Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 12440
https://www.nrk.no/sorlandet/flere-u...bis-1.14606478

Kom over denne artikkelen idag, trodde først den skulle være nyansert å litt opplysende. Den gang ei, trodde NRK som statskanal hadde opplysningsplikt, men denne artikkelen var for meg vertfall veldig rar.

Det skrive som fryktelig sterk hasj, å at «alle» blir tilbudt det «overalt»

Litt ut skrives det om personer som er opptil 2 år i rehabilitering for sitt cannabisbruk, og at disse menneskene er vanskelige å «stabilisere» hva en de mener med det. Høres nesten ut som at hasj er på linje med heroin?

Nå er ikke jeg noen utbredt stoner, så kan ikke skryte på meg mye erfaring. Hva tenker freak?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Den framstår som rimeleg nyansert for min del. Rusmidler har skadeverknader. Det er velkjent. Det vil ikkje sei at rekreasjonell og forsvarleg bruk ikkje er gjennomførbart. At fleire får eit problematisk forbruk av hasj er verdt å opplyse om.
Jeg også reagerte på artikkelen. Syns den er lite nyansert. Men én del ting stemmer.
Cannabis har blitt sterkere
Lettere å få tak i pga sosiale medier.
Stusser også på at man bruker 2 år på å venne folk av avhengighet.
Det at flere for et problematisk forbruk henger vel med at flere bruker det men prosentvis ligger nok det tallet ganske stabilt.
NRK har jo hatt noen bra og positive programmer om cannabis så det er vel på tide med en litt mer negativ artikkel
Det er jo ikke alltid cannabisen heller men bare å være rusa. Synes man ikke skal kalle hasjen så esktremt avhengig i seg selv selv om den kan være vanedannende men heller å ha noe som kan for andre hvordan du har det tilgjengelige heletiden
2 år avvenning er vel de mest ekstreme tilfellene. Først de ca siste 10 årene cannabis I seg selv har blitt behandlet på lik linje som andre rusmidler.

En person som røyker daglig over flere år, samtidig som man får angst pga overforbruk er ikke noe usannsynlig trenger lang behandling.

Kan skrive under på at cannabis har blitt mye sterkere de siste 20 årene. Var ikke rare bønna vi fikk fått på for feks 20 år siden.
Sitat av Rasta666 Vis innlegg
Jeg også reagerte på artikkelen. Syns den er lite nyansert. Men én del ting stemmer.
Cannabis har blitt sterkere
Lettere å få tak i pga sosiale medier.
Stusser også på at man bruker 2 år på å venne folk av avhengighet.
Det at flere for et problematisk forbruk henger vel med at flere bruker det men prosentvis ligger nok det tallet ganske stabilt.
NRK har jo hatt noen bra og positive programmer om cannabis så det er vel på tide med en litt mer negativ artikkel
Vis hele sitatet...
Tja, om man har andre psykiske problemer i tillegg så synes jeg ikke 2 år virker så lenge. Så er det nok tross alt en del som går der for andre problemer, men som ikke ønsker å slutte med cannabis der og da. Hun har uansett ganske sterke meninger om narkotikapolitikken, så at det hun sier fremstår unyansert virker ikke så rart.

Hun fra artikkelen har tidligere skrevet et debattinnlegg om cannabis i respons til folkeopplysningen NRK, jeg legger til lenke. De er definitivt i mot endringer i narkotikapolitikken, så at de tar i er helt sikkert mulig. Jeg skjønner ikke helt logikken i at det er skadereduserende å la narkotikapolitikken være som den er da, at problemer og slikt øker er vel tegn på at noe bør endres i seg selv. Jeg er helt enig i at cannabis ikke bør ufarliggjøres og at det kan skape problemer for noen, men å straffe folk for cannabisbruk og kriminalisere dem bidrar også vesentlig til at folk faller ut. Jeg synes heller ikke det er så rart at det er blitt ufarliggjort, med tanke på all løgnene folk er blitt fortalt om cannabis opp igjennom årene. Når politifolk kommer på skolen og sammenligner det med heroin, så ødelegger det troverdighet.

https://tidsskriftet.no/2017/03/komm...rundt-cannabis
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Langtidsskader av Thc varer mye lengre enn opiater.

Opiater ødelegger ikie nerver eller noe i kroppen. Kun reseptorene som blir skakkkjørte.

Thc binder seg til fettceller. Kan ødelegge psyken. Få frem psykiske lidelser som ligger latent. Og flere ting. Så jeg kan forestille meg det tar lengre tid å rehabilitere f. Eks Snoop Dog, B-Real osv enn f. Eks en heroinst.

Har selv brukt begge deler og føler thc ødela meg mer psykisk. Heroinen ødelagte avhengighet problemene mine. Aldri vært så hekta av Thc, selvom jeg var veldig hekta på det også fra tidlig av.

Heroin er det stoffet som gir minst langtidsskader på kroppen. Alkohol og hasj er noe av det som sitter lengst


Jeg tror personlig det er sunnere generelt sett å være avhengig av Thc enn heroin altså. Men bare navnet det siden det ble sammenlignet lengre opp.
Har selv sluttet med cannabis etter 6 år med bruk, av og på.
Man går inn i en psykisk tåke ved hyppig bruk, man får et helt annet mindset.

Man merker det egentlig ikke før man er ute av tåken, på sikt så ødela det sosialt for min del.
Jeg ble innestengt og turte ikke utfordre mine dagligdagse vaner.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Har selv sluttet med cannabis etter 6 år med bruk, av og på.
Man går inn i en psykisk tåke ved hyppig bruk, man får et helt annet mindset.

Man merker det egentlig ikke før man er ute av tåken, på sikt så ødela det sosialt for min del.
Jeg ble innestengt og turte ikke utfordre mine dagligdagse vaner.
Vis hele sitatet...
Akkurat som med alkohol med hyppig bruk?
Misbruk fører vel generelt til at man ikke tar del i livet som normalt.

Da er det ikke rart det tar på komme seg til hektene igjen sosialt. Uansett rusmiddel som blir misbrukt.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 5. juli 2019 kl. 19:47.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Akkurat som med alkohol med hyppig bruk?
Vis hele sitatet...
Vil nok tippe at weed er mye mer vanedannende enn alkohol. Iallfal en gjengganger i mine omgangskretser. Brukte vel nesten daglig de 2-3 første åra, trappet ned til helger i ettertid.

Problemet ligger i holdningen: "weed er på langt nær like skadelig som alkohol" samt normaliseringen av Cannabis i det daglige. På weed så fungerer man helt fint (på sett og vis) til det daglige, når man holder det til kveldene. Det gjør ikke en alkis.
Sist endret av Mumrikken; 5. juli 2019 kl. 20:39.
Anonym bruker
"Oppblåst Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Camyle Vis innlegg
https://www.nrk.no/sorlandet/flere-u...bis-1.14606478

Kom over denne artikkelen idag, trodde først den skulle være nyansert å litt opplysende. Den gang ei, trodde NRK som statskanal hadde opplysningsplikt, men denne artikkelen var for meg vertfall veldig rar.

Det skrive som fryktelig sterk hasj, å at «alle» blir tilbudt det «overalt»

Litt ut skrives det om personer som er opptil 2 år i rehabilitering for sitt cannabisbruk, og at disse menneskene er vanskelige å «stabilisere» hva en de mener med det. Høres nesten ut som at hasj er på linje med heroin?

Nå er ikke jeg noen utbredt stoner, så kan ikke skryte på meg mye erfaring. Hva tenker freak?
Vis hele sitatet...
Min exkone var i rehabilitering i flere år etter langvarig hasj missbruk.
Problemet er at virkningen kan være ekstremt forskjellig fra person til person og i yttertilfellene kan hasj utløse alvorlige psykoser.
Så selv om det ikke er normalen bør det på ingen måte skjules at spesielt hasj kan være ett heftig stoff.

Noe som jeg synes blir neglisjert er forskjellen på pot og hasj. Cannabis blir diskutert som ett eneste produkt i den generelle debatten men det blir som å likestille vin og 60% synes jeg.
Det er to forskjellige typer rus og jeg tror de negative virkningene for personer som kun bruker pot er mindre enn de som røyker Random typer hasj.
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
Langtidsskader av Thc varer mye lengre enn opiater.

Opiater ødelegger ikie nerver eller noe i kroppen. Kun reseptorene som blir skakkkjørte.

Thc binder seg til fettceller. Kan ødelegge psyken. Få frem psykiske lidelser som ligger latent. Og flere ting. Så jeg kan forestille meg det tar lengre tid å rehabilitere f. Eks Snoop Dog, B-Real osv enn f. Eks en heroinst.

Har selv brukt begge deler og føler thc ødela meg mer psykisk. Heroinen ødelagte avhengighet problemene mine. Aldri vært så hekta av Thc, selvom jeg var veldig hekta på det også fra tidlig av.

Heroin er det stoffet som gir minst langtidsskader på kroppen. Alkohol og hasj er noe av det som sitter lengst


Jeg tror personlig det er sunnere generelt sett å være avhengig av Thc enn heroin altså. Men bare navnet det siden det ble sammenlignet lengre opp.
Vis hele sitatet...
Kan godt være skadepotensialet til THC er større, men statistikken tyder på det motsatte. Opiatrelaterte skader og dødsfall er et enormt problem, spesielt i USA. Videre vil ikke THC ødelegge nerver, da det ikke har en direkte effekt på noen nerver. THC påvirker synapseaktiviteten til nevroner som har reseptorer for cannabinoider og relaterte reseptorer.

Forøvrig har psykiatriprofessoren som tidligere var leder for legemiddelutvalget i Storbritannia rangert heroin som det mest skadelige rusmidellet, og THC som det minst skadelige. (Fra et helsemessig og samfunnsmessig perspektiv).
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noe som jeg synes blir neglisjert er forskjellen på pot og hasj. Cannabis blir diskutert som ett eneste produkt i den generelle debatten men det blir som å likestille vin og 60% synes jeg.
Det er to forskjellige typer rus og jeg tror de negative virkningene for personer som kun bruker pot er mindre enn de som røyker Random typer hasj.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, men det er like lett å få random type hasj som random type gress i Norge spør du meg. Da det ikke er regulert vet man aldri hva man får. Rusen avhenger ikke av om det er gress eller hasj, hasj er jo bare en mer konsentrert variant. Røyker du like mye gress som hasj blir du høyere på hasjen. Røyker du derimot mer gress kommer nok ikke rusen til å være så forskjellig (gitt at det er samme strain).
Rehabilitering er vel kanskje først og fremst for å stabilisere psyken, og ikke en avrusning i tradisjonell forstand? Cannabis kan jo trigge ymse ting som ligger latent. Feks psykose, depresjoner, angst osv. Og om en person fortsetter å røke heftig selv etter at slike problemer viser seg så er det helt sikkert fult mulig å røke seg helt i grøfta. Ikke at de blir fysisk avhengig slik som heroin at de blir dødssjuke om de ikke får neste dose, men det blir kanskje en psykisk avhengighet som sikkert kan være drøy å tøyle for noen.

Samtidig så er det klart at om person har røkt seg dypt ned i depresjon, er full av angst, kanskje psykotisk og lett paranoid så er det jo ikke sikkert det er nok å fjerne cannabisen før problemene forsvinner når de først er der. Tenker det er det de mener med to år i stabilisering. Og kanskje en stor del av de to årene er poliklinisk behandling.Men likefullt behandling, bare ikke innlagt på døgn.
Hele artikkelen støtter jo egentlig en legaliserings/avkriminaliseringsmodell.

Gjennom hele artikkelen blir det snakket om at "de fleste unge vet for lite om konsekvensene", "at cannabis har blitt sterkere de siste ti årene" og "at flere blir avhengige". Alt dette kommer av et uregulert marked. Om det er null regulering i marked, så vet man heller aldri hva man vil få. Det som er faktum her er at de som gror og selger cannabis, vil ha mest mulig profitt, dermed får du skyhøye konsentrasjoner og ofte en del urenheter (mest blant andre stoffer). I tillegg vil det også være lite åpen informasjon rundt bruk av cannabis, ettersom at det fortsatt er stemplet som "ulovlig", og det er dermed vanskelig å skulle formidle slik informasjon gjennom skole og div. andre institusjoner i frykt for å glorifisere og promotere et stoff som er forbudt.

Om det er en vei å gå fra økende avhengighetstall og konsentrasjoner, så er det regulering - og man kan ikke regulere det om det ikke er lovlig.
Sist endret av Sopphuet; 5. juli 2019 kl. 23:17.
Stadig flere unge pasienter sliter med «bare» cannabisavhengighet. Å behandle disse er mer utfordrende enn å behandle unge som er avhengig av andre stoffer.
Vis hele sitatet...
der mista de meg hvertfall -_-
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
der mista de meg hvertfall -_-
Vis hele sitatet...
Hvorfor?
Sitat av Skepty Vis innlegg
Hvorfor?
Vis hele sitatet...
vært gjennom omtrent d som r av rusbruk og misbruk, det minst problematiske rusmiddelet jeg har brukt fast r cannabis.

samme med de andre kroniske stonera jeg hang med daglig i over et tiår, med motivasjon har hver og en av de slutta på dagen.
alt fra problemer med loven, folk som venter barn, el rett og slett bare vokst opp litt og blitt drittlei og konstant være stoned.

så har du de som meg.. nekter å stoppe da jeg funker med misbruk, men røyker ikke daglig lengre.
Trådstarter
11 0
Kan jeg få spørre hvorfor du daglig røyket cannabis?
Drakk du også alkohol daglig?

Takk for masse fin respons! Dette hadde jeg ikke forventet. Veldig mange gode reflekterte svar! Personlig så er jeg litt der at jeg gjerne skulle ha fått tatt meg en joint hjemme i egen sofa med en god plate på anlegget, samtidig som jeg slipper noia for å miste førerkort og jobb, begge jeg er ganske avhengig av.

Satt forøvrig å leste gjennom kommentarfeltet på NRK sin facebookside tilhørende artikkel. Ganske morsomt egentlig, da det er typ 50/50 med blodhatere å legalize folk om hverandre. Mye fin propaganda som sitter igjen i den eldre garde desverre.
Sist endret av Camyle; 6. juli 2019 kl. 03:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Camyle Vis innlegg
Kan jeg få spørre hvorfor du daglig røyket cannabis?
Drakk du også alkohol daglig?

Takk for masse fin respons! Dette hadde jeg ikke forventet. Veldig mange gode reflekterte svar! Personlig så er jeg litt der at jeg gjerne skulle ha fått tatt meg en joint hjemme i egen sofa med en god plate på anlegget, samtidig som jeg slipper noia for å miste førerkort og jobb, begge jeg er ganske avhengig av.

Satt forøvrig å leste gjennom kommentarfeltet på NRK sin facebookside tilhørende artikkel. Ganske morsomt egentlig, da det er typ 50/50 med blodhatere å legalize folk om hverandre. Mye fin propaganda som sitter igjen i den eldre garde desverre.
Vis hele sitatet...
starta med selvmedisinering for et søvnproblem da jeg ikke ville ta piller, men så ble det fort over til å røyke når enn vi kunne pga miljøet jeg havnet i (var selv en av de som påvirket mange i feil retning, så skylder ikke detta på de rundt meg bare så d r sagt).

derfra ble det tilslutt finni ut av og ble kasta på gata fordi jeg var "narkoman", og i de tenåra så ble jeg skuffa og forbanna over det, så jeg "viste dem" hva en narkoman var -_-

før det så drakk jeg sjelden og ikke mye de gangene jeg drakk, hadde mer enn nok med cannabis og gjengen.
Unyansert, selfølgelig.

De tingene jeg har sett, og de planetene jeg har flydd til ved hjelp av Cannabis, esoteriske øvelser og tantra. Jeg har sett stedet mellom liv og død.

Men selfølgelig, dette interesser ikke Ola Nordmann. Det er skummelt, det er "rus".
Sist endret av Hans Høyhet; 6. juli 2019 kl. 09:49.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
der mista de meg hvertfall -_-
Vis hele sitatet...
Årsaken til at mange ungdommer med cannabisavhengighet er vanskelige å behandle kan være brukerens overbevisning om at h*n ikke er avhengig (fordi cannabis er jo naturlig, kan ikke bli avhengig, sjå på Snoop Dogg *sarkasme*). I tillegg til at problemer som dukker opp er gjerne relativt milde i forhold til hardere stoffer, man klarer å fungere i større grad. Disse problemene er også vanskelige å attribuere til cannabis mens man er i tåka.

Cannabis har en lur, snikende avhengighet, mens mange ungdommer er rebelske og avskyr autoritet (noe som er bra hvis dette får en sunnere retning enn rusmisbruk).
Typisk NRK. Dem sier det er et problem, men utyper ikke noe mer enn det.
Nettavis for dem som ikke kan tenke, åpenbart.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Årsaken til at mange ungdommer med cannabisavhengighet er vanskelige å behandle kan være brukerens overbevisning om at h*n ikke er avhengig (fordi cannabis er jo naturlig, kan ikke bli avhengig, sjå på Snoop Dogg *sarkasme*). I tillegg til at problemer som dukker opp er gjerne relativt milde i forhold til hardere stoffer, man klarer å fungere i større grad. Disse problemene er også vanskelige å attribuere til cannabis mens man er i tåka.

Cannabis har en lur, snikende avhengighet, mens mange ungdommer er rebelske og avskyr autoritet (noe som er bra hvis dette får en sunnere retning enn rusmisbruk).
Vis hele sitatet...
enig i at undommers overbevisning kan påvirke dette mye.
for meg var det overbevisninga om at detta kan reverseres helt, så selv om jeg ikke får sove godt uten nattings (psykisk avhengig), så er det noe jeg kan stoppe selv uten no egentlige negative konsekvenser av å slutte, noe jeg også gjorde tilslutt.

det jeg må si meg uenig i var at både jeg og de rundt meg var "for i tåka" til å ikke innse hva vi gjorde, og det du sier om at cannabis har en snikende avhengighet om man måler det oppimot, si benzo som et sterkt eksempel, men også alkohol osv.

faktiske skadevirkninger fra cannabis oppimot andre rusmidler vet vel de fleste nå at er veldig liten, så som de nevner i artikkelen derimot som sier det er mer utfordrende å behandle mener jeg sender veldig feil signaler, spesielt med hvor tilgjengelig og akseptert andre hardere rusmidler nå er blant undgom.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min erraring med avhengigjet av hasj er helt annen enn det som blir skrevet i denne artikkelen.
Jeg har røyket fast i flere år, hver dag, men sluttet for 4 uker siden uten problem. Eneste som har vært litt ekstremt i forhold til dette er syke drømmer på natten.
Vi alle er forskjellige, men sitter med følelsen av at de som sliter så ekstremt med avhengigheten ville ha gjort det med hva som helst annet også, det være spilleavhengighet, alkohol, mat etc. Svake mennesker altså. Beklager, men jeg mener det bunner i akkurat det.
Man må ta ansvar for sitt eget liv og ikke skylde blindt på det som har gjort seg avhengig. Det blir ansvarsløst og for enkelt.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av Skepty Vis innlegg
Kan godt være skadepotensialet til THC er større, men statistikken tyder på det motsatte. Opiatrelaterte skader og dødsfall er et enormt problem, spesielt i USA. Videre vil ikke THC ødelegge nerver, da det ikke har en direkte effekt på noen nerver. THC påvirker synapseaktiviteten til nevroner som har reseptorer for cannabinoider og relaterte reseptorer.

Forøvrig har psykiatriprofessoren som tidligere var leder for legemiddelutvalget i Storbritannia rangert heroin som det mest skadelige rusmidellet, og THC som det minst skadelige. (Fra et helsemessig og samfunnsmessig perspektiv).
Vis hele sitatet...

I forhold til overdose og livsstil er heroin mye tøffere.

Nå snakker jeg om skader på kropp og psyke etter langtids missbruk.

Da er det større sjanse for at alkohol og cannabis ødelegger mer.

Men smafunsprobleme rundt opiater er Mye større.

Også derfor jeg skriver at det er mye heldigere å være avhengig av cannabis enn opiater.

Det som dreper heroinster er OD og stress me då få tak is tøff og sidemisbruket.

De fleste bruker andre piller og amftemin som er mye være for selve kroppen og psyken i lengden.

Rent heroin er ikke så skedelig viss man ser bort fra OD og livsstil problemer
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Min erraring med avhengigjet av hasj er helt annen enn det som blir skrevet i denne artikkelen.
Jeg har røyket fast i flere år, hver dag, men sluttet for 4 uker siden uten problem. Eneste som har vært litt ekstremt i forhold til dette er syke drømmer på natten.
Vi alle er forskjellige, men sitter med følelsen av at de som sliter så ekstremt med avhengigheten ville ha gjort det med hva som helst annet også, det være spilleavhengighet, alkohol, mat etc. Svake mennesker altså. Beklager, men jeg mener det bunner i akkurat det.
Man må ta ansvar for sitt eget liv og ikke skylde blindt på det som har gjort seg avhengig. Det blir ansvarsløst og for enkelt.
Vis hele sitatet...
Sluttet selv for 2 måneder siden etter 4år med daglig røyking. Helt enig med det du sier, det er fucked up å begynne å drømme igjen. Alt er jævli sykt å virker alt for ekte. Går over etter et par uker, men det var det verste for meg med å slutte å røyke
Anonym bruker
"Sub-tropisk Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hele problemet dreier seg om all skremselpropaganda som er ute og går, spesielt når man fremstiller cannabis som et dop i lik grad med alt annet. De reelle og potensielle helsefarene ved cannabis er faktisk ikke et tema når man snakker om hvor dårlig det er.

Det blir aldri nevnt at daglig bruk med cannabis svekker kognitiv evne og andre ting. Stort sett det som blir nevnt er at man kan utvikle psykose, og om en person da har røyket en lengre periode uten å merke noe form til psykose, tenker de som regel at alt som blir sagt er bullshit.
Når jeg sluttet å røyke etter 8 år daglig bruk syns jeg ikke det var så stress egentlig. Litt plagsomt og våkne i svette de første nettene. Ble overraska over hvor lett det var. Fikk en del ekstra energi og de drømmene jeg fikk var sykt ekte og intense. Syns det var veldig spennende og interessant. Nesten så jeg har lyst til å røyke et år igjen og så slutte bare pga av drømmene.
Sitat av Fiskesaus Vis innlegg
Når jeg sluttet å røyke etter 8 år daglig bruk syns jeg ikke det var så stress egentlig. Litt plagsomt og våkne i svette de første nettene. Ble overraska over hvor lett det var. Fikk en del ekstra energi og de drømmene jeg fikk var sykt ekte og intense. Syns det var veldig spennende og interessant. Nesten så jeg har lyst til å røyke et år igjen og så slutte bare pga av drømmene.
Vis hele sitatet...
Nikotin gjør det samme for mange. Sovne med snus i leppa eller nikotinplaster
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Unyansert, selfølgelig.

De tingene jeg har sett, og de planetene jeg har flydd til ved hjelp av Cannabis, esoteriske øvelser og tantra. Jeg har sett stedet mellom liv og død.

Men selfølgelig, dette interesser ikke Ola Nordmann. Det er skummelt, det er "rus".
Vis hele sitatet...
Utsagn som dette teller ikke akkurat i favør av legalisering i cannabis-debatten.
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
Nå snakker jeg om skader på kropp og psyke etter langtids missbruk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Jeg kjenner mange som har brukt både det ene og det andre og forskjellen mellom de som kun har holdt seg til cannabis, og de som har foretrukket heroin eller andre opiater er jo de det gikk skikkelig ille med. Det er min erfaring.

Jeg vet ikke om én eneste person som har opplevd skader på kropp eller psyke av cannabisbruk alene. Jeg vet imidlertid om flere som har ljugd og sagt til helsevesenet og familie at de kun har røyket hasj, mens de i virkeligheten har et problem med legemidler, amfetamin eller heroin. Det er vel lettere å innrømme bruk av cannabis enn av pulverstoffer, tenker jeg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvorfor? Jeg kjenner mange som har brukt både det ene og det andre og forskjellen mellom de som kun har holdt seg til cannabis, og de som har foretrukket heroin eller andre opiater er jo de det gikk skikkelig ille med. Det er min erfaring.

Jeg vet ikke om én eneste person som har opplevd skader på kropp eller psyke av cannabisbruk alene. Jeg vet imidlertid om flere som har ljugd og sagt til helsevesenet og familie at de kun har røyket hasj, mens de i virkeligheten har et problem med legemidler, amfetamin eller heroin. Det er vel lettere å innrømme bruk av cannabis enn av pulverstoffer, tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Utløsning av psykoser og andre psykiske lidelser er jo godt dokumentert.

Nå snakker jeg om selve stoffet.

Selvfølgelig vil en person som bruker heroin, og speed og masse annet bli dårlig.

Men kjenner også leger som har skutt renn morfin i 20 år som er helt symptomfri med unntak av abhegighet selvfølgelig.

Kjenner mange som kun røyker hasj sol er grensepsykotiske og inn og ut av psykoser.

Selv etter lengre tid nykter

Ikke prøv å få det til å høre ut som jeg sier at heroin abhegighet er bedre eller at heroin er best.

Det jeg sier er at at ettervirkningene av opiater er abstinenser og respoterer som kan bli litt skakk kjørte.

Thc og andre rusmidler har ofte mye fler og lengre etter virkninger.

Hasjen har ødelagt mye for meg. Heroinen har ødelagt mye mer, men jeg brukte ikke kun heroin.

Heroin abhegighet er en hardfør livsstil og jeg snakket ikke om livsstilen rundt det.

Kun selve stoffet og ettervirkninger av det.

Alkohol er det værste for kroppen faktisk.

Kan se om jeg finner noe linker på dette etterpå.


Personlig føler jeg at det enste som er ødelagt for meg etter tungt opait, speed og benzo missbruk er respoterer som trenger enda mer tid på å normalisere seg, og lavt testosteron nivå.

Ellers føler jeg med psykisk og fysisk i bedre form enn før jeg ruset meg.

Men skal se om jeg finner litt info angående langstidskader på forskjellige stoffer.

Lærte dette i behandling og kan være feil info, men har hørt dette flere steder at opiater er noe av det som skader kroppen minst etter langt bruk...
En liten tanke som slo meg.

Det er atskillig flere yngre under utvikling som prøver/røyker cannabis enn andre rusmidler. Lettere misbruke enn andre rusmidler mtp funksjon i hverdagen.

Kan det være en av grunnene til at cannabis kan føre med seg psykiske lidelser mer enn andre stoffer?
Er det ingen som så sammenhengen mellom prisstigningen i Norge og kvaliteten på hasjen?

Jeg klarer ikke finne så dårlig hasj som når jeg begynte å røyke.

Marihuana er blitt sterkere pga. internett og spredning av informasjon og mye mer hjemmedyrking.


Mine tanker...
Sist endret av Naturgrønn; 8. juli 2019 kl. 13:55.