Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2691
Kort fortalt så kjøpte jeg og samboeren min leilighet i 2017, men ble separert året etter. Jeg har siden da bodd alene i leiligheten og betjent lånet alene, må nevnes at ho er medlåntaker den dag idag.

Nu er dagen kommet for å selge boligen, og jeg lurte på om hun har krav på verdistigningen av boligen?
Eller om ho bare har krav på det året hun bodde der?
Dette hørtes ut som tidenes clusterfuck av uansvarlighet!

Jeg antar hun stadig står som eier av boligen siden hun fortsatt står som medlåntager? I såfall har hun krav på verdistigning hele perioden. Det er jo hva man eier og ikke hvor man bor som styrer dette.

Om du har betjent lån osv. alene kan dere kanskje komme til en avtale at hun får XXX for å ha vært medlåntager i flere år?
Eier hun % av boligen ?
Dette prater du med advokat om… Men ja, her har du dumma deg litt ut.
En ting å tenke på er at hun må skatte av eventuell gevinst.
Trådstarter
4 0
Ja, hovedgrunnen til at jeg ble boende var fordi vi betalte over takst for leiligheten og etter bruddet så hadde vi stått igjen med lån etter salg.

Ja, hun eier strengt talt 50% av boligen.
Sitat av Kennyk Vis innlegg
Ja, hovedgrunnen til at jeg ble boende var fordi vi betalte over takst for leiligheten og etter bruddet så hadde vi stått igjen med lån etter salg.

Ja, hun eier strengt talt 50% av boligen.
Vis hele sitatet...
Jeg ville gått til en advokat og snakket med ham og forklart alt. Så lager dere en plan og ber ex'n om å delta på et møte. Der presenterer dere et forslag der hun får verdistigning for den tiden hun har bodd og betalt på lånet men ikke mer. Få henne til å underskrive der og da. Om advokaten er brukbar kan han jo flette inn at hun vil få skatt av salget da hun ikke har bodd i boligen siste året osv. Da kommer kanskje signaturen og dette er ute av verden. Og du kan selge før neste renteøkning.
Det korte svaret: Dette er adokvatmat.

Du sier du kjøpte leiligheten, hvorfor har hun betalt ned på lånet da? Har dere betalt ned like mye? Du må nok gi flere opplysninger her for å få et fullgodt svar.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av noiapingvinen Vis innlegg
Det korte svaret: Dette er adokvatmat.

Du sier du kjøpte leiligheten, hvorfor har hun betalt ned på lånet da? Har dere betalt ned like mye? Du må nok gi flere opplysninger her for å få et fullgodt svar.
Vis hele sitatet...
TS har jo allerede i første post svart på alt du spør om her.
Spørsmålet er enkelt og krever ikke mer informasjon.

Jeg vet dessverre ikke reglene rundt dette, TS! Ville snakket med advokat om dette(én telefon er nok), så får du mer kjøtt på beina til å avgjøre veien videre. Jeg mistenker at hu har krav på del av hele verdien.
Sist endret av Skinny; 23. april 2023 kl. 23:13.
Egentlig forstår jeg ikke hva som er komplisert her. Denne løsningen ble valgt fordi det gagnet begge to og du har hatt fordeler av den ved å ikke gå på et tap i 2018.
Den andre parten har så klart rett på sin del av verdistigningen, minus det som er innbetalt på lånet til den andre parten. Det er ikke risikofritt å eie et hus så den andre parten har også hatt risiko oppi dette.

Hadde du stilt det samme spørsmålet om det var snakk om et verditap, at du hadde tatt hele tapet på din kappe om situasjonen var motsatt?
Uvaksinert 👍
Vil ikke det TS har betalt inn kunne ses på som skjevdelingsmiddler slik at verdistigningen kan skjevdeles?
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av daffe Vis innlegg
Vil ikke det TS har betalt inn kunne ses på som skjevdelingsmiddler slik at verdistigningen kan skjevdeles?
Vis hele sitatet...
Det er det jeg også lurer på, det kan hende en advokat kan få til noe via en rettssak, selvom jeg tviler litt. Det er flere her som er skråsikre på at det ikke går, og nei, det er nok ingen automatikk i at TS har krav på mer men som sagt kan en rettssak lede til noe. Det er derfor du må høre med advokat, TS. Dette kan taes gratis over telefon, før man evt bestemmer seg for å leie advokaten om det skulle finnes muligheter.
Sist endret av Skinny; 24. april 2023 kl. 21:45.
En ting som du nevner er at hun har vært medlåntaker, altså hatt juridisk ansvar for 50% av lånet hele denne perioden. Men du nevner ingenting om egenkapital. Dersom hun også har gått inn med egenkapital, som du senere ikke har betalt ut - er det naturlig at hun også skal ha avkastning av verdistingning (dette blir å sees på som en form for investering). Men fordelingen må jo dere bli enige om dere i mellom.

La oss si at du skulle solgt boligen nå med verditap i stedet. Hadde du lurt på om hun bare skulle ta tapet for første året - eller hele perioden, eller hadde du tatt tapet på din kappe?
Sist endret av Zarni; 25. april 2023 kl. 09:33.
Sitat av daffe Vis innlegg
Vil ikke det TS har betalt inn kunne ses på som skjevdelingsmiddler slik at verdistigningen kan skjevdeles?
Vis hele sitatet...
Nei. De er samboere så ekteskapsloven gjelder ikke.

Hovedregel i norsk rett er derfor at man eier like stor del av leiligheten hver, med mindre annet er avtalt, jf. sameigelova.

Dersom OP har betalt mesteparten av utgiftene knyttet til leiligheten så kan han få dem skrevet til seg etter ulovfestet rett, fordi han ved å betale for eksens utgifter har "muligjort" at hun har kunnet bygge større formue. Men jeg er noe usikker om det er mulig å anvende disse regelene på dette tilfellet, da det faller litt utenfor sakene som er drøftet i Høyesterett. Jeg heller mot at reglene bør få anvendelse uansett, selv om tilfellet i denne saken er annerledes, fordi reglene tar sikte på å reguelre slike skjevheter som kan oppstå.

Jeg tror derfor at OP kan kreve å få halve verdien av leiligheten + verdien som tilsvarer det eksen skulle betalt av lån. Verdistigningen har sannsynligvis eksen krav på å få tilkjent, for hele eierskapstiden, da hun har vært medeier frem til nå. Men det er alt for lite opplysninger til å kunne gi noe sikkert svar, så ta det med en klype salt.
Sist endret av iColdman; 25. april 2023 kl. 10:48.
Trådstarter
4 0
Alt som er betalt ned på lånet går selvfølgelig til meg.

Men hovedgrunnen til den her situasjonen er at vi betalte over takst for leiligheten, og når vi gikk ifra hverandre så hadde ikke leiligheten økt i verdi og vi hadde solgt med tap.

Det ble gjort en muntlig avtale om at jeg kunne bo her og betjene lånet alene, for å sikre at vi ikke måtte selge leiligheten med tap, vi ble også enig om at en eventuell verdistigning skulle gå til meg.

Men nu når det er snakk om en 7 sifret stigning, så har ho funnet ut at ho vil prøve å gjøre hevd på pengene
Sitat av Kennyk Vis innlegg
Alt som er betalt ned på lånet går selvfølgelig til meg.

Men hovedgrunnen til den her situasjonen er at vi betalte over takst for leiligheten, og når vi gikk ifra hverandre så hadde ikke leiligheten økt i verdi og vi hadde solgt med tap.

Det ble gjort en muntlig avtale om at jeg kunne bo her og betjene lånet alene, for å sikre at vi ikke måtte selge leiligheten med tap, vi ble også enig om at en eventuell verdistigning skulle gå til meg.

Men nu når det er snakk om en 7 sifret stigning, så har ho funnet ut at ho vil prøve å gjøre hevd på pengene
Vis hele sitatet...
Om dere har avtalt at verdistigningen skulle gå til deg så må dere i utgangspunktet forholde dere til den avtalen. At den er muntlig har ingen betydning rettslig sett. Men det kan være problematisk å bevise avtalen (ord mot ord).

Du burde derfor prøve å få det skriftlig fra henne at dere hadde en avtale om at du beholdt verdistigningen, feks på epost eller sms.

Hun kan hevde at avtalen er urimelig etter avtl. § 36, men terskelen er høy, og det er igjen for lite informasjon i saken. I tillegg (alt etter hvordan dere avtalte at du skulle få verdistigningen) kan hun også anføre at det ikke ble inngått noe avtale. Men igjen er det alt for lite informasjon for å konkludere med noe.
Sist endret av iColdman; 25. april 2023 kl. 19:32.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av iColdman Vis innlegg
Om dere har avtalt at verdistigningen skulle gå til deg så må dere i utgangspunktet forholde dere til den avtalen. At den er muntlig har ingen betydning rettslig sett. Men det kan være problematisk å bevise avtalen (ord mot ord).

Du burde derfor prøve å få det skriftlig fra henne at dere hadde en avtale om at du beholdt verdistigningen, feks på epost eller sms.

Hun kan hevde at avtalen er urimelig etter avtl. § 36, men terskelen er høy, og det er igjen for lite informasjon i saken. I tillegg (alt etter hvordan dere avtalte at du skulle få verdistigningen) kan hun også anføre at det ikke ble inngått noe avtale. Men igjen er det alt for lite informasjon for å konkludere med noe.
Vis hele sitatet...
Hvis vi går utifra at hu er villig til å lyve under ed, og forholder oss til bevisene som finnes. Kan han ikke argumentere med at verdistigningen aldri ville blitt noe av om ikke han hadde bodd der og alene betalt på lånet hele denne tiden? Det er jo teknisk sett kun takket være han at det er noe profitt i det hele tatt. At han i det minste fortjener mer enn 50% av verdistigningen er bare rett og rimelig.

Du kan jo ansette en advokat som tilbyr fordeling 75/25, og truer med rettssak om hu ikke er enig. Verdt et forsøk?

What would Saul do?
Sist endret av Skinny; 25. april 2023 kl. 20:13.
At du har betalt hele boliglånet kan fort regnes som husleie for at du fikk bo i hennes del. Dette er ikke så uvanlig, og er hva for eks hva selskapet CoOwner prøver å selge inn.
Sitat av Skinny Vis innlegg
Hvis vi går utifra at hu er villig til å lyve under ed, og forholder oss til bevisene som finnes. Kan han ikke argumentere med at verdistigningen aldri ville blitt noe av om ikke han hadde bodd der og alene betalt på lånet hele denne tiden? Det er jo teknisk sett kun takket være han at det er noe profitt i det hele tatt. At han i det minste fortjener mer enn 50% av verdistigningen er bare rett og rimelig.

Du kan jo ansette en advokat som tilbyr fordeling 75/25, og truer med rettssak om hu ikke er enig. Verdt et forsøk?

What would Saul do?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at dersom hun argumenter for at avtalen er urimelig etter avtl. § 36 så vil det være et moment å trekke inn, + at det har vært byrdefullt for OP å ha vært tvunget til å bo en plass for å ikke tape penger. Han har sånn sett «ofret» noe for at de sammen ikke skulle gå på et tap. Noe som taler i mot urimelighet.
Trå i hvert fall varsomt fram ts. Hvis hun står som eier av 50% får du jo ikke solgt hele leiligheten om hun ikke er med på det.
Forstår at brudd kan gjøre ting vondt. Her er det viktig å realitetsorientere seg.

Hun har leid halvehuset gratis til deg i fire år. Du skulle kjøpt hun ut, men gjorde ikke det.


Hun har rett på halve salgssum dersom dere gikk inn med samme egenkapital.

Ta gjerne en time sammen hos mekler eller advokat. Men ikke bruk opp alle pengene dine i rettssystemet. Du har satt deg selv i en dårlig situasjon.
Trådstarter
4 0
Sitat av vestlandslefse Vis innlegg
Forstår at brudd kan gjøre ting vondt. Her er det viktig å realitetsorientere seg.

Hun har leid halvehuset gratis til deg i fire år. Du skulle kjøpt hun ut, men gjorde ikke det.


Hun har rett på halve salgssum dersom dere gikk inn med samme egenkapital.

Ta gjerne en time sammen hos mekler eller advokat. Men ikke bruk opp alle pengene dine i rettssystemet. Du har satt deg selv i en dårlig situasjon.
Vis hele sitatet...
Ingen av oss gikk inn med egenkapital, fikk sikkerhet til lånet hos foreldre.