Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 13152
Først, er det mulig å bli en habil gitarist selv om man starter i voksen alder? Målet er ikke å bli musiker men å kunne ta frem gitaren og spille det som måtte falle meg inn.

Bør man satse på gitarkurs eller kan man finne kilder online som er like gode? I så fall, kan dere tipse om noen av disse kildene? Hvor mye tid må man regne med å legge ned før man ser litt resultater? Når man øver, hvor lenge burde en "treningstime" vare, hvor mange ganger i uken osv. Sikkert ikke noe fasitsvar på de siste spørsmålene men om noen har formeninger så kom gjerne med de
Hobbyer kan startes i alle aldre, du kan bli like flink om du starter som 50åring eller om du starter som 10, alt kommer ann på hvor mye du lærer deg og hvor mye du øver.
Har du en gitar så er det bare å finne videoer eller sider som lærer deg, kurs er også mulig men jeg vil tro at man lærer bedre ved å gå noen kurs før man starter på egenhånd.
Når det kommer til tid og øvelse så er det jo veldig inviduelt, noen lærer fort, andre lærer sakte.
1 time om dagen 3-5 ganger i uken kan være nok, men igjen så spørs jo det på hvor mye du vil øve og lære selv.

Lykke til
Sist endret av Slæsken; 9. januar 2017 kl. 21:46.
Et rungende ja på første spørsmål! Det skal ikke så mye til å lære seg nok gitar til å ha glede av det selv. Blir du skikkelig interessert så vil jeg tro du kan bli ganske god, med mindre du er tonedøv og/eller rytmisk handicappet.

Om du trenger kurs kommer litt an på hvordan du liker å lære deg ting. Du kommer sikkert langt med youtube også. Kommer også litt an på forkunnskaper, kan du litt noter, spiller du noen andre instrumenter? Sikkert lurt å satse på et kurs, det kan være motiverende med litt tilbakemelding.
Hvis du skal spille el-gitar, anbefaler jeg Rocksmith 2014 på det varmeste om du har PC/xbox/Playstation.
Det fungerer omtrent som Guitar Hero, bare at du faktisk har en ekte gitar, istedetfor en plastdings med knapper på, og er veldig nybegynnervennlig, med forklaring av det meste av teknikker etc, gradvis økende vanskelighetsnivå utifra hvordan du gjør det og lignende.
Rocksmith har også en 60-dagers challenge, hvor man da bør sette av en time om dagen i to måneder, og man lærer masse da!

Hvis målet ditt bare er å være "hobby-gitarist", og ikke den neste Hendrix, så er det ingen tvil om at det er mulig!
Trådstarter
8 0
Takk for svar. Har alltid hatt lyst til å lære meg gitarspilling men aldri blitt noe av, så da er det godt å høre andre mene at dette er fullt mulig.

Jeg kan dessverre ikke noter og spiller heller ingen andre instrumenter, annet enn at jeg trommer med fingrene titt og ofte

Det er en akustisk gitar jeg har kjøpt meg, denne: Fender CD-60CE

Det programmet du nevner, Villsvinet, virker interessant. Skulle gjerne hatt noe lignende for akustisk gitar.
Hvis du ikke har forkunnskaper så er det sikkert lurt med et kurs. Hadde du f eks spilt piano hadde du nok funnet ut av det meste på egenhånd. Men lære deg det kan du uansett, lykke til!
Sitat av kaanneh Vis innlegg
Det er en akustisk gitar jeg har kjøpt meg, denne: Fender CD-60CE

Det programmet du nevner, Villsvinet, virker interessant. Skulle gjerne hatt noe lignende for akustisk gitar.
Vis hele sitatet...
Gitaren du har kjøpt er halvakustisk og kan brukes med Rocksmith. Når du kjøper Rocksmith følger jack-kabelen med.
Vil anbefale deg å lære å spille etter tablaturer. Tablaturer er utrolig enkelt å lære og veldig nyttig
Jeg er 30 år og driver å lærer meg gitar nå.
Det her handler 100% om psyken.
Det er dager der jeg rett og slett stanger hodet i veggen og ikke kommer videre.
Men fy faen så moro det er når jeg merker fremgangen.

Mitt råd er å bli litt kjent med gitaren før du melder deg på kurs eller så vil du nok ikke få så jævlig mye ut av det i begynnelsen.
Men det er veldig kjekt å få en lærer til å vise deg riktig teknikk så du ikke lærer deg selv helt feil.
Vil anbefale Marty Swartz på youtube. Morsom fyr som viser deg mange lette sanger. Flott sted å begynne

Spill SAKTE OG RIKTIG, og ha det moro.
Klart man kan lære seg gitar på egenhånd. Det ville nok vært enklere om du var 10 år, men det er jo en meningsløs problemstilling all den tid du ikke er 10 år.

Men, for at du ikke skal miste motivasjonen etter en måned tror jeg kanskje du skal senke ambisjonsnivået ditt - ihvertfall i starten. Å kunne sette seg ned på sofaen og "spille det som måtte falle deg inn" er ikke realistisk før du har spilt mye gitar. Sett deg litt mer overkommelige delmål underveis - da er det lettere å holde motivasjonen oppe.

Jeg er selvlært, men jeg vil anbefale deg å snakke med en kompis som kan spille litt gitar. "Alle" kjenner noen som kan spille. Kompisen din trenger ikke være Tom Morello, men det er fint å ha en som kan vise deg de basice grepene IRL. Da får du også tilbakemeldinger og kan stille spørsmål. Videre anbefaler jeg at du lærer deg å lese tablatur. Det er mye lettere å lære seg enn feks. noter og gir deg mulighet til å lese hvordan alt av sanger skal spilles.

Hvis du holder til i Bergensområdet kan du sende meg en PM om du vil ha litt hjelp.
Sist endret av Coleslaw; 12. januar 2017 kl. 07:07.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvordan går det kaanneh?
Håper ikke du har mistet gnisten.

Men jeg kom iallefall over en SINNSYKT flink gitarlærer på youtube her om dagen, en fyr som heter Steve Stine.
Han har lært gitar i over 25 år, og forklarer ting til nybegynnere på en veldig bra måte, og jeg har lært mer av han fyren her enn de 10 årene jeg har kødda rundt uten mål og mening.

https://www.youtube.com/user/stinemusiclessons

Anbefales på det sterkeste. Stå på, det er moro når det "glepper"
Gitarspill kan utmerket godt læres i voksen alder. Jeg vil anbefale å google litt på nettet, der finner du mye, selv om ikke alt som finnes på nettet er riktig. Ta deg tid til å prøve deg fram. Ingen blir eksperter på gitar over natta.
Slenger på et spørsmål jeg - hva om en også er keivhendt? Er det noe hinder?
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Slenger på et spørsmål jeg - hva om en også er keivhendt? Er det noe hinder?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er svært få som faktisk trenger å bruke venstrehendt-gitarer, selv om dem er keivhendte. Jeg tror det bare er bakvendt å bruke keivhendt-gitarer. Tror du kommer like langt med en helt vanlig en, så fremt du øver på den helt fra starten av.

Prøv med helt vanlig gitar først. Det er en fordel for nybegynnere å bruke den mest trente hånda til å ta grep osv. Det krever en liten styrke i klypa, og en viss smidighet i fingrene for å få det til i begynnelsen.

Å skulle bruke en gitar som er strenget opp omvendt rekkefølge bare fordi man i prinsippet er "annerledes" enn andre, virker for meg som en snodig tankegang. Man bør prøve helt vanlig først.

Min logikk er, ta opp instrumentet og øv som alle andre.
At du bruker venstrehånda på gripebrettet er jo bare en fordel - å skulle strenge opp motsatt, slik at høyrehånda blir på gripebrettet virker bare ulogisk og lite produktivt for en nybegynner. (siden høyrehånda di er svakere og mindre smidig til å ta grep med, mener jeg)
Sist endret av Alzo88; 7. august 2017 kl. 11:47.
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Slenger på et spørsmål jeg - hva om en også er keivhendt? Er det noe hinder?
Vis hele sitatet...
jimi hendrix var keivhendt og han er jo en legende, går helt fint og spille på vanlig gitar du bare strenger gitaren opp ned slik hendrix gjorde til TS så vet jeg om flere som har brukt youtube til og lære seg og spille gitar
Sitat av freebird Vis innlegg
bare strenger gitaren opp ned
Vis hele sitatet...
Hvorfor må liksom keivhendte strenge gitaren omvendt? De kan da fint spille helt vanlig, så lenge de bruker en vanlig strenget gitar fra starten av?
Jeg ser ikke fordelen med å strenge om. Det skal ikke ha noe å si?
Jeg er høyrehendt, men bruker jo venstrehånda når jeg tar grep og spiller melodi?

Å strenge oppned virker unødvendig. Dessuten er det ulempe om du vil spille på en gitar hos en kompis eller lignende, da de mest sannsynlig ikke har strenget gitaren omvendt.

Bare å starte helt normalt i min mening, uansett høyre eller venstrehånd
Anbefaler et nybegynnerkurs, når du først har lært det som er mest basic, så kan du vel fylle på videre via tutorials/etc. på nettet
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg fikk tak i en gammel gitar og fant øyeblikkelig ut at jeg tydeligvis, uten å vite det, har gått gjennom livet med Donald Trump-sized hender. Ikke sjans i helvete til å rekke masse grep uten å utilsiktet dempe halve gitaren osv.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Hvorfor må liksom keivhendte strenge gitaren omvendt? De kan da fint spille helt vanlig, så lenge de bruker en vanlig strenget gitar fra starten av?
Jeg ser ikke fordelen med å strenge om. Det skal ikke ha noe å si?
Jeg er høyrehendt, men bruker jo venstrehånda når jeg tar grep og spiller melodi?

Å strenge oppned virker unødvendig. Dessuten er det ulempe om du vil spille på en gitar hos en kompis eller lignende, da de mest sannsynlig ikke har strenget gitaren omvendt.

Bare å starte helt normalt i min mening, uansett høyre eller venstrehånd
Vis hele sitatet...
han må ikke vi runder av med og si at ts bør prøve seg frem til hva han foretrekker, normal eller speilvendt strenging og at det uansett går helt fint og spille når man er keivhendt
Ang venstrehendte. Det er flere kjente venstrehendte som spiller standard gitar pga av tilgangen. Tror at han gitarkameraten fra idol var kjeivhendt.

Ang gitarkurs for nybegynnere. Har du økonomisk frihet eller kan prioritere å ta timer så anbefaler jeg jeg virkelig det. Selv om du akkurat har kjøpt din aller første gitar og ikke engang kan stemme den. Fordelen med å få hjelp helt i starten er at du unngår å legge til deg uvaner, samt at for mange så blir det en ekstra motivasjon å ta kurs eller private timer. En god lærer vil også ha erfaring og vil enkelt sette opp øvelser som hjelper deg fremover. Du får svar ting du lurer på og du blir ikke demotivert av å se på videoer av folk som spiller noe du føler du aldri vil beherske.

Om du følger kurs eller tar solotimer så husk å ta deg tid til å øve mellom hver gang. Sett av faste tider for øving. Forsøk å ha mest mulig struktur. Legg vekk tablet, pc, mobil og lås døra. Om det så kun er 10 minutter du har tid å øve så har du alt å vinne på å være fokusert når øver. Dvs at du tenker på øvelsene. Du følger ikke med på face med et øye, eller har TV på i bakgrunnen. Om du klarer å sette av mer tid enn 10 minutter daglig så vil det føre til at du tar ting raskere.

Forsøk enkle memoreringsteknikker. Har du to ledige minutter utenom øving så se for deg hvilke akkorder du har lært deg. Hvordan du vil bytte fra en akkord til neste og forestill deg at du gjør nettopp det.

Har flere bekjente som tjener litt på si ved å kjøre kurs eller gi timer. Og de fleste som klarer å følge opp og møte forberedt til timene får en fin progresjon og fremgang ganske raskt. Noen trenger dog mer tid enn andre, mens noen veldig få heldige er "naturtalenter". Selv folk som tror de ikke har koordinasjon og som tror de er nærmest tonedøv kan bli skikkelig gode gitarister. Som ellers i livet handler det om hva du legger ned av innsats, tid og fokus.

Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg fikk tak i en gammel gitar og fant øyeblikkelig ut at jeg tydeligvis, uten å vite det, har gått gjennom livet med Donald Trump-sized hender. Ikke sjans i helvete til å rekke masse grep uten å utilsiktet dempe halve gitaren osv.
Vis hele sitatet...
Sjansen er veldig god for at du vil merke at du har hender som passer helt fint til å spille de aller aller fleste gitarer. Nå som du er ny er det uvante bevegelser. Det er uvant å måtte strekke fingrene og feks en av de mest vanlige akkordene mange helt nye skal lære seg er C. En C kan ta "knekken" på folk som er helt ny, fingrene føles for korte, for svake eller for stive. Antakelig trenger du kun å justere vinkel på håndledd eller gjøre noen tøye øvelser så vil du klare en C helt fint.

For kjente 3 greps låter så kan feks bruke enklere grep som A. Da blir 4 og femte D og E.

Ta gitar timer alt nå i starten. Har du råd så kan du etter å snakket med gitarlærer evt. kjøpe deg en brukbar gitar som passer deg bedre. Mange sier nye best lærer på nylonstrenger. Er ikke enig. El-gitar er perfekt for de som er ny. Lettspilte. Kult med pedaler. Headset er perfekt. Og du plager i samboer, naboer og katten.
Sist endret av frtoretang; 9. august 2017 kl. 22:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke noe problem om du er keivhendt. Paul McCartney er keivhendt. Se bilder av Beatles på scenen. Jimi Hendrix var keivhendt. Det er ikke noe problem å få kjøpt gitarer for venstrehendte i våre dager.

Sjekk denne siden. Her kan gitarer kjøpes på nettet, og mva er inkludert. Alle priser i norske kroner. De har venstrehendtgitarer som ikke er dyrere enn andre gitarer. Godt utvalg.
http://gear4music.no
Sist endret av Day Tripper; 9. august 2017 kl. 23:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har spilt gitar i ganske lang tid nå. Jeg er riktignok 13 men kan spille alt fra akustisk spansk til hendrix. Jeg anbefaler deg å starte med youtube for å se om du liker det. Jeg mener personlig at du ikke har noe utbytte av gitarkurs før du kan spille noen sanger. Jeg synes man lærer mest teori på gitarkurs, sanger kan du alltids lære på egenhånd. En annen mulighet er undervisning over skype ����
Det man skal være litt obs på med Youtubevideoer, er at de ikke alltid gir riktig informasjon. Det samme gjelder ulike nettsider.
Det samme gjelder gitarlærere man fysisk går til og.
Det er mange som ikke er veldig flinke til å lære bort, eller som ikke passer for deg.
Begynner å bli en stund siden tråden ble startet.
Har du kommet i gang TS?
Hvordan går det isåfall?
Rart ingen har nevnt Justin enda, han er en fantastisk ressurs.