Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2364
Lurte litt på noen punkter av de økonomiske rettighetene en har under førstegangstjenesten.
--> http://www.mil.no/haren/6div/F_rsteg...start/_konomi/

"Støttetiltak/stønad til selvstendig næringsdrivende"
Hva innebærer dette? noen som har eksempler på hva som kan dekkes av dette? Noen muligheter til å få fritak fra tjeneste for å være tilstede på et møte el?

Ellers noen eksempler på støtte-ordninger som ikke står beskrevet på siden?
Noen triks, historier el. du vil fortelle?

Hordan blir eventuelle utbetalinger? f.eks husleie etc? får man dem inn på konto for så at man kan betale dem selv?
og (fast)telefon rekning, betaler dem for bruk?
dersom en viderekobler telefonen til mobil, dekkes dette?

Noen muligheter for å få dekket internett tilgang?

Og til slutt, hva innebærer:
"Forsvarets hjelpefond
Fondet har som formål å yte økonomisk engangsstønad til mannskaper når de er kommet i uforutsette økonomiske vanskeligheter under tjenesten. Dette gjelder forhold som ikke dekkes opp av andre bestemmelser."


[COLOR=red]Note[/COLOR]: Grunnen til jeg spør er bare for å få en ovesikt over hva den norske stat betaler ut under førstegangstjeneste, jeg har ikke tenkt å 'svindle' staten, så bare kom med info...
Sist endret av Red-Bull; 25. juli 2002 kl. 17:32.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Tror dem betaler husleie direkte til utleier. Merk at hvis denne er for høy, blir du dimmet
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
De dekker ikke husleien til firmaets lokaler (skal jeg mene) ettersom det er firmaet som betaler, og ikke deg som enkeltperson. Men dette er ikke noe jeg vet med sikkerhet.

Ellers er reglene slik at man må ha hatt leilighet (hus osv) i over fire måndeder før man begynner på førstegangstjeneste, ellers dekkes ingenting av forsvaret. Forståelig nok, for da hadde bare alle leid en leilighet rett før de reiste inn, betale første måneden, og fikk staten til å betale resten av året. Offentlige avgifter blir også dekket.

Du får pengene inn på konto, så du må betale selv.

Telefon/internettregning går ut fra egen lomme.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Åssen fungerer det med dokumentasjon på hvor mye du betaler pr mnd?
Ond: hvor høy må husleien være for at man skal bli dimmet?

Scha
jeg drar til Madla, stavanger 9 i kveld.. 9 timer på toget, ikke morro. planen akkurat nå er å få printa denne kontrakten på hus leie, så skrive under å sette dato til 5 månder siden.. "leier" ex-hybelen i foreldrene mine sitt hus, liksom. 1500kr mnd'en er vel en okey leiepris ?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Scha: Hakke peil egentlig. men jeg går utifra at 5-6-7k passerer helt fint.
Jeg betaler 6500 i måneden.. Håper det holder...

Scha
sofa; han ene på rommet mitt måtte framlegge kvitteringer på betalt husleie for de siste 4 månedene.. gikk fint det. Han var litt sleip, da. Godsnakka litt med han fyren som leide ut huset, så skrev han bare ut de kvitteringene han trengte selvom han ikke hadde bodd der i 4 mnd..
som nalle prater om.. det å håve inn ekstra cash på denne måten er ikke veldig vanskelig, alt de krever er en bitteliten kontrakt og 4 kviteringer.. bor du hjemme inngå avtale med foreldrene dine om at du liksom betaler f.eks 1500kr i månden for å bo hjemme.. så har du noen ekstra cash hver månde mens du er i militæret, og ja du trenger ekstra cash da. (hvertfall jeg)
Red-Bull's Avatar
Trådstarter
takker for tilbakemeldinger...
Men dersom en har husleie fra før av, er det noen andre fine triks?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
gift deg. da får du 2 - 3000 ekstra i måneden i ektefelletillegg.
Red-Bull's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Gusto
gift deg. da får du 2 - 3000 ekstra i måneden i ektefelletillegg.
Vis hele sitatet...
Tenkte faktisk på det, eller det vil si registrert partnerskap... meg og Seria_ki hadde vi blitt et bra par?
Better than thou.
Kan man inngå homofilt partnerskap i norge? Wow, var jeg faktisk ikke klar over.