Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1010
Kanskje ikke særlig vitenskapelig, men jeg lurer ihvertfall på hvor mye strøm som går med på å varme opp et rom vha en 1000 watts ovn.

Det "selvsagte" svaret er jo 1 kwh pr time, men regner med at realiteten er litt mer kompleks...?

Strømregningene gikk sist år rundt vintertider opp med godt over 200%, noe jeg ikke har et særlig ønske om å gjenta i år.

Prøvde å google litt, men ble ikke særlig klokere. Årsaken til at jeg spør er at jeg ikke bor alene og gjerne vil ha noe konkret å vise til om jeg blir møtt av "det betyr jo ingenting"-argumentet vi alle elsker.

Et ca svar er mer enn tilstrekkelig nok.
Står det 1000w på et apparat bruker det maks 1000w, av og til litt mindre kanskje, men det skal (nesten) aldri bruke mer.

Uansett, alle elektriske varmeapperat på 1000w gir like mye varme, de gjør det bare på litt forskjellige måter. Unntaket er vel bare varmepumpe(?)
Hvor mye energi som trengs for å varme opp et rom, kommer an på volumet på rommet, hvor godt isolert det er, og hvilken temperatur man ønsker.
Det selvsagte svaret er det riktige, så fremt den ikke er termostatstyrt – altså at det skrur seg av når ønsket temperatur er oppnådd – eller at den ikke står på full guffe. Er den ikke termostatstyrt, men skrudd ned på halv effekt, vil selvsagt også energiforbruket (som kWh egentlig er et mål på) være halvparten. Er den derimot termostatstyrt vil forbruket avhenge av hvor ofte og lenge ovnen må stå på, som igjen er et resultat av hvor godt isolert det er, og hvor flink man er til å holde dører og vinduer lukket.