Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2166
hei, litt usikker hvor jeg skulle legge denne tråden men kan evnt bli flyttet, kan dette være en god kanidat til sanking av fleinsopp

https://imma.gr/122305x74e0b
Vanskelig å si utifra bildet bare. Saue beiter er definitivt der det er størst sjanse for å finne flein.
Ser ut som en plass verdt å sjekke ut ja..
Anonym bruker
"Flirende Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser ut som noe fjell og grus bunn blandt gress og vindmøller og ikke ideelt for fleinvekst.
Fuktig gress sletter på jord bunn, og nær skog er typisk fleinsopp sted. Tenk der kyr og sau ville beita
Sitat av Alge Vis innlegg
Vanskelig å si utifra bildet bare. Saue beiter er definitivt der det er størst sjanse for å finne flein.
Vis hele sitatet...
Vil det si det er stor sannsynlighet for å få problemer med bønder? Det er endel sauebeiter her i området.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Steder der sauer har VÆRT er også veldig fint. Fant et lite firkantet område på "fjellet" en gang, lange og litt oransje gresstuster. Så at det hadde vært urørt en stund liksom, det var så sykt mye flein der.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Vil det si det er stor sannsynlighet for å få problemer med bønder? Det er endel sauebeiter her i området.
Vis hele sitatet...
Tja spørs litt da. Om man står å plukker på en gård der bonden selv bor så kan vel det by på problemer, men om man plukker på ett beite som ligger for seg selv så går somregel det helt greit.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har best erfaring med velpleide gress plener på/ved siden av kirkegårder..har å funnet endel ganger på sånne plener man ruller ut.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er golfbaner bra sted å plukke?
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er golfbaner bra sted å plukke?
Vis hele sitatet...
Nei.
En av grunnene er at gresset blir ofte klipt, og sikkert lite sannsynlig det vokser der uansett. Men der det er gress kan d vokse flein, som regel får man best resultat på beiter eller steder som har vært beite før.
Anonym bruker
"Redd Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er golfbaner bra sted å plukke?
Vis hele sitatet...
Kom over et ganske bra felt på en liten golfbane i Skottland en gang.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hmm… Noen i Rogaland som finner noe allerede eller? Vil unødig ta en tur på timesvis for å komme helt tomhendt.

Er enormt vanskelig å finne her på Vestlandet syntes jeg, iallfall de siste årene, særlig når man ikke har bil.. derfor jeg tenkte på golfbane, siden det er en stor en her, i gangavstand, ellers er det bare noen små plenflekker her og der som ligger for synlig til. For å finne store/masse gress må jeg ta masse buss eller spasere i timesvis. Da er jeg utslitt før jeg får begynt letinga.

En ting jeg må nevne, det er sykt kjipt å plukke alene. Dumt ut ser det også. Er man flere så ser vi ikke ut som en galning som kryper rundt ute på ett jorde.
Ingen å plukke med betyr at jeg heller ikke har noen å trippe med.. utenom speedfreaker og lignende.. det er uaktuelt, vil ikke sitte der å trippe mens jeg hører på 2 stykker som snakker om en eller annen som buffa en eller annen, en annen person som sitter å snakker med selv, og en som høylytt snakker(lyver) om crazy ting han har gjort, og hvem han har banka, og tilfeldige folk som kommer og går i løpet av kvelden.
Generelt mye mindfucking i slike miljøer, har sett så mange bli skrudd etter å ha trippa eller rusa seg i sånne setting
- Soppkulturer eksisterer jo både under og over bakken
de kommer fra mysil og sporer, sjelden fra egne frø her
Min erfaring med fleinlandskap er fra vestlandet men det
kan være mange regionale forskjeller i klimat her og der
- Mener det er en øy oppi nord som heter Fleina, ka nå
det være det klare stedet å starte letingen din i frå
Flein ser ofte ut å trives i gammelt kultur & beitelandskap
gjerne i løs mose og nær gresstuster i passe fuktig miljø
Når man renser sansene og ser at de er så mange fler
- Go tur, om så bakkene blir lange og drøye å gange
Sitat av herognå Vis innlegg
- Soppkulturer eksisterer jo både under og over bakken
de kommer fra mysil og sporer, sjelden fra egne frø her
Min erfaring med fleinlandskap er fra vestlandet men det
kan være mange regionale forskjeller i klimat her og der
- Mener det er en øy oppi nord som heter Fleina, ka nå
det være det klare stedet å starte letingen din i frå
Flein ser ofte ut å trives i gammelt kultur & beitelandskap
gjerne i løs mose og nær gresstuster i passe fuktig miljø
Når man renser sansene og ser at de er så mange fler
- Go tur, om så bakkene blir lange og drøye å gange
Vis hele sitatet...
Altså...

En soppkultur er et vanligere navn på mycelium, som er selve soppen, disse nettverkene strekker seg flere meter under bakken. Det vi kaller sopplegemet som kommer ut av bakken er kjønnsorganet til soppen, kun en liten del av hele organismen som bare brukes for å spre sporene sine for å lage nye kolonier.

Sopp har ikke frø..

Håper dette klarer opp noen misforståelser.
Sitat av Alge Vis innlegg
Vanskelig å si utifra bildet bare. Saue beiter er definitivt der det er størst sjanse for å finne flein.
Vis hele sitatet...
Har hørt bønder sier at dyrene trekker vekk fra områder med vindmøller, så om det stemmer er det vel neppe noe særlig sauer som henger rundt vindmøllene. De er jo "frie sjeler" om sommeren og går dit de vil så om de opplever støy fra vindmøller som plagsom går de bare til andre plasser.
Jeg har plukket flein i 6-7 år uten å gå på eneste beiteområde for husdyr. jeg har ikke kommet tomhendt hjem etter en tur enn så lenge. Veigrøfter, campingplasser, velstelte hyttefelt, der det vokser gress finner jeg stort sett flein. Men det skal sies i sesongen går jeg minst fire turer pr uke. Det skal sies at jeg holder til i nord, så kanskje det er enklere her..

Jeg var for treg å redigere, jeg glemte et vesentlig tips.

Jeg bruker også google maps for å finne nye områder å lete i da jeg bodde lengere sør. Se etter høyballer/rundballer (de hvite med fôr i), der er det som regel prima forhold for å finne sopp. Problemet med det er at noen har hevd på eller eier jordet, så disse plukker jeg midt på natta med hodelykt og klær uten refleks. Pass bare på at du ikke går nært der folk bor, at har en enkel evakueringsrute om noen spotter deg. Halve gleden med å plukke er å være helt usynlig
Sist endret av eekamouse; 3. september 2023 kl. 01:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Altså...

En soppkultur er et vanligere navn på mycelium, som er selve soppen, disse nettverkene strekker seg flere meter under bakken. Det vi kaller sopplegemet som kommer ut av bakken er kjønnsorganet til soppen, kun en liten del av hele organismen som bare brukes for å spre sporene sine for å lage nye kolonier.

Sopp har ikke frø..

Håper dette klarer opp noen misforståelser.
Vis hele sitatet...
-
takk for vidare oppklaring på trådens tema, Expialidocious
jeg har som sagt begrenset erfaring/kunnskap fra området
og kjekt at vi kan dele viten her på forumet om så meget
som hjelper oss videre fremover til/med sitt selveste eget
autonom integritet nær toppen uansett stedet og soppen
god tur på landet gange, ser du en er der plutselig mange
-
Nyt både søken og en opptur
og frukten fra en sopptur
Sist endret av herognå; 3. september 2023 kl. 02:08.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke så stor betydning om det klippes relativt ofte,flein popper bokstavelig talt opp over natta,2-3dager så er de klar til å plukkes.Gå ut ett par dager etter ett kraftig regnskyll,da dukker dem som regel opp.
Kommentar til det med sopp som ofte trives nær andre planters røtter
Det har vært eksperimenter av "pakker" med spirende frø og soppsporet
satt i gunstig landskap rundtomkring, symbiose/samklang mellom soppen
av og på med andre vekster sitt felles nettverk under og via jorden
Så vi får se hva som skjer med tia, kanskje blir noe av det, noen år fra nå
på toppen. Kan du kjenne det på kroppen ?
Sist endret av herognå; 5. september 2023 kl. 04:27.