Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2804
Jeg er 27 år og har ikke spart en krone på BSU. Jeg har 15 tusen på en sparekonto, men vet ikke om jeg skal legge alt på BSU å spare på den kontoen til jeg fyller 34.

Jeg spurte en veileder på sparebanken om fordeler, men fikk bare beskjed om rentene som fordel. Står man sterkere i å få lån til bolig om man har spart en god slant på BSU, eller er det bare rentene som er fordelen?
Sitat av Rubllr Vis innlegg
Jeg er 27 år og har ikke spart en krone på BSU. Jeg har 15 tusen på en sparekonto, men vet ikke om jeg skal legge alt på BSU å spare på den kontoen til jeg fyller 34.

Jeg spurte en veileder på sparebanken om fordeler, men fikk bare beskjed om rentene som fordel. Står man sterkere i å få lån til bolig om man har spart en god slant på BSU, eller er det bare rentene som er fordelen?
Vis hele sitatet...

Vist du ikke har planer om og bruke pengene på noe annet en bolig ville jeg absolutt satt de i bsu! Veldig gode renter, samt st du får skattelette på alt du setter inn.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du får latterlig mye bedre rente, og for hver krone du sparer i år, kan du trekke fra 20 øre på skatten til neste år. Altså hvis du sparer 25 000 kr, kan du trekke fra 5000 på skatten neste år.

Hvis du ikke allerede har en bolig, og ønsker å kjøpe deg dette, burde du begynne å spare *nå*. Du burde som et minium sørge for å fylle BSU hvert år, men helst burde du spare en del mer.
Helt klart BSU anbefaler også en høyrentekonto istedenfor vanlig sparekonto.

Med 100.000 på konto får man også ca 4-5000 kroner i renter hvert år
Det er ikke så farlig å starte sent. Som sagt får du igjen 5000 på skatten hvis du fyller opp BSU med 25000. Det kan du bruke senere ved å betale ned lån, eller bruke til egenkapital til bolig senere.
Sitat av 420master Vis innlegg
Helt klart BSU anbefaler også en høyrentekonto istedenfor vanlig sparekonto.

Med 100.000 på konto får man også ca 4-5000 kroner i renter hvert år
Vis hele sitatet...
Høyeste rente er 3,85 prosent
https://www.norskfamilie.no/barometre/bsu/
Hvis du har inntekt, sett de på BSU. Renten er god i forhold til andre sparekontoer, men dårlig i forhold til avkastning du enkelt kunne fått i fond over tid. Det store med BSU er at du får tilbake 5000 på skatten, som folk har nevnt over her.
Anbefaler deg å sette inn 25k i året fram til du er 32, du kan også ha pengene på BSU som egenkapital til bolig, og fortsette å få renter på dem.
Trådstarter
Takker for mange gode svar! Samboeren min har ca 64 høvdinger stående på en vanlig sparekonto, ville det beste vært om hun satte de inn på en høyrente fond? Er det en risiko med slike høyrente kontoer?
ikke ha alt i fond, ta ihvertfall 50% på sparekonto i tilfelle noe skjer. grunnen til mange anbefaler fond er at det historisk lønner seg best istedenfor sparekontoer og aksjer kan være risky. bare husk at du må tåle at alt av pengene på både fond og aksjer kan stige alt fra 20% til 100% eller minus helt til 0 null om du skulle vært så uheldig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rubllr Vis innlegg
Takker for mange gode svar! Samboeren min har ca 64 høvdinger stående på en vanlig sparekonto, ville det beste vært om hun satte de inn på en høyrente fond? Er det en risiko med slike høyrente kontoer?
Vis hele sitatet...
Det er veldig greit å ha 50k i bakhand til den dagen ting går i dass. Det kan vere at vaskemaskina tar kvelden - eller arbeidsgjevar går konkurs.

Det er ein sum eg ville tatt sikte på å ha meir eller mindre umiddelbart tilgjengeleg. Det kan gjerne vere på BSU-konto (årets innskot kan du fritt disponere), høgrentekonto e.l., men ikkje instrument som tar tid å omsettje (t.d. fond eller aksjer) og har nevneverdig risiko.
Sett mest mulig i BSU.

I din situasjon ville jeg også vurdert å bytte bank.
Dette kun fordi jeg finner det utilgivelig at en rådgiver i banken din ikke opplyser om skattefordelene ved BSU-sparing siden dette utgjør MYE mer enn rentefordelen. Såpass forlanger jeg i hvert fall personlig av noen som kaller seg 'rådgiver'.

Mulig jeg er kravstor, men...