Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2243
Hei. Er nå på nedtrapping på sobril og tar 2,5 mg daglig. Har tidligere brukt fast 2 mg xanor daglig, for så å gå over på valium og nå sobril. Da jeg sluttet på xanor ble jeg litt dårlig, men valium hjalp meg da.

Det jeg lurer på er om jeg kommer til å bli dårlig over lang tid nå når jeg slutter på sobril? Evt hvor lenge og hvor dårlig?
Kommer jeg til å kjenne mye på angst når jeg slutter eller? Håper det ikke er så gale som når man slutter på xanor feks men tror ikke det kan være så ille?
Jeg vill annta at å slutte på sobril blir mye lettere enn xanor. Men igjen, når du trapper av benzo og ikke bruker et nedtrappnings substitutt så kan det være at du merker det. Jeg blir litt usikker på hvilken dose du tar, da sobril kommer i 10, 15 og 25mg tabletter. Så med mindre du deler en 10mg i 4, så tror jeg du tar en høyere dose enn 2.5mg. Tar du 25mg og skrev feil, så ville jeg begynnt med å halvere dosen til og begynne med. Tror det blir en enklere slutt, iallefall hvis du vill gå av uten å kjenne det.
Trådstarter
Sitat av bewaah Vis innlegg
Jeg vill annta at å slutte på sobril blir mye lettere enn xanor. Men igjen, når du trapper av benzo og ikke bruker et nedtrappnings substitutt så kan det være at du merker det. Jeg blir litt usikker på hvilken dose du tar, da sobril kommer i 10, 15 og 25mg tabletter. Så med mindre du deler en 10mg i 4, så tror jeg du tar en høyere dose enn 2.5mg. Tar du 25mg og skrev feil, så ville jeg begynnt med å halvere dosen til og begynne med. Tror det blir en enklere slutt, iallefall hvis du vill gå av uten å kjenne det.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Jeg deler en 10 mg i fire, så det blir ca 2,5 mg jeg tar daglig nå.

Har du noe nedtrapping substitutt å anbefale?
Sist endret av Mia123; 16. juni 2020 kl. 11:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tar du så lite vil du neppe merke noe særlig annet enn psykisk abstinens. Du er på en SVÆRT lav dose av det mildeste som finnes av benzo. Tror ikke du trenger å være redd for abstinenser. Tren, vær ute i naturen osv, få tankene på noe annet. Prøv å ikke kjenn etter om du har abstinenser. Er mitt råd
Anonym bruker
"Leken Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du er på 2.5-10mg døgnet så kan du slutte cold tukey. Nedtrapping er ikke nødvendig - du kommer ikke til å få merkeverdige abstinenser. Sobril er barnemat i forhold til xanor! Gratulerer!
Trådstarter
Takk for svar alle sammen! Da håper jeg at jeg ikke blir veldig dårlig. Bruker bare 2,5 mg daglig, deler en 10 mg tablett i fire og tar en kvart del av en 10 mg. Så håper det går bra.
No worries, ingen abstinenser av så lite. Vil si 2,5 mg er lik null, ikke engang på 10mg får man annet enn psykiske sidevirkninger etter min erfaring.
Fra 2 mg Xanor daglig til 2,5 mg Sobril per dag er jo egentlig ufattelig godt jobbet! Benzo er utrolig vanskelig å trappe ned på, her har du gjort en god jobb! Og ja; med 2,5 mg burde det ikke være et problem å gå til 0. Men du kan kanskje få litt psykiske abstinenser ved at du tenker at du nå er helt uten benzo når den tid kommer. Da anbefaler jeg deg å snu tankegangen med fysisk aktivitet og fokusere på mestringen du faktisk har klart.
Trådstarter
Sitat av Antidote Vis innlegg
Fra 2 mg Xanor daglig til 2,5 mg Sobril per dag er jo egentlig ufattelig godt jobbet! Benzo er utrolig vanskelig å trappe ned på, her har du gjort en god jobb! Og ja; med 2,5 mg burde det ikke være et problem å gå til 0. Men du kan kanskje få litt psykiske abstinenser ved at du tenker at du nå er helt uten benzo når den tid kommer. Da anbefaler jeg deg å snu tankegangen med fysisk aktivitet og fokusere på mestringen du faktisk har klart.
Vis hele sitatet...
Tusen takk. I dag er første dagen helt uten sobril. Merker det er en vesentlig forskjell i forhold til xanor, da jeg gikk første dagen uten å ta xanor satt jeg på bussen og svettet og var overbevist om at folk lo av meg og hadde planer om å skade meg.

Nå i dag når jeg ikke har tatt sobril har jeg ikke blitt dårlig i det hele tatt. Har faktisk mindre angst nå enn når jeg bruker angst medisin. Håper bare det varer...
Veldig bra jobba!!

Jeg har også erfart at når jeg har kommet over abstinensene og ting har stabilisert seg, så har jeg mindre angst enn jeg hadde mens jeg brukte rivotril og xanor. Fikk jo angst for alt mulig når jeg holdt på med det greiene der. Benzoer har gitt meg mer angst enn det har fjernet, paradoksalt nok.
Men det er jo forsåvidt en kjent sak at den angstdempende effekten forsvinner ved langvarig inntak. Til slutt blir man bare dum, rar og nervøs...
Sist endret av TrippyKing; 21. juni 2020 kl. 16:09.
Trådstarter
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Veldig bra jobba!!

Jeg har også erfart at når jeg har kommet over abstinensene og ting har stabilisert seg, så har jeg mindre angst enn jeg hadde mens jeg brukte rivotril og xanor. Fikk jo angst for alt mulig når jeg holdt på med det greiene der. Benzoer har gitt meg mer angst enn det har fjernet, paradoksalt nok.
Men det er jo forsåvidt en kjent sak at den angstdempende effekten forsvinner ved langvarig inntak. Til slutt blir man bare dum, rar og nervøs...
Vis hele sitatet...
Så bra at du og har klart det! Ja det kan være tøft men man må holde seg opptatt med andre ting, jeg har jobb blant annet og faste avtaler med lar osv. Og det hjelper, bare det å ikke sitte inne hele dagen, ikke tillate seg selv å sitte i leiligheten og slappe av hele tiden. Da er man kommet langt.

Er rart at man får mer angst når man bruker det enn når man slutter. Men det er veldig deilig å kjenne på lite angst igjen da
Takk! Er ganske stolt. Tok mye benzo hver dag i tre år. For det meste rivotril, typ 2-4mg med enkelte dager mer. Xanor i perioder, og mot slutten tok jeg også flubromazolam, clonazolam, etizolam og sånt dritt. Drakk alkohol i tillegg. Så jeg følte at jeg ikke hadde en sjans i havet til å greie å slutte på egen hånd. Men ville jo si noe til fastlegen, fordi jeg trengte førerkort for å komme meg på jobb. Men så skjedde det noe som gjorde at jeg havnet på sykehus og da mistet jeg førerkort uansett, så takket ja til henvisning videre for å få hjelp til å trappe ned på benzo. Overgangen fra gatebenzo til legebenzo var verst og da hadde jeg mye abstinenser. Turte ikke å chatte med folk på nett engang. Men etter hvert som det stabiliserte seg og jeg begynte å trappe ned med stesolid så ble alt mye bedre. Spesielt deilig var det å kjenne på glede og andre følelser over dagligdagse ting. Å bli genuint glad for noe så enkelt som at maten smakte godt er deilig når man har fått i tre år uten å føle en dritt annet enn angst og tristhet.

Ja, det er ganske rart at man kan ha mer angst når man bruker det enn når man slutter. Etter min mening er ikke benzo en bærekraftig løsning mot angst. Det hjelper første gangen man bruker det liksom, og ved veldig sjelden og sporadisk bruk. Begynner man å bruke det fast så er det bare et nytt problem egentlig i tillegg til angstproblemet man allerede har.

Skal man kvitte seg med angsten helt så må man ha litt guts. Guts til å spørre om hjelp fra en psykolog kanskje eller hvertfall noen å snakke med. Og guts til å våge å eksponere seg. Om man har en forståelse av at det går an å endre seg så er det kjempebra. For eksempel at ting kan avlæres. Om en person har angst på grunn av noe som har skjedd da, så er det på en måte en læringsprosess "gone wrong", men det jo mulig å reversere den ved å ha positive opplevelser med noe tilsvarende.


Sorry for at jeg kuppet tråden din, men jeg synes dette temaet er ganske interessant. Send meg gjerne en PM om du vil.
Flott at dere begge er uten benzo - men at dere opplever mindre angst nå enn hva dere gjorde når dere gikk på angstdempende medikamenter er egentlig ikke så rart. Langtidsbruk av benzodiazepiner fører til en rebound-effekt. Det vil si at medisinen ikke virker, og øker symptomene som man hadde da man startet på benzo. Derfor opplever dere nå mindre angst, og er grunnen til at langtidsbruk/fast bruk av benzodiazepiner frarådes. Ha det i bakhodet hvis suget en gang skulle komme. Igjen; gratulerer til dere begge
R.i.p 23.04.2021
Sykt bra jobbet! Stå på dette greier du. En stor mestring og komme seg av benzo!
Trådstarter
Tusen takk alle sammen! Er veldig deilig uten benzo nå ja!

Trippyking, det går bra. Det er veldig interessant, og det er veldig spennende å se hvordan kroppen virker. Man står gjerne så lenge på benzo at man glemmer hvordan det er uten benzo til slutt. Men når man da klarer å slutte så føler iallefall jeg at det åpner seg en helt ny verden. Man kjenner på følelser igjen og det å være uten angst og det er veldig deilig.
Trådstarter
Herregud. Det varte lenge ja... Nå har jeg angst til tusen igjen. Har vært ute i byen i dag og fikk helt panikk da jeg var ute. På bussen nå er det skikkelig gale.

Vil dette gå over etter en stund eller?
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Herregud. Det varte lenge ja... Nå har jeg angst til tusen igjen. Har vært ute i byen i dag og fikk helt panikk da jeg var ute. På bussen nå er det skikkelig gale.

Vil dette gå over etter en stund eller?
Vis hele sitatet...
Jaja. Det er vel omtrent som forventet det, da abstinenssymptomer ofte oppleves som om de kommer i rykk og napp.. bare å komme seg hjem å slappe av litt, så blir det nok bra igjen.