Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 7085
God morgen freaks!

Viser til http://www.ba.no/nyheter/politikk/article5334969.ece

De har tenkt å øke prisen på snus. Hva gjør dette for noe godt? Flere begynner å røyke? Røyk er da mindre sunt enn snus. Prisene er idag også rundt dobbel så dyr for en boks med snus i Norge enn i Sverige.

Jeg synes dette er en latterlig måte å skaffe seg penger på - Hvorfor ikke evt sette opp noe som alle lider av, og som ikke er nødvendig, istedenfor å sette opp prisen på noe som en hel del er avhengig av og "må" kjøpe?
Sett at prisen på sjokolade hadde økt med 5kr istedenfor. Dette vil jeg si hadde vært et mye bedre tiltak. De ville fått inn ca like mye, om ikke mer penger, enn å sette opp snusen i pris.

Hva mener dere om saken?
Jeg syns det er aaaltfor dyrt som det er.

Burde vært samme pris som i sverige
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Dette er, om enn ikke nødvendigvis et veldig godt tiltak for å forhindre folk i å snuse, i alle fall en god måte å skaffe penger til behandling av tobakkrelaterte skader. Jeg håper prisene på snus etterhvert vil nå samme nivå som røyk.
Synes det er bra at de skrur opp prisen. Det gir folk et nytt grunnlag for og slutte..
Penger er jo en av hovedfaktorene.
Ingen som tvinger dere med kniv til å kjøpe den boksen eller pakka med røyk.

På en annen side skjønner jeg frustrasjonen. Staten har et tåpelig syn på alt som har med rus lignende midler å gjøre.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Ja, skjønner at prisene skrus opp for at dem skal få penger til div skader som kommer av tobakksvarer. Men når prisen er allerede dobbel så dyr som i sverige synes jeg det blir litt for drøyt.
Hva har prisen i Sverige med saken å gjøre?
I resten av EU er snus forbudt, hvorfor ikke sammenligne oss med dem?
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Hva har prisen i Sverige med saken å gjøre?
I resten av EU er snus forbudt, hvorfor ikke sammenligne oss med dem?
Vis hele sitatet...
Om du hadde visst grunnlaget, hadde du visst at det forbudet er veldig unødvendig. Uansett, det er ikke forbudt med snus, det er bare forbudt å selge snus.
Kan forstå at de skal ta skattepenger for å finansiere forskning på tobakksrelaterte skader, men 99.9% alle disse skadene kommer fra røyking av tobakk, ikke snusing, dermed gjør det mer skade enn godt for brukerne.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Om du hadde visst grunnlaget, hadde du visst at det forbudet er veldig unødvendig. Uansett, det er ikke forbudt med snus, det er bare forbudt å selge snus.
Vis hele sitatet...
Hvilket grunnlag? Ved å forby salg så forhindrer man rekruttering og det er langt fra unødvendig.
Avgiftene på snus har også steget betraktelig i Sverige og kommer helt sikkert til å gjøre det igjen.
Sist endret av Mith; 5. oktober 2010 kl. 10:39.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvilket grunnlag? Ved å forby salg så forhindrer man rekruttering og det er langt fra unødvendig.
Avgiftene på snus har også steget betraktelig i Sverige og kommer helt sikkert til å gjøre det igjen.
Vis hele sitatet...
Når jeg var i sverige i sommer kostet en boks merkesnus(porsjon) mellom 30 og 40kr. Man kunne få billgmerker til rundt 15-20kr boksen.

I norge koster det fra 65-70kr.
Sist endret av Waffaz; 5. oktober 2010 kl. 10:46.
Jeg er fullt klar over at det er billigere i Sverige, men avgiftene i Sverige har også gått opp de siste årene.
Argumentet om at det er billigere i andre land er ikke ett argument, svenskene drar til Danmark eller Tyskland for å skaffe seg billig tobakk og øl.
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Synes det er bra at de skrur opp prisen. Det gir folk et nytt grunnlag for og slutte..
Penger er jo en av hovedfaktorene.
Vis hele sitatet...
Hva med de som faktisk ikke vil slutte?
De må betale for seg. Jeg ser ikke problemet. De må jo betale for alt annet de har lyst på også.
Sist endret av Mith; 5. oktober 2010 kl. 11:04.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
De må betale for seg. Jeg ser ikke problemet. De må jo betale for alt annet de har lyst på også.
Vis hele sitatet...
Problemet er at snusen i sin helhet bare koster en brøkdel av hva vi betaler. 3/4 går jo til staten.

Andre produkter har på langt nær så mye avgifter. Og ja, jeg er klar over at det er tobakk. Men snus er ikke akkurat den mest skadelige tobakken på markedet, så hvorfor skal snus-brukerne lide da?

Det blir som å si at el-bil eiere skal betale samme avgifter som bensinbiler. Det er bensinbilene som skader.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Problemet er at snusen i sin helhet bare koster en brøkdel av hva vi betaler. 3/4 går jo til staten.

Andre produkter har på langt nær så mye avgifter. Og ja, jeg er klar over at det er tobakk. Men snus er ikke akkurat den mest skadelige tobakken på markedet, så hvorfor skal snus-brukerne lide da?

Det blir som å si at el-bil eiere skal betale samme avgifter som bensinbiler. Det er bensinbilene som skader.
Vis hele sitatet...
Velkommen til den virkelige verden, wake up and smell the coffee.

Bilene koster 1\3 i resten av europa, bensinen vår er bortimot bare avgifter, moms på bortimot alt og latterlig lave grenser for varer som må momses inn.

Hvordan vet du at Snus ikke er den mest skadelige tobakken på markedet ? Har du drevet forskning på det i 40 år med en testgruppe på 100.000 mennesker ?

Elbiler er forøvrig latterlig dyre, og jeg er en snuser og jeg ser ikke problemet med å betale ekstra for min addiksjon.
Eg har tru på at dette forslaget svir mest for dei som eigentleg ikkje burde ha brukt snus i det heile; Mindreårige og folk på trygd.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Problemet er at snusen i sin helhet bare koster en brøkdel av hva vi betaler. 3/4 går jo til staten.

Andre produkter har på langt nær så mye avgifter. Og ja, jeg er klar over at det er tobakk. Men snus er ikke akkurat den mest skadelige tobakken på markedet, så hvorfor skal snus-brukerne lide da?

Det blir som å si at el-bil eiere skal betale samme avgifter som bensinbiler. Det er bensinbilene som skader.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er et aktivt valg av politikerne. Snus er noe som har tydelig etablert seg i Norge, på linje med røyk. De vil derfor gjøre aktive tiltak for å dempe utviklingen.

Snus er i ferd med å være synlig på hvert eneste klassebilde fra ungdomsskolen. Jeg støtter regjeringen i alle tiltak for å redusere dette. Ta gjerne 120 kr for snus. Man må ikke være rakettforsker for å skjønne at folk da vil bruke mindre.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Eg har tru på at dette forslaget svir mest for dei som eigentleg ikkje burde ha brukt snus i det heile; Mindreårige og folk på trygd.
Vis hele sitatet...
Det blir jo det samme som å si at fattige folk ikke kan kjøpe seg bedre (dyrere) mat. Er dog enig når det kommer til mindreårige, da. Når det gjelder alle disse avgiftene, så er det bare noe vi må finne oss i når vi bor i Norge. Og ærlig talt, det er ikke så ille. 15 minutt på jobb, så er den snusen betalt.
Sist endret av davste; 5. oktober 2010 kl. 11:23.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av davste Vis innlegg
Det blir jo det samme som å si at fattige folk ikke kan kjøpe seg bedre (dyrere) mat. Er dog enig når det kommer til mindreårige, da. Når det gjelder alle disse avgiftene, så er det bare noe vi må finne oss i når vi bor i Norge. Og ærlig talt, det er ikke så ille. 15 minutt på jobb, så er den snusen betalt.
Vis hele sitatet...
Ikke for oss som er i lære. Da blir det nærmere 1.5 time for en boks med løs slik prisene er idag.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Ikke for oss som er i lære. Da blir det nærmere 1.5 time for en boks med løs slik prisene er idag.
Vis hele sitatet...
Jeg har også vært i lære og overlevd selv ved å røyke 25-40 om dagen, så at du ikke klarer å disponere pengene dine fornuftig er jo ditt problem igrunn.

Du får vente med å snuse videre til du har en ordentlig jobb da, får jo fem pakker snus for en time på kontoret.
Såvidt jeg forsto skal også avgiften på alkohol økes ytterligere. Er dette greit også, eller er det protester på det?
Jeg blir mer og mer oppgitt. Om dette fortsetter ender vi opp med at nikotin er forbudt, og da blir alkohol eller koffein det neste.
Kjøp snus i Sverige, mye billigere der..
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvilket grunnlag? Ved å forby salg så forhindrer man rekruttering og det er langt fra unødvendig.
Avgiftene på snus har også steget betraktelig i Sverige og kommer helt sikkert til å gjøre det igjen.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo slik att voksne folk selv må få bestemme over sin egen helse. Det skal ikke være nødvendig av staten å lage hinder for de som velger å bruke tobakk.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Øk agifter på: ALT , Bensin, Disel, Gass, Strøm, Snus, Røyk, Øl, Sprit, Kaffi, helst med 100%. Takk.

Og helst gjør om Kaffi og Øl til klassifiserte legemiddler.
Med tanke på hvor mye mindre skadelig snus er i forhold til røyk, så skulle jeg ønske at de gjorde motsatt (satt opp røyken 10% og snusen 5%). Tobakksfritt Norge, eller hva det nå er de heter, har litt for mye å si og de er jo kjent for sine heller fanatiske holdninger hva snus angår. At de ikke klarer/gidder å se fakta i øynene (at snus er mye mindre skadelig og det er derfor ønskelig å få de som røyker over på snus fra et samfunnsmessig perspektiv) er enormt irriterende.
De kan skru opp snus prisen så høyt de vil, jeg drar fortsatt til Sverige og kjøper meg der stokker for 200 kr per stk.
Sitat av WazzaBazza Vis innlegg
Nå er det jo slik att voksne folk selv må få bestemme over sin egen helse. Det skal ikke være nødvendig av staten å lage hinder for de som velger å bruke tobakk.
Vis hele sitatet...
Tja, til en viss grad, men det er jo ikke slik at tobakk er forbudt. Kreftpasienter bidrar ikke akkurat positivt til statskassa når de enten dør tidlig eller ligger på sykehus på statens regning, så at det de må betale litt for seg på forhånd er da bare rett og rimelig.

Grunnen til at snus går opp mer enn røyk i pris er at snusen alt er priset lavere enn røyken, slik at man hindrer at folk som vil slutte med røyk for å spare penger starter med snus istedet. Økonomi er faktisk ganske god motivasjonsfaktor for mange som ikke innser hvor helseskadelig tobakk er.
I tillegg så er høytprisnivå positivt i forhold til rekruttering, pga. veldig mange unge rekrutteres og unge har generelt sett dårlig råd.
Men isteden for og skru opp prisen på snus/røyk for og få folk til og slutte med denne uvanen, hvorfor ikke slutte og selge det/gjøre det ulovlig?

Jo, fordi da taper staten en GOD del penger, de vil heller at vi skal pines sakte men sikkert til døde enn at den skal tape noe som helst.

Vet jeg kanskje overdriver en smule her nå, men ville bare få fram poenget
Hehe, det er nok ikke pengene som først og fremst er grunnen til at regjeringen ikke gjør tobakk ulovlig. Det er tross alt en ganske grov inngripen i folks privatliv og det å risikere å få minst 25% av velgerne mot seg er særs dumt, særlig når dette fort blir en prinsippsak.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Øk agifter på: ALT , Bensin, Disel, Gass, Strøm, Snus, Røyk, Øl, Sprit, Kaffi, helst med 100%. Takk.

Og helst gjør om Kaffi og Øl til klassifiserte legemiddler.
Vis hele sitatet...

Hvorfor i helvette vill du ha avgift på alt? Bare fordi du tjener en mill i året?
Staten har pengsjit nokk
Hvordan skal den gjennomsnittlige 10. klassingen få råd til å tøffe seg nå?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Hvorfor i helvette vill du ha avgift på alt? Bare fordi du tjener en mill i året?
Staten har pengsjit nokk
Vis hele sitatet...
Var mer ironisk, de tapper der de kan staten. Skål
Har absolutt ikke tru på at det blir et stort tall som slutter på grunn av prisen..
Sitat av superb Vis innlegg
Kjøp snus i Sverige, mye billigere der..
Vis hele sitatet...
Alle har ikke tid til å dra over grensa hver gang de er tomme for snus.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Økte avgifter på tobakk og alkohol gjør bare godt. Skulle gjerne også sett drastisk økte avgifter på sukker, men det er vel kanskje litt far fetched for øyeblikket. Uten å ha noe konkret hold for uttalelsen, vil jeg tro at økte priser reduserer rekrutteringen og dermed det totale forbruket av både alkohol og tobakk. Det er vel ikke noe negativt med det?

Man snakker gjerne om frihet i sånne saker, og at det blir vanskeligere for forbrukere å fritt kunne røyke eller drikke uten at det svir litt i lommeboka. Det er klart at det er et viktig poeng, men slik utviklingen er nå, tror jeg vi vil oppleve tobakk og alkohol mer som en luksus (slik det burde være i mine øyne) som man stiller på lik linje med en god middag på restaurant eller lignende. Altså, et mer moderat forbruk og dermed en langt sunnere kultur, iallfall hva alkoholen angår.

Hva med en kultur der man faktisk bare røyker i helgene og sprer alkoholinntaket over uka, istedenfor å ligge døddrukken hver helg?

Jeg tror de langsiktige virkningene (idéelt sett) kommer til å være positive, samt skape sunnere holdninger innad i befolkningen. Nei, det kommer nok ikke til å skje i morgen eller de neste fem årene. Men om 30-40 år når avgiftene og fokuset på allmenn helse endelig har nådd sine idéelle høyder, vil jeg tro samfunnet generelt har fått et enormt utbytte av disse trendene vi ser antydninger til i artikkelen ovenfor.
Er glad for at jeg ikke snuser. En utgift mindre å tenke på
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Alle har ikke tid til å dra over grensa hver gang de er tomme for snus.
Vis hele sitatet...
Nei men kan jo handle for 1-2 mnder av gangen?
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av superb Vis innlegg
Nei men kan jo handle for 1-2 mnder av gangen?
Vis hele sitatet...
Om du bor f.eks i bergen vil jeg si at det er ganske drøyt å reise til Sverige 6-12 ganger i året. Da sparer du ikke allverden. Men selvfølgelig, skjønner østlendingene som reiser over.
Sist endret av Waffaz; 5. oktober 2010 kl. 15:09.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Om du bor f.eks i bergen vil jeg si at det er ganske drøyt å reise til Sverige 6-12 ganger i året. Da sparer du ikke allverden. Men selvfølgelig, skjønner østlendingene som reiser over.
Vis hele sitatet...
Også er det ikke alle som har bil heller.
Sitat av superb Vis innlegg
Kjøp snus i Sverige, mye billigere der..
Vis hele sitatet...
Ja, det vil jo i en eller annen skala bli mer smugling også bare prisene går litt opp.
Ja kan se problemet om man f.eks bor i Bergen med å dra til Sverige for og handle snus. Men jeg som kommer typ 30 min ifra grensa blir det lettere..
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Var mer ironisk, de tapper der de kan staten. Skål
Vis hele sitatet...

Ojaa

hehe
Skrur de opp prisen på snus, så kommer jeg til å lete etter alternative metoder for å skaffe meg snusen til en rimeligere penge.
Sitat av superb Vis innlegg
Nei men kan jo handle for 1-2 mnder av gangen?
Vis hele sitatet...
Det ville nok ikke tollvesnet likt dersom jeg skulle ta med meg 8-10 pølser med snus over grensen hver gang.
Syns det er teit at de innfører Moms på nett-tjenester til neste år.
Du som privatperson skal ikke merke noe til dette. Det er leverandøren som har plikt til å rapportere salget til norske myndigheter - og betale pengene til staten. Utenlandske leverandører skal derfor registere seg.
Vis hele sitatet...
Men da vil vel uansett leverandøren skru opp prisene sine, som igjen berører oss?
Sist endret av mo3; 5. oktober 2010 kl. 16:11.
Hvorfor er den vanlige nordmann så forferdelig redd for skatter og avgifter? Har dere det ikke godt her i landet? "Se på barna i Afrika" blir feil og fjernt, men hvis vi ser på hvor jævlig egoistiske vi er (se Frp-velgere som de fleste ungdommer er idag) bør vi skjønne at en liten prisøkning på snus ikke er noe å klikke vinkel for. Dere klager over at dere tjener for lite til å kjøpe snus, men hadde Frp vært ved makta og fått det som de ville ville dere da hvert fall ikke hatt råd til å dra på sykehuset hvis dere blir skada, eller hvis dere får kreft pga misbruket deres. Disse pengene gir sykehjemsplasser, hjelper dere med kreften dere kommer til å få, gir stipend til ungdom og gjør det billigere å gå i barnehagen. Og kom ikke med at vi har oljepenger, de pengene ville ikke blitt brukt på dere som ikke har råd til snus uansett. De ville senka skattene til de rike, sykehus og gamlehjem ville blitt private. Nå hørtes det kanskje ut som om jeg driver med valgkamp av noe slag, men jeg blir bare provosert av at de samme som klager over for lite penger og for høye avgifter, stemmer Frp fordi de lover så mye. Sett dere inn i det, og les hele partiprogrammet deres, ikke bare avsnittet om mindre avgifter, mindre skatt og billigere alkohol og røyk.
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Synes det er bra at de skrur opp prisen. Det gir folk et nytt grunnlag for og slutte..
Penger er jo en av hovedfaktorene.
Vis hele sitatet...
Å du mener det er staten (satan) som skal bestemme om vi skal snuse eller ikke? forpulte moldbo land!
Sitat av bamsetid Vis innlegg
Å du mener det er staten (satan) som skal bestemme om vi skal snuse eller ikke? forpulte moldbo land!
Vis hele sitatet...
Staten har aldri forsøkt å bestemme om du skal snuse eller ikke. Derimot råder de deg til å slutte, samtidig som de sørger for at du delvis kompenserer økonomisk for helseskadene du risikerer å dra på deg som en konsekvens av bruken.

Hvis du virkelig synes dette er et moldboland og at staten er "satan" (helt til du eksempelvis skal til legen, på sykehus, sykemeldes over mer enn 14 dager, blir arbeidsledig eller skal gå på skole – hvorav alt er tungt subsidiert av "satan" så du skal slippe billigere unna) så er det fritt frem å flytte.