Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1328
Anonym bruker
"Tjukk Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurer på andre som tar dette for søvn hvor fort toleransen økte og hvor mye du måtte opp i til slutt? Da jeg begynte slukna jeg innen 45 minutter på 25mg, etter en måned måtte jeg opp i 50mg, og bare en uke eller to etter opp i 75mg. Nå tar det mange timer fra jeg inntar medisinen til jeg blir trøtt og får sove. Jeg tenker å øke men lurer på om jeg med økt dose uansett har blitt så tolerant at det vil ta mange timer før den funker? Og hvis jeg øker dose vil jeg bare fortere og fortere måtte øke enda mer?

Lurer også på om andre har blitt kvitt hangoveren? Var ekstremt trøtt halve dagen etter i begynnelsen men opplevde at det gikk over etter 4-6 uker, men når jeg har økt dosen er jeg like hangover igjen. Er ulempen med disse medisinene at så fort man ikke får hangover lenger er man også så tolerant for doseringen at man må øke og uansett få hangover eller kommer man til det punktet at man slipper hangoveren OG har god effekt av dosen?
Anonym bruker
"Moden Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selv tar jeg seroquel pga psykiske plager og har ikke kjent noen toleranse angående søvn, vet ikke om dette er placebo da. Tar selv høyere doser siden det brukes i hovedsak som antipsykotika, men sliter også med insomnia, noe som forsterker psykiske plager, så får tatt to fluer i en smekk her. Har gått på det en stund nå og har ikke hangovers i det hele tatt, hadde grusomme hangover i starten, men det gikk seg til og våkner nå lett etter mellom 7-9 timer søvn uten problem.

Forstår dette kanskje ikke er et godt nok svar siden du bruker det for søvn, men hadde ei venninne som brukte det ekslusivt til søvn og hun trappet opp slik du gjorde for å få de søvngivende effektene igjen, og hun tok da noen uker hun ikke måtte nødvendigvis sove (f.eks. sommerferie) til å trappe ned igjen til en lav dose, eller ingenting, før hun startet opp igjen. I følge henne gikk dette helt fint, eneste var selvgølgelig at hun var trøtt og sliten pga. søvnmangel og fikk igjen hangover, men de gikk visst vekk mye raskere enn ved første gang.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Toleranse har alltid vært hurtig inntredende. Skittent dop! Går veldig opp i vekt på kort tid.

"Feit, dum og deprimert" burde være mottoet fra produsent.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Toleranse har alltid vært hurtig inntredende. Skittent dop! Går veldig opp i vekt på kort tid.

"Feit, dum og deprimert" burde være mottoet fra produsent.
Vis hele sitatet...
Snakk for deg selv .
Klimafiendtlig troll
At hangover gir seg har nok mest med at du blir feit, dum, deprimert og likegyldig å gjøre.

Antageligvis mer vanedannende enn tidligere antatt!

Legger til at denne medisinen stort sett er feilbrukt og omdiskutert en del steder. Sjekk tidsskriftet :


https://tidsskriftet.no/2019/09/kron...en-sovemedisin

https://tidsskriftet.no/2018/09/deba...pin-brukes-mye
Sist endret av Taert; 11. juli 2020 kl. 01:27.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter 5 år med seroquel så er jeg oppi 400-500mg for søvn. Tar det en time før leggetid. Hangovern går av seg selv etter 2-3 uker.
Til dere som mener at man går opp i vekt av seroquel så tar dere feil. Det er ikke medisinen som gjør at dere går opp i vekt, men at dere raider hele kjøleskapet rett før leggetid er jo aldri noe sjakk trekk. Den matlysta går også vekk så lenge du klarer å holde deg til å ikke spise.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ang vektøkning så er dette en hyppig, veldokumentert bivirkning. titt litt på litteraturen og helt vanlige bivirkninger.

er jeg enig i at man blir mindre "feit, dum og deprimert" enn andre std antipsykotika
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ang vektøkning så er dette en hyppig, veldokumentert bivirkning. titt litt på litteraturen og helt vanlige bivirkninger.

er jeg enig i at man blir mindre "feit, dum og deprimert" enn andre std antipsykotika
Vis hele sitatet...

Man blir ikke feit av seroquel alene. Det er all maten som spises..
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
økt appetitt er vanlig bivirkning av Seroquel.

hadde du noe poeng her? dette er kliniske erfaringer. trådstarter er ute andres erfaringer..?
Anonym bruker
"Tjukk Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har gått på det over flere år og ikke hatt problemer med vektøkning men vet at mange som bruker det i de høye antipsykotiske dosene kan gå opp i vekt.

Vil heller aldri kalt det for apedop eller at man blir dum og deprimert av det. Jeg har brukt andre legemidler som truxal, remeron, cipralex, og valium og vil kalle det mye mer apedop og til å bli deprimert og dum av.

Livet mitt har blitt mye bedre pga seroquel og jeg er oppegående og frisk i hodet selvom jeg bruker de, men er bekymret for om doseøkningen ikke har noen tak og om jeg må gjennom tilvenningshangoverfasen hver gang jeg øker dose.

Prøver dager og en uke uten for å bygge ned toleransen men da får jeg ikke sove, og greit nok toleransen går litt ned men da er den oppe igjen etter få dager på igjen.

Seroquel er beste alternativ jeg har prøvd til mitt formål men kom gjerne med andre forslag for søvn og mot urolighet utenom imovane som kun hjelper for søvn og gjør en raskt avhengig med misbrukspotensiale, noe seroquel ikke har føler jeg. Ja utenom at toleransen øker og jeg føler meg dritt i kroppen dagen derpå hver gang jeg må opp i dose til kroppen har vendt seg til ny dose
Hei
Jeg har brukt Seroquel for søvn i ca 1 år, 25mg hver kveld. Det viktigste jeg gjør er å legge meg i senga, uten mobil osv før virkningen begynner. Da sovner jeg stort sett greit. Og hvis jeg røyker eller inntar noe annet rusmiddel så skipper jeg Seroquel. Må også legge til at man bør ha litt selvdisiplin ang inntak av mat/snop, ellers øker vekta fort.
Sist endret av Grønne fingre; 11. juli 2020 kl. 17:45.
jeg brukte det i 1 år 25mg var nok hele tiden.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk Seroquel, tolvon, sarotex og asse andre antidep medesiner for søvn da jeg fikk søvnproblemer.
Dette løste ting en uke eller 2 så ble jeg helt rar, legen forklarte da at dette var egentligt ikke ment til søvn men det kunne fungere på søvn og sa da har vi forsøkt dette.
Fikk etter 1 års tid med frem og tilbake på disse til slutt B prep som jeg har gått på i 4 år nå som fungerer greit ved litt miksing mellom di forskjellige typene.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har brukt 50 mg for søvn i tre pluss år uten å merke verken seponerings- eller toleranseproblematikk. Effektiv medisin utenom matkicket jeg opplever ca. en time etter inntak.
Bruker 75-50mg før leggetid. Sovner godt på de og merker ikke noe hangover dagen etter. Noe ekstra matlyst, men for meg er det en fin bivirkning
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Toleranse har alltid vært hurtig inntredende. Skittent dop! Går veldig opp i vekt på kort tid.

"Feit, dum og deprimert" burde være mottoet fra produsent.
Vis hele sitatet...
Om alternativet er å være nedkjørt i langvarige psykoser der hele verden er feil og ingenting gir mening så er kanskje bivirkningene av seroquel like vel å foretrekke?

For folk med insomnia så skjer det jo at de blir gående våken så mange døgn på rad at de ender i psykose, med innleggelse og masse stress. Da er nok også seroquel å foretrekke.

Det har noen kjipe bivirkninger, men for noen så er det eneste gangbare løsning.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Etter 5 år med seroquel så er jeg oppi 400-500mg for søvn. Tar det en time før leggetid. Hangovern går av seg selv etter 2-3 uker.
Til dere som mener at man går opp i vekt av seroquel så tar dere feil. Det er ikke medisinen som gjør at dere går opp i vekt, men at dere raider hele kjøleskapet rett før leggetid er jo aldri noe sjakk trekk. Den matlysta går også vekk så lenge du klarer å holde deg til å ikke spise.
Vis hele sitatet...

Gikk opp 45 kilo på ca 7-8 måneder på seroquel. ble så stor og tung at jeg fikk søvnapne og ryggproblemer. Måtte starte på overvektspoliklinikk for jeg klarte ikke gå ned selv. Der var det leger og psykologer osv. og en av de forklarte at seroquel både øker apetitten og skaper en ulvehunger som for noen blir umulig å tøyle men også at noe skjer med emneomsetningen i kroppen, den synker på seroquel og bidrar dermed også til vektøkning. Var jo skrekkelig syk i den perioden og satt mye inne og mosjonerte ikke noe. Nå er det vel ca 14 måneder siden jeg startet vektnedgangen og har gått ned 38 kilo. Håper de siste 7 forsvinner frem mot jul. Jeg klarte ikke begrense meg på seroquel. Er ikke feit egentlig og har alltid spist normalt. På seroquel så kunne jeg spise 8-10 brødskiver til frokost, kjente ikke at jeg ble mett og føltes like sulten. Og til lunsj så ble det alltid et svært måltid og når middagen stod klar så føltes det ofte som om jeg ikke hadde spist på dagesvis så sulten var jeg. Da blir man feit.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan ikke slutte med tablettene for da blir jeg syk, så måtte lære å leve med sulten og det går til sist men det hender jeg glemmer meg og spiser masse.