Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1903
Lurer på en ting, hvordan kan det ha seg at folk med høy inntekt, på topp 10 i kommunen kan stå oppført med 0 i formue? Gjemmer de bort pengene på noen måte, eller tar de ut pengene før nyttår? Blir ikke alt som står på bank kontoen regnet som formue?
Det er vanligvis fordi de har mer gjeld enn tilganger.
Eksempel:
Inntekt 4.200.000,- formue 0,- og skatt 1.900.000

Dette betyr at hans inntekt etter fradrag, såkalt nettoinntekt er 4,2 mill og hva han har skattet i antall kroner. Siden han har formue null kan det f.eks være at han har 500.000 på konto og 3 mill i boliglån og studielån. Da blir det 500.000 kr minus gjeld 3 mill, det blir et negativt tall. Hvor stor negativ formue er sier ikke skattelistene noe om, alltid når det er mer gjeld enn tilganger står det rett og slett null.

Motsatt: de som har 1 milliard i formue, de har oftest ikke 1 milliard på kontoen sin. Ofte kan de eie et firma som har den verdien. Det er dette som gjør at formuesskatten er forhatt av disse menneskene, de må gjerne ta ut utbytte fra firmaet for å betale formuesskatt isteden for å reinvestere de pengene videre i firmaet og dermed skape fler arbeidsplasser, mer miljøvennlig osv.
0 i formue trenger ikke bety noe, man kan ha formuen sin i land der Norge ikke har innsyn.
Sitat av AlBundy Vis innlegg
0 i formue trenger ikke bety noe, man kan ha formuen sin i land der Norge ikke har innsyn.
Vis hele sitatet...
Heldigvis kommuniserer Norge med alle land i Verden, og informasjon rundt pengetransaksjoner blir loggført.

Tidligere hadde enkelte kontoer i Sveits slike lover at de ikke trengte å rapportere til Norske myndigheter om kontodetaljer. Hvordan det er nå vet jeg ikke.

Ovennevnte tekst kan virke motstridende, for å forklare i mer detalj. Alle transaksjoner over en viss sum blir loggført. La oss ta for oss et eksempel hvor en stor mengde penger blir ført til et annet land. Dette blir rapportert inn til myndighetene for å forhindre hvitevasking. Pengene i et annet land kan bli brukt til å generere mer penger og dermed øker mengden.

Om den summen penger som blir sendt ut av landet øker og landet ikke har rapporteringskommunikasjon med Norge, kan noen potensielt forsøke å misbruke et slikt system.

Nevnte penger kan vell brukes i det landet pengene befinner seg i, men når pengene sendes til et annet land oppstår informasjon rundt transaksjonen.

Verdt å nevne at Norge har blandt de beste velferdsmodellene, så for unnasluntrere som ikke vil betale skatt, tenk om igjen.
Da har en mer gjeld enn inntekt.

Boligens formue er kun en brøkdel av faktisk verdi ved primærbolig. Min boligs verdi er oppgitt til 6M, men siden det er primærbolig er formuesverdi 1.6M cirka i skattemelding.

Så har jeg boliggjeld på 4.2M, og inntekt på 800k.

Min gjeld er da større enn formue, ergo så har jeg intet formue.