Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 979
Heysan!

Skal snart oppgradere PC'n min og lurer på om jeg trenger kraftigere strømforsyning.

Hardware:

HK: Asus Maximus Formula 2
CPU: Intel Quad Q6700
Minne: Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF (2x2GB)
Lagring: 2x250GB i Raid0 + 1TB WD
Skjermkort: HIS Radeon 4870 512MB
Kabinett: NZXT Tempest (6 vifter)
Strømforsyning: Corsair 620W

Oppgradering:
CPU - Intel Quad Q9550
Skjermkort - Radeon 4870
Viftestyring - Zalman ZM-MFC1 Plus
CPU kjøler - Xigmatek Dark Knight S1283

Så da er spørsmålet: Vil strømforsyninga klare oppgraderingen eller må jeg kjøpe ny?

Takker for svar
ATI Radeon™ HD 4870 System Requirements

* 500 Watt or greater power supply with two 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and four 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)

Det er bare skjermkortet, så ja jeg anbefaler deg å kjøpe ivertfall oppi mot 850 watts forsyning
Sist endret av Kejerith; 11. april 2009 kl. 17:45.
Trådstarter
2 0
Ok, den er grei.
Takk for raskt svar
Ekke no stress skjønner u
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Ekke no stress skjønner u
Vis hele sitatet...
Ekke no stress å tenke seg at et 4870 ikke drar 500W heller!
Vis meg en strømforsyning som gir så mange ampere på 12V-railen, som ikke koster JÆVLIG mye, og jeg blir imponert.

Til trådstarter; det kan være det funker helt greit på en 620W PSU, men om det er Crossfire du skal bruke, da ville jeg nok kjørt på med noe større.
Noe med modulære kabler og fine 12V-rails
Skal du kjøpe PSU kjøp en god en, ikke gå for nokke billig crap, strømforsyningen er mest sansynlig den delen du har mest i pcn din
Sitat av Kejerith Vis innlegg
ATI Radeon™ HD 4870 System Requirements

* 500 Watt or greater power supply with two 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and four 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)

Det er bare skjermkortet, så ja jeg anbefaler deg å kjøpe ivertfall oppi mot 850 watts forsyning
Vis hele sitatet...
Et 4870 drar bare 160W på maks forbruk, et 4870 X2 250W, så det som blir anbefalt er for HELE maskinen. 620W holder i lange baner, men jeg er ikke helt sikker på kvaliteten til Corsair sine strømforsyninger (de lager greit minne, men psu?), om enn de fleste tester jeg finner sier at det er grei kvalitet på de.
Corsair er rimelig gode på PSU også, så vidt jeg vet. De har iallefall høyere standar enn mye annet.
@Kejerith: Skivebom.
@lodeo: 620w bør holde.
Dreit meg ut.... var vel litt på åkern xD
Sitat av meitemark Vis innlegg
Et 4870 drar bare 160W på maks forbruk, et 4870 X2 250W, så det som blir anbefalt er for HELE maskinen. 620W holder i lange baner, men jeg er ikke helt sikker på kvaliteten til Corsair sine strømforsyninger (de lager greit minne, men psu?), om enn de fleste tester jeg finner sier at det er grei kvalitet på de.
Vis hele sitatet...
joa bruker ikke så mye men tror den bruker litt mer... fleste tester jeg har sett brukern ca 150watt idle og litt under 300w load... men uansett så blir det 0 problemo med 620 watt... og ja dem lager gode psuer dem ja
Tror ikke dette blir noe problem i det hele tatt, har selv en Corsair 450W på en maskin bestående av:
Asus P5Q, Intel Core 2 Duo E8400, His 4870, 8Gb Ram, 2x harddisker i raid0 + diverse annet smått, og denne maskinen er stabil som f... under full belastning.

En Kamerat av meg kjør også en lik 450 Strømforsyning på tilsvarende oppsett, kun med annet hovedkort og AMD quadcore prosessor, uten problemer.

Såvidt jeg har fått med meg, og opplevd, lager Corsair skikkelige strømforsyninger. (Og jeg mener det er litt hysteri ang. watt på strømforsyninger nå til dags, sålenge strømforsyningen er av kvalitet trenger man ikke 900watt for å kjøre et vanlig desktopoppsett som dette)
Sist endret av razer; 16. april 2009 kl. 10:07.
Sitat av razer Vis innlegg
Tror ikke dette blir noe problem i det hele tatt, har selv en Corsair 450W på en maskin bestående av:
Asus P5Q, Intel Core 2 Duo E8400, His 4870, 8Gb Ram, 2x harddisker i raid0 + diverse annet smått, og denne maskinen er stabil som f... under full belastning.

En Kamerat av meg kjør også en lik 450 Strømforsyning på tilsvarende oppsett, kun med annet hovedkort og AMD quadcore prosessor, uten problemer.

Såvidt jeg har fått med meg, og opplevd, lager Corsair skikkelige strømforsyninger. (Og jeg mener det er litt hysteri ang. watt på strømforsyninger nå til dags, sålenge strømforsyningen er av kvalitet trenger man ikke 900watt for å kjøre et vanlig desktopoppsett som dette)
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvor mye strøm de forskjellige kanalene gir.
Kanskje din PSU på 450W har en 12V-kanal på mange ampere, så kan det funke helt fint.
Naturligvis trenger du nok strøm på 5V og 3,3V-kanalene også.

GPUer drar strøm fra 12V-kanalen, og effekten fra en PSU regnes som summen av alle kanalene, og for å se hvor mange watt en kanal kan spytte ut er det bare å regne V * A = W.

Selv måtte jeg nylig oppgradere min PSU, og jeg valgte en som kan gi ut opp til 850W, hovedsakelig fordelt på 4 12V-kanaler på 15A hver(om jeg ikke husker feil), fordi min 550W ikke klarte å dra to 8800GTS i SLi på full load.

Poenget mitt er at det er litt mer å sette seg inn i ved kjøp av en PSU enn bare den maksimale effekten på alle kanaler. Om man vil safe går man for en med mye headroom, om man er på et budsjett kan en sette seg ned å regne ut hvor mange ampere man trenger på de forskjellige kanalene, og kjøpe en PSU som passer til sitt formål.
Som regel er det bare 12V-kanalen man trenger å bry seg om.

Og til ettertanke, jeg er ikke ekspert på dette, så om jeg har sagt noe feil, vennligst rett på meg. Vil lære dette selv også.