Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2176
Hei.

Snakket med en mynt og seddel bedrift for å høre om en 100 lapp jeg har fra 1976 kunne være verdt noe. Men fikk vite at det var den ikke. Kanskje 500kr fra en samler om jeg var heldig.

Bare lurte på om noen her vet om slik, at dette stemmer. Den er i 100% utmerket tilstand (rammet inn med glass) så trodde at det ville øke verdien. Men tydligvis ikke.

Får gi den i arv om ikke. Kanskje det må gå en 100 år til før verdien øker
Legg ut en annonse på finn, så finner du raskt ut markedsverdien på den.
Du tror noen her på forumet kan gi deg et bedre svar enn det du fikk av en bedrift som driver med akkurat det du lurer på? Vil du ha det riktige svaret, eller bare svaret du vil høre? Kan godt si den er verdt 100k jeg, men du får ikke solgt den for det likevel. Tviler sterkt på at du får 500 for den på finn engang, men jeg har egentlig ikke peiling. Gjem den bort du, som du sier, kanskje om hundre år...
100-lappen var vel den mest brukte seddelen, så det florerer vel av den. Ikke er det lenge siden heller. For å bli verdifull må den være sjelden. Det er det ikke.
Hva var greia med den feite lille tieren vi hadde før? Den så aldri lik ut, nesten firkanta noen ganger.
Dustemynt. Glad den er borte.

En venn av meg glemte over 200 tusen i gamle sedler da de måtte veksles inn. Fant dem et år etterpå eller noe og hadde ikke fått med seg at penga så annerledes ut. Han er sjukt dum da
Norges Bank sier at det er 5 936 000 stykker ute å går
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Norges Bank sier at det er 5 936 000 stykker ute å går
Vis hele sitatet...
Så om jeg får kjøpt opp en 5,9 mil av de 100 lappene og brenner de opp, så vil den 100 lappen fra 1976 som jeg har stige drastisk i verdi? Det er basically supply and demand så for alle samleobjekt kan man investere i å destruere til man selv sitter igjen med monopol på det resterende markedet? Spøker da seff. Men er det ikke slik diamant virksomheten fungerer? Diamanter er ikke verdt jack shit men fordi at de sitter å holder tilbake supplyen kan de øke verdien?
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Så om jeg får kjøpt opp en 5,9 mil av de 100 lappene og brenner de opp, så vil den 100 lappen fra 1976 som jeg har stige drastisk i verdi? Det er basically supply and demand så for alle samleobjekt kan man investere i å destruere til man selv sitter igjen med monopol på det resterende markedet? Spøker da seff. Men er det ikke slik diamant virksomheten fungerer? Diamanter er ikke verdt jack shit men fordi at de sitter å holder tilbake supplyen kan de øke verdien?
Vis hele sitatet...

Ja, supply og demand er et godt kjent konsept..
Er det den som er helt firkantet?
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Er det den som er helt firkantet?
Vis hele sitatet...
100 lapp fra 1976

Sitat av vindaloo Vis innlegg
100 lapp fra 1976

Vis hele sitatet...
Den ja. Kjipt den ikke er verdt noe. Skulle jo tro så gamle sedler har stort svinn når de går ut av omløp. Må jeg grave opp en mynt fra 4000 år B.C for at slik skal ha verdi?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Den ja. Kjipt den ikke er verdt noe.
Vis hele sitatet...
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Den er i 100% utmerket tilstand (rammet inn med glass)
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare fortsette å ha den på display da, den pakker jo en hvis pondus og gir, syns jeg, en følelse
av høyere valør en dagens hundrings.
1976 er da ikke lenge siden. Da var jeg 14 år og konfirmant. Fikk vel noen sånne i k-gaver.

Oj, som tida flyr!
Sitat av vindaloo Vis innlegg
100 lapp fra 1976

Vis hele sitatet...
Tenkte mer på denne, men ser den nå bare ble utgitt mellom 1949-1962.
Uvaksinert 👍
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Tenkte mer på denne, men ser den nå bare ble utgitt mellom 1949-1962.
Vis hele sitatet...
Og den kan faktisk fortsatt veksles inn hos Norges Bank hvis man ikke får solgt den for mer enn 100,-
Sitat av NodSquad Vis innlegg
En venn av meg glemte over 200 tusen i gamle sedler da de måtte veksles inn. Fant dem et år etterpå eller noe og hadde ikke fått med seg at penga så annerledes ut. Han er sjukt dum da
Vis hele sitatet...
Alle sedler som til forveksling ligner på dagens sedler kan fortsatt velskes hos Norges Bank. Det er kun seddelutgaver 1, 2 og 3 som det er for sent å veksle, og det er neppe de vennen din hadde 2000 kroner av.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Så om jeg får kjøpt opp en 5,9 mil av de 100 lappene og brenner de opp, så vil den 100 lappen fra 1976 som jeg har stige drastisk i verdi? Det er basically supply and demand så for alle samleobjekt kan man investere i å destruere til man selv sitter igjen med monopol på det resterende markedet? Spøker da seff. Men er det ikke slik diamant virksomheten fungerer? Diamanter er ikke verdt jack shit men fordi at de sitter å holder tilbake supplyen kan de øke verdien?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. En ting blir ikke verdt masse penger kun fordi den er sjelden. Det må være noen som er interessert i å kjøpe.