?! Som forelder så skulle man tro hun kom til å bli mer bekymret enn sint og heller tatt en mer hjelpende tilnærming, men i stede blir hun faktisk sint og ikke har lyst til å ha noe med sin egen sønn/datter å gjøre? Klarer til og med å vinkle dette over på henne selv... Kjenner det koker over bare av å lese sånt som dette. Mother of the year!!!

Uansett, av erfaring så kan man ikke åpne øynene til sånne folk. Hasj blir nok aldri stuerent for din mor uansett hvilke informasjon du skulle legge frem, mest sannsynlig så gidder hun ikke kaste ett blikk på det engang. Så om du vil prøve å fortsatt ha kontakt med henne så burde du gå tilbake til å lyve for henne. Si du aldri skal røre det igjen, du er lei deg og bla bla bla... Enten det eller så må du nok bare se det forholdet der som long lost, noe jeg selv hadde gjort etter den type behandling.
Sist endret av Alge; 31. oktober 2018 kl. 23:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alge Vis innlegg
Moren din høres ut som en gigantisk egoist med en kjempe stor mangel på empati og med en fryktelig stor mangel på kunnskap rundt temaet. En ting er jo at hun tror hasj er døden pga mangel på kunnskap og jeg kan skjønne at hun ble satt ut siden hun sitter på såpass vranglært informasjon om stoffet, men all den dritten du skulle få pga ett stoff bruk er jo faktisk helt utrolig?! Som forelder så skulle man tro hun kom til å bli mer bekymret enn sint og heller tatt en mer hjelpende tilnærming, men i stede blir hun faktisk sint og ikke har lyst til å ha noe med sin egen sønn/datter å gjøre? Klarer til og med å vinkle dette over på henne selv... Kjenner det koker over bare av å lese sånt som dette. Mother of the year!!!

Uansett, av erfaring så kan man ikke åpne øynene til sånne folk. Hasj blir nok aldri stuerent for din mor uansett hvilke informasjon du skulle legge frem, mest sannsynlig så gidder hun ikke kaste ett blikk på det engang. Så om du vil prøve å fortsatt ha kontakt med henne så burde du gå tilbake til å lyve for henne. Si du aldri skal røre det igjen, du er lei deg og bla bla bla... Enten det eller så må du nok bare se det forholdet der som long lost, noe jeg selv hadde gjort etter den type behandling.
Vis hele sitatet...
Lett å bli sint på "pårørendes" oppførsel,men sinne er frykt,og frykt er irrasjonell
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Lett å bli sint på "pårørendes" oppførsel,men sinne er frykt,og frykt er irrasjonell
Vis hele sitatet...
Personlig mener jeg moren til TS oppførte seg fryktelig, uavhengig av hvor redd hun måtte ha blitt.

hun trua med å gjøre meg arveløs
Vis hele sitatet...
hun håpte jeg aldri får barn
Vis hele sitatet...
skulle aldri hjelpe meg mer
Vis hele sitatet...
aldri ha noe kontakt
Vis hele sitatet...
Hun sa jeg ikke har empati
Vis hele sitatet...
Hun fortalte om at en jeg har gått i klasse med som har hatt en tøff oppvekst har fått mer suksess i livet enn meg
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skal tenke så veldig mye på akkurat hva som ble sagt i den samtalen. Din mor var nok mer redd, stresset og oppjaga enn hun sikkert noen gang har vært tidligere. Hun så hasj og du innrømmet det. "Tenkehjernen" koblet seg nok greit ut da, og angsten og frykten tok over.

Unnskylder ikke det moren din sa eller måten hun snakket til deg. Men jeg tror at årsaken til at ting ble som de ble var frykt. Frykt for at hennes sønn skal ende opp som sprøytenarkoman men knekk i knea å slitne klær sittende med pappkruset for å tigge penger til neste sprøyte. Folk som aldri har hatt noe med hasj å gjøre, eller aldri har følt for å prøve har neppe forsøkt å skaffe seg noe kunnskap om cannabis annet enn det de kanskje leser i avisen eller ser på TV. Og der er det jo ofte krigstyper og krisemaksimering når det snakkes om hasj.

Vet ikke om du bor hjemme hos foreldrene dine nå siden hun fant hasjen din. Men nå skal du jo straks flytte for deg selv så da får dere jo et pusterom. Så kan tankene modnes litt hos mor og far. Selv om du ble tatt av din mor så er jo ikke dette noe du er nødt å dele med dine besteforeldre. De lever nok helt fint uten å vite absolutt alt om deg.

Mest sannsynlig så vil jo moren din fortsatt være akkurat like glad idag fremover som tidligere, og hun vil neppe kutte deg ut. Det er sånn som kan komme ut når angsten og frykten tar overhånd. Neppe noe hun mener ærlig og oppriktig. Men det er nok slik at hun nå er veldig skuffet over deg, og akkurat det får du ikke gjort så mye med. Det er hennes følelser og de får ikke hun gjort så mye med heller. Det må nok gå seg litt til. Fortsett å være som du har vært, hjelp til om det trengs og oppfør deg som vanlig uten å bli sur eller bitter.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Personlig mener jeg moren til TS oppførte seg fryktelig, uavhengig av hvor redd hun måtte ha blitt.
Vis hele sitatet...
Ja det er jævlig sårende å høre dette fra sin egen mor,men om ts er i stand til å skjønne mekanismene som ligger bak disse irrasjonelle uttalelsene,så kan det spare de begge for unødvendig krangling og faenskap

Random sumerte det det jævlig bra her oppe.
Du kan jo vise henne innslaget om Cannabis i Folkeopplysningen på NRK?
Sist endret av Mumrikken; 1. november 2018 kl. 01:18. Grunn: c
Jeg skulle akuratt til og nevne det om folkeoplysningen som Mumriken skrev under her. På samme måte som homofile har blitt diskriminert opp gjennom tidene blir de som velger et etalternativt og tryggere rusmiddel diskriminert. Det kommer kun av uvitenhet. Uansett hadde jeg selv blitt bekymret om min sønn røykte seg stein hver dag, men siden du er såpass disiplinert i bruken burde det ikke gå utover personlighen. Om moren din ikke ikke mykner til etter folkeoplysningen tror jeg desverre det er lettere og la henne leve i livsløgnen om at du "har sluttet". Jeg selv holdt hasjbruk skjult for foreldrene mine i alle de årene jeg selv tøykte det, og vet med meg selv at det var det klokeste valget.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Personlig mener jeg moren til TS oppførte seg fryktelig, uavhengig av hvor redd hun måtte ha blitt.

hun trua med å gjøre meg arveløs
hun håpte jeg aldri får barn
skulle aldri hjelpe meg mer
aldri ha noe kontakt
Hun sa jeg ikke har empati
Hun fortalte om at en jeg har gått i klasse med som har hatt en tøff oppvekst har fått mer suksess i livet enn meg
Vis hele sitatet...
Men du må forstå at vi snakker om en hysterisk mor som nettopp har funnet ut at sønnen røyker hasj, i et samfunn hvor cannabis ikke er lovlig. Jeg ser for meg at det er lett å lire av seg sånne strofer i en sånn situasjon. Ei vet du heller ingenting om hvordan "krangleklimaet" er hjemme, eller i hvilken kontekst og med hvilket tonefall disse tingene ble sagt.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror attituden hennes er mer skadelig enn hasj. Jeg hadde prøvd å hadd en samtale i etterkant når alle har roet seg litt ned.
Er dessverre mange i Norge som har lite til null kunnskap om cannabis og din mor er tydelig en av dem. Det hun sa om å true med å gjøre deg arveløs, kutte all kontakt osv. bare fordi du røyker cannabis er ganske forkastelig. Hun sier du ikke har empati, men hun bruker ikke empati selv for å prøve å forstå din side av saken.

Det er forståelig at hun ble sjokkert, ja, tilogmed sinna mtp. hennes manglende kunnskap. Det er tross alt ulovlig og som mor eller far vil man jo det beste for barnet sitt. Så selv en mor med mer liberalt syn på cannabis kan forståelig nok bli bekymret pga. det ulovlige aspektet. (Vil legge til at 40 gram hasj sikkert kan virke enda mer skremmende enn hvis du hadde hatt 4)
Din mor ser dog ikke ut til å fokusere noe på at du er i jobb og har gode venner. Det hadde jo vært mer å mulig bekymre seg over det hvis situasjonen din var verre.
Håper du lar henne roe seg, tenke over ting og prøver å ha en samtale med henne etterhvert. Prøv å snakk ærlig med henne om din side av saken. Med tiden vil hun nok forstå mer.
Synes det er overraskende å lese hvordan mange slakter moren til ts. Jeg har full forståelse for hennes reaksjon. Jeg kjenner henne ikke, men de stygge uttalelsene er sagt i affekt og jeg kan se for meg at min mor hadde reagert på samme måte.

Dessuten var det hun som fersket deg. Alt kom på en gang og sjokket blir vel ikke mindre av det.

Den største grunnen til sinnet er sikkert skuffelsen og jeg gir henne medhold i mye, fordi du bor under hennes tak. Hun har rett til å bestemme om det er greit med narkotika i hennes hjem eller ikke.

At du har ting på stell er vel et godt argument, men det blir vel kanskje ugyldig da din mor alltid vil tenke at du ville gjort det bedre uten hasj og at du pisser på potensialet ditt.

Hasj er hasj, men for de som ikke har hatt mulighet til å forstå at det ikke er så ille som mye annet, så faller hasjen fort under samme kategori som sterkere stoffer.

I ditt tilfelle ville jeg nok lagt meg litt flat og forsøkt å bruke god tid på å opplyse. Kanskje gjennom saklige samtaler og med hjelp av gode, norske dokumentarer?

Gjør det tydelig at du forstår hvorfor hun reagerer (hvis du gjør det). Legg hasjen på hylla til du overtar leiligheten din? Jeg vet ikke. Er ikke noe englebarn selv, men for meg er et godt forhold til mine foreldre viktigere enn veldig mye annet.
Enig med Pope. Jeg har så og si ingen erfaring med rusmidler (annet enn det stemplet lovelig), men det er fort gjort å la følelser ta overhånd når man ikke er kjent med tematikken selv og du fersker 'englebarnet' ditt med narkotiske stoffer. Det er ingen hyggelig opplevelse, og det kan allerede da virke som om det er for seint å gjøre noe med.

Fordi jeg selv kjenner flere mennesker som bruker rusmidler og jeg veit at disse menneskene er greie og klarer å ta vare på seg selv så har jeg et litt mer liberalt syn på bruken - men dere burde jo tenke litt lengere enn bare det å kunne røyke. TS risikerer å miste kontakten med familien fordi h*n ønsker å røyke hasj. Det er på ingen måte verdt risikoen! Hva er mer verdt? En og annen high eller en sikker familierelasjon?

Det er ikke ofte jeg kommenterer rustråder, rett og slett fordi jeg sjeldent vet hva jeg prater om, men her er det en åpenbar løsning. Dropp hasj til du flytter ut slik at foreldra aldri merker det, eller lyv om bruken. Det er IKKE verdt å miste familie for hasj, uansett hva andre her skulle mene. Mora til TS virker kanskje trangsynt og krass, men hun bryr seg om ungen sin.
En kraftig reaksjon, noe ala det moren min ville komt med men ta det med en klype salt, det er mest sannsynlig mest et resultat av impulser, at de kan nekte deg og røyke når du er hjemme må du nesten bare respektere men det kommer til og roe seg, til og med faren min som er den største motstanderen til narko som jeg vet om har et avslappet forhold til hasj, man mener (som meg) at hasj ikke er noe verre en alkohol og at dem som røyker ikke gjør noen skade, de sitter ofte og spiser god mat og snop mens de ser på tegnefilm, helt innafor, mye av motdtanden mot hasj kommer av propaganda fra mediene samt at det av en eller annen grunn er ulovlig mens alkohol er lovlig, si til moren din at du forstår reaksjonen hennes men at du med handa på hjertet har alt på stell og helsa i behold og så lenge du har det ser ikke du problemet med og ta deg en blås i ny og ne på samme måte som og ta seg et par pils til fotballkampen, pust ut du for dette kommer til og gå fint, vi er i 2018 og "alle" røyker gall i dag ��
Det beste er å konfrontere henne med fakta. Sett dere ned sammen å se https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysn...615/07-09-2016
Sist endret av trikker95; 1. november 2018 kl. 12:59.
Uten og gidde lese alle fornuftige svar fra alle medfreaks.

Been there done that.
Foreldrene mine så på hasj som heroin og mente jeg kom til og ende opp på gata.

Etter flere ganger å ha blitt busta enten fjern, eller foreldre har funnet stasj. Bestemte jeg meg som deg, og si ja jeg røyker og kommer til og fortsette med dette. Da dere er ignorante som sammenlikner dette med heroin. Tunnelsyn, jeg vet jeg ga faen og hadde 0 respekt for mine foreldre.

Men min tankegang er og har alltid vert "fødsel - død" have a blast i mellom tida. Ha ett liv du liker og ikke angrer på.

Fornuften tok meg og jeg ga opp hasj og fortalte foreldrene mine dette. Da var deres perspektiv på saken annerledes pga. dem hadde gjort research selv.

Men ble trua med politianmeldelse, kastet ut av huset og alt som foreldrene kan si.
Det morra di sa er nok bare morsinnstinkt ihåp om at du skal tenke over saken fra deres side.

Jeg er selv godt i 20 årene med fagbrev, og godt betalt jobb. Betydde nada for dem.

Håper dere ordner opp og tillitten blir det den engang var.
er du 22 år og bor under taket til morra di, så gjør du som morra di sier. Ellers er det bare å flytte ut å røyke hvor mye du vil. 22 år gammel så er du 4 år over tiden og mor din er vel lei av å ha deg i hus, nå er du blitt narkoman i tillegg. At du røyker tjall i tillegg er vel ikke positivt. Sånnt gjør man så mye man vil hjemme hos seg selv.

Røyker selv sånn at det er sagt, men har respekt for de som ikke vil ha slikt i nærheten, og ikke MINST for de som ikke vil ha rusmiddler i hus.
Lettere å blir respektert som tjallis om man respekterer de som ikke er det.
Sist endret av mr.roundtree; 1. november 2018 kl. 14:39.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Update; Sov hos ei vennine igår og kom først hjem nå ikveld. Da jeg kom inn på rommet mitt såg jeg at hun hadde lagt narkotikaen på bordet mitt. Dette skal jeg vel tolke som om at jeg nå har valgt drugs framfor familien. Har ikke møtt hun enda men håper hun roer seg ned etter hvert. Det virker som hun oppholder seg på soverommet. Møtte på pappa og han sa ikke hei en gang.
Vist det er alt som skal til for at familien din ikke vil ha noe mer med deg å gjøre så kan dem mildt sagt brenne i helvetet, etter min mening da. Grav ned hasjen din og prøv å lyv litt til dem å si at du aldri skal røre det igjen? Takk for at du holder oss oppdatert
Enig med resten her at beste løsningen er å legge hasjen på hylla for en stund.
Når du flytter ut kan du vurdere om du vil begynne igjen, men så lenge du bor hjemme er det best å bøye seg for alle fordringer foreldrene dine setter fram. Ikke begynn å mase om at hasj er ok etc. nå, jeg tror det er et blindsport for øyeblikket. Den samtalen får eventuelt komme senere.
Bare kvitt deg med det du har, for eksempel grave det ned som alge sier, og så forsøke å lappe sammen forholdet til foreldrene dine. Tror de fleste her er enige i at reaksjonen deres er litt i overkant, jeg og forsåvidt, men det er nå en gang sånn det er, så du får bare deal with it. Selv med så kjipe foreldre er det bedre å legge inn en ekstra innsats for å ha et nogen lunde greit forhold.
Det er veldig vanskelig å forklare og argumentere mot generasjon «krig mot narkotika» de vet best og det de har lært er fortstt riktig mener de. De gamle er oppvokst uten den informasjonen vi har fått gjenom internet og tv. Du får spørre henne om hun syntes du har vært helt udugelig og ikke fått til noe de 2 siste årene. For meg ser det ut som hasj har vært en svært liten del av livet ditt da du har ordnet deg leilighet og har fast jobb. Så stå på ditt, det du gjør er ikke være en folk som drikker hver helg.
Anonym bruker
"Hatsk Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjipt å høre om den trasige situasjonen du har havnet i.
Det suger selvsagt når foreldre hjernevaskede av propaganda går så hardt ut mot en betydelig del av livet ditt. Men, jeg vil fremdeles påpeke at de trolig ikke mener noe negativt med deres ytringer og ut ifra deres perspektiv og verdensbilde handler etter hva de selv mener er best for deg. Videre, er vurderingen om dine foreldre kan overtales til å akseptere ditt rusbruk eller ikke, noe kun du selv er i stand til å vurdere.

Relasjonene vi bygger til andre mennesker er etter min mening noe av det viktigste vi mennesker skaper under vår tid på jorden, og å opprettholde et godt forhold til familie burde være av ytterste prioritet.
Personlig, ville jeg derfor neppe gått hardt ut i dette tilfellet, på tross av at logikken og vitenskapen forsvarer ditt standpunkt. Og dersom det er utenkelig at de aksepterer ditt rusbruk, uavhengig av hvor lite skadelig du selv oppfatter det er; ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg valgte å kutte all kontakt med familie, kun for å ruse seg selv på en eller annen plante.

Dersom du ikke er villig til å oppgi å røyke denne planten, og heller ikke dine foreldre er villige til å akseptere at du røyker planten; er selvsagt det logiske alternativet å røyke i smug, akkurat slik så mange andre her i samfunnet ser seg nødt til å gjøre grunnet lover, normer og annen stigma.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Hvorfor prøver flere her inne til å få Ts til å prøve omvende moren? Det er poengløst, tror virkelig noen av dere moren vil endre perspektiv av 40 minutter med folkeopplysningen til NRK?

Nei Ts, du får bare lyve og si du aldri skal gjøre det igjen så blir det vel glemt med tiden
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om de er såppass sinte/skuffet/redd/såret/whatever så ville jeg heller bare føyd meg.
"Fuck familien" høres (for meg ihvertfall) ut som den type ugjennomtenkt stahet noen som ikke er ferdig med tenåringsopprøret ennå ville dratt.
Familierelasjoner burde være mer verdt enn å skulle stå på krava og "ha rett". Dette er jo foreldre som har vært greie helt til nå, så at de bryr seg er jo opplagt.
At ting blir litt feil når de er rådville får heller være.
Er det så viktig så smugrøyk når du flytter for deg selv.
Fjern det fra hennes hus å si du er ferdig med det. Virker ikke som du kommer noen vei med å være ærlig.

Man er nær mer familien, men man trenger ikke dele alt.

Når du bor for deg selv er det ikke hennes buisness hva du driver med.

Håper at du får barn og kan ha en skikkelig gjennomgang av rusmidler hvis de engang skulle ta seg en bønne.

Har selv familie som hadde politianmeldt meg hvis de fant noe.
Kast de 40 gamma mens foreldrene dine ser på. Sier sikkert faderen hei igjen.

Legg reven på hylla til du har flyttet inn i egen kåk. Eventuelt røyk en i skjul.

Klarer du ikke legge reven på hylla for en gitt periode pga familien har du kanskje et større problem enn du selv vil innrømme?

Ingen ekstrem reaksjon fra mor, spør du meg. Det er heller få som er opplyst på at cannabis ikke er så lite skadelig som det er, er det ikke misbruk.

Er tross alt en betydelig mengde de har funnet.
Typisk sjokkreaksjon. Det meste er sagt i affekt, ikke ta henne bokstavelig og ihvertfall ikke vær redd for at hun skal slutte å ha kontakt med deg.
Det beste du kan gjøre er å fortsette å leve som du har gjort til nå; ta jobb og venner seriøst, vis at du har kontroll på ditt eget liv.
Husk at det er vanskelig for moren din å se røykingen fra ditt perspektiv. Når du er 22 er hun sannsynligvis i førtiårene, og propagandaen om at cannabis er et taper-dop har vært massiv opp gjennom årene. Dette er kunnskapen hun har fått, hun forholder seg til den, og det fremkaller redsel og skam.

Hvorfor ikke dra en hvit løgn og si at du har revurdert forholdet ditt til røyk, det kan jo hende hun tror deg slik at relasjonene bedres raskere. Forelder-barn kontakt er komplisert nok fra før.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er typisk reaksjon av damer. De overreagerer ofte noe forferdelig når de blir sjokkert. Bare ta det med ro og ikke krangle tilbake. Etter en stund burde du få en unnskyldning.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er typisk reaksjon av damer. De overreagerer ofte noe forferdelig når de blir sjokkert. Bare ta det med ro og ikke krangle tilbake. Etter en stund burde du få en unnskyldning.
Vis hele sitatet...
Fordi menn overreagerer jo heller aldri på ting? Dette har vel mer å gjøre med å være litt blindet av morsinstinkt i øyeblikket enn å være dame i seg selv.
Er det noe damer derimot kan være veldig flink på er det å bære nag osv. i lang tid selv etter konflikten er over. Hvis moren er så innbitt på dette som hun høres ut tror jeg en unnskyldning kan være langt unna ennå.
Anonym bruker
"Overtalt Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du er 22 år og har blitt tatt i å røyke hasj av foreldre? Skulle ønske vi kunne byttet problemer.. Du er voksen - uansett hva du velger så kommer dette til å bli en bagatell senere i livet.
Kjip reaksjon fra mor men som mange har sagt, de blir redde og har generelt lite kunnskap om produktet. Sa til min mor at jeg har røyket i mange år, hennes reaksjon var mer av den nysgjerrige typen. Hvordan føles det, hva gjøre det med deg osv. MEN jeg har ikke sagt det til far som er mer av den gamle skolen.

Så det beste du kan gjøre (hvis du fortsatt vil røyke) er jo bare å å stå på i det vanlige livet. Jobb/skole/venner/familie må alltid komme foran hasj kosen. Men når helgen kommer og alle dagens oppgaver er gjort må du få lov til å ta en joint uten dårlig samvittighet


Dette går bra, nyt helgen
Opplevde selv noe lignende under min stonerperiode. Grunnet sterke hodepiner begynte jeg altså å røyke hasj/marijuana i en alder av 20 år. Jeg søkte selvfølgelig helsehjelp før jeg begynte å selvmedisinere med THC, og ble henvist til både spesialist angående migrene og psykiater, uten at jeg kan si det hjalp nevneverdig. På denne tiden bodde jeg altså sammen med min samboer i en kjellerleilighet vi leide av foreldrene hans/hennes (jeg har ikke spesifisert kjønn for å til en viss grad anonymisere personen det dreier seg om), og jeg må også legge til at også min samboer pleide å røyke, muligens mer enn meg da jeg som regel ikke røkte noe mer enn at jeg oppnådde smertelindring. På det meste kunne jeg røyke annenhver kveld, men jeg fikk alltid konsekvent unnagjort skolearbeidet først, og lot aldri røykingen gå ut over jobb eller andre aspekter av livet mitt. Jeg møtte derfor aldri opp på jobb eller skole bakfjern eller inkapasitert på noen måte. Jeg visste selvfølgelig at jeg kom til å bli tatt en dag, men jeg nøt tiden så godt jeg kunne.

Etter omtrent et halvt års tid kom dagen jeg hadde fryktet: mens jeg og samboeren sto inne på butikken klar til å betale for varene jeg hadde lagt på båndet fikk samboeren min en telefon fra foreldrene sine om at han måtte komme hjem umiddelbart. I det øyeblikket var det som om hjertet falt ned i brystet mitt, for jeg var fullt klar over hva det dreide seg om. Jeg og samboeren min betalte så for varene, og gikk hjem fra butikken. Da vi kom hjem satt begge foreldrene i stuen, begge med et blikk som tilsa at de ville gjøre han arveløs. Jeg var selvfølgelig skamfull, og beklaget derfor at jeg hadde oppbevart dette i deres hus. Jeg forsøkte å ta på meg all skylden for hasjen de hadde funnet (omtrent 2 gram), men de lot ikke samboeren min slippe unna så lett. De kom så med en lang tirade om hvor skadelig det å bruke narkotika er, og jeg fikk spesielt vondt av moren som satt der med tårer i øynene. Jeg vil si hun oppførte seg som mødre flest i den generasjonen ville oppført seg, og også hun spilte på vår samvittighet. Faren var dog mer sinna, og på et tidspunkt var jeg faktisk redd han ville gjøre samboeren min noe, så det forklarer kanskje hvor mye aggresjon han utviste. Etter den lange tiraden fikk jeg komme til ordet, mens samboeren min satt helt stum og taus. Jeg benyttet muligheten til å forklare om det egentlige skadepotensialet til hasj/marijuana, i tillegg til å forsøke å komme med litt mer nyanserte perspektiver på stoffet, uten at jeg følte jeg nådde helt frem til dem. Jeg visste at det var alfa og omega at jeg forholdt meg rolig i situasjonen og forklarte ting på en relativt nøytral måte, og jeg tror dette kan ha bidratt til å nedeskalere situasjonen en smule.

I de kommende ukene kom de mer frekvent på besøk til oss nede i kjelleren enn de noen gang hadde gjort før vi ble tatt, men vi aksepterte dette for å vise at de kunne ha tillit til oss. Dessuten sluttet vi å begge å røyke hasj/marijuana tvert, noe som motbeviste morens påstander om at det å slutte å røyke tvert kunne være farlig. Jeg vet ikke helt hvorfor hun påsto at det å slutte å røyke tvert kunne være farlig, men det sa ihvertfall noe om kunnskapsnivået til foreldrene til samboeren min. Men jeg kan ikke klandre dem da de har blitt utsatt for omfattende propaganda om "narkotika" og dets skadepotensiale helt fra barnsben av.
Sist endret av shining96; 2. november 2018 kl. 18:44.
Det er jo litt kjedelig at moren din sier alle disse slemme tingene til deg. Du har noen valg, 1: slutte for familien sin del og rein samvittighet. 2: Si du har slutta og gjør hva faen du vil. 3: Si du at du tar egne valg og låser døra de (som du slenger i trynet hennes) også får du ta de konsekvensene av det.

Fikk du tilbake de 40 gramma eller kasta hu de for deg?
Sist endret av Drugsarebadmkey; 2. november 2018 kl. 20:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Står lengre opp i tråden at TS fant igjen reven på skrivebordet. Så han har eventuelt kastet det selv
Slapp av med henhold til arv i alle fall, noe blir det uansett. Med mindre de bruker opp alt før de tar kvelden da ��

https://www.hegnar.no/Nyheter/Person...pliktdelsarven
Jeg kan nesten ikke tro det jeg leser her. At din egen mor kommer å sier slike ting pga. Noe så lite som litt hasjrøyking er etter min mening så hårreisende at om jeg hadde vært deg så hadde jeg gitt ganske faen og selv kuttet kontakten.
Høres ikke mye ut som noen særlig god mor dette her, altså.
Sitat av Who? Vis innlegg
Jeg kan nesten ikke tro det jeg leser her. At din egen mor kommer å sier slike ting pga. Noe så lite som litt hasjrøyking er etter min mening så hårreisende at om jeg hadde vært deg så hadde jeg gitt ganske faen og selv kuttet kontakten.
Høres ikke mye ut som noen særlig god mor dette her, altså.
Vis hele sitatet...
De fleste mødre ville vel sagt noe lignende for å få sønn eller datter til å slutte brått.
Hvilken mor er det som ønsker å se barna sine ruse seg og ødelegge livene sine?
Om du tenker litt på all narkopropagandaen våre foreldre og dems foreldre igjen er født og oppvokst på og har fått trykka inn i skallen igjennom flere år, tror du virkelig de bare skal skifte mening fordi sønnen eller datteren sier at "det er mindre farlig en alkohol" eller noe annet greier?

Jeg hadde i hvertfall ikke skiftet mening basert på kun min sønn eller datter som sa noe slikt om jeg var oppvokst på at alt av narkotika er farlig og selv det å prøve en joint 1 gang er nok til at man blir heroinist og uteligger.

De fleste foreldre ønsker ikke å se eller vite at barna sine ruse seg uansett hva slags rusmiddel det er, er man virkelig en dårlig forelder fordi man ønsker barna sine alt godt i verden og blir sur fordi ungen rører farlig stoff?

Hadde du som forelder virkelig blitt glad om sønnen eller datteren din kom hjem en dag og fortale deg at de har begynt å sette sprøyter eller snorte coke?`
For det tviler jeg sterkt på.

Og virkelig folkens... krangle om hvilke historier som er løgn og ikke?
Dette er ingen barnehage.
Sist endret av WebsterNick; 3. november 2018 kl. 21:18.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har fast jobb, en stor omkrets med venner, egen leilighet, og er en ung kar med livet på stell. Litt cannabis eller hasj til helgekos kan da umulig skade et menneske mer enn alkohol/sprit gjør mot kroppen, både fysisk og psykisk - som mange av våres kjære nordmenn styrter nedpå hver eneste fredag og lørdag.

Jeg forstår godt at moren din ikke liker "HASJ", da våres eldre generasjon har blitt matet opp med propaganda og feilinformasjon gjennom deres oppvekst. Hadde hun og din far brukt litt mer tid på internettet og lest gjennom alle studiene som har blitt publisert av leger og psykologer fra over hele verden angående cannabis, så tror jeg hun hadde vært på ditt lag.

Tenk rasjonelt. Du missbruker ikke hasj slik jeg har forstått det, du bruker det i helgen, og av og til i hverdagen når det passer for seg - for å kose deg - som alle andre mennesker gjør, enten der er å spise junk food, ta seg en liten drink eller ta seg en runk.

Hvis det eneste som skulle til for å svekke ditt forhold med foreldre er litt røykehelging, så burde du for alvor ta deg en ny prat med moren din og forklare situasjonen slik som den er. Her burde du virkelig få frem at du er svært oppegående til å være 22 år (imo).

Hun er nok bare veldig bekymret for deg og vet ikke hvordan hun skal reagere, din far også. Det de er mest redd for er sikkert at du skal gå videre til hardere stoffer, da mange narkomane har begynt med hasj.

Jeg tror nok de vil roe seg over tid. Tips: vennligst be dem på en høflig måte om å ikke fortelle hele familien din at du røyker, det kommer nok bare til å eskalere situasjonen til et høyere nivå/skade relasjoner til dine aller nærmeste her på jord.
Sitat av WebsterNick Vis innlegg
De fleste mødre ville vel sagt noe lignende for å få sønn eller datter til å slutte brått.
Hvilken mor er det som ønsker å se barna sine ruse seg og ødelegge livene sine?
Om du tenker litt på all narkopropagandaen våre foreldre og dems foreldre igjen er født og oppvokst på og har fått trykka inn i skallen igjennom flere år, tror du virkelig de bare skal skifte mening fordi sønnen eller datteren sier at "det er mindre farlig en alkohol" eller noe annet greier?

Jeg hadde i hvertfall ikke skiftet mening basert på kun min sønn eller datter som sa noe slikt om jeg var oppvokst på at alt av narkotika er farlig og selv det å prøve en joint 1 gang er nok til at man blir heroinist og uteligger.

De fleste foreldre ønsker ikke å se eller vite at barna sine ruse seg uansett hva slags rusmiddel det er, er man virkelig en dårlig forelder fordi man ønsker barna sine alt godt i verden og blir sur fordi ungen rører farlig stoff?

Hadde du som forelder virkelig blitt glad om sønnen eller datteren din kom hjem en dag og fortale deg at de har begynt å sette sprøyter eller snorte coke?`
For det tviler jeg sterkt på.

Og virkelig folkens... krangle om hvilke historier som er løgn og ikke?
Dette er ingen barnehage.
Vis hele sitatet...
Det er en ting å være en bekymret forelder og å ville sitt barn sitt beste. Men her så truer moren faktisk med å kutte all kontakt.
Jeg vet ikke om hun mente dette, men om hun gjør det så er ikke hun mye av en mor som plutselig ikke vil ha noe med sin egen sønn å gjøre fordi han røyker.

Personlig, om det var mitt barn så hadde jeg nok blitt veldig bekymret og kanskje frustrert om jeg fant ut at mitt eget barn satt sprøyter med heroin eller sniffet amfetamin. Men jeg hadde aldri sagt noe slikt som at jeg ville bryte kontakten. Det mest ekstreme jeg kunne ha funnet på å gjøre ville nok vært å få sønnen/datteren min innlagt på avrusning, men samtidig så er jeg også klar over at man ikke kan tvinge noen til å slutte med rus. Det er noe h*n må finne ut av selv.

Hadde derimot min mor eller far sagt dette til meg så hadde jeg gitt ganske faen. Dersom alt jeg må gjøre "galt" for at min egen forelder ikke lenger vil ha noe å gjøre med meg er at jeg ruser meg, så hadde jeg faktisk brutt kontakten på eget initativ og ikke lenger ansett h*n som noen forelder i ordets rette forstand.
Sist endret av Who?; 4. november 2018 kl. 00:40.
Så med andre ord...?
Det er viktigere for deg å ruse deg enn å ha god kontakt med familien din?
Det er ekstremt mye som kan bli sagt i sinne og frustrasjon uten at man faktisk mener noe med det.
Jeg vil tippe at dette var et slikt tilfelle.
Hennes måte å reagere på var kanskje litt ekstrem, men det finnes faktisk foreldre der ute som er så ekstreme, til og med enda verre.
At du skal slutte å anse personen som forelder bare pga noe hun/han sier er jo bare tragisk i seg selv...

Så lenge du bor hos dine foreldre så er det faktisk de som bestemmer over deg, uansett om du er myndig eller ikke.
Liker du ikke at dine foreldre bestemmer over deg og setter grenser, nei vel så flytt ut da vel.
Du trenger ikke å oppføre deg som en prepubertal 14 åring på pur faen bare fordi du ikke får lov til å røyke hasj vet du.
Sitat av WebsterNick Vis innlegg
Så med andre ord...?
Det er viktigere for deg å ruse deg enn å ha god kontakt med familien din?
Det er ekstremt mye som kan bli sagt i sinne og frustrasjon uten at man faktisk mener noe med det.
Jeg vil tippe at dette var et slikt tilfelle.
Hennes måte å reagere på var kanskje litt ekstrem, men det finnes faktisk foreldre der ute som er så ekstreme, til og med enda verre.
At du skal slutte å anse personen som forelder bare pga noe hun/han sier er jo bare tragisk i seg selv...

Så lenge du bor hos dine foreldre så er det faktisk de som bestemmer over deg, uansett om du er myndig eller ikke.
Liker du ikke at dine foreldre bestemmer over deg og setter grenser, nei vel så flytt ut da vel.
Du trenger ikke å oppføre deg som en prepubertal 14 åring på pur faen bare fordi du ikke får lov til å røyke hasj vet du.
Vis hele sitatet...
Leser du innlegget mitt en gang til så forstår du godt hva jeg faktisk mente.
Jeg sa at jeg ville reagert med nettopp samme mynt dersom min mor eller far hadde sagt noe slikt og MENT DET. Hadde de bare sagt det uten å mene det så hadde jeg sannsynligvis bare svart med et "dra til helvete" uten å gjøre noen større deal ut av det.

Det at du bor hos dine foreldre betyr ikke at de bestemmer over deg. Ja, de kan velge å kaste deg ut dersom man ikke følger deres regler. Men på annet vis er det fint lite de bestemmer over deg.
Åijåijåij, det er på høy tid med en som meg i denne tråden..... Jeg er den som alle elsker å hate... Menne, seriøst mann, du har et liv, dette, i dag. Jeg har vært åpen om min rusbruk både direkte og indirekte gjennom min musikk, familie vil selvfølgelig ditt beste, men de vil selvsagt si at deres beste er ditt beste, om moren din, eller familien din mener du må kastes ut og ignoreres fordi du røyker en johann eller whatever the case, så skarru være glad du fant det ut nå... Nå er det sikkert endel som er avhengig av støtte fra sin familie, men med mindre du er hjelpesløs og skjør så sier du fuck it og kommer deg ut på egne bein... Få flytta ut og lev ditt liv, om dine foreldre faktisk klarer å leve uten deg så er det mer galt med dæm enn deg... Min mor mente også på et tidspunkt at jeg burde ditten og datten, men nå er det nå engang sånn at jeg sa, dette er meg, ta meg som jeg er, eller gå videre, samma for meg... Du har et liv, en gang, hær å nå, på å leve det livet du ønsker, så da kan du velge å bli en taper som røyker vækk livet ditt, eller du kan leve ut drømmene dine mens du røyker en jonas... ditt valg, men hallo, foreldre vil aldri være objektiv, de vil i aller høyeste grad handle emosjonelt og ikke rasjonelt, det går over, eller de er iskalde psykopater som du ikke trenger i livet ditt.... Eller det er i alle fall mine to cent....
Sist endret av Kloakk; 4. november 2018 kl. 04:17.
Sitat av Who? Vis innlegg
Leser du innlegget mitt en gang til så forstår du godt hva jeg faktisk mente.
Jeg sa at jeg ville reagert med nettopp samme mynt dersom min mor eller far hadde sagt noe slikt og MENT DET. Hadde de bare sagt det uten å mene det så hadde jeg sannsynligvis bare svart med et "dra til helvete" uten å gjøre noen større deal ut av det.

Det at du bor hos dine foreldre betyr ikke at de bestemmer over deg. Ja, de kan velge å kaste deg ut dersom man ikke følger deres regler. Men på annet vis er det fint lite de bestemmer over deg.
Vis hele sitatet...
Ja, det er grenser på hva de kan bestemme, men å følge grunnleggende lover og regler går faktisk under hva de kan bestemme.
Så lenge du bor i dine foreldres hus så har du bare å følge de reglene de setter for deg, bli enige om noen regler eller flytte ut. Det er de valgene du har uten at du faktisk trenger å skape ondt blod mellom familien og fremstå som en drittsekk bare fordi du vil ruse deg.
Sist endret av WebsterNick; 4. november 2018 kl. 04:50.
Så lenge man bor i huset til noen andre, så må man følge deres regler, så enkelt er det bare. Men, utrolig overreaksjon fra foreldrene dine. Flere brukere (freaks) som har kuttet kontakt med familiene sine fordi blod ikke nødvendigvis er tykkere enn vann. Men, prøv å la det gå en tid og se om de selv kommer til deg. Prøv å ringe i ny og ne etter du har flyttet ut og vis dem at du fortsatt vil ha kontakt. (Hvis du fortsatt vil ha det da)
Sitat av Epicuser Vis innlegg
Hva er da "Jeg og myndighetene bør få bestemme over din kropp og ditt sinn"? Han er voksen og ingen burde ha den retten.

Ganske pysete å gi den meldingen anonymt btw.
Vis hele sitatet...
Han burde være i stand til å forhandle på en annen måte selv om moren ikke er det. Der hun feiler kan han da dekke over manglene i forholdet for å prøve å ta vare på familien. Ikke fordi han må, eller det er hans ansvar, men fordi han er en voksen person med empati (formodelig).

Og jeg huka av den anonymitetsknappen for lenge sia og siden har den vært på når jeg poster fra mobil. Er virkelig ikke noe jeg er nerdete nok til å tenke over hver gang før jeg poster. Se her, nå skal jeg ta den av.
Nå vet du brukernavnet mitt. Sa det deg mye? Blei jeg tøffere nå? Tulling.
Sist endret av Neptunia; 4. november 2018 kl. 15:25.