Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3128
In the kitchen
muRit's Avatar
Har en bærbar Asus k50ij, som plutselig ikke vil funke uten at laderen står i lenger. Kjøpte den på Lefdal, husker ikke når, men har hadd den iallefall over et år. Må jeg kjøpe nytt batteri til den (om det i det heletatt er mulig), eller? What to do?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Gratulerer, du har trolig et dødt batteri.

Dette kan du jo veldig enkelt sjekke i operativsystemet ditt ved å sjekke batteristatus enten i software fra produsenten eller under strømbehandling i Windows \ Linux.
Sist endret av AtXbYeA; 19. mars 2011 kl. 22:42.
Jeg er ikke helt sikker på om det går på reklamasjon eller ei, men jeg tror det. Nye batterier er også ofte veldig dyre.

EDIT: Og man skal helst ikke ha i et fulladet batteri i maskinen samtidig som laderen står i. Dette forkorter batteriets levetid en god del.
Sist endret av Knudsen; 19. mars 2011 kl. 22:45.
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5081962

tldr: 2,5 år reklamasjons tid, trenger dog kvittering/bankutskrift som viser dato/beløp slik at de kan finne kvittering.
Ingen reklamasjon på batteri, et nytt batteri koster 500-600 kr da hadde jeg spyttet i 3-4 tusen å kjøpt meg en ny pc.

Amen
Sitat av UniQQe Vis innlegg
Ingen reklamasjon på batteri, et nytt batteri koster 500-600 kr da hadde jeg spyttet i 3-4 tusen å kjøpt meg en ny pc.

Amen
Vis hele sitatet...
Sikker på det? Kilder?

En kammerat fikk nytt batteri når det hadde gått over ett år.
In the kitchen
muRit's Avatar
Trådstarter
Takktakk for svar (:
Batterinivået står forresten på 52%, så går det ikke lengre.
Meeeeeen, tipper jeg satser på ny pc, er flere ting som har gått til helvette med pc'n her, så er vel like greit.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du faktisk får en charge på batteriet tyder det på at noe i kretsen for batteri ikke fungerer hvis maskinen skrur seg av når du plugger ut, men siden det ikke lader høyere enn 52% igjen kan det være enda mer feil i systemet.

Asus er jo trossalt noe av det bedre av konsumerlaptoper, men er fortsatt ganske ræv.
Prøv å få det fikset da. Er vel greit å ha en i reserve eller evt selge den
jo du kan reklamere på batteri så lenge det kom med datan så kan du det...l
Sitat av xavi0n Vis innlegg
jo du kan reklamere på batteri så lenge det kom med datan så kan du det...l
Vis hele sitatet...
garanti er på et halvt år. går an å sende det inn for sjekk men da kan han risikere å betale en ca 800 kr for sjekk om de ikke finner noe. har aldri vært borti at batteri over et år blir dekt, er da like billig å kjøpe nytt batteri en å sjekke det andre for evt feil som ikke blir dekt.

jeg ville ikke sendt inn batteri ved mindre det er under garanti eller DOA sak.
Sist endret av WhiteHat; 20. mars 2011 kl. 00:42.
Reklamasjonstiden er minst 2 år, og slik jeg leser posten din er maskinen yngre enn dette. Dette vil si at varen SKAL fungere i 2 år med vanlig bruk. Dersom du ikke har gjort noe selv som har ødelagt batteriet, kan du gå til butikken og be dem fikse det.
Jeg har samme problem! Har en Hp, jeg da, og den er over 3 år...Anyway, kunne noen guidet meg gjennom prosessen med å sjekke hvor mye strøm som er igjen på batteriet(om noe)? Har windows vista.
Dette kan du få igjen på garanti/reklamasjon, skjedde det samme med min brors asus laptop. De byttet hele hovedkortet gratis, problem solved
In the kitchen
muRit's Avatar
Trådstarter
*update*
Jeg tok ut batteriet, blåste på det, og satte det inn igjen.. Nå funker alt som før. Wth?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Nå er det jo en definisjonssak på hva som tilsier at et batteri 'fungerer som den skal'... Batterier er forbruksvare og man kan ikke regne med at de skal leve for alltid. Og så er det jo hva man definerer som 'normalt bruk'. OM man bruker batteriet på en fin måte og riktig bruk så ser jeg at batteriet skal vare i over 2,5-3 år, men om man lar den stå i laderen (som man vanligvis gjør når laptopen er på pulten) og batteriet er i, så er ikke det ansvarlig bruk av batteriet - og man kan forvente at batteriet går adundas etter en kortere periode.