Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 4971
Visste ikke hvor jeg skulle sette denne posten.
Men er det noen her som vet om det går ann å gå på ninjitsu trening her i Norge?

Har lenge hatt lyst til å starte martial arts combat, men har ikke funnet ut hvem, så nettopp dokumentaren på national geographics "fighting science" hvor de visste litt ninjitsu og det virker sinnsykt kult.
Sitat av Ulvengunnar
Visste ikke hvor jeg skulle sette denne posten.
Men er det noen her som vet om det går ann å gå på ninjitsu trening her i Norge?

Har lenge hatt lyst til å starte martial arts combat, men har ikke funnet ut hvem, så nettopp dokumentaren på national geographics "fighting science" hvor de visste litt ninjitsu og det virker sinnsykt kult.
Vis hele sitatet...
etter min erfarging så er det ikke like kult som på TV. Jeg gikk på Taekwondo, og det var langt fra filmene. Det er iallefall kjedelig i starten, men man lærer jo mer og mer etterhvert.
Sitat av stian191
etter min erfarging så er det ikke like kult som på TV. Jeg gikk på Taekwondo, og det var langt fra filmene. Det er iallefall kjedelig i starten, men man lærer jo mer og mer etterhvert.
Vis hele sitatet...
Veit at det ikke er like kult som på tv og sånt...
Men alltid fint å ha noe å forsvare seg med, og ninjitsu skulle visst være den mest variable kampsport arten.
Sitat av Ulvengunnar
Veit at det ikke er like kult som på tv og sånt...
Men alltid fint å ha noe å forsvare seg med, og ninjitsu skulle visst være den mest variable kampsport arten.
Vis hele sitatet...
ja det så dritkult ut hvis det var den ninja greia. har veldig sansen for stealth. jeg lærte meg en ting på treninga: hvordan å knytte neven. Det å lære seg å slå og sprake riktig er sikkert rått å kunne, men alle kan det jo, det ligger i deg. man må være en tålmodig person for at man skal kunne gå på kampsport.

link til NCG siden.
Sist endret av TSN; 16. november 2006 kl. 23:24.
Sitat av stian191
ja det så dritkult ut hvis det var den ninja greia. har veldig sansen for stealth. jeg lærte meg en ting på treninga: hvordan å knytte neven. Det å lære seg å slå og sprake riktig er sikkert rått å kunne, men alle kan det jo, det ligger i deg. man må være en tålmodig person for at man skal kunne gå på kampsport.

link til NCG siden.
Vis hele sitatet...

Hehe jævli tøft..
Men har fortsatt lyst til å lære det. Hittil det eneste jeg har funnet er i stavanger, og slike distanser kan jeg dessverre ikke reise hver tirsdag og torsdag.
Må endre forespørselen min til ninjitsu opplæring i nærheten av oslo området.
Ellers får jeg bare vente til jeg er ferdig med skolen og søke meg jobb i stavanger. For dette skal jeg begynne med.
off-topic. Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne dokumentaren? : o
Du har jo også kung fu, som jeg vil tro ligner mest på det du ser på film og tv.
Hvis man ser på hva det krever av deg for å oppgradere beltet, finner man fort ut at dette er tøffe greier!
du har f.eks : stiften på stol, Tornado spark og Fallteknikk etter stup over to stående stoler. Det utføres også "brekking" av div. plater.
Har også hørt at det innebærer en del fighting med stokker og sverd, men har ikke fått bekreftet dette enda.

På østlandet har de følgene klubber: Oslo, Lillehammer, Gjøvik og Kongsberg.

www.kungfu.no
Sitat av Izor
off-topic. Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne dokumentaren? : o
Vis hele sitatet...
vet ikke om noen torrenter hvis det er det du ser etter, og jeg tror ikke at den kommer ut med det første. du må ha NGC for å se den, og jeg tror at den er i fire deler. link
Sitat av Silhouette
Du har jo også kung fu, som jeg vil tro ligner mest på det du ser på film og tv.
Hvis man ser på hva det krever av deg for å oppgradere beltet, finner man fort ut at dette er tøffe greier!
du har f.eks : stiften på stol, Tornado spark og Fallteknikk etter stup over to stående stoler. Det utføres også "brekking" av div. plater.
Har også hørt at det innebærer en del fighting med stokker og sverd, men har ikke fått bekreftet dette enda.

På østlandet har de følgene klubber: Oslo, Lillehammer, Gjøvik og Kongsberg.

www.kungfu.no
Vis hele sitatet...

Det er også noe jeg har lett etter, som jeg kommer til å ty til hvis jeg ikke finner noen ninjitsu dojoer i nærheten av oslo.
Vet også at Kung-Fu er det jeg ser mest av på filmer, men jeg er ikke interressert i å se flashy ut, ninjitsu var noe jeg så på en dokumentar, ikke en film, vil derfor bare ha de kunnskapene han forklarte var innenfor ninjitsu, og hvis ikke det er aktuelt, farten og kraften til Kung-Fu ^^

Sitat av Izor
off-topic. Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne dokumentaren? : o
Vis hele sitatet...
Burde vel kunne søke på torrenter eller fildelingsprogrammer "Fighting Science" het dokumentaren. Den skal også gå på national geographics neste torsdag
Sist endret av Ulvengunnar; 17. november 2006 kl. 00:04.
Er en Ninjutsu-klubb som vi har gode kontakter med like utenfor Ålesund. Men skal jeg være helt ærlig så har den gitt meg litt avsmak. Det spørs hva du vil lære. Når vi var der for å instruere de i Jujutså så var det nærmest helt umulig, fordi de ikke liker andre kunster enn sin egen. Men dette varierer jo sikkert fra klubb til klubb. Mitt inntrykk er at det er en useriøs kunst (det finnes personer i Norge med 14. dan - alle andre kunster jeg vet om stopper ved 10. En klubb med 14.dan-instruktør er den som ligger i ...Elverum tror jeg det var?) - De trener noe som er svært langt unna realisme og selvforsvar, og de trener alltid med tanke på at de skal gå rundt i store, tunge rustninger, og sverd. Dette betyr at du ikke beveger deg helt fritt i teknikkene. Treningene er også veldig statsike og rolige. Slik er i allefall systemet til de jeg vet om, men det er jo et flust av andre systemer innenfor Ninjutsu.

Dette er jo hvordan de liker å trene sporten sin, men for meg blir det hele litt for statisk og for lite virkelighetstro. Jeg sier ikke at de er dårlige, for de er svært flinke i det de gjør, men jeg tror ikke det er helt dette du har sett for deg.

Du kan jo evt. prøve Jujutsu i Oslo, hvor landest beste Jujutsu-klubber ligger. Det er rent selvforsvar, om du da ikke velger å gå inn i enten Fighting (Blanding av judo og karate) eller DUO-konkurranse (Mange par som konkurrerer mot hverandre, med avtalte teknikker. Er mer som et show.) For etter hva du har skrevet tror jeg dette passer deg best, men for all del . prøv deg frem. Det er ikke sikkert Jujutsu heller passer deg.

Show-filmer:

http://www.tjjk.no/galleri/tjjk_demo...K_DemoTeam.mov - Demofilm fra Trondheim Ju jitsuklubb (ta lagre mål her, stor fil på treg server)

http://www.youtube.com/watch?v=5N9rdX_vlsU - To gutter i det norske juniorlandslaget - Vant sølv i NM forrige helg - Dette er DUO-konkurranse.
http://www.youtube.com/watch?v=D1r_MGtT6I0 - Fra VM i...fjor?

http://www.youtube.com/watch?v=qHSCQb0hrPM - et eksempel på hvordan Fighting fungerer

Selv trener jeg bare selvforsvar, men dette er valgfritt.
Det som er med ninjitsuen er bevegelighet, balanse, fart og styrke.

Det de trener mest på er balanse, også er det en mellomting i bevegelighet fart og styrke.
De har også visse punkte man kan "dulte" borti hvor d er mange nerver og man slepper å "Banke" motstanderen. Derfor virker det så tøft fordi d er både farlig på en snill måte, og på en skadelig måte.

Aldri hørt om ninjitsu utøvere som bruker store rustninger :P
Sorry å måtte si det, men den dokumentarserien der gir ikke akkurat noe bra bilde av de ulike kampsportene, og du bør nok ikke basere noe som helst på den når du skal bestemme deg for hva du vil trene. Serien er blitt ganske slaktet av de kompetente personene jeg har sett uttale seg. Nå har jeg (heldigvis) ikke sett mer enn noen få klipp selv, men når de feks setter en TKD-fyr til å bruke en katana, vitner ikke det om ekstrem seriøsitet (TKD er en våpenløs kampsport). Det er generelt også mange misoppfatninger rundt ninjutsu, og denne serien bidrar vel egentlig bare til å styrke alle myter om ninjaer og det som verre er.

Men dersom du virkelilg har lyst å begynne å trene kampsport er jo det kjempebra! Om du ble motivert av å se denne dokumentaren, så "ta vare på" motivasjonen, men glem resten. Så tar du deg en tur innom de forskjellige kampsportklubbene i nærheten, og finner ut hva som passer best for deg. Godt miljø, flinke instruktører og morsomme treninger er nok det viktigste. Dersom du ikke finner noen ninjutsuklubb bør du ikke ta det alt for tungt, de punktene du nevner - bevegelighet, balanse, fart og styrke - får du trent bra i så å si alle kampsporter. Altså: prøv det som finnes, og bestem deg på bakgrunn av hvordan de ulike stilene trenes i virkeligheten.
Sitat av Ulvengunnar
Aldri hørt om ninjitsu utøvere som bruker store rustninger :P
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør de heller ikke. men den gamle kunsten baserer seg på kamp med samuraiene, da ninjutsuutøverne var såkalte antisamuraier. Dette med å kle seg som en ninja er en myte, og er ikke bevist, men regnes som oppspinn fra hollywood. ninjaene levde, men de var snikmordere, og trente noe som ligner mer kinesiske kampsport. Ninjutsu ble som oftest studert ved siden av bugei juhappan (samuraienes teknikker), og er derfor veldig lik.

De trener ikke med rustning og sverd på seg, men de trener som om de hadde det på seg (tar hensyn til at sverdet ødelegger kastet, høye spark i tung rustning o.s.v)
Noen som veit hvor nærmeste Kendo trenings dojo er i akershus a?
Er et par steder i Oslo, tror ikke det er noe ellers.
Sitat av Padan
Sorry å måtte si det, men den dokumentarserien der gir ikke akkurat noe bra bilde av de ulike kampsportene, og du bør nok ikke basere noe som helst på den når du skal bestemme deg for hva du vil trene. Serien er blitt ganske slaktet av de kompetente personene jeg har sett uttale seg. Nå har jeg (heldigvis) ikke sett mer enn noen få klipp selv, men når de feks setter en TKD-fyr til å bruke en katana, vitner ikke det om ekstrem seriøsitet (TKD er en våpenløs kampsport). Det er generelt også mange misoppfatninger rundt ninjutsu, og denne serien bidrar vel egentlig bare til å styrke alle myter om ninjaer og det som verre er.
Vis hele sitatet...

Jeg vil anbefale deg å se serien før du uttaler deg om seriøsiteten. Jeg har selv sett den, og hver av utøverne som deltar er verdens beste i et eller annet. Det er ikke tilfeldige utøvere som er der, og programmet er ment for å vitenskapelig teste hva de forskjellige kampsportene er kapable til. Utøveren fra ninjutsu har tross alt studert det i 25 år, så jeg tror han kan sitt.
Jeg tviler ikke på at de er flinke de som deltar i programmet, det skulle da bare mangle. Det jeg mener er at programmet ikke gir noe riktig bilde av hvordan de ulike kampsportene er i virkeligheten. Selvfølgelig er de flinke, noen av de (Blant annet Rickson Gracie, som jeg mener var med) er absolutt blant de beste i verden. Om programmet er underholdende og skaper økt interesse for kampsport er jo det kjempebra. Derimot tror jeg nok endel kommer til å bli skuffet dersom de drar på nybegynnerkurs i TKD og forventer å få en katana i hånda.

Sikkert morsomt og underholdende, men det er det. Når man skal finne ut hva man skal trene må det baseres på helt andre ting.
Sitat av stian191
etter min erfarging så er det ikke like kult som på TV. Jeg gikk på Taekwondo, og det var langt fra filmene. Det er iallefall kjedelig i starten, men man lærer jo mer og mer etterhvert.
Vis hele sitatet...
Alle vet vel at det nesten ikke er mulig å finne noe som er like "kult" som det ser ut som på tv.
Har selv gått på TaeKwonDo, det er kjedelig i starten for da skal du lære deg de grunnleggende tingene. Det går steg for steg, hadde du prøvd å gjøre det du ser på film/tv hadde du ikke kommet langt.Hadde vel endt opp med en eller annen sene skade, uten de grunnleggende teknikker som er veldig viktig i sammenheng med kampsport.

Samme med Judo, begynn å tren der, - bli kasta i bakken på trening, å brekk noen ribbein. Bare fordi du ikke har fått med deg noe av det som er grunnleggende, i tilfellet - lære hvordan du skal falle/ta deg imot. Som kan virke kjedelig, men er viktig etterhvert. Selv om man bare vil lære hvordan du skal kunne kaste en motstander i bakken.

Ikke bitter
Finner masse på youtube.

Her er f.eks en Weapons: Stick
begynn på boksing, kickboxing, muay thai, BJJ eller krav maga så slipper du nonsens om indrer ro og drit. og lærer istede å beskytte deg. styrke og slikt! mutch better
King of Spooning
Acidous's Avatar
Forsåvidt så hjelper ikke kampsporter så mye dersom du skulle havne i trøbbel.
Ei venninne av meg(vært i mye trøbbel) har hatt svært lite problemer med å denge de fleste kampsportutøvere.
Eneste hu sleit en del med var folk som gikk på f.eks. Judo, siden det da er basert mest på kast.
Jeg vil tro ting som krav maga kan være til stor hjelp i "street fights". Ikke kun pga. teknikkene er laget for slikt, men også pga. at du lærer fart, reflekser, smarte triks, blir sterk osv. Men det gjør du jo i alle kampsporter, så selv om selve stilarten ikke er effektiv, så blir du bedre i kamp
Sitat av Acidous
Forsåvidt så hjelper ikke kampsporter så mye dersom du skulle havne i trøbbel.
Vis hele sitatet...
Tøv. Du blir flinkere til å sloss av å trene kampsport. Jeg ble selv flinkere da jeg begynte å trene kampsport. Jeg kjenner flere som lett tar seg av 3-4 "tøffinger" alene, og da fordi de har trent (og trener) kampsport. Dette inkluderer forresten Tae Kwon Do utøvere så vel som praktikanter av karate, kickboxing, og andre kampsporter.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Angry
Tøv. Du blir flinkere til å sloss av å trene kampsport. Jeg ble selv flinkere da jeg begynte å trene kampsport. Jeg kjenner flere som lett tar seg av 3-4 "tøffinger" alene, og da fordi de har trent (og trener) kampsport. Dette inkluderer forresten Tae Kwon Do utøvere så vel som praktikanter av karate, kickboxing, og andre kampsporter.
Vis hele sitatet...
Har ikke nekta for at du blir flinkere, men sier at du ikke blir noe GOD til å slåss på gata bare fordi du går på en eller annen kampsport!
Jeg har personlig sett hu venninna mi eie kampsportutøvere ganske kraftig uten problemer, og da hjalp det tydeligvis ikke stort om de kunne noen fancy blokker og slag.
lær kickboxing. det er drit fett
Sitat av Acidous
Har ikke nekta for at du blir flinkere, men sier at du ikke blir noe GOD til å slåss på gata bare fordi du går på en eller annen kampsport!
Jeg har personlig sett hu venninna mi eie kampsportutøvere ganske kraftig uten problemer, og da hjalp det tydeligvis ikke stort om de kunne noen fancy blokker og slag.
Vis hele sitatet...
Du sa at det ikke hjelper mye. Det hjelper ikke mye dersom du har trent i 6 mnd. og så for første gang, sjelvende, havner i trøbbel på byen. Det hjelper derimot mye hvis du trener lengre, sparrer mye og ikke pisser på deg så snart du havner i kamp. Kampsport er dessuten mye mer en "noen fancy blokker og slag". Virker ikke helt som du henger med her.
Jeg har sort belte og har trent i 8 år.. I starten var det evig kjedelig :P Men nå er det evig rått Og nå har jeg blokker som reflex xD De på skolen har blå merker lol
Sist endret av Alx-x; 28. november 2006 kl. 17:05.
hvis du vil lære kroppskontroll og fete moves så tren capoeira, tkd, kung fu og liknende. hvis du vil lære å forsvare deg på byen så tren boksing, kick boksing, vale tudo, MMA, bjj, krav maga og slike kampsporter som ikke bare trener fullkontakt og gir deg erfaring med å ha en lite samarbeidsvillig motstander, men også gjør det en vane for deg å oppleve stressende situasjoner. Å vite at du tåler et slag hjelper mye på selvtilliten, og selvtillit er en stor del av gamet på gata. med mye selvtillit kan du unngå slåsskamper lett for de som ikke føler at de trenger å vise at de har mer testosteron enn motstanderen på gata.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Angry
Du sa at det ikke hjelper mye. Det hjelper ikke mye dersom du har trent i 6 mnd. og så for første gang, sjelvende, havner i trøbbel på byen. Det hjelper derimot mye hvis du trener lengre, sparrer mye og ikke pisser på deg så snart du havner i kamp. Kampsport er dessuten mye mer en "noen fancy blokker og slag". Virker ikke helt som du henger med her.
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om folk som har drevet med kampsport i en del år som har fått juling, ja.
Sitat av Acidous
Her er det snakk om folk som har drevet med kampsport i en del år som har fått juling, ja.
Vis hele sitatet...
OK. Så... det du egentlig burde sagt i den første posten din var "Forsåvidt så hjelper ikke kampsporter så mye dersom du skulle havne i trøbbel med venninnen min, for hun er über".
Sitat av Acidous
Forsåvidt så hjelper ikke kampsporter så mye dersom du skulle havne i trøbbel.
Ei venninne av meg(vært i mye trøbbel) har hatt svært lite problemer med å denge de fleste kampsportutøvere.
Eneste hu sleit en del med var folk som gikk på f.eks. Judo, siden det da er basert mest på kast.
Vis hele sitatet...
finnes en enkel og grei forklaring på dette. en vanlig street-fighter er på hjemmebane og er vandt med stresset på gata. en kampsportutøver forbinder slåssing med matter, treningssal, drakter som gir mye bevegelighet, barbeint og snille treningspartnere. street fighteren er vandt med hvordan et slagsmål utarter seg og er ikke redd for å gå rett på mens kampsportutøveren ikke er vandt med stress, adrenalin osv. de som trener rene stående kampsporter som bare er slag og spark kan da få problemer. judo, bryting, jiu jitsu og slikt har en fordel siden den vanlige ola nordmann i gata ikke har sett på tv hva en skal gjøre når en ligger på bakken. det pluss at en kan få helsikkes vondt av et judo-kast dersom en ikke har fallteknikk. Og selv med fallteknikk kan en som har god peiling på å slenge deg i bakken owne deg totalt med suplexer og slams. ta en titt på dette:

http://youtube.com/watch?v=yhVSBu5xTxQ

eneste problemer med bryting og slikt er at kamerater til den du slåss mot kan komme og sparke deg i hodet når du er opptatt med å holde motstanderen din nede.
bygger egentlig vidre på posten over jeg, litt dypere forklaring.

Å før noe blir sagt, med streefighting mener jeg ikke to avsinding fulle mennesker som er litt uenige etter en tur på byen. dette er ikke slossin, der er komedie.

Streetfighting handler ikke om ære, teknikk eller mønster. streetfighting handler om å få den andre til å gi seg på en eller annen måte, i værste fall kan døden inntreffe. Streetfight handler egentlig mest om hvem som er mest gal i hodet å hvem som får det første slaget. Så uansett hvor mye "erfaring" du har fra gata eller svart belte i karate. Når den første skallen du ikke engang tenkte på skulle komme knuser nesen din, med et påfølgene spark i ballene. hvorpå du kansje får et til kne i trynet fordi du bøyer deg ned i smerte eller reflex. for streetfighting er mest dette. du blir slått uten at du venter det, er kanjse sånn veninna di tar alle di folka. Jeg er selv stort sett ubrukelig i fight siden jeg i utgangspunktet ikke vil skade andre.

Men på den andre siden hvis du er trent i kampsport har du et bedre utgangspunkt en en som ikke er trent. det er det ingen tvil om. Men å tro at du er super mann pga et svart belte blir bare feil. Selv om du knuser alle i ringen, hvor dere blir stoppet ved brekte neser, tenner å ribbein. i de fleste sporter iallefall. Skal du slåss på gata å ikke er klar for å kansje drepe noen, burde du ikke sloss på gata.

Med dette sagt, vil jeg også få si at dersom du er trent godt i selvforsvar å vet med sikkerhet hvor å når slaget kommer har dere en god sjangse. problemeet er at ofte vil det komme når det er minst ventet.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av stian191
etter min erfarging så er det ikke like kult som på TV. Jeg gikk på Taekwondo, og det var langt fra filmene. Det er iallefall kjedelig i starten, men man lærer jo mer og mer etterhvert.
Vis hele sitatet...
Tae Kwon Do er kjedelig! I allefall sammenlignet med alt annet jeg har testet. Hapkido, Jiu Jitsu, Kong fu er alle mye morsommere. Samtidig til at du blir veldig kritisk til Tae Kwon Do teknikkene. Ingen andre kampsporter det er grei å snu ryggen til motstanderen uten å holde blikket på han. (noe du gjør i et av de vanlige sparkene i Tae Kwon Do) . Jeg synes også det er mye morsommere og trene kast, fellinger og kontrollgrep en bare slag og spark som i Tae Kwon Do.

Tae Kwon Do er virkelig en sport og ikke selvforsvar, slik jeg oppfatter det.
Sitat av spetznaz
Tae Kwon Do er kjedelig! I allefall sammenlignet med alt annet jeg har testet. Hapkido, Jiu Jitsu, Kong fu er alle mye morsommere. Samtidig til at du blir veldig kritisk til Tae Kwon Do teknikkene. Ingen andre kampsporter det er grei å snu ryggen til motstanderen uten å holde blikket på han. (noe du gjør i et av de vanlige sparkene i Tae Kwon Do) . Jeg synes også det er mye morsommere og trene kast, fellinger og kontrollgrep en bare slag og spark som i Tae Kwon Do.

Tae Kwon Do er virkelig en sport og ikke selvforsvar, slik jeg oppfatter det.
Vis hele sitatet...
helt enig. Desverre så er Tae Kwon Do såpass flink til å markedsføre seg, så selvforsvar-begrepet har forsvunnet fra det det en gang var - slik at folk ikke ser på det for hva det egentlig er: En sport.
Jeg gikk på ninjutsu i oslo i ett halvt år, men sluttet på grunn av pengemangel. Kan legge deg til på msn og gi deg link til hjemmesida deres, osv. Var utrolig artig, og jeg anbefaler det på det sterkeste, hvis du har penger til det =)
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Angry
OK. Så... det du egentlig burde sagt i den første posten din var "Forsåvidt så hjelper ikke kampsporter så mye dersom du skulle havne i trøbbel med venninnen min, for hun er über".
Vis hele sitatet...
Nei, da har du misforstått.
Mener ikke at hu er übermaster streetfighter, hu er bare erfaren og kan slåss.
Du blir forsåvidt erfaren i kampsport også, men når du havner i et gateslagsmål så er det en helt annen arena og helt andre regler og triks som blir brukt.
Vil forresten si at <OG> gav meg ganske god forklaring på det.

Men dersom man er dreven både i gatekamp og i kampsport og kombinerer disse to, skal man ikke se bort fra at det kan gå ganske bra.

Og jeg kjenner folk som går på kampsport og har brukt det til å denge folk på byen når de har havna i trøbbel, men så har jeg personlig vært i trøbbel med de folka som fikk juling og for å være ærlig så kan de ikke slåss overhodet. En av de kom og gav meg et slag over trynet det han var god for mens jeg stod og var opptatt med noe helt annet, men kan vel egentlg sammenligne slaget hans med slaget til en beinskjør 10-åring.
Sannheten er vel egentlig at selvforsvar har relativt lite å gjøre med den kampformen som trenes i de fleste kampsporter, det være seg TKD eller MMA. I en "streetfight" (synes murloc og <OG> har mange gode poeng) kommer ofte angrepet så overraskende at man har få muligheter for å forsvare seg spesielt bra. Feks når folk kommer bakfra og slår deg i hodet hjelper deg ikke om du har trent i 20 år på å sloss. Dersom du virkelig skal trene selvforsvar må du trene på å lese faresignaler, luke ut potensielt farlige personer, og selvfølgelig være såpass oppegående at du skjønner når det er på tide å stikke av.

Selvfølgelig kan det være bra å ha trent en fullkontaktsport dersom du først havner i en kampsituasjon, men det er viktig å huske at feks MMA-trening vanligvis ikke retter seg mot kamp mot feks flere motstandere, ulike våpen o.l. Dersom man er i en situasjon som ligner på en MMA-kamp, dvs en mot en uten våpen og ikke alt for trangt, kan man ofte stikke av i stedet for å sloss.

Nå har ikke jeg vært i spesielt mange selvforsvarssituasjoner, noe jeg mener kommer av at jeg er relativt god på nettopp å se farlige situasjoner og å være litt "småparanoid". I de få situasjonene jeg faktisk har vært i, der det har gått så langt at noen har angrepet meg har jeg lett klart å stikke av. Er dette "feigt"? Ja. Og det er nettopp det som er selvforsvar, å være "feig". Å tåle at folk snakker dritt til deg, å stikke av etter å ha tatt et slag eller spark. Selvfølgelig kan det være fristende å mørbanke folk av og til, men det har overhodet ingenting med selvforsvar å gjøre.

Når det kommer til valg av kampsport, tror jeg ikke det er lurt å basere det utelukkende på selvforsvar, med mindre du har et reelt behov for dette. Mye viktigere er det om man liker treningene, og om man føler man får noe igjen for treninga - sosialt, fysisk eller på andre måter.
Ta Kwon Do suger - ekte mannfolk trener MMA.

Sannheten er at man får fint lite bruk for Ta Kwon Do i "real life situations". MMA derimot ..
Selvforsvar er nettopp det Padan sier, å forsvare seg selv. Da er det som regel ikke noe som heter å være feig. Det ligger jo litt i begrepet, selvforsvar er defensivt. Det er ikke defensivt å starte bråk for så å bruke selvforsvarsteknikker. Vil man lære selvforsvar, er Krav Maga veien å gå. Uten tvil. Har selv gått på det en stund nå, på frontline academy i Oslo. Kan ikke annet enn å anbefale det for å lære selvforsvar. Sparring foregår ved at en blir angrepet og den andre skal forsvare seg. Det trenes også på kamp mot flere motstandere, opptil 4-5.
Man har utetreninger, der man oppfordres til å kle seg i daglidagse klær, slike at man skal bli vant til å kunne forsvare seg selv i f.eks. trange olabukse osv.
Det som også er viktig å huske på når det gjelder selvforsvar, når man er ute på byen, blir angrepet, whatever, har man ikke lov til å gjøre mer skade enn det som kunne blitt påført deg. Dette betyr at du ikke kan drepe en fyr selv om han slo etter deg, dette har man også med i tankene under krav maga treningen.
Kanskje dette høres ut som ren propaganda, men jeg prøver bare å få fram de forskjellige aspektene. Har du flere spørsmål, ta de gjerne på PM.


hvis man vil trene kampsport, er Tae kwon do utrolig artig og bra trening. Vil også anbefalle judo, jiu jiutsu, thai boxing eller kung-fu etc. Vale Tudo, MMA etc. kan man trene etter å ha tatt noen kurs i thai boxing/boxing og jiu jiutsu/judo

Capoeira regnes også som kampsport, men rytme, dans og beveglse er vel så viktig som slossingen.


N.B. Jeg har aldri vært noen slosskjempe, kommer aldri til å bli det heller. men å lære selvforsvar er utrolig bra uansett. Har dog alltid være interessert i kampsport og selvforsvar.
Sitat av letigr3
Ta Kwon Do suger - ekte mannfolk trener MMA.

Sannheten er at man får fint lite bruk for Ta Kwon Do i "real life situations". MMA derimot ..
Vis hele sitatet...
.... får du bruk for dersom du skal gå en MMA-kamp, eller om du skal sloss. I "real life situations" er det vel et mål å unngå å sloss for de fleste.
beste combon du kan ha når du skal forsvare deg på gata er bryting og boksing. det er enkle effektive teknikker og de funker veldig bra.

må si en ting. viss ho veninna de acidous "driver med street fight" dvs. trener flere ganger i uka på å sloss uten regler osv. så kan jeg godt være med på at ho banke kampsport utøvere.

men om en trena kampsport utøver med fks. boksing og bryting som spesialiteter skal ta bolemongon som trenger i kebab køen så setter jeg penga mine på kampsport utøveren selv om bolemongoen har sloss et parr ganger før...
Berion kan du ikke legge ut linkene her, evt sende meg en pm med dem.
Er flere som er ute etter en ny kampsort

Og før noen maser om at jeg heller burde prøve det og det, nei jeg har sikkert prøvd det og likte det ikke. Svart belte i både karate og TKD og har testet en del andre kampsporter.
http://www.bujinkanoslo.no

Bujinkan er en gren av Ninjitsu hvis jeg ikke tar grådig feil.
vil bare legge til at det er vesentlig forskjell på folk trener innenfor system som er rettet mot selvforsvar, slik som krav maga, og kampsporter som har regler å forholde seg til. Ensidige kampsportutøvere kan risikere å bli tatt ut av "gamet" sitt når de havner i bråk på gaten. Mer allsidige sporter som MMA/Vale tudo har mindre problemer med dette. men så har du også folk som trener ganske tradisjonelle stilarter og som likevel er slosskjemper. så poenget for å klare deg på gata kan vel beskrives med do or die eller impose your will.
Ministry of Love
sptz's Avatar
<OG> krav maga er da virkelig ikke bare rettet mot selvforsvar slik du hevder. Det er et meget brutalt og effektivt system utviklet av det israelske forsvaret. Du har både angreps og selvforsvarsteknikker i denne kampformen. Selv har jeg aldri trent denne formen, men har sett den demonstrert. Alt for brutalt for min del, skulle jeg få bruk for noen av teknikkene så ville jeg sansynligvis også ha bruk for advokat.

Om mitt mål var å bli en hensynsløs kriger hadde jeg nok trent Krav Maga til krampa tok meg og enda litt til. (eek der fikk jeg alle Krav Maga utdøverene på nakken )
Til Spetznaz:

Tror nok instruktørene og KM-elskere vil ha grenen til å virke mer brutal og effektiv enn den er. Har selv trent litt KM, det er mye "grep" og slikt. Dersom man er ute etter brutalt og maskulint er absolutt MMA å anbefale. Så også at en kæl tidligere her nevnte at bryting og boksing var hva man fikk mest bruk for på gata, og det er jeg veldig enig i. MMA inneholder begge disse.

Men KM er absolutt ikke å forakte ..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Men det er vel også slik at du ikke har lov til å faktisk gå inn for å skade noen med kampsport, og at det da vil forverre din sak når onkel Blå kommer?
Sitat av Acidous
Men det er vel også slik at du ikke har lov til å faktisk gå inn for å skade noen med kampsport, og at det da vil forverre din sak når onkel Blå kommer?
Vis hele sitatet...
Er like ulovlig uansett hva du holder på med, blir ingen forskjell i straff. Eneste er at du trolig blir kastet ut av klubben hvis du er voldelig.
ehh.. tar du fly i noen land blir det merket av at du har med deg "våpen" ombord i flyet. altså nevene dine. det skjer ikke noe annet en aat de merker seg dette, men de merker det. i usa er det å drepe noen med bruk av kampsport overlagt drap BTW. F.eks: en topp trent marine soldat forsvarer seg å dreper noen. han vil ha store problemer med å overbevise retten om at det var et uhel. tror ikke dette er SÅ mye brukt i norge. men at du får mer problemer i retten hvis det er kjent at du er en godt trent kampsportutøver, ingen tvil.

Å til de som snakker om hvilken sport som er mest hensynsløs. hvordan bli farligst, hensynsløs soldat osv. Kjøp dere en pistol å skyt noen bakfra. blir ikke mer hensynsløst en dette. Krig har og vil aldri handle om mest mulig rettferdig måte å drive kamp på. I alle kriger som vi kan bevise har skjedd har våpen vært inkludert. ingen kriger kjempes ved at to hærer møter opp til "bareknuckle fight".

Tråden handlet om selvforsvar, men som vanlig dreges det inn ord som "pinglesporter". De kalles sport for EN ting. det er en SPORT.

Å til sist. skal vedde på at en som trener japansk sverdkunst tar en hel gjeng me uansett utøvere ved hjelp av ikke sverd men en bokken. En bokken er en katana(vanligvis) lagd av tre. disse er såvidt jeg vet ikke ulovlig å bære i norge. den gjør FAEN så mye skade.

Så hold dere til selvforsvars sporter hvis dere vil forsvare dere. hvis dere vil diskutere "mannlige" sporter som man kan skade andre med, så vit at det ikke er det som egentlig startet hær. trådstarter spør ikke hvordan han kan skade andre.
Sitat av murloc
ehh.. tar du fly i noen land blir det merket av at du har med deg "våpen" ombord i flyet. altså nevene dine.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på det?
Hører folk nevner det hele tiden, men har lest / hørt / blitt fortalt av personer som er relativt drevne i 'farlige' sporter avvise dette (ja, tilogmed i USA).

Hvis du dreper noen ved forsvar vil du ikke bli dømt noe anderledes om du er superninjamaster i jalla-fu eller aldri trent en gang i hele ditt liv. Man har gått for langt uansett og slikt skjer ikke ved et 'uhell'. Drepe noen med slag / spark / etc. er nok overlagt drap uansett om du har trent eller ei også, hehe.

Må si meg grusomt enig i det siste (selv om jeg til tider kan skrive litt slikt selv i ren oppgitthet).
Sist endret av Goophy; 30. november 2006 kl. 21:47.