Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2307
Er ikke det ulovlig? Er et hjørne av hagen hans han vil bevokte. Selvfølgelig ligger det hjørnet rett ved inngangen til kåken min. Blir ikke overrasket om jeg havner på video når jeg går med søpla.
Sist endret av Penisskaft; 19. mai 2023 kl. 08:40. Grunn: Skriveleif i trådtittel
Sin egen eiendom kan en overvåke så mye en vil. Men offentlig eiendom eller andres eiendom da må eier søke om tillatelse først. Så jeg vil foreslå å spørre om å få se videoene som taes opp, om det innafor. Hvis ikke, får du kontakte politiet og forhøre deg. Ovdrvåking er ganske strengt her på bergete.
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Er ikke det ulovlig? Er et hjørne av hagen hans han vil bevokte. Selvfølgelig ligger det hjørnet rett ved inngangen til kåken min. Blir ikke overrasket om jeg havner på video når jeg går med søpla.
Vis hele sitatet...
Leier du der så er dette ikke innenfor. En står heller ikke fritt på sin egen eiendom. Kamera på toalett/bad f.eks kan være en krenkelse av privatlivets fred. Det er ikke slik at en bare kan montere opp et kamera uten videre.
Sjekk her. Hvis hen faktisk filmer inngangen til huset ditt (eller på din eiendom i det hele tatt), så ville jeg bedt vedkommende om å flytte det kamera så fort som overhodet mulig.
Ingen skilt kreves på privat eiendom ��
Hallo,
Det korte svaret er at naboen ikke har lov å filme din eiendom; skilting er mer aktuelt på offentlig sted.

Du kan kreve det fjernet etter naboloven § 2. Hvis du vil prøve å slippe unna billigere kan du anmelde forholdet til politiet, men de prioriterer neppe saken (de tar kostnadene).

Anbefaler at du snakke med naboen og forklarer at filming av andres eiendom ikke er tillatt, og spesielt innganger ettersom når du kommer og går i prinsippet er veldig personsensitivt. Hvis han er vanskelig kan du si at det uansett er noe du kan få tvangsfullbyrdet (staten kommer å tar ned kameraet). Antageligvis finner han en annen vinkling på kameraet som løser problemet.
Trådstarter
Skal nå høre. Eneste grunnen til at jeg vet/tror det er kamera et sted der er fordi jeg har blitt fortalt det av en som har bodd i samme gata tidligere. Har ikke giddet å lete selv.

Trodde det skulle skiltes når man hadde opp kamera. Selv på egen eiendom.
Sist endret av Penisskaft; 21. mai 2023 kl. 02:23.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av 4asd13 Vis innlegg
Ingen skilt kreves på privat eiendom ��
Vis hele sitatet...
Gjelder det for næringseiendommer også hvis de ligger på privat område?
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Skal nå høre. Eneste grunnen til at jeg vet/tror det er kamera et sted der er fordi jeg har blitt fortalt det av en som har bodd i samme gata tidligere. Har ikke giddet å lete selv.

Trodde det skulle skiltes når man hadde opp kamera. Selv på egen eiendom.
Vis hele sitatet...
Finn ut av det først, så tar vi det derfra
Trådstarter
Sitat av noiapingvinen Vis innlegg
Finn ut av det først, så tar vi det derfra
Vis hele sitatet...
Er ikke så moro å drive å lete etter kameraer man ikke vet om er der eller ei..
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Er ikke så moro å drive å lete etter kameraer man ikke vet om er der eller ei..
Vis hele sitatet...
Du må leie inn ekspertise.
Jeg har hørt at Laila Anita Bertheussen er god på dette med overvåkning.
Trådstarter
Åja, har ringt åndenes makt jeg
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Åja, har ringt åndenes makt jeg
Vis hele sitatet...
Funker det hvis naboen din er et gjenferd, men Laila leverer en mer generell totalpakke med bla. graffiti og
de bevismaterialene du ellers måtte trenge.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Gjelder det for næringseiendommer også hvis de ligger på privat område?
Vis hele sitatet...
Er området tilgjengelig for offentligheten, så må det skiltes. Feks på et byggfirma hvor du kan gå og plukke varer på hele området. Selvom kameraene brukes utenfor åpningstid. Dog, på næringseiendommer er kameraene som regel godt synlige, nettopp for å skremme kjeltringer før de prøver seg.
kan vere vanskelig å finne,kan jo vere på en vinduskarm rettet ut gjennom vindu mellom potteplanter.
Luftgevær?
kommer an på om det er unødvendig og urimelig. Et eksempel fra naboloven kan være skriking fra en person versus skriking fra et barn i en barnefamilie, dvs samme galskap men ulik status pga nødvendighet.
Sist endret av itori123; 21. mai 2023 kl. 12:43.