Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1651
Hvordan fungerer det å være sammen med en paranoid schizo hvor begge ruser seg?
Hva tror du selv? Det høres ut som en av verdens aller verste idèer.
Folk er forskjellige.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Det kommer helt an på hvor velfungerende dem er og hvorvidt medisinløsningen de er på fungerer optimalt. Er en fyr på YouTube som heter Schizoin' Through Life som klikka i tenårene, begynte å se kommunistspioner og greier, mener å huske han har dame og at det går ganske greit.

Glem ikke at bare fordi folk er syk, er de fortsatt folk. Morfar var Schizofren, og han var et av de beste menneskene jeg noen gang har kjent.
Hadde rusen vært ute av bildet og riktig og stabil med bildet kunne det kanskje gått fint.
kan nesten ikke bli verre
Schizofreni, ok. Schizofreni + rus? Nope.
Kan gå bra, kan gå skikkelig til helvete. Vet om to med den diagnosen der.
Han ene knerta faren sin i hasj rus.
Han andre er exen til ei veninne av meg. Og hun får fortsatt drapstrusler ti år etter det ble slutt.

Men ingen diagnoser er svart-hvitt. Er som regel en paraply av tendenser og fakter som legene bruker som en pekepinn på hvilke medisiner som virker.

Men hører dog aldri om solskinnshistorier fra folk som topper den diagnosen der med drøgs.
Folk med denne sykdommen er forskjellige. Noen er oppegående og tar medisinene sine mens andre ruser seg og nekter å ta medisiner. Hvis de ruser seg og nekter å ta medisinene sine ville jeg holdt meg unna.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Levitatoren Vis innlegg
Men hører dog aldri om solskinnshistorier fra folk som topper den diagnosen der med drøgs.
Vis hele sitatet...
Ikke så rart, man hører sjelden om solskinnshistoriene i det hele tatt. Oppegående mennesker med paranoid schizofreni går sjeldent rundt og forteller om diagnosen sin, og jeg forstår de veldig godt. Det ser man bare ved å lese i denne tråden.
Sist endret av Skinny; 13. mars 2023 kl. 23:37.
Sitat av Skinny Vis innlegg
Ikke så rart, man hører sjelden om solskinnshistoriene i det hele tatt. Oppegående mennesker med paranoid schizofreni går sjeldent rundt og forteller om diagnosen sin, og jeg forstår de veldig godt. Det ser man bare ved å lese i denne tråden.
Vis hele sitatet...
For å nyansere det første svaret mitt, så er det jo komboen med rus som gjør dette til en garantert fiasko. Det får omtrent ikke gått bra. Den med schizofreni kan ta medisinene sine, men kombinert med rus (kommer litt an på hva slags) så er det nesten garantert å gå til helvete. Så er det jo et slags paradoks at schizofrene har en veldig dragning mot rus. Dette er bare mine anekdotiske erfaringer fra venner og bekjente, eller perifere folk jeg har hørt om, så du har kanskje kjennskap til folk med diagnosen, som har valgt å ruse seg og likevel leve relativt normalt uten ville psykotiske episoder?
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av UncleSam Vis innlegg
For å nyansere det første svaret mitt, så er det jo komboen med rus som gjør dette til en garantert fiasko. Det får omtrent ikke gått bra. Den med schizofreni kan ta medisinene sine, men kombinert med rus (kommer litt an på hva slags) så er det nesten garantert å gå til helvete. Så er det jo et slags paradoks at schizofrene har en veldig dragning mot rus. Dette er bare mine anekdotiske erfaringer fra venner og bekjente, eller perifere folk jeg har hørt om, så du har kanskje kjennskap til folk med diagnosen, som har valgt å ruse seg og likevel leve relativt normalt uten ville psykotiske episoder?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kjenner til en med paranoid schizofreni som ruser seg og lever et tålig normalt liv. Ved en tilfeldighet, da han er en av de få som er helt åpne om diagnosen sin. Men dette er ikke relevant for mitt argument, alt jeg sier er at dette er en av de sakene hvor man ikke hører om solskinnshistoriene. Hvorfor skrev jeg i forrige post. Hvis du ikke forstår det kan jeg ikke hjelpe deg.
Spørs jo i hvilken grad begge ruser seg da. Hvor mye og hva man tar.

En av mine bedre venner har samme diagnosen og er den morsomste jeg vet om. Men bare alkohol og weed inni bilde her da.

Men denne personen er såpass oppegående og trekker seg unna om det blir for meget, aldri vært noe drama. Hen tar ikke medisiner
Siden du spør så kort, så skal jeg svare like kort - det høres ut som oppskriften på garantert kaos