Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1013
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Under 18.
Trenger rusbehandling, vet det selv. Folk rundt meg vet jeg har et rusproblem, men de vet ikke hvor ille det er og hvilke rusmidler jeg tar. Tørr ikke være ærlig med de om det fordi jeg aner ikke hva som kommer til å skje. Er det noe slags form for behandling jeg burde ønske? Kommer ikke til å klare det med et møte i uka, må komme meg til en ny plass for at det skal funke. Noen som kan fortelle litt om hvilke behandlinger som finnes?
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lenge til du er 18? Rusbehandling for mindreårige foregår som en straff. Barnevern, ruskontrakter med politiet og det som verre er. Hvis du er noenlunde oppegående så ville jeg prøvd uten å blande deg oppi det apparatet der
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kommer ikke klare gjøre det selv, nåla er det verste. Uten den hadde jeg klart det selv. Da jeg var avhengig tidligere uten å bruke nåla, var jeg bare deprimert og skrek. Var ille men hadde kommet meg over det til slutt. Nå etter nåla får jeg såvidt til å gråte, jeg bare står igjen med en rastløshet jeg ikke klarer å få bort. Aner ikke hvor jeg skal gjøre av meg
Jeg personlig vil si at du har ikke et rusproblem, det er alle andre som har en feil oppfatning om at narkotika er farlig og at dette er noe du må slutte med. Dette stemmer altså meget dårlig, for de fleste rusmidler finnes ikke giftige og er stort sett trygge selv etter mange år med bruk så lenge man doserer nogenlunde riktig.

Mennesker derimot, de er farlige de! De blander i alt mulig faenskap i dopet, sånn at folk dør. Så kommer disse kyniske rasshølene å krever penger ved å klippe fingre og andre helt sinnsyke ting. Så ikke la folk få lure deg, for folk flest skjønner ingenting. Lyver gjør de også, eller uttaler seg om ting de har bortimot null kunnskap om. Nei mennesker er sikkert det eneste man virkelig har behov for å unngå på denne planeten tror jeg...

Det er mange forskjellige steder hvor du kan søke deg til i rusomsorgen. Men nå velger jeg å tro at du er litt lik meg, og liker omsorg og frihet mer enn disiplin og veiledning, og da tenker jeg at kanskje Frankmotunet i Folldal kan være noe for deg. Alle jeg har pratet med som har vært der synes det var helt fantastisk. Der har du flott natur, samt rundt 70 huskyer som du skal stelle og bruke tiden din på. Tyrili har også mange andre behandlingssteder rundt om i Norge, så om du går inn på hjemmesiden deres så kan du lese mer.

Det finnes jo også et sted som heter Phoenix Haga som er litt motsetningen til hva Tyrili tilbyr. Jeg vet generelt lite om plassen, bortsett fra at de kjører et hardt løp med masse disiplin, sånn at enten føyer du deg eller så får du motgang ut av en annen verden. Jeg har også pratet med folk som synes dette var helt supert, og det var akkurat det de trengte for å faktisk bli nykter. For meg hadde nok dette blitt veldig feil tenker jeg, da jeg reagerer fort på autoritære mennesker, men for de som står løpet ut så skal det visst være en høy andel som faktisk klarer seg etterpå.

PS: tenkte ikke over at disse stedene kanskje ikke tar inn folk under 18. Det må du nesten søke opp, eller så kommer sikkert noen til å rette på meg ganske så snart.
Sist endret av tasmus82; 17. mars 2023 kl. 23:53.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er under barnevernet fra før av, de vet om de vet om rusen men ikke om nåla eller tyngre stoffer. Jeg har blitt satt på en atferdsinstutisjon der jeg ikke får hjelp til noe, ialefall ikke rusproblemet mitt. Er noen år til jeg blir atten��
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Okei takk, skal sjekke de ut!
Anonym bruker
"Skrikende Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lenge til du er 18? Rusbehandling for mindreårige foregår som en straff. Barnevern, ruskontrakter med politiet og det som verre er. Hvis du er noenlunde oppegående så ville jeg prøvd uten å blande deg oppi det apparatet der
Vis hele sitatet...
Jeg gikk i rusbehandling når jeg var 16, aldri noe barnevern eller politi eller kontrakt involvert.

Ts det beste du kan gjøre er å kutte kontakt med alle du pleier å ruse deg med eller skaffe rus fra. Søk deg inn på folkehøyskole nå eller til studie i annen by så fort du er ferdig på VGS så får du en ny start
I mellomtida snakk med helsesøster eller helsebror på skolen evn fastlegen din og spør om de kan sette deg i kontakt med lokale tilbud
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Okei takk, hjalp rusbehandlingen deg? Hvordan synes du det var?
Ja, politi blir vel oftest blandet inn om personen blir tatt med rus på seg eller klikker(skjedd med meg ett par ganger). Har aldri hatt noe politi blandet inn, utenom de gangene jeg har klikka max på ansatte på instuen.
Ikke hør på hen som svarte først.

Jeg synes det mest oppegående noen kan gjøre er å be om hjelp når de har et problem.

Fossumkollektivet tilbyr kun behandling til de under 30 år, og har egne avdelinger for de under 18.

https://www.fossumkollektivet.no/avdelingene/

Siterer fra siden

Ung målgruppe
Vi har barn og unge kvinner og menn i alderen 12 – 30 år hos oss. Behandlingen er nøye tilpasset den unge målgruppen. Ansatte i Fossumkollektivet har utviklet kompetanse og lang erfaring med de særpregede utfordringer denne målgruppa har; ofte med ulike former for traumatisering og tilknytningsproblematikk. Disse utfordringene medfører at de trenger støtte fra stabile, trygge voksne som har tid til å være til stede for dem i de daglige utfordringene. På denne måten vil de unge etter hvert klare å utvikle eller reetablere trygghet og tillit i nære relasjoner.

Vi benytter medleverturnus for å ivareta dette; behandlerne hos oss jobber og bor syv dager på avdelingen før de har syv dager fri. Dette sikrer kontinuitet i relasjonen og skaper forutsigbarhet for de som er i behandlingssituasjon.

Du skriver selv at du hadde det forferdelig psykisk før du havnet på kjøret. Og du skriver selv at du trenger rusbehandling, og at du vet det.

Jeg ser deg, og jeg forstår. Jeg synes det er kjempebra at du har innsett at du trenger hjelp i en så ung alder. Rusbehandling er jo faktisk som en folkehøyskole, bare at man tar det viktigste hovedfaget som finnes i universet, nemlig deg selv. Selv skal jeg mest sannsynlig i min første rusbehandling nå snart, og jeg er midten av 30 årene. Søkte faktisk på Fossumkollektivet selv, men da hadde jeg blitt over tredve.

Hvis man har bagasje, så er det jævlig vanskelig å være menneske i det hele tatt. Rusen er jo, slik jeg tolker det, en konsekvens av hvordan du har hatt det.

Drit i alt annet. Du skriver jo selv at du trenger hjelp. Sett deg selv i fokus. Jo tidligere du tar tak i det, jo lettere blir det å håndtere bagasjen som tynger deg ned. Jeg heier på deg!
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du skriver at folk rundt deg vet at du har et rusproblem, men at de ikke vet omfanget og hvilke rusmidler du tar.

Kanskje du kan skrive i denne tråden om det? Da blir det muligens enklere å gi deg anbefalinger når det gjelder behandlingssted. Og: du forteller til deg selv og noen andre uten å bli moralsk dømt for det (forhåpentligvis)
Så: hva bruker du, hvor ofte, hvor mye, inntaksmåte/metode, hvor lenge har du holdt på, ville du fått abstinenser av alle rusmidlene du bruker om du hadde bråstoppet, hvordan finansierer du rusbruken din?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Kanskje du kan skrive i denne tråden om det? Da blir det muligens enklere å gi deg anbefalinger når det gjelder behandlingssted.
Vis hele sitatet...
H*n skriver at h*n er noen år unna atten, og er hekta på nåla. Hva mer av informasjon mener du at du trenger for å gi TS litt veiledning her i livet?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ble helt forjævli føkd på mye rart forje uke å sa da at jeg var hekta på nåla til de som «styrer over meg». Imorgen får jeg mest sannsyneli vite hvilken behandling og hvor
Anonym bruker
"Skrikende Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ble helt forjævli føkd på mye rart forje uke å sa da at jeg var hekta på nåla til de som «styrer over meg». Imorgen får jeg mest sannsyneli vite hvilken behandling og hvor
Vis hele sitatet...
Lykke til, ta i mot all hjelp og ta behandlinga seriøst. Du vil aldri angre på å ha snudd livet, men vil alltid angre om du fortsetter som nå
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bra jobba man