Sitat av
Uten Agenda
Du kan drikke té av løvehale/hjerteurt. Ikke at jeg tror det vil ha noen avgjørende betydning.
https://www.rolv.no/urtemedisin/medi...r/leon_car.htm
Har inntrykk av at den lille forskningen som eksisterer ikke er interessant nok til å gå videre med. I tradisjonell folkemedisin har den vært benyttet siden middelalderen.
Det er noe forskning der, jo, men ikke noe om hvor trygt det er å innta planter med slike stoffer over tid. Den inneholder flere alkaloider bl.a.
leonuridin,
leonurin og
stachydrin, sammen med noen diterpener som
leosibiron A og
leosibiron B. Flere av disse alkaloidene virker ikke å være direkte helsebringende. Men vi vet ikke noe om hvilke eventuelle lidelser TS her har, og du mener da TS skal begynne å innta noe som kan ha en negativ påvirkning på helsa på et slikt grunnlag. Er det bare jeg som ser problemet med det? Kanskje det er bedre å be TS ta en tur til legen for en ordentlig sjekk? Så kan denne legen finne ut hva som er best for TS etter dette. Ikke de som mest sannsynlig ikke har sett TS noen gang, og skal absolutt leke lege på internett, uten tydeligvis å ha evne til å skjønne hvilket ansvar det innebærer, eller gir rett ut faen i dette ansvaret.
Løvehale er langt ifra blant de giftigste plantene.
Når giftplantene blir satt i farekategorier, som WHO har satt opp, som er:
1a - Ekstremt skadelig
1b - Høyt skadelig
2 - Moderat skadelig
3 - Litt skadelig
Her havner løvehale i kategori 3, sammen med bl.a. hyll, leddved, kaprifol, hestekastanje m.fl. Men disse kan allikevel være livsfarlige i store doser, og noen av dem kan ha negativ påvirkning av helsen etter relativt små doser (som f.eks. hestekastanje). Jeg ville iallfall ikke anbefalt noen å ha i seg slike urter, uten å ha fått undersøkt pasienten grundig, eller fått sett en journal som tilsier slik bruk... Iallfall ikke når det ikke er solid forskning, som sier noe om hvordan stoffene i den virker, særlig når det gjelder langtidseffekter!..
Sitat av
Areameye
Helende effekt
Forskning tyder på at lydbølger med samme frekvens som kattens maling kan ha helsebringende effekter. Lydbølgene kan bidra til økt bentetthet slik at knoklene blir sterkere og gjøre at sår og skader gror raskere.
Jeg nekter ikke på, at en kan bli avslappet når katten maler, om en har gode assosiasjoner med katter fra barndommen. Jeg nekter heller ikke på, at en slik senkning av stress, kan kanskje få sår o.l. til å heles fortere. Men resten av det du skriver her? Om du kan bevise dette grundig, ser jeg ikke bortifra at du får nobellprisen i medisin. Men da må det virkelig bevises også da, noe jeg ikke tror kan gjøres, jeg tror dette blir heller motbevist i slike forsøk. Men det er bare å komme med solid dokumentasjon på at jeg tar feil!
Sist endret av Veggen; 19. mars 2023 kl. 20:10.
Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.