Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4291
Hei, folkens her inne på freak.
Nå i det siste har det gått opp for meg, at jeg sover for mye.

Problemet er størst på en vanlig skoledag som varer fra 08.15 til 15.45, da kan jeg sove helt til neste dag. Det største problemet er at jeg fortsatt er utrolig trøtt etter jeg har våknet.

Våkner som vanlig av at alarmen ringer i 07-tiden, og føler meg helt utslitt selvom jeg da har sovet siden skolen sluttet.
Dette søvnmønstre har pågått i ca. 3 mnd, og jeg begynner å bli temmelig lei av å sove bort store deler av tiden min.

Om jeg ikke legger meg etter skolen er jeg utslitt resten av dagen, og føler at jeg ikke har fått nok søvn.

Så spørmålet mitt er hvordan kan man være trøtt om man har sovet store deler av dagen fra kl 16.00 - 07.00?
Først: Prøv eit "vanleg" søvnmønster i ei periode, om det let seg gjere. Om dette ikkje hjelper, så ta deg ein tur til fastlegen. Til dømes er det mogleg at du har kronisk utmattingssyndrom eller noko liknande.
Høres ut som det velkjente lasaronsyndromet har funnet nok et offer. Istedet for å legge deg når du kommer hjem fra skolen, kan du gå deg en skikkelig tur, eller hvis det passer deg bedre, tren litt styrke. Jeg hadde det akkurat likedan da jeg gikk på videregående, og tro det eller ei, men mer aktivitet gir deg mer overskudd. Jeg ville ihvertfall gitt dette et forsøk før jeg oppsøker lege. Hvis du også spiser mye usunn mat, vil ikke det akkurat kvikke deg opp heller. Ofte er det ikke større grep enn å endre litt matvaner og holde seg i aktivitet som skal til.
Sist endret av VinumSabbathi; 12. februar 2012 kl. 05:21.
Svineinfluensa vaksinen som har kicka inn?

Kanskje du kan fortelle om livsstilen din, enklere å gi gode svar da
I verste fall kan du ha narkolepsi, men ville nok først prøvd å gjøre det de over meg her har sagt, være aktiv før du oppsøker lege. Hvis du har narkolepsi er det også viktig å få prøvd å gjøre noe med det så tidlig som mulig, eller så kommer du til å ha det hele livet ditt..
Dette er klassisk SAD. google it.
Dessuten bør du vite, hvis man sover for mye føler man seg like trøtt som om man sover for lite.
Det beste er å ha noe å leve for som gir deg energi til å finne på noe.

Å trene er bra, men krever at du trives med det ellers går du fort lei. Er absolutt bedre med for mye søvn enn for lite.
Jeg gjør det samme, men kjemper for å holde meg våken etter skolen. Så sovner jeg som regel 9 og er fortsatt forferdelig trøtt når jeg står opp kl 7.

Jeg takler bare ikke de 8 timene på skolen jeg, det er veldig lite motiverende når man er ut av huset fra kl 8 til halv 5. Da har man så og si ingen fritid lengre.

Jeg skal oppsøke lege snarest, da jeg kanskje tror jeg har kyssesyka, kanskje du har det samme?
Entusiast
Trådstarter
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Jeg gjør det samme, men kjemper for å holde meg våken etter skolen. Så sovner jeg som regel 9 og er fortsatt forferdelig trøtt når jeg står opp kl 7.

Jeg takler bare ikke de 8 timene på skolen jeg, det er veldig lite motiverende når man er ut av huset fra kl 8 til halv 5. Da har man så og si ingen fritid lengre.

Jeg skal oppsøke lege snarest, da jeg kanskje tror jeg har kyssesyka, kanskje du har det samme?
Vis hele sitatet...
Var oss legen for en stund siden, og tok mange blodprøver. Eneste blodprøvene kunne fortelle var at jeg har hatt kyssesyke i blodet og er derfor ikke smittet nå.

Føler med deg 8 timer på skolen er i det meste laget, synes de 6 timene vi hadde på ungdomskolen var akkurat nok.
TS, hvilken linje går du?
Hadde akkurat samme problemet som deg OP, måtte fjerne mandlene mine. Dette funket faktisk, hadde søvnapne'.

Hvis du sliter skikkelig med dette anbefaler jeg deg å fjerne mandlene, MEN det er BARE hvis du virkelig sliter med dette, det er ett reint smertehelvete. Tro meg, det var de værste 14 dagene i livet mitt. Legene spekulerte også i at jeg fikk for lite sollys :P

Edit:
Sitat av CT705 Vis innlegg
Dette er klassisk SAD. google it.
Vis hele sitatet...
Var nok det jeg hadde.

Kan også med at du ikke har noe inspirasjon i hverdagen, få deg en hobby elns, tren, fotball whatever. En liten mening med livet
Sist endret av Kejerith; 12. februar 2012 kl. 15:48.
Sitat av Jorgenzen Vis innlegg
Var oss legen for en stund siden, og tok mange blodprøver. Eneste blodprøvene kunne fortelle var at jeg har hatt kyssesyke i blodet og er derfor ikke smittet nå.

Føler med deg 8 timer på skolen er i det meste laget, synes de 6 timene vi hadde på ungdomskolen var akkurat nok.
Vis hele sitatet...
Ja jeg er mektig lei av 8 timer. Jeg er langt ifra skolelei, men skulker en del nå fordi jeg rett og slett ikke kommer meg ut av senga. Har snakket med rådgiver om det, og hun hadde sett dette før og mente det var kyssesyka. Da kunne jeg på en måte komme og gå når jeg ville.

Men spis mye frukt, og drikk masse vann i løpet av skoledagen, det hjelper faktisk ganske mye.
Entusiast
Trådstarter
Sitat av susej Vis innlegg
Svineinfluensa vaksinen som har kicka inn?

Kanskje du kan fortelle om livsstilen din, enklere å gi gode svar da
Vis hele sitatet...
Husker jeg tok denne svineinfluensa vaksinen, og har ikke vært syk siden den gangen.

Trente en del i uken, ca 3 - 4 ganger. Men nå bruker jeg bare å være på 1 -2 av disse treningene, for jeg klarer nesten ikke å trene lengre.

Spiser ikke mye usunt føler jeg selv, tar en landgang i blant på skolen, og kanskje en cola til. Spiser 1-2 måltider daglig, en på skolen og en viss jeg orker da jeg har kommet hjem.
Det er nok ikke noe galt med deg, jeg kan kjenne meg igjen i problemstillingen og det er nok vanligere enn du tror.
Jeg må inrømme at når jeg kommer hjem fra 8 timers arbeid og kjerringa har laga mat til oss og jeg synker ned i sofaen for å ta en røyk foran idiotboksen så er det ingenting som klarer å holde meg våken.

Jeg tror man bare blir trøtt etter en lang arbeidsøkt også blir plutselig alt bare kos og digg
Det som funker for meg derimot er og sette på en alarm evt sånn at jeg aldri sover mer enn20 minutter, halvtime max, for de aller fleste er dette nok hvile til at du vil føle deg uthvilt til resten av dagen, men har du ikke på en alarm så er sjansen stor for at du bråvåkner sånn i 23 tida på kvelden og har kasta bort hele dagen og er fortsatt like trøtt på mårran
Flere som ikke klarer å sove på dagen? Jeg føler meg helt ekkel og ødelagt etter å ha tatt en liten lur på 10 min.
Leste en artikkel for en stund siden som sa at folk som sover mye på dagen, faktisk dør tidligere enn andre. For mye søvn fører altså til tidligere død..
Vet noen om dette faktisk stemmer...?
Hvordan pokker klarer du å sove fra du kommer hjem fra skolen? Da er jo skolen bokstavelig talt livet ditt..

Uansett, det er vel ikke verre enn å prøve å legge seg rundt 10 - 11?
Sitat av Jorgenzen Vis innlegg
Spiser ikke mye usunt føler jeg selv, tar en landgang i blant på skolen, og kanskje en cola til. Spiser 1-2 måltider daglig, en på skolen og en viss jeg orker da jeg har kommet hjem.
Vis hele sitatet...
Dette er en viktig grunn til problemet ditt, 1-2 måltider daglig er alt for lite. Det at du har så måltider vil føre til at du har en lav forbrenning som gir deg mindre energi om dagene. Begynn å spis frokost, lunsj på skolen, lite måltid når du kommer hjem, middag og kvelds(et par timer før du legger deg). Det å ha flere måltider, med litt mindre mat i hvert, vil føre til at forbrenningen din vil holde seg stabilt og med det gi deg jevnt med energi i løpet av dagen.
Etter juleferien hadde jeg noe lignende. Jeg var utrolig trøtt når jeg sto opp og når jeg kom hjem fra skolen kunne jeg fint legge meg ned å sove og sto opp på kvelden i 6-7 tiden, og noen få timer etter det hadde jeg ikke noen problemer med å få sove om natten igjen. Og sånn hadde jeg det i kanskje 3-4 uker.
Mye spiller inn. Men det som er viktig er følgende.
Rutine.
Stå opp og legg deg ved samme tid hver dag.
Drikk nok.
Spis god frokost.
Få i deg mat gjennom hele dagen i små mengder.
Vær i aktivitet.


Enkelt og greit
Du blir sløv av og sove for mye også, jeg er vanligvis mest utkvilt når jeg sover ca 10 timer.
Entusiast
Trådstarter
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Dette er en viktig grunn til problemet ditt, 1-2 måltider daglig er alt for lite. Det at du har så måltider vil føre til at du har en lav forbrenning som gir deg mindre energi om dagene. Begynn å spis frokost, lunsj på skolen, lite måltid når du kommer hjem, middag og kvelds(et par timer før du legger deg). Det å ha flere måltider, med litt mindre mat i hvert, vil føre til at forbrenningen din vil holde seg stabilt og med det gi deg jevnt med energi i løpet av dagen.
Vis hele sitatet...
Måltidene mine på skolen er fordelt litt, spiser feks. 2 skiver på starten av dagen og to skiver til lunsj.

Takk for tipset, skal prøves ut å spise flere små måltider.


Sitat av sebr92 Vis innlegg
Etter juleferien hadde jeg noe lignende. Jeg var utrolig trøtt når jeg sto opp og når jeg kom hjem fra skolen kunne jeg fint legge meg ned å sove og sto opp på kvelden i 6-7 tiden, og noen få timer etter det hadde jeg ikke noen problemer med å få sove om natten igjen. Og sånn hadde jeg det i kanskje 3-4 uker.
Vis hele sitatet...
Fikk dette problemet litt før jul, og begynner å bli temmelig irritert det har vart nesten i 3 mnd, og vil ikke gi seg. Kan våkne feks kl 12 i helgene, også gå å legge meg 2 timer senere, å sove til neste dag.

Sitat av SwagSir Vis innlegg
TS, hvilken linje går du?
Vis hele sitatet...
Går på elektro, skal egentlig være en nokså sløv linje, men er alltid sykt sliten etter skolen. Mye skruing i høyder og på bakkenivå.

Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Hvordan pokker klarer du å sove fra du kommer hjem fra skolen? Da er jo skolen bokstavelig talt livet ditt..

Uansett, det er vel ikke verre enn å prøve å legge seg rundt 10 - 11?
Vis hele sitatet...
Begynner å innse at mine dager bare er skole, og det begynner å bli veldig irriterende i lengden. Prøver og prøver å ikke legge meg etter skolen, men jeg er for sliten.
Om jeg ikke sover etter skolen, føler jeg at resten av dagen er blitt ødelagt for det er bare en kamp, om og holde seg våken.
Kjenner ei med samme symptomer hvor det ble konstatert at hun hadde jernmangel.
Ja, det er nok noe sånt. Det er jo langt ifra normalt, og må jo være katastrofalt når det gjelder ditt sosiale liv?
Entusiast
Trådstarter
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
Kjenner ei med samme symptomer hvor det ble konstatert at hun hadde jernmangel.
Vis hele sitatet...
Som sagt har jeg vært oss legen, i romjulen og tok en del blodprøver alt var normalt og det eneste som var påvist er at jeg har hatt kyssesyke.

Begynner å bli ganske så lei av dette livet nå, jernmangel var det ikke ifølge legen og alt av de andre blodprøvene var bra.
Jeg hadde akkurat sånn før jeg og.

etter mange runder hos leger og sykehus fant vi ut at søvnkvaliteten min er for dårlig. Begynte på Seroquel 300mg hver eneste kveld.

Dagen etter første tablettkur var jeg lys våken etter jobb/skole.

havnet aldri dypere enn fase 1 og 2 i Rem.

det er verdt å sjekke ut.
Entusiast
Trådstarter
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Ja, det er nok noe sånt. Det er jo langt ifra normalt, og må jo være katastrofalt når det gjelder ditt sosiale liv?
Vis hele sitatet...
Er nesten aldri ute lengre og det begynner å bli plagsomt i lengden, treffer nesten ingen folk lengre.
Problemet er ikke at jeg ikke orker å være ute blant folk, det er at jeg ikke klarer og holde meg våken.

Nå tar jeg kveld folkens, klarer ikke å holde meg oppe lengre.
Prøvd alt vært ute å trent, trent litt styrke fått i meg nok mat + masse grønnsaker.

Ingenting hjelper, rart at når jeg våkner kl 16 så skal jeg være trøtt nå 4,5 time senere.

* Klokken er nå 20.36
Jeg har dette problemet nå i de mørkere tidene av året, om sommeren så har jeg en normal søvnrytme.
Dette kan kanskje forklares med at når det er så mørkt ute når jeg kommer hjem fra skolen blir det lettere å kubbe, mens om sommeren når det er lyst ute etter skolen så kubber jeg ikke like lett. Jeg ser knapt solen om vinteren fordi når jeg går til skolen, er det ingen sol og så er jeg inne på skolen helt til solen går ned.
Jeg tror dette har en innvirkning på søvnmønsteret mitt, men merk at dette er bare noe jeg TROR.
Sist endret av Ziggity; 12. februar 2012 kl. 23:46.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Entusiast
Trådstarter
Tenkte å gi en liten oppdatering.

Alt ordnet seg etterhvert, legen sa at det var kyssesyken som hadde gjort meg slapp og sløv de siste 2 - 3 månedene. Nå er jeg tilbake i form, og er mye bedre form enn hva jeg var i februar.