Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3294
Trenger svar på noen spørsmål.
I russetiden var jeg på russebuss med 20 kompiser. I utgangspunktet skulle vi ha folie på bussen, men etter mye om og men endret vi planene våre og gikk for graffiti. Vi hadde en avtale med et foliefirma. Men vi kansellerte, og kontaktpersonen vår og eier av firmaet gikk av skaftet og truet meg det ene og det andre. Ettersom vi brukte designet hans videre, så lovet vi å betale han 7000 kr for arbeidet han hadde gjort. Dette ble det da gjort en avtale på. Det som hendte i går var at jeg plutselig fikk en regning på 17 000 kr dumpende ned i postkassa i går.

Noen som kan svare meg på hva jeg/vi burde gjøre?
Har du/dere en kontrakt å vise til med tanke på arbeidet som skulle utføres?
Ble det gjort en skriftlig avtale?
Trådstarter
9 2
Det ble aldri skrevet noen kontrakt, og det meste av den lille avtalen vi hadde var muntlig. Det som er greia er at han karen mente at vi hadde godkjent alt og at vi ga klarsignal til at de kunne printe folien. Men det gjorde vi aldri, fordi jeg ba han om å avvente fordi vi var usikre på diverse ting.
Sitat av GRBRD11 Vis innlegg
Det som er greia er at han karen mente at vi hadde godkjent alt og at vi ga klarsignal til at de kunne printe folien. Men det gjorde vi aldri, fordi jeg ba han om å avvente fordi vi var usikre på diverse ting.
Vis hele sitatet...
Dersom dette stemmer og du har vitner på det i tillegg ville jeg bedt fyren om å stappe folien langt opp der solen aldri skinner.
Er på samme buss. Vi mente også at designet hans ikke var tilfredsstillende og at han ikke laget det slik vi ba ham om å gjøre.
Sitat av GRBRD11 Vis innlegg
Det ble aldri skrevet noen kontrakt, og det meste av den lille avtalen vi hadde var muntlig. Det som er greia er at han karen mente at vi hadde godkjent alt og at vi ga klarsignal til at de kunne printe folien. Men det gjorde vi aldri, fordi jeg ba han om å avvente fordi vi var usikre på diverse ting.
Vis hele sitatet...
Men har han printet folien? Regner med at det koster en god del, i hvert fall til en buss.
Høres ut som om dere har misforstått hverandre og kanskje du bør kontakte en advokat til å se litt nærmere på saken?

btw, er ikke en muntlig kontrakt like viktig som skriftlig? Har i hvert fall hørt det flere ganger.
Trådstarter
9 2
Det stemmer i aller høyeste grad, men jeg har jo desverre ingen bevis eller vitner på dette..

Sitat av tissemannX Vis innlegg
Men har han printet folien? Regner med at det koster en god del, i hvert fall til en buss.
Høres ut som om dere har misforstått hverandre og kanskje du bør kontakte en advokat til å se litt nærmere på saken?

btw, er ikke en muntlig kontrakt like viktig som skriftlig? Har i hvert fall hørt det flere ganger.
Vis hele sitatet...
Han sier at han har gjort det ja, men det har jeg jo ikke noe bevis på. Det er nok en stor misforståelse ja, men det skal ikke gå ut over oss akkurat nå. Jeg har en skriftlig avtale som sa at vi skulle betale for designet, og ferdig med det. Og ja, muntlig og skriftlige avtaler gjelder like mye.
Hvorfor er han og ikke du en skikkelig tulling?
Hvis du har en skriftlig avtale på at dere kun skulle betale 7000kr for designet så har han absolutt ingenting å komme med.

Hvis dere i tillegg ga beskjed om å avvente så er det hans eget problem hvis han har printet den folien.

Sitat av pappagutt Vis innlegg
Hvorfor er han og ikke du en skikkelig tulling?
Vis hele sitatet...
Hva var det for et dumt spørsmål?
Da er det vel bare å betale 7000 kr som avtalt, så får han bare være så uenig han vil :-) Går han til inkasso er det bare å bestride kravet, så lenge dere har en skriftlig avtale som sier at dere bare skal betale 7000 kr er saken ganske grei.
Trådstarter
9 2
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Hvis du har en skriftlig avtale på at dere kun skulle betale 7000kr for designet så har han absolutt ingenting å komme med.

Hvis dere i tillegg ga beskjed om å avvente så er det hans eget problem hvis han har printet den folien.


Vis hele sitatet...
Ja, har en skriftlig avtale på mail.

Sitat av pappagutt Vis innlegg
Hvorfor er han og ikke du en skikkelig tulling?
Vis hele sitatet...
Lol, hva er du for en kar da? Hvorfor han er en tulling, og ikke jeg? Fordi jeg forholder meg til en skriftlig avtale Du er nok høyst sannsynlig en idiot du og som presterer å skrive noe så dumt.
Sitat av GRBRD11 Vis innlegg
Ja, har en skriftlig avtale på mail.
Vis hele sitatet...
Da kan du bare gi han fingeren å be han dra dit pepperen gror.

Han har ingenting han skulle ha sagt, har han printet den folien er det hans egen domskap. Noe han må betale for selv, og ikke prøve å lure andre.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Hvis du har en skriftlig avtale på at dere kun skulle betale 7000kr for designet så har han absolutt ingenting å komme med.

Hvis dere i tillegg ga beskjed om å avvente så er det hans eget problem hvis han har printet den folien.



Hva var det for et dumt spørsmål?
Vis hele sitatet...
Det er vel egentlig ikke et veldig dumt spørsmål. NOEN er en skikkelig tulling i denne saken, og det er greit å vite hvem.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er vel egentlig ikke et veldig dumt spørsmål. NOEN er en skikkelig tulling i denne saken, og det er greit å vite hvem.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at noen er en tulling i denne saken. Og dømt ut ifra opplysningene som er kommet frem, så er det idioten som prøver å lure noen "dumme" russ som er tullingen.

Så jo det er et domt spørsmål, for hvis du bruker hodet i stedet for å slenge ut sånne ekle kommentarer så ser du også hvem tullingen er.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
btw, er ikke en muntlig kontrakt like viktig som skriftlig? Har i hvert fall hørt det flere ganger.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, bare mye vanskeligere og bevise i en eventuell rettssak.
Den ene parten kan jo bare nekte for det som ble sagt,men får et bortforklarings problem om du sitter på skriftlige avtaler med hans signatur på.
Epost er jo også en grei måte og kommunisere på siden man har noe håndfast og vise til.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Du har rett i at noen er en tulling i denne saken. Og dømt ut ifra opplysningene som er kommet frem, så er det idioten som prøver å lure noen "dumme" russ som er tullingen.

Så jo det er et domt spørsmål, for hvis du bruker hodet i stedet for å slenge ut sånne ekle kommentarer så ser du også hvem tullingen er.
Vis hele sitatet...
Du dømmer en sak ut i fra en side av saken, hvem var det du kalte tulling sa du?
Sitat av GRBRD11 Vis innlegg
Det er nok en stor misforståelse ja, men det skal ikke gå ut over oss akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Det har åpenbart gått utover han da, i og med at kommunikasjons-problemene deres har ført til at han har trykt opp folien.
Nei, tørk av dere egoet og bli enige om å møte hverandre på halvveien - for om det er en missforståelse så har mest sannsynlig begge parter skyld i det.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Hvorfor er han og ikke du en skikkelig tulling?
Vis hele sitatet...
Ditto; Hvorfor er han og ikke du en skikkelig tulling?

On-Topic:
Hvis du har en skriftelig avtale på beløpet dere bestemte å betale (7000kr) så bare be han holde kjeft og hils han fra meg
Om dere har en skriftlig avtale, bør dere selvsagt følge denne, men tror du kanskje det at han gjør seg vanskelig kan ha noe å gjøre med at vi snart skriver juli, mens dette sannsynligvis skjedde i mai? Hvorfor har det gått så lang tid? Har dere hatt god komunikasjon fram til nå?
kan skjønne han hvis han har printet ut folien, men at han tar 17000kr for det når dere egentlig bare skulle betale 7000kr blir helt feil!

Hadde jeg vert deg så hadde jeg nekta å betale uansett om det er din skyld eller hans sin skyld, dere har jo uansett ingen kontrakt.
Sitat av booboo Vis innlegg
Du dømmer en sak ut i fra en side av saken, hvem var det du kalte tulling sa du?
Vis hele sitatet...
Jeg vil kalle deg tulling, saken er jo den at de har en skriftlig avtale om at de skal betale 7000kr for designet. Da har det ikke noe å si fra hvilken side man dømmer saken, det vil allikevel være det samme faktum.
Si at de får TV2 hjelper deg på nakken hvis han ikke slutter.

Eller du kan si at kompisen din, Roy, er temmelig pissed over alle disse regningene.
At han nettopp har sluppet ut fra pykiatrisk, at han har en hund med navn Mjølner, og en svær gunner som gjør mennesker om til støv. Legg med dette bildet; http://us.cdn3.123rf.com/168nwm/koya...-side-view.jpg

Lykke til, bro! :P
Bli'me på apedansen!
JohnnyBravo's Avatar
Sitat av GRBRD11 Vis innlegg
Og ja, muntlig og skriftlige avtaler gjelder like mye.
Vis hele sitatet...
Du har rett der, men en muntlig avtale kan ingen "bekrefte"
Jaffal aldri på som på en skriftlig avtale der du har underskrift av selger osv.
Trådstarter
9 2
Sitat av snegler Vis innlegg
Om dere har en skriftlig avtale, bør dere selvsagt følge denne, men tror du kanskje det at han gjør seg vanskelig kan ha noe å gjøre med at vi snart skriver juli, mens dette sannsynligvis skjedde i mai? Hvorfor har det gått så lang tid? Har dere hatt god komunikasjon fram til nå?
Vis hele sitatet...
Skjønner at han er utolmodig! Men er ikke jeg som styrer økonomien, og ikke noe jeg fikk gjort. Og dessuten har vi ikke hatt no penger på busskontoen.. i tillegg er det svært vanskelig å bare få gutta til å hoste opp penger slik at vi kan betale regningen. Det går ekstremt tregt om jeg så får si det selv...
Cookie Monstah ^_^
Sitat av TrollDad Vis innlegg
Si at de får TV2 hjelper deg på nakken hvis han ikke slutter.

Eller du kan si at kompisen din, Roy, er temmelig pissed over alle disse regningene.
At han nettopp har sluppet ut fra pykiatrisk, at han har en hund med navn Mjølner, og en svær gunner som gjør mennesker om til støv. Legg med dette bildet; http://us.cdn3.123rf.com/168nwm/koya...-side-view.jpg

Lykke til, bro! :P
Vis hele sitatet...
DU MÅ IKKE SKRIVE SÅNT O.o klarte nesten å vekke foreldrene min fordi jeg lo

on topic : Be han fyren pelle seg til ******** og bare betal 7000, om han klager eller noe så er det jo bare og forklare, som du sa, så er dere 20 stk på bussen og du kan ikke være den eneste som har hørt at dere skal betale designet
Sitat av f00b Vis innlegg
Det har åpenbart gått utover han da, i og med at kommunikasjons-problemene deres har ført til at han har trykt opp folien.
Nei, tørk av dere egoet og bli enige om å møte hverandre på halvveien - for om det er en missforståelse så har mest sannsynlig begge parter skyld i det.
Vis hele sitatet...
Dette er det eneste bra svaret i hele tråden. Dette inlegget fortjener alle KP som har blitt gitt her.

Sitat av GRBRD11 Vis innlegg
Trenger svar på noen spørsmål.
I russetiden var jeg på russebuss med 20 kompiser. I utgangspunktet skulle vi ha folie på bussen, men etter mye om og men endret vi planene våre og gikk for graffiti. Vi hadde en avtale med et foliefirma. Men vi kansellerte, og kontaktpersonen vår og eier av firmaet gikk av skaftet og truet meg det ene og det andre. Ettersom vi brukte designet hans videre, så lovet vi å betale han 7000 kr for arbeidet han hadde gjort. Dette ble det da gjort en avtale på. Det som hendte i går var at jeg plutselig fikk en regning på 17 000 kr dumpende ned i postkassa i går.

Noen som kan svare meg på hva jeg/vi burde gjøre?
Vis hele sitatet...
Mitt tips til deg er å følge tipset i inlegget over. Men vær litt skeptisk. Det er mange som liker å prøve seg på noen raske kroner av russen, men jeg tror det er flere forretningseiere som er oppgitt over russen sin manglende evne til å forholde seg til avtaler.
1. Gå over all skriftlig kommunikasjon med en tredjepart (gjerne en kamerat), uten å fortelle ham noe om historien og hvilke muntelige avtaler dere har (hva dere synes og hva motparten synes blir litt irrelevant når dere er uenige). Sjekk hva slags inntrykk han har av saken etterpå. Går dette til rettsak/forliksråd er det det skriftelige materialet som man tar utgangspunkt i.

2. Betal det som dere tror dere skylder riktig og punktlig. Det er ikke lov å holde tilbake betaling, og dere framstår mye bedre i en tvistsammenheng seinere.

3. Prat med fyren.. men har dere det skriftlig at dere skal betale 7000 har han ikke spesielt mye å komme. Hvem som helst kan sende hvem som helst regninger på hva man vil når som helst. Det viktige er om man er nødt til å betale
Sist endret av DumDiDum; 30. juni 2011 kl. 15:54.
Så lenge det ikke er en skriftlig avtale der du har undertegnet på, så kan du bare nekte å betale den og hvis det kommer til rettsak så har han ingen bevis på at du faktisk har godkjent denne avtalen!