Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2014
Hei! Jeg var hos legen idag for å prøve å få henvisning til dps, men for å komme dit måtte jeg ta urin og blodprøve.

Har hatt litt problemer med rus før og gått på urinprøver (3 år siden ish). Problemet er at jeg røyker, så det jeg lurer på er om legen kan nekte å sende meg dit hvis ikke jeg tisser? Og hva skjer hvis jeg er ærlig? Tenker i forhold til førerkort som jeg har planer om å ta snart, og hvordan type psykolog man får feks? Er det ikke en rus side og en "vanlig" på dps? Har ikke tenkt eller lyst å slutte å røyke men trenger hjelp nå..
Hvis du er ærlig, så ryker førerkortet ditt og du må levere rene prøver i 3 år og 6 mnd til sammen. Hvis du tester positivt på rus er det godt mulig at legen din vil at du skal i rusbehandling istedet for på DPS.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du bør jo ikke ta førerkort når du ikke har tenkt å slutte å ruse deg. Reglene for inntak på DPS kjenner jeg ikke, men de nekter ikke folk med rusbakgrunn, men rushistorikk kan få innvirkning på hvilke medisiner de er villige til å prøve på deg. Det er ikke en egen rusavdeling på dps.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Snusmus Vis innlegg
Hvis du er ærlig, så ryker førerkortet ditt og du må levere rene prøver i 3 år og 6 mnd til sammen. Hvis du tester positivt på rus er det godt mulig at legen din vil at du skal i rusbehandling istedet for på DPS.
Vis hele sitatet...
Ja i worst case men dette skjer med kanskje 1 av 100 stk som er ærlig med legen om at de røyker.

Det høres rart ut at legen mener du skal avlegge rusprøve for å kunne henvises. Jeg ville spurt direkte hva som er hensikten med det og at du vet at dette ikke er vanlig rutine. Det er riktig nok en "rus dps" og en "vanlig" dps så jeg gjetter at fastlegen din vet om eller mistenker omfattende rusmisbruk hos deg og trenger å kartlegge hvilken dps avdeling du skal henvises til. Om du ikke har tenkt til å slutte å ruse deg kan du ikke regne med å få det bedre heller. En psykolog kan si alt mulig bra men så lenge du fortsetter å holde hjernen din i en tung røyksky så står du på stedet hvil og det er vel det legen din også mener. At om det skal være hensiktsmessig å henvise deg må du holde deg unna rusmidler og det inkluderer hasj også. Kan si det sånn at jeg var deprimert i 10 år men kom ikke ut av det før 6-7 mnd etter jeg stoppa å røyke. Har det bedre enn noen gang etter å ha slutta.
Anonym bruker
"God Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det skal holde å be om henvisning til DPS pga depresjon eller lignende. At de vil ha deg til å pisse for det, syns jeg er merkelig og ville kanskje vært nok til at jeg bytta fastlegen min. Høres for meg ut som han vil bevise at du alle problemene dine er relatert til rus, og at han vil sjekke om du ruser deg for å buste deg eller noe. Du har ikke førerkort heller, så det handler vel ikke om edruelighet relatert til førerkortet heller (leger har rapporteringsplikt ved mistanke om manglende edruelighet).
Jeg ville faktisk vurdert å bytte fastlege, da det ikke er rutine i det hele tatt å måtte pisse for å bli henvist til DPS.

Nå vet ikke jeg hva du har sagt til han, men at du var på pisseprøver for 3 år siden skal ikke ha noe å si. Jeg sa jeg var deprimert og ustabil, og slet med ekstreme humørsvingninger, og at jeg pga dette også faktisk hadde utført selvskading. Jeg viste noen risper på hånda som var legit selvskading, men ikke akkurat noen alvorlige kutt.

Jeg tror jeg i tillegg ba om å bli utredet for personlighetsforstyrrelser, så det kan hende det hjalp, siden det ikke bare er snakk om samtaleterapi (som jeg ble fortalt at DPS ikke utfører, med mindre det er i sammenheng med en utredningen).
Mitt inntrykk er at samtaleterapi foregår i private klinikker, noe som kan være logisk, da staten ikke kan sponse alle med frikort til samtaleterapi uten en sterk grunn.

Legen min begynte først å forklare og tegne opp noen trekanter og hvordan følelser osv henger sammen, men betrygget meg med at han skulle sende en henvisning til DPS.
Virker som noen leger tror de vet bedre enn DPS, og vil ta saken i egne hender, selv om strengt talt psykologi ikke egentlig er deres felt.
Jeg jatta med og sa jeg helst vil utredes hos DPS, siden jeg har vært hos dem før og har positiv erfaring med dem.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er riktig som han over skriver. Dps er ikke samtale terapi om det ikke er mistanke om psykisk sykdom. Dps skal utrede og behandle. Personlighetsforstyrrelser eller psykiske lidelser.
mange får psykiske lidelser av rus og det er helt vesentlig å kartlegge for å kunne gi riktig behandling. Det er også helt vesentlig å slutte med rus for å komme noen vei og få utbytte av behandlingen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja i worst case men dette skjer med kanskje 1 av 100 stk som er ærlig med legen om at de røyker.
Vis hele sitatet...
Du mener at kun 1 av 100 leger følger meldeplikten sin?
Jeg gikk på dps før og da det ble kjent at jeg hadde rusa meg (så mye som 1-2 ganger i mnd med røykings krevde de rusprøve for å behandle meg). Det gidda jeg ikke så slutta der, ble ikke noe konsekvens annet enn avslutta behandling.
Mitt inntrykk er at samtaleterapi foregår i private klinikker, noe som kan være logisk, da staten ikke kan sponse alle med frikort til samtaleterapi uten en sterk grunn.
Vis hele sitatet...
Du synes det er logisk at vi innfører et klasseskille i helsevesenet? Der bare de rike som har råd til å til private klinikker får hjelp? Jeg synes slikt er totalt logisk brist. Det er fundamentalt feil og om det stemmer det du sier at DPS har kuttet ut samtaleterapi så bør det straks settes igang en granskning og se på hva DPS egentlig bedriver og hvorfor de legger ned behandling som har dokumentert effekt.

I psykiatrien har antall liggedøgn gått så radikalt ned de siste 8-9 årene at jeg lenge har fryktet for at det snart kanskje ikke er et forsvarlig behandlingstilbud til de som er psykisk syke. Noe behandling kan gjøres i grupper, og ja jeg skjønner økonomien i gruppebehandling. Det er veldig effektivt å tilby alle pasienter på en avdeling å møte til same gruppe. Der behandlingen i beste fall blir utført av en sykepleier og en hjelpepleier. Det er billig behandling. Men er det en fullverdig behandling? Er det en behandlingsform som får folk raskere frisk? Og hva med pasienter som ikke kan delta i grupper?

Vi må vokte oss vel for å stramme inn budsjettene så kraftig i psykisk helse at vi ikke lengre har et adekvat behandlingstilbud til mennesker i dyp krise, mennesker som er kronisk plaget av psykiske lidelser og mennesker som rammes akutt av psykiske lidelser. Samfunnet vil tjene på at vi raskest mulig får flest mulig så friske at de kan fungere i samfunnet, i jobb og kan være en del av lokalsamfunn og føle seg verdsatt og at de bidrar. Og da må vi ha et behandlingstilbud som faktisk virker. Vi kan ikke ha en psykisk helsevesen som kun tilbyr den behandlingen som er mest mulig økonomisk. Vi må tilby den behandlingen som faktisk virker best.

Vi kommer ikke dit om vi aksepterer at enkelte behandlingsformer innen psykiatrien kun er for de privilegerte med fete lommebøker og navnet i kursiv hos bankene.
Sist endret av _abc_; 27. april 2020 kl. 23:46.
Trådstarter
14 1
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det skal holde å be om henvisning til DPS pga depresjon eller lignende. At de vil ha deg til å pisse for det, syns jeg er merkelig og ville kanskje vært nok til at jeg bytta fastlegen min. Høres for meg ut som han vil bevise at du alle problemene dine er relatert til rus, og at han vil sjekke om du ruser deg for å buste deg eller noe. Du har ikke førerkort heller, så det handler vel ikke om edruelighet relatert til førerkortet heller (leger har rapporteringsplikt ved mistanke om manglende edruelighet).
Jeg ville faktisk vurdert å bytte fastlege, da det ikke er rutine i det hele tatt å måtte pisse for å bli henvist til DPS.

Nå vet ikke jeg hva du har sagt til han, men at du var på pisseprøver for 3 år siden skal ikke ha noe å si. Jeg sa jeg var deprimert og ustabil, og slet med ekstreme humørsvingninger, og at jeg pga dette også faktisk hadde utført selvskading. Jeg viste noen risper på hånda som var legit selvskading, men ikke akkurat noen alvorlige kutt.

Jeg tror jeg i tillegg ba om å bli utredet for personlighetsforstyrrelser, så det kan hende det hjalp, siden det ikke bare er snakk om samtaleterapi (som jeg ble fortalt at DPS ikke utfører, med mindre det er i sammenheng med en utredningen).
Mitt inntrykk er at samtaleterapi foregår i private klinikker, noe som kan være logisk, da staten ikke kan sponse alle med frikort til samtaleterapi uten en sterk grunn.

Legen min begynte først å forklare og tegne opp noen trekanter og hvordan følelser osv henger sammen, men betrygget meg med at han skulle sende en henvisning til DPS.
Virker som noen leger tror de vet bedre enn DPS, og vil ta saken i egne hender, selv om strengt talt psykologi ikke egentlig er deres felt.
Jeg jatta med og sa jeg helst vil utredes hos DPS, siden jeg har vært hos dem før og har positiv erfaring med dem.
Vis hele sitatet...
Takk for fint svar!! Du beskrev egt meg og min situasjon der.
Jeg skal tilbake neste uke og tar med kommentaren din i bakhodet så får vi se hva som skjer.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du bør jo ikke ta førerkort når du ikke har tenkt å slutte å ruse deg. Reglene for inntak på DPS kjenner jeg ikke, men de nekter ikke folk med rusbakgrunn, men rushistorikk kan få innvirkning på hvilke medisiner de er villige til å prøve på deg. Det er ikke en egen rusavdeling på dps.
Vis hele sitatet...
Kan vel ta førerkort selvom jeg har tenkt å fortsette å røyke en nattings innimellom.
Sist endret av Adios; 29. april 2020 kl. 09:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Greia med rus og behandling i dps er at spesielt regelmessig rusing påvirker den mentale helsa og kan vanskeliggjøre f.eks kognitiv terapi. Ofte gjør høy rusbruk at den mentale helsa forverres og det er vanskelig å si hva som skyldes rus og hva som var der fra før eller skyldes andte ting. Om du røyker av og til eller daglig har mye å si. Røyker du av og til og er motivert for å trappe ned/slutte vil du nok kunne beholde førerkort mot at du leverer prøver og lege ser synkende verdier.

Kan ta et eksempel fra da jeg jobba på psyk for noen år siden. Vi hadde endel med psykiselidelser som likte cannabis/benzo ganske godt og flere var avhengige, det var litt ymse med rustesting i poliklinikken og resultatet ble at flere fikk så lav skåre på evnetesting at de ble klassifisert som lett psykisk utviklingshemmede, etter rustesting og behandling ble heldigvis diagnosene omgjort, overlegen ble svært nøye med rustesting før og underveis i utredning etter dette.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Eneste måten å få til det OP legger opp til, slik jeg leser han, er å si at du røyker noen ganger og har røyket nå mens du har sittet innendørs i karantenetiden, men at du ikke røyker fast på noen måte. Da får du behandling som "normalt" forhåpentligvis og man problematiserer ikke hasjen som en del av pågående, skadelig misbruk som har mesteparten av skylda for alle problemene dine, selv tidsbruken din.

Tenk over hva slags behandling du egentlig vil ha. DPS betyr ikke nødvendigvis at du får en spesiell behandling som du ønsker deg, men en standardisert behandling for den gruppa du anses å være i. Det kan bety bittelitt psykologhjelp og gruppetimer, mest medisiner, innelåsing og urinprøver.

Hva slags behandling er det du vil ha, OP? Medisiner? Opphold på institusjon? At en sykepleier passer på deg daglig? Hva er det du ønsker deg fra helsevesenet?

Greia med rus og behandling i dps er at spesielt regelmessig rusing påvirker den mentale helsa og kan vanskeliggjøre f.eks kognitiv terapi. Ofte gjør høy rusbruk at den mentale helsa forverres og det er vanskelig å si hva som skyldes rus og hva som var der fra før eller skyldes andte ting. Om du røyker av og til eller daglig har mye å si. Røyker du av og til og er motivert for å trappe ned/slutte vil du nok kunne beholde førerkort mot at du leverer prøver og lege ser synkende verdier.

Kan ta et eksempel fra da jeg jobba på psyk for noen år siden. Vi hadde endel med psykiselidelser som likte cannabis/benzo ganske godt og flere var avhengige, det var litt ymse med rustesting i poliklinikken og resultatet ble at flere fikk så lav skåre på evnetesting at de ble klassifisert som lett psykisk utviklingshemmede, etter rustesting og behandling ble heldigvis diagnosene omgjort, overlegen ble svært nøye med rustesting før og underveis i utredning etter dette.
Vis hele sitatet...
Hvor vanlig er dette? Tror problemet med at rusen blir monomant vektlagt alt for tungt, er mye større i omfang.
Sist endret av meaculpaUIO; 29. april 2020 kl. 17:30.
Hvor stort omfanget er vet jeg ikke, men har jobba noen år i rusomsorgen og treffer mange dagligrøykere eller dagligdrankere og jeg blir like overraska over hvor mye mer oppegående de er som rusfrie/sporadiske rusere etter behandling enn de var før. Noen øl eller en joint annenhver helg kontra hver dag er himmel og hav i forskjell. Hvor ofte og mye man ruser seg har veldig mye å si for kognitiv fungering, såklart er rusmidlet i seg selv av betydning og. Flere i min vennekrets med høy utdanning/god jobb har vært sporadiske brukere av både legale og illegale rusmidler over flere år, men da snakker vi typisk et par ganger i måneden eller sjeldnere, blir det flere ganger i uka går det ofte ut over daglig fungering og folk ser det gjerne ikke selv før i ettertid. Flere av dagligrøykerne/drankerne har prøvd å kombinere det med jobb/skole og det kan funke en kort periode (verden går videre men de sitter fast), men det rakna etterhvert for samtlige av de jeg fulgte opp/følger opp, de som holdt ut lengst var gjerne speed/benzo-folket da de ikke får samme apatien/prokrastieringa som mange får med alko/hasj, men det rakner for dem og etterhvert som toleransen øker.

Nå skal det sies at jeg jobber i hjelpeapparatet og kommer i kontakt med de som ønsker eller i sjeldne tilfeller blir tvunget til å motta hjelp, at det finnes noen som kan ha et høyt rusinntak over tid og klare seg bra både fysisk og psykisk er jeg klar over.
Anonym bruker
"God Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du synes det er logisk at vi innfører et klasseskille i helsevesenet? Der bare de rike som har råd til å til private klinikker får hjelp?
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er logisk at staten ikke kan betale for samtaleterapi for alle og enhver ja, fordi da ville alle krevd å få det, selv de som kanskje ikke har akutt behov for det.
DPS er en utredende instans som hjelper folk i akutt krise, men da er det som regel diagnoser som ligger bak.
Har man ikke en diagnose, så kan de rett og slett ikke bruke opp all kapasiteten sin på å sitte og godprate for at alle skal føle seg bedre.

Jeg skulle selvfølgelig ønske det var gratis, men du må jo se logikken i at det ikke er sånn. Det er allerede månedslange ventelister hos DPS pga kapasiteten, og da blir det enda vanskeligere om gud og hvermann som har det litt kjipt skal komme for å prate, når det er lange køer med folk som faktisk har diagnoser som venter.

De aller fleste som har seriøse problemer har en underliggende diagnose, enten det er snakk om rusproblematikk, angstproblematikk eller depresjon - og da er man selvfølgelig velkommen for å stille en diagnose.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg, og syns gruppeterapi-forslagene dine er gode. Jeg tror faktisk også jeg har blitt tilbudt å delta på det i sammenheng med angstproblematikk, men igjen så tror jeg problemet ligger i kapasiteten til DPS.
Det finnes også noe som heter avtalespesialister, som er sponset av staten og har frikort-ordning, slik DPS har.
Der er det mange som har egne opplegg for diverse problematikk, og det er helt sikkert mange av dem som har gruppeterapi o.l
Problemet er også at svært mange ikke er komfortable med å delta i grupper
Anonym bruker
"God Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Et lite sidepoeng er også at samtaleterapi, fra et klinisk perspektiv, ikke nødvendigvis har noen ende. Det kommer ikke fram til en konklusjon eller løsning på problemet, men er et lindrende tiltak som fungerer midlertidig.
De fleste som kommer inn på DPS vil selvfølgelig få noe som oppleves som samtaleterapi samtidig som man utredes for diagnoser, men dessverre må de se etter en "endelig løsning", i form av diagnoser og behandling til slutt.
De risikerer at systemet blir fyllt opp av folk som syns det er behagelig å prate ut om problemene sine(alle vil ha positiv effekt av dette), uten at det nødvendigvis gjør noe annet enn å lette litt på trykket i noen dager.

Jeg har selv opplevd å ikke få diagnose etter 1 år med utredning i PF og ADHD, og ble selvfølgelig skuffa over konklusjonen. Da ble jeg fortalt at behandlingen blir avsluttet, og samtalene ville ikke ha noe formål lenger, og at jeg heller må søke meg inn hos avtalespesialist om jeg ønsker å fortsette videre behandling for å komme til bunns i problemene mine, da det i DPS sine øyne ikke er noe mer de kan gjøre for meg.