Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1432
Jeg har de siste par årene solgt produkter på nett. I begynnelsen var det ikke store summene, men de siste par årene har jeg ført opp en skjønnsmessig inntekt på skattemeldingen som jeg har skattet av.

Har ikke noe enk eller AS.

Har nå solgt "butikken" for ca. 1,3 millioner. Hvordan kan jeg unngå å skatte på dette?

Om jeg ikke registrerer dette, hva er sjansen for å bli tatt?
Livet under radaren og være i konstant frykt er ikke noe gøy. Det er mer enn 30-40% morsommere med lovlige penger!
Sitat av uppercasecaps Vis innlegg
Jeg har de siste par årene solgt produkter på nett. I begynnelsen var det ikke store summene, men de siste par årene har jeg ført opp en skjønnsmessig inntekt på skattemeldingen som jeg har skattet av.

Har ikke noe enk eller AS.

Har nå solgt "butikken" for ca. 1,3 millioner. Hvordan kan jeg unngå å skatte på dette?

Om jeg ikke registrerer dette, hva er sjansen for å bli tatt?
Vis hele sitatet...
Det klarer du ikke, skatteetaten er kanskje litt treg, men de vil alltid finne det ut med mindre du får utbetalt i kontanter som ikke er innom kontoene dine.

Betal skatten din nå, og unngå den veldig dyre leksjonen om at vi vanlige dødelige ikke kjenner de rette folka for å kunne slippe unna slike skatter og avgifter.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Det klarer du ikke, skatteetaten er kanskje litt treg, men de vil alltid finne det ut med mindre du får utbetalt i kontanter som ikke er innom kontoene dine.

Betal skatten din nå, og unngå den veldig dyre leksjonen om at vi vanlige dødelige ikke kjenner de rette folka for å kunne slippe unna slike skatter og avgifter.
Vis hele sitatet...
Nja, det stemmer ikke. Skattettaten går som regel etter de største fiskene. Ikke har de ressurser til og ta ALLE som ikke betaler skatt på slike opplegg.

Men 1.3 mill er noe helt annet.

Sitat av uppercasecaps Vis innlegg
Jeg har de siste par årene solgt produkter på nett. I begynnelsen var det ikke store summene, men de siste par årene har jeg ført opp en skjønnsmessig inntekt på skattemeldingen som jeg har skattet av.

Har ikke noe enk eller AS.

Har nå solgt "butikken" for ca. 1,3 millioner. Hvordan kan jeg unngå å skatte på dette?

Om jeg ikke registrerer dette, hva er sjansen for å bli tatt?
Vis hele sitatet...
Får du inn mnd lønn på norske bankontoen?
Sist endret av klattus; 29. april 2023 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ville betalt for skatterådgivning. Tommelregel for verdifastsettelse i smb markedet,forenklet sagt er 5x årsresultat og jo flere år du kan vise til jo lettere blir det å verdifastsette. Bransje el spesifikke greier rundt nettopp din drift kan gjøre at 5 x blir 4 x eller 7 x.

Poenget er at du for at noen sier seg villig til å kjøpe din drift for 1.3 mill så har du nok hatt et resultat på over 200 000 kr i året, og da har de nok forlangt å se årsresultat fra minst 3 år tilbake. Dvs du har hatt et resultat på minst 600 k du ikke har skattet av. Blir det gjor dypdykk i nettopp din ligning vil de regne seg til hvor mye de tror du hatt i resultat i årene før også blir du skjønnslignet og får sannsynligvis straffeskatt og naturligvis renter på toppen.

Så du risikerer at de ligner deg for ~2 mill og slenger på straffeskatt så den salgsummen du får blir kraftig barbert og fort halvert.

Vær proaktiv og søk hjelp fra fagfolk selv om de tar betalt. For trår du feil her risikerer du gevinsten din i stor grad fordunster.
Her er det gjort en del feil som gjør det komplisert å rapportere dette.
Også avhenger det faktisk litt av hvilken bransje du har operert i.

Ingen kjøper en nettbutikk for 1.3 mill om ikke sjappa har omsatt for minst 500k de siste par årene.
Det er mer enn bare skatteunndragelser her, det er ikke lov å drive butikk med innkjøpte varer uten å være registrert i foretaksregisteret (ikke bland dette med enhetsregisteret).

Alle garantier og reklamasjoner som er gitt til kunder er i praksis ugyldige, og du står personlig ansvarlig dersom noens hus brenner ned eller noen blir skadet av produktene du har solgt.

Når det er sagt så ville ikke jeg tatt risikoen ved å ta den millionen svart. Plutselig skal du søke dagpenger om 2 år, også begynner de å grave.
Du må også håpe på at ingen på snapchat eller instagram tipser staten om de ser du flasher penger.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ville betalt for skatterådgivning. Tommelregel for verdifastsettelse i smb markedet,forenklet sagt er 5x årsresultat og jo flere år du kan vise til jo lettere blir det å verdifastsette. Bransje el spesifikke greier rundt nettopp din drift kan gjøre at 5 x blir 4 x eller 7 x.

Poenget er at du for at noen sier seg villig til å kjøpe din drift for 1.3 mill så har du nok hatt et resultat på over 200 000 kr i året, og da har de nok forlangt å se årsresultat fra minst 3 år tilbake. Dvs du har hatt et resultat på minst 600 k du ikke har skattet av. Blir det gjor dypdykk i nettopp din ligning vil de regne seg til hvor mye de tror du hatt i resultat i årene før også blir du skjønnslignet og får sannsynligvis straffeskatt og naturligvis renter på toppen.

Så du risikerer at de ligner deg for ~2 mill og slenger på straffeskatt så den salgsummen du får blir kraftig barbert og fort halvert.

Vær proaktiv og søk hjelp fra fagfolk selv om de tar betalt. For trår du feil her risikerer du gevinsten din i stor grad fordunster.
Vis hele sitatet...
Ikke bare skatt, men mest sannsynlig 25% mva på toppen av dette også.
I tillegg til kostnaden for registrering i foretaksregisteret.
Om TS feks har solgt elektronikk ligger det også noen krav med kostnader tilknyttet i lovverket, som at du må være en del av el retur ordningen.

Har TS solgt klær kan det hende det kommer krav om tollavgifter om disse ikke er betalt ved import.

Om TS har drevet bedrift hjemmefra kan det tilogmed skape problemer rundt forsikringer.
Sist endret av random105675; 29. april 2023 kl. 21:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av klattus Vis innlegg
Nja, det stemmer ikke. Skattettaten går som regel etter de største fiskene. Ikke har de ressurser til og ta ALLE som ikke betaler skatt på slike opplegg.

Men 1.3 mill er noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Du får det til å høres ut som de manuellt må sjekke noe, det er ikke slik det fungerer. All informasjonjen er digital nå og bankene har ofte egne varsler når når det skjer mistenkelige ting på kontoene.
Sitat av klattus Vis innlegg
Nja, det stemmer ikke. Skattettaten går som regel etter de største fiskene. Ikke har de ressurser til og ta ALLE som ikke betaler skatt på slike opplegg.

Men 1.3 mill er noe helt annet.



Får du inn mnd lønn på norske bankontoen?
Vis hele sitatet...
Nei, det du sier stemmer ikke..
Du blander kanskje med Økokrim? Det er de som tar de store sakene rundt økonomisk kriminalitet. Du kan fint få skatteetaten på nakken for langt mindre enn dette.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Her er det gjort en del feil som gjør det komplisert å rapportere dette.
Også avhenger det faktisk litt av hvilken bransje du har operert i.

Ingen kjøper en nettbutikk for 1.3 mill om ikke sjappa har omsatt for minst 500k de siste par årene.
Det er mer enn bare skatteunndragelser her, det er ikke lov å drive butikk med innkjøpte varer uten å være registrert i foretaksregisteret (ikke bland dette med enhetsregisteret).

Alle garantier og reklamasjoner som er gitt til kunder er i praksis ugyldige, og du står personlig ansvarlig dersom noens hus brenner ned eller noen blir skadet av produktene du har solgt.

Når det er sagt så ville ikke jeg tatt risikoen ved å ta den millionen svart. Plutselig skal du søke dagpenger om 2 år, også begynner de å grave.
Du må også håpe på at ingen på snapchat eller instagram tipser staten om de ser du flasher penger.



Ikke bare skatt, men mest sannsynlig 25% mva på toppen av dette også.
I tillegg til kostnaden for registrering i foretaksregisteret.
Om TS feks har solgt elektronikk ligger det også noen krav med kostnader tilknyttet i lovverket, som at du må være en del av el retur ordningen.

Har TS solgt klær kan det hende det kommer krav om tollavgifter om disse ikke er betalt ved import.

Om TS har drevet bedrift hjemmefra kan det tilogmed skape problemer rundt forsikringer.
Vis hele sitatet...
Ja ts har definitivt malt seg selv inn i et hjørne her. Det skumle med skjønnsligning er at det er nettopp det, de settes skjønnsmessig. Tallene skatteetaten benytter kan være langt høyere enn det jeg brukte. Og det stemmer som du sier at her skulle det kanskje vært betalt mva og evt. også toll.

Iirc så kan straffeskatten bli på opp mot 65% ish. Pluss renter. Så renner det inn mva krav og toll. Renter der også naturligvis. Brått er de 1.3 mill barbert så kraftig at du har råd til en fergebilett Horten-Moss for resten av pengene.

Og det er slett ikke utenkelig det ender i tiltale og domfellelse på toppen.

Siden vi har begrenset informasjon er det jo dårlige odds for at vi kan gi deg den informasjonen du trenger for å ta en avgjørelse og risikovurdering.

Snakk med skatterådgivere evt. advokat som kanskje kan klekke ut en plan som virker. Kanskje kan du sende endringer på siste ligning eller finne en smart måte å sjonglere brikkene sånn at du ikke mister de pengene til skattefut, mva krav og toll regninger.
Sist endret av _abc_; 29. april 2023 kl. 22:36.
Dette var ikke svarene jeg håpte å høre, men trolig de jeg trengte å høre.

Takk for gode innspill.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Du får det til å høres ut som de manuellt må sjekke noe, det er ikke slik det fungerer. All informasjonjen er digital nå og bankene har ofte egne varsler når når det skjer mistenkelige ting på kontoene.
Vis hele sitatet...
Ja, og? Avhenger helt på beløpet.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Nei, det du sier stemmer ikke..
Du blander kanskje med Økokrim? Det er de som tar de store sakene rundt økonomisk kriminalitet. Du kan fint få skatteetaten på nakken for langt mindre enn dette.
Vis hele sitatet...
Klart. Men om du har en sidehustle på siden, hvor du får inn 5-10k pr mnd, så skal det svært mye til. Helt annet om du mottar hundretusener. Alt avhenger av hvor mistenksom du gjør deg til.

Sier seg selv at du er i dype problemer om du får inn 30k pr mnd inn på kontoen, men står oppført som 0 på skattelisten
Sist endret av Wolisf; 30. april 2023 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men om du har en sidehustle på siden, hvor du får inn 5-10k pr mnd, så skal det svært mye til. Helt annet om du mottar hundretusener. Alt avhenger av hvor mistenksom du gjør deg til.

Sier seg selv at du er i dype problemer om du får inn 30k pr mnd inn på kontoen, men står oppført som 0 på skattelisten
Vis hele sitatet...
Problemet i denne tråden er nok først og fremst at salget har pågått over tid, samt omfanget av salget. Ingenting av det ts skulle gjort ihht skatt, mva, toll og registrering er blitt gjort. Og på toppen av alt får'n 1.3 mill for å selge butikken.

Om ikke skatterådgiver evt. advokat klarer å finne på noe håndfast som gjør ts unngår straffeskatt, mva+toll krav og rentekrav som spiser opp brorparten av de 1.3 mill er det jo en vel litt alternativ løsning som står igjen. Siden vi ikke vet om kjøper av virksomhet er norsk så er det kanskje mulighet å opprette ett selskap i det landet kjøper holder til, også skatte neste år. Evt. sette opp virksomhet i skatteparadis eller siste instans, om mulig be om kontantoppgjør og fortsett å holde pengene skjult for norske myndigheter.

Rent praktisk er det kanskje veldig vanskelig å få kjøper med på kontantoppgjør. Fordi de gjerne vil holde sin sti ren og ikke risikere å bli dratt inn i noe. Men sjekk muligheten.

Fagfolk som jobber med skatt og rådgivning har nok større sjanser for å finne en game plan som virker.
Sist endret av _abc_; 30. april 2023 kl. 15:27.
Hen har jo ikke sagt noe om hvilke produkter vedkommende selger, men av nysjærrighet. For alle Onlyfans selgerne der ute, hvordan fungerer dette der? Så ho hu Iselin snakke om at ho dro inn 6siffret på det der så det er jo tydeligvis litt summer der også.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Problemet i denne tråden er nok først og fremst at salget har pågått over tid, samt omfanget av salget. Ingenting av det ts skulle gjort ihht skatt, mva, toll og registrering er blitt gjort. Og på toppen av alt får'n 1.3 mill for å selge butikken.

Om ikke skatterådgiver evt. advokat klarer å finne på noe håndfast som gjør ts unngår straffeskatt, mva+toll krav og rentekrav som spiser opp brorparten av de 1.3 mill er det jo en vel litt alternativ løsning som står igjen. Siden vi ikke vet om kjøper av virksomhet er norsk så er det kanskje mulighet å opprette ett selskap i det landet kjøper holder til, også skatte neste år. Evt. sette opp virksomhet i skatteparadis eller siste instans, om mulig be om kontantoppgjør og fortsett å holde pengene skjult for norske myndigheter.

Rent praktisk er det kanskje veldig vanskelig å få kjøper med på kontantoppgjør. Fordi de gjerne vil holde sin sti ren og ikke risikere å bli dratt inn i noe. Men sjekk muligheten.

Fagfolk som jobber med skatt og rådgivning har nok større sjanser for å finne en game plan som virker.
Vis hele sitatet...
Slike beløp er nok fort fengselsstraff og en vanvittig stygg anmerkning mtp på fremtidige lån.
Sist endret av klattus; 30. april 2023 kl. 17:36.
Sitat av klattus Vis innlegg
Slike beløp er nok fort fengselsstraff og en vanvittig stygg anmerkning mtp på fremtidige lån.
Vis hele sitatet...

Såfremt ts får gjort opp alle evt. krav fra staten, dvs evt. mva, toll og skatt kan jeg ikke se at denne saken vil få noen som helst innvirkning på fremtidige lånemuligheter.

Lånegiver har ikke tilgang til rulleblad til lånetaker.

Fengselsstraff? Ja det kan hende, det er dog slett ikke sikkert. Det kommer litt an på hvor mye omsetning virkelig har vært per år og hvor lenge dette har pågått.

Den store summen på 1.3 mill er såvidt jeg forstod det ennå ikke mottatt eller akkurat mottatt. Det betyr at her kan ts få skattet korrekt av den summen, og da blir det litt opp til hva som kan bevises tilbake i tid.