Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1583
Jeg har vært fotograf for KFL (kanari-fansen lillestrøm) i en halv sesong ca nå og fått tatt mellom 2000-3000 bilder.Mye dårlig,mye middels men også noen som har blitt veldig bra.

Jeg tenkte jeg skulle legge ut noen som dere kunne si hva dere syntes om.

Bildene er fra LSK-Stabæk,LSK-Godset og Lyn-LSK

Vil så klart ha feedback på bildene ikke hvor sugene lsk har vært i år,takk.

Capo mot Godset

Camera Model: Canon EOS DIGITAL REBEL XTi
Focal Length: 70.0mm
Exposure Time: 0.0080 s (1/125)
Aperture: f/4.0
ISO equiv: 200

Kiko mot Godset

Camera Model: Canon EOS DIGITAL REBEL XTi
Focal Length: 149.0mm
Exposure Time: 0.0006 s (1/1600)
Aperture: f/4.0
ISO equiv: 200

Myklebust var stor mot Stabæk

Camera Model: Canon EOS DIGITAL REBEL XTi
Focal Length: 200.0mm
Exposure Time: 0.0050 s (1/200)
Aperture: f/4.0
ISO equiv: 200

Myklebust ble feilaktig avblåst for offside når han skulle hatt straffe mot stabæk

Camera Model: Canon EOS DIGITAL REBEL XTi
Focal Length: 200.0mm
Exposure Time: 0.0031 s (1/320)
Aperture: f/4.0
ISO equiv: 800

Tifo og lagoppstilling mot lyn

Camera Model: Canon EOS DIGITAL REBEL XTi
Focal Length: 122.0mm
Exposure Time: 0.0080 s (1/125)
Aperture: f/4.0


(Siden dette er tatt over veldig lang tid ble det en del bilder sorry,hvis admin synes det ble for mange får de fjerne ett par)
Liker hvordan lyset trekker fokuset mot og fremhever ansiktet til personen i midten på første bilde. Liker derimot ikke at personen er såppass direkte i midte av bildet. Husk det gyldne snitt
Sitat av Kilvær
Liker hvordan lyset trekker fokuset mot og fremhever ansiktet til personen i midten på første bilde. Liker derimot ikke at personen er såppass direkte i midte av bildet. Husk det gyldne snitt
Vis hele sitatet...
Uenig i det med at personen er såpass i midten. Synes han blir fremhevet på en måte som lederen av klanen. Det gyldne snitt er ikke en fasit til å fotografere, er opp til fotografen.

Btw, liker veldig godt fargene i bildene dine. Synes også du har fanget litt action, det er bra i fotballbilder.
Sist endret av Berre; 4. oktober 2008 kl. 17:16.
Det passer dårlig å komme med singulær konstruktiv kritikk til en serie bilder, så jeg gir deg kritikk på en serie bilder i stedet for hvet enkelt.

Bortsett fra at det er litt vel mørkt på de mørke områdene synes jeg du har komponert bra her. Bildene ville tross det mørke se veldig bra ut i en avis eller et magasin. Du hadde glatt gått for profesjonell fotograf.
Bildene er litt både og. De er skarpe og fine, teknisk sett ganske greie (kanskje litt mye unsharp mask her og der).
Det jeg dog ikke liker er at bildene gjennomgående er veldig mørke og har rar hvitbalanse.

Også rart at du ikke har noen bedre situasjonsbilder og fortellende bilder. Følelser og hendelser er sentralt å få med om du vil hevde deg i vrimmelen av sportsfotografer.

Ellers godt jobbet å ta gode bilder av et så stort drittlag
Tøffe og fine bilder =)
Du burde kansje hatt noen bilder av viking for å gjøre meg 100% fornøyd
Sist endret av julegave; 4. oktober 2008 kl. 20:02.
Liker bildene, ikke de beste jeg har sett..
"Myklebust ble feilaktig avblåst for offside når han skulle hatt straffe mot stabæk" synes jeg ser litt dumt ut med den mørke ringen.. men men fugla for life (L)
fine bilder, men grusomme motiv beklager.
liker fokusen og fargene.
Eneste av fotballbildene som funker etter min mening er det siste. De andre skjer det for lite på for at de skal være interessante. Det første bildet er et ålreit tribune-stemningsbilde synes jeg. Det siste blir også litt tamt, ville prøvd å ha enda mer tydlig fokus på fansen her hvis det er de du skal få frem.
frgz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kilvær
Liker hvordan lyset trekker fokuset mot og fremhever ansiktet til personen i midten på første bilde. Liker derimot ikke at personen er såppass direkte i midte av bildet. Husk det gyldne snitt
Vis hele sitatet...
hyggelig at du liker bildet.Jeg er mere enig i goillum på denne saken at det gyldne snitt ikke er ett must i hvert bildet men som regel bruker jeg det på en del bilder. som du ser på ett par av de andre. Men akkuratt dette bildet syntes jeg ble bedre midtstillt og desuten hadde jeg ikke noe mere og ta av på sidene.

Sitat av goillum
Uenig i det med at personen er såpass i midten. Synes han blir fremhevet på en måte som lederen av klanen. Det gyldne snitt er ikke en fasit til å fotografere, er opp til fotografen.

Btw, liker veldig godt fargene i bildene dine. Synes også du har fanget litt action, det er bra i fotballbilder.
Vis hele sitatet...
Takk, er helt enig i deg angående det gyldene snitt.

Sitat av dynamite
Det passer dårlig å komme med singulær konstruktiv kritikk til en serie bilder, så jeg gir deg kritikk på en serie bilder i stedet for hvet enkelt.

Bortsett fra at det er litt vel mørkt på de mørke områdene synes jeg du har komponert bra her. Bildene ville tross det mørke se veldig bra ut i en avis eller et magasin. Du hadde glatt gått for profesjonell fotograf.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver ofte og fremheve en spessiell spiller derfor blir det ofte litt mørkt men jeg tar det til meg så får vi se hva jeg gjør fremover.takk for hyggelig kritikk

Sitat av froskenfredrik
Bildene er litt både og. De er skarpe og fine, teknisk sett ganske greie (kanskje litt mye unsharp mask her og der).
Det jeg dog ikke liker er at bildene gjennomgående er veldig mørke og har rar hvitbalanse.

Også rart at du ikke har noen bedre situasjonsbilder og fortellende bilder. Følelser og hendelser er sentralt å få med om du vil hevde deg i vrimmelen av sportsfotografer.

Ellers godt jobbet å ta gode bilder av et så stort drittlag
Vis hele sitatet...
Jeg tar alltid til meg kritikken du gir fordi i min mening er du en av de beste fotografene som er på denne siden.Så er alltid takknemlig for feedback fra deg,saklig og med gode tips. jeg har slit litt med mørke siden jeg har bare f4 på lisen min da det ofte blir litt mørkt derfor jeg også bruker unsharpen mask litt i meste laget.Men skal se om jeg kan dra den ned ett hakk.Jeg er også ganske ny til raw format bruken så jobber med saken til og bli bedre.

Jeg valgte ut en del action bilder til og legge ut her men jeg har også tatt veldig mye tribune bilder men også en del følelses bilder.Men skal bli bedre til dette også

Lukter jeg en enga supporter? gleder meg til 20.10

Sitat av julegave
Tøffe og fine bilder =)
Du burde kansje hatt noen bilder av viking for å gjøre meg 100% fornøyd
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke fotograf da Viking tapte mot lsk på åråsen så har desverre ingen bilder derfra men skal huske på det i 2009.

Sitat av Kix
Liker bildene, ikke de beste jeg har sett..
"Myklebust ble feilaktig avblåst for offside når han skulle hatt straffe mot stabæk" synes jeg ser litt dumt ut med den mørke ringen.. men men fugla for life (L)
Vis hele sitatet...
Muligens litt mye bruk av Post-Crop men prøvde og utheve passningen fra O.O.

Sitat av flashback
fine bilder, men grusomme motiv beklager.
liker fokusen og fargene.
Vis hele sitatet...
Regner med du mener grusomme motiver pga det er av LSK spillere? hvis ikke må du utype litt.Men regner med det er det som er grunnen siden jeg ser du er fra Stavanger

Sitat av Krister
Eneste av fotballbildene som funker etter min mening er det siste. De andre skjer det for lite på for at de skal være interessante. Det første bildet er et ålreit tribune-stemningsbilde synes jeg. Det siste blir også litt tamt, ville prøvd å ha enda mer tydlig fokus på fansen her hvis det er de du skal få frem.
Vis hele sitatet...
Ja forstår at de to første kan bli litt kjedlige.Men det av Myklebust prøvde jeg og "viste" at jeg syntes han var en større (bedre) spiller en Alan mot stabæk.Men forstår hva du mener med at det kan bli litt kjedllig. Bra du synes det første var bra for det er jeg selv veldig godt fornøyd med.

Det siste bildet var engentlig ment kun som ett tifo bilde men jeg syntes det ble tøft men spillerene og publikum.Men kan være enig at publikum ble litt utydlig.


Takk for all feedbacken.
Sist endret av frgz; 4. oktober 2008 kl. 23:59.
Sitat av frgz
Jeg tar alltid til meg kritikken du gir fordi i min mening er du en av de beste fotografene som er på denne siden.Så er alltid takknemlig for feedback fra deg,saklig og med gode tips. jeg har slit litt med mørke siden jeg har bare f4 på lisen min da det ofte blir litt mørkt derfor jeg også bruker unsharpen mask litt i meste laget.Men skal se om jeg kan dra den ned ett hakk.Jeg er også ganske ny til raw format bruken så jobber med saken til og bli bedre.

Jeg valgte ut en del action bilder til og legge ut her men jeg har også tatt veldig mye tribune bilder men også en del følelses bilder.Men skal bli bedre til dette også

Lukter jeg en enga supporter? gleder meg til 20.10
Vis hele sitatet...
Tihi, smiger er kos! Tipper du har Canons 70-200 f4L, et kjempebra objektiv til prisen. Du har et fint verktøy i hendene der. Viktig å ikke se seg blind på gamle vaner. Regner med at du har en monopod; eksperimenter for eksempel med litt lengre lukkertider for å fange opp bevegelse og action. Da har du i tillegg mer rom for lysere bilder.

Det er mange måter å skarpe opp et bilde på. Unsharp mask er en av de bedre, men smart sharpen fungerer overraskende greit til tider. Å bruke et high pass-filter kan også være fordelaktig, les mer om det her. Husk forøvrig å få med deg litt threshold når du skarper opp med unsharp mask for å unngå mer støy enn nødvendig.

Jeg håper forøvrig du ikke utelukkende bruker photoshop for å behandle bildene dine? Med så mange bilder bør du ta en titt på Lightroom, med veldig god støtt for redigering av raw-bilder. Den gir også mye bedre oversikt over bildebiblioteket, spesielt om du er flink til å tagge bildene.

Men i det store og hele, bildene er veldig gode som de er. Jeg hadde ikke stusset om jeg så de brukt profesjonelt.

Tviler på at du har mye å glede deg til 20/10
KP for bra bildeserie!
har ikke så mye mer å legge til. Bra bilder!