Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  165 16729
Er for høyere bensinpriser, men også enig i at det må gjøres et eller annet med kollektivtransporten utafor Oslo...
Bensinen må gjerne koste 50 kroner literen i år.
Noe må vi gjøre for og beskytte miljøet.
du kommer aldri til å kjøre bil tenker jeg. du hater kansje biler. miljøet my ass. bil er viktig for 90% av norge. heldigvis har jeg det ganske OK, takket være at jeg vet å tjene penger. sno så mye unna en kan fra kommune og stat sier nå jeg. fuck em all. betaler nok penger for bilkjøringa mi allerede. folk som vil ha høgere bensinpriser kan gjerne gå å drukne seg i bensin.
En liten ting jeg alltid har vært for er å øke avgiftene på bensin - og fjerne bom-stasjoner. De er alt for dyre å ha i drift, så om man ønker avgiften på bensinen slik at folk betaler tilsvarende like mye (i gjennomsnitt) i avgifter som det de gjorde før - vil man sitte igjen med mer penger man kan bruke på utbedring av veiene - i stede for å bruke de på å drifte bomstasjonen.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Ny (ikke like generaliserende) påstand:

De aller fleste som er for lavere bensinpriser tenker nær utelukkende på seg selv og har et meget kortsiktig perspektiv. De har dessuten et forkrøplet syn på egen økonomiske stilling (i kraft av å bo i Norge), og tar ikke hensyn til kjøpekraftsparitet i prissammenlikning med andre land.

Jeg har en stygg følelse av at det er vel så riktig som den påstanden du la frem..
Vis hele sitatet...
Du er en sånn en ja.. Så hypotesen din er at de som klager på høye bensingpriser er egosentriske og ikke bryr seg om miljøet, sant?

Altså, bensinprisene kunne ha vært forsvarlig om det faktisk hadde noensomhelst hensikt for miljøet! Noe det på ingen måte har.

Her er et eksempel som provoserer meg, hele Norges bilpark slipper ut like mye CO2 som Norcems sementfabrikk i Breivik. Norcem har søkt om bistand fra staten til å finansiere CO2 rensning, noe de naturligvis fikk avslag på. Det er ikke politisk vilje til miljøtiltak som virker, det eneste som betyr noe er avgifter. I følge politikerne (og mange her) er det bilen som er roten til alt ondt, hvor trangsynt går det ann å være folkens?

15 store handelsskip slipper ut like mye som hele den norske bilparken.

Og, sammenligner man utslippene på de bilene som selges i dag kontra de vi kjørte for 20 år siden så er dagens biler nærmest helt rene. Jeg sliter med å forstå problemet.


Og sist, men ikke minst, alternativene til de bilene man ønsker å få vekk fra veien er ikke i nærheten av å være på plass nå. Det er heller ingen konkrete planer for (eller realistisk) å få kollektivtransporttilbud i den størrelsesorden som det er behov for innen 2020 dersom disse avgiftsforslagene skal gi den effekten man ønsker. Det er kostnader for staten som jeg ikke har sett at Klimakur 2020 har gått inn på.


Jeg forståer ideologien dere har i hodene deres, men det er så tragisk å se dere kniver med de bastante ureflekterte meningene som dere har dannet dere uten å ta mer enn én faktor med i bildet.
Jeg begynner straks å trekke paralleller med dyreforkjemperne i "Slipp Jimmy Fri" når jeg leser noen av innleggene her.
Sist endret av f00b; 21. april 2011 kl. 07:40.
Vil bare kommentere til de som klager på at de bor på steder med dårlig kollektivt tilbud.

Et godt kollektivt tilbud er avhengig av at en større mengde mennesker skal reise fra et eller flere nærliggende steder. En forutsetning for dette er tett bebyggelse i området, noe som igjen fører til høyere boligpriser pga økt etterspørsel.

Dersom du bor grisgrendt til og føler at utgiftene dine til drivstoff er alt for høye og at de som bor i by er bortskjemt. Gå på finn.no finn en leilighet/hus til salgs i Stavanger som tilsvarer det du bor i nå. Bruk en lånekalkulator på nettet og finn ut hvor mye du måtte betalt i renter og avdrag.

Om dette var for tungvint så er hurtigløsningen at det er 2-3 ganger dyrere å bo på et sted med gode kollektive løsninger. En helt vanlig bolig som eg kunne kjøpt på mitt hjemsted (er fra veldig liten by) ville eg fått for ca 1,5 mill, her i byen (Stavanger) vil samme bolig koste fra 3 mill og opp.
Også?

Staten er her for å tilrettelegge for innbyggerne. Ergo, kollektivtilbudet burde vært massivt utbedret over hele landet.

Skal ikke være nødvendig å bo i en by, for å kunne bruke kollektivt på en god måte.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Også?

Staten er her for å tilrettelegge for innbyggerne. Ergo, kollektivtilbudet burde vært massivt utbedret over hele landet.

Skal ikke være nødvendig å bo i en by, for å kunne bruke kollektivt på en god måte.
Vis hele sitatet...
Og pengene til å drive kollektivtrasport i alle utkantstrøk av landet skal vi ta fra hvilken annen budsjettpost? Skole, helse, pensjonister? Nei, nå kom eg på det... vi hever bensinprisen litt til så kan de ekstra pengene gå til bedre kollektiv i indre troms!
Sitat av f00b Vis innlegg
Du er en sånn en ja.. Så hypotesen din er at de som klager på høye bensingpriser er egosentriske og ikke bryr seg om miljøet, sant?

Altså, bensinprisene kunne ha vært forsvarlig om det faktisk hadde noensomhelst hensikt for miljøet! Noe det på ingen måte har.

Her er et eksempel som provoserer meg, hele Norges bilpark slipper ut like mye CO2 som Norcems sementfabrikk i Breivik. Norcem har søkt om bistand fra staten til å finansiere CO2 rensning, noe de naturligvis fikk avslag på. Det er ikke politisk vilje til miljøtiltak som virker, det eneste som betyr noe er avgifter. I følge politikerne (og mange her) er det bilen som er roten til alt ondt, hvor trangsynt går det ann å være folkens?

15 store handelsskip slipper ut like mye som hele den norske bilparken.

Og, sammenligner man utslippene på de bilene som selges i dag kontra de vi kjørte for 20 år siden så er dagens biler nærmest helt rene. Jeg sliter med å forstå problemet.


Og sist, men ikke minst, alternativene til de bilene man ønsker å få vekk fra veien er ikke i nærheten av å være på plass nå. Det er heller ingen konkrete planer for (eller realistisk) å få kollektivtransporttilbud i den størrelsesorden som det er behov for innen 2020 dersom disse avgiftsforslagene skal gi den effekten man ønsker. Det er kostnader for staten som jeg ikke har sett at Klimakur 2020 har gått inn på.


Jeg forståer ideologien dere har i hodene deres, men det er så tragisk å se dere kniver med de bastante ureflekterte meningene som dere har dannet dere uten å ta mer enn én faktor med i bildet.
Jeg begynner straks å trekke paralleller med dyreforkjemperne i "Slipp Jimmy Fri" når jeg leser noen av innleggene her.
Vis hele sitatet...

åh du er en sånn en du ja. som tror at det eneste utslippet fra en bil er CO2, og som tror at det ikke er forskjell på om titusenvis av biler slipper ut disse andre enn CO2 giftene sine i en kø i byen, og handelsbåter langt til sjøes, eller en fabrikk langt fra folk.
kjekt å sammenligne epler og pærer eller?
kjedelig streiting
Sitat av technot Vis innlegg
åh du er en sånn en du ja. som tror at det eneste utslippet fra en bil er CO2, og som tror at det ikke er forskjell på om titusenvis av biler slipper ut disse andre enn CO2 giftene sine i en kø i byen, og handelsbåter langt til sjøes, eller en fabrikk langt fra folk.
kjekt å sammenligne epler og pærer eller?
Vis hele sitatet...
Desverre er halvparten av våre politikere slike og. Istedet for å tenke på lokalmiljø sist gang de gikk igjennom avgiftene, så tenkte de kun på co2. Og resultatet ble jo selvfølgelig at en masse folk kjøpte seg oljebrennere til å pendle i .

Førte steg for å få bedre lokalmiljø i byene må være å få bytta ut oljebrennerne med bensinbiler, og deretter få ned gjennomsnittsalderen på bilene.

Ellers så har jo personen tildels rett når det gjelder det andre. Bilistenes co2 utslitt er en dråpe i havet iforhold til resten av oljen vi bruker(og eksporterer) hvis vi ser bort ifra lokalmiljøet.
Sist endret av legalize_it; 21. april 2011 kl. 14:26.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Bensinen må gjerne koste 50 kroner literen i år.
Noe må vi gjøre for og beskytte miljøet.
Vis hele sitatet...
Om bensinen hadde kostet 50kr literen tror jeg busselskapene hadde slitt i Hordaland. Da måtte de gått til innkjøp av nye busser, laget ruter som går en god del oftere. Kollektivtransporten slik den er idag er enkelt og greit for dårlig til å ha så høy bensinpris.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Bensinen må gjerne koste 50 kroner literen i år.
Noe må vi gjøre for og beskytte miljøet.
Vis hele sitatet...
hvorfor ikke? landet Norge kan jo like gjerne gå tilbake til steinalderen så lenge vi beskytter miljøet!!
Sitat av vestal Vis innlegg
Og pengene til å drive kollektivtrasport i alle utkantstrøk av landet skal vi ta fra hvilken annen budsjettpost? Skole, helse, pensjonister? Nei, nå kom eg på det... vi hever bensinprisen litt til så kan de ekstra pengene gå til bedre kollektiv i indre troms!
Vis hele sitatet...
Nei, jeg holder heller med demonstrantene i Oslo, som hiver 250kr eller hva det var i en pott hver mnd, istedenfor å kjøpe busskort, og betaler evt bøter med de pengene, for å prøve å få kollektivtilbudet via skatten. Jeg betaler gladlig 1-2% mer skatt i året for å få utbedret kollektivtilbudet. Se på de andre storbyene f.eks, de har metro. Hva brukte vi mange hundre millioner (kanskje til og med milliarder?) på i Bergen? TRIKK!! Sats større, bygg t-bane. Da ville nok store deler av befolkningen rundt byene brukt det istedenfor å kjøre, ettersom det er raskere enn å kjøre, og de går nokså ofte.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
I Polen er en vanlig månedslønn rundt 2000 kroner og bensinprisen ligger på rundt 12 kroner.
Vis hele sitatet...
I så tilfelle må ha bensinprisen deres ha steget UTROLIG mye. Var i Polen i fjor, og bensinprisen lå på 7-8kr.
Sist endret av frodo94; 21. april 2011 kl. 14:52.
Sitat av technot Vis innlegg
åh du er en sånn en du ja. som tror at det eneste utslippet fra en bil er CO2, og som tror at det ikke er forskjell på om titusenvis av biler slipper ut disse andre enn CO2 giftene sine i en kø i byen, og handelsbåter langt til sjøes, eller en fabrikk langt fra folk.
kjekt å sammenligne epler og pærer eller?
Vis hele sitatet...
Jeg siterer meg selv:
Sitat av f00b Vis innlegg
Bensinprisene kunne ha vært forsvarlig om det faktisk hadde noensomhelst hensikt for miljøet!
Vis hele sitatet...
Problemet er at økte bensinpriser ikke hjelper! Før man pusher opp bensinprisene så må man for fanken klare å ha et godt nok alternativ, jeg fatter ikke at det er så vanskelig å forstå?!

Det er litt for lett å sitte på gjerdet å heie når bensinprisene settes opp, og tro at det er løsningen. Om det hjelper eller ikke har åpenbart ikke noe å si for dere, for dere er neppe rammet.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Desverre er halvparten av våre politikere slike og. Istedet for å tenke på lokalmiljø sist gang de gikk igjennom avgiftene, så tenkte de kun på co2. Og resultatet ble jo selvfølgelig at en masse folk kjøpte seg oljebrennere til å pendle i .

Førte steg for å få bedre lokalmiljø i byene må være å få bytta ut oljebrennerne med bensinbiler, og deretter få ned gjennomsnittsalderen på bilene.
Vis hele sitatet...
Det var ment for å sette ting litt i perspektiv.

Jeg er enig, det kan være en bra start. Men hvordan skal dette utføres i praksis?
kjedelig streiting
Sitat av f00b Vis innlegg
Det var ment for å sette ting litt i perspektiv.

Jeg er enig, det kan være en bra start. Men hvordan skal dette utføres i praksis?
Vis hele sitatet...
Man bør selvfølgelig sette ned engangsavgiften og bensinavgiften så det lønner seg å kjøre bensinbil.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Bensin er vel det som koster minst per liter på en bensinstasjon. Mineralvann osv. koster jo nesten det dobbelte, og det har vi ubegrenset av, mens bensin er en vare vi med tiden vil gå tom for. Spør du meg burde bensinen vært enda dyrere.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvem drikker 40 liter cola etter en dags kjøretur på landeveien?

Ungdommer som har dårlig inntekt og bor på landet er mest utsatt. Lange distanser, lite kollektiv, og så har man som regelt bare råd til eldre, bensinslukende biler.

Jeg selv har dårlig råd og kjører på en gammel Volvo. 0.9-1 liter per mil. Koster meg ca. 175kr å kjøre til nærmeste NAV, bank eller apotek. Det er alt fra 2 til 5 mil mellom bygdene her i strøket. Skulle gjerne hatt en miljøvennlig bil, men de har jeg ikke råd til. Skulle gjerne kjørt hybrid eller elektrisk.
Det at vi i det hele tatt må betale for drift av infrastruktur i et sosialistisk land er i seg selv galskap.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
I 1960 fikk du seks liter bensin for en timelønn.
I 1970 fikk du ti liter bensin for en timelønn.
I 1980 fikk du 12 liter bensin for en timelønn.
I 1990 fikk du 16 liter bensin for en timelønn.
I 1998 fikk du 15 liter bensin for en timelønn.
I 2010 fikk du 17 liter bensin for en timelønn.
(Regnet utifra en gjennomsnittlig industriarbeiders lønn etter skatt)

Er 15 kroner virkelig så groteskt?
Vis hele sitatet...
har du justert for inflasjon? (Ikke for og pirke, men det kan være viktig)
Sitat av kummi90 Vis innlegg
har du justert for inflasjon? (Ikke for og pirke, men det kan være viktig)
Vis hele sitatet...
hvorfor må ha justere for inflasjon? Inflasjon påvirker både lønning og priser. Det vil si at forholder lønn/pris vil være det samme uavhengig av inflasjonen.

Om du tjente 10 kroner og en vare kostet 10 kroner, så ville forholdet være 1. Om du over en periode hadde totalt 100% inflasjon så ville lønnen vært 20 kroner og prisen 20 kroner, forholdet er fortsatt 1.
Sist endret av etse; 23. april 2011 kl. 15:04.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Har vært en del debatt rundt bensinprisene i det siste. Mange mener at 15 kroner literen er alt for høyt men er det egentlig så gale som vi skal ha det til?

Et lite regnestykke: Si du tjener 15000 i mnd (en relativt normal/lav månedsinntekt). Literprisen på bensin er 15 kroner og du fyller annehver uke (14 dager). Tanken din er på rundt 60 liter. Dvs at du bruker ca 1800 kroner/mnd i bensin. Det tilsvarer ca 12% av din månedslønn. I Polen er en vanlig månedslønn rundt 2000 kroner og bensinprisen ligger på rundt 12 kroner. Om de fyller like mye og like ofte i Polen så vil det koste ca 1300 som tilsvarer 65% av månedslønnen. For å sammenligne bensinprisen i dag med tidligere tiår:

I 1960 fikk du seks liter bensin for en timelønn.
I 1970 fikk du ti liter bensin for en timelønn.
I 1980 fikk du 12 liter bensin for en timelønn.
I 1990 fikk du 16 liter bensin for en timelønn.
I 1998 fikk du 15 liter bensin for en timelønn.
I 2010 fikk du 17 liter bensin for en timelønn.
(Regnet utifra en gjennomsnittlig industriarbeiders lønn etter skatt)

Er 15 kroner virkelig så groteskt?
Vis hele sitatet...
eg kan ikkje seie at 15 kr er dyrt, men det at staten tar 75% av inntektene til bensin/disel det syns eg er feil
Sitat av etse Vis innlegg
hvorfor må ha justere for inflasjon? Inflasjon påvirker både lønning og priser. Det vil si at forholder lønn/pris vil være det samme uavhengig av inflasjonen.

Om du tjente 10 kroner og en vare kostet 10 kroner, så ville forholdet være 1. Om du over en periode hadde totalt 100% inflasjon så ville lønnen vært 20 kroner og prisen 20 kroner, forholdet er fortsatt 1.
Vis hele sitatet...
Japp, men ikke likt. Avhengig av inflasjonen fra andre konsumprodukter, slik som dagligvarer, hvitevarer etc. vil den disponible lønnen være annerledes.

Lønnen er bestemt av bl.a. arbeidsforeninger og staten, og er ikke påvirket av de samme inflasjons-kreftene som konsumer varer.
Derfor.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ja, men hvem drikker 40 liter cola etter en dags kjøretur på landeveien?
Vis hele sitatet...
Igjen; poenget mitt er ikke hvor mye man bruker av hva eller hvor avhengig man er av det ene eller det andre. Poenget mitt er at noe som er begrenset koster halvparten av noe som er tilnærmet ubegrenset. Det er tankekorset.
Sist endret av felix_poker; 26. april 2011 kl. 17:18.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ja, men hvem drikker 40 liter cola etter en dags kjøretur på landeveien?

Ungdommer som har dårlig inntekt og bor på landet er mest utsatt. Lange distanser, lite kollektiv, og så har man som regelt bare råd til eldre, bensinslukende biler.

Jeg selv har dårlig råd og kjører på en gammel Volvo. 0.9-1 liter per mil. Koster meg ca. 175kr å kjøre til nærmeste NAV, bank eller apotek. Det er alt fra 2 til 5 mil mellom bygdene her i strøket. Skulle gjerne hatt en miljøvennlig bil, men de har jeg ikke råd til. Skulle gjerne kjørt hybrid eller elektrisk.
Vis hele sitatet...
1: I snitt vil jeg nok tro de fleste av oss forbruker mer veske pr dag enn vi gjør bensin/diesel. 40 L tror jeg det er veldig få som ikke jobber som tungtransportsjåfør eller noe liknende, som bruker, og da blir plutselig sammenlikningen en helt annen.

2: Ja, man har mer utgifter til transport hvis man bor på landet. Til gjengjeld har man på landet f.ex. mye lavere utgifter til bolig. Det er ulemper og fordeler begge steder. For leiligheten til meg og dama (3 rom i en typisk kjip boligblokk i groruddalen, rett ved siden av (ca 15 meter unna) en av norges mest trafikerte veier) betaler vi ca like mye som man gjør for f.ex. denne: http://www.finn.no/finn/realestate/h...nkode=27427147. Skal du ha noe tilsvarende i oslo, så må du ihvertfall opp til 4-5 mill, men sannsynligvis må du nok ut med 5-6-7 mill...

(...og ja, vi er faktisk på vei til å flytte lenger ut på landet nettopp pga slike ting)

...så beklager, det "oh, det er så dyrt med bensin for oss stakkarene som bor på landet, vi må kjøre så laaangt"-argumentet kjøper jeg ikke. Utgifter er det uansett.
Sist endret av atomet; 27. april 2011 kl. 11:25.
de "nye" bilene i 2 litersklassen som BMW 320 har et forbruk på 0.47 per mil.(like lite som Smart) + at de er tryggere en gamle biler. Problemet er de enorme avgiftene på nye biler forhindrer mennesker fra og kjøpe de. Nok en gang står Statens grådighet over sunn fornuft!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Har vært en del debatt rundt bensinprisene i det siste. Mange mener at 15 kroner literen er alt for høyt men er det egentlig så gale som vi skal ha det til?

Et lite regnestykke: Si du tjener 15000 i mnd (en relativt normal/lav månedsinntekt). Literprisen på bensin er 15 kroner og du fyller annehver uke (14 dager). Tanken din er på rundt 60 liter. Dvs at du bruker ca 1800 kroner/mnd i bensin. Det tilsvarer ca 12% av din månedslønn. I Polen er en vanlig månedslønn rundt 2000 kroner og bensinprisen ligger på rundt 12 kroner. Om de fyller like mye og like ofte i Polen så vil det koste ca 1300 som tilsvarer 65% av månedslønnen. For å sammenligne bensinprisen i dag med tidligere tiår:
Vis hele sitatet...
Jeg kom nettopp hjem fra Warzawa, og det er riktig at prisen for drivstoff ligger på rundt 10-12 NOK literen. Samtidig, så har jeg aldri sett en så stor ansamling av flotte og dyre biler, og det er ingen tvil om at bilparken der nede er mye bedre og moderne enn her i Norge. Hvordan har de råd, spurte jeg taxisjåføren. Han lo bare og fortalte at svært mange under kommunismen gjemte unna store formuer, pga. at dersom regimet fikk nyss om pengene, så ville de tatt alt og så fengslet vedkommende. Jeg ble videre fortalt at kjøpekraften til polakkene er meget stor, i motsetning til hva mange kanskje tror. Prisene på varer og eiendom i Polen stiger jevnt og trutt fordi at folk kjøper det uansett, og ut i fra hvordan folk gikk kledd, så virker det som om den gjevne polakk har det ganske greit. De har lave bokostnader, og jeg ble fortalt at gjennomsnittslønna etter skatt nå lå på på rundt 6000 NOK i mnd, men at denne gjennomsnittslønna var langt høyere pga. svart arbeid. Den oppgitte gjennomsnittslønna representerte visstnok overhodet ikke virkeligheten. Taxisjåføren fortalte faktisk at det var det han brukte på bensin i løpet av en måned. En pizzabaker jeg snakket med hadde mellom 6000 og 10000 utbetalt svart hver måned. Tips kommer også i tillegg. Arbeidsdagen var på 8 timer. Han ble sjokkert av å høre hva lønnsnivået lå på i Norge, men det ble han også når jeg fortalte hvor mye som gikk bort til staten...

Jeg har vært inne på tanken tidligere, men er det virkelig slik at vi nordnenn har verdens sterkeste kjøpekraft når vi tar vårt høye skatte- og avgiftsnivå i betrakning? I andre land ser svart arbeid ut til å være mye mer utbredt enn det er her hjemme, så hvis det hadde vært mulig å tatt dette med i beregningen, hadde vi da kunne hevdet at vi er verdens rikeste? Hva tror dere?
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg syntes bensin priser er kjempe høye, det som blir teit er se på st1 de reklamerer for billig bensin hvorfor 15 kr da det er helt på tryne , virker som at norge skal bli fattig.
Sitat av coupeturbo Vis innlegg
jeg syntes bensin priser er kjempe høye, det som blir teit er se på st1 de reklamerer for billig bensin hvorfor 15 kr da det er helt på tryne , virker som at norge skal bli fattig.
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hvordan Norge som land blir fattige av å kreve inn høye avgifter. Uansett, som poengtert utallige ganger i tråden er ikke bensinprisen i Norge spesielt høy sett i sammenheng med hva nordmenn vanligvis tjener.

Kronene du betaler i avgift går med til å opprettholde velferdssamfunnet De går ikke rett i lomma på Jensemann som mange virker å tro.
Kronene som går i bensinavgift, veiavgift, nybilavgift, generellt alt av avgifter med bil burde gå til å få opp veistandaren til et akseptabelt nivå. Man skulle tro at de dro inn nok penger til det på bilistene allerede.
Noe av grunnene til de høye bensinprisene er politikken til den norske regjeringen, men det er også andre grunner. Oljen vil ikke vare for evig, og etterhvert som det blir mindre av den vil prisen stige. Så enkelt er det, så enn får begynne å bli vant til prisene. De vil ikke bli mye lavere i fremtiden-
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Det er greit nok at bensin prisen er som den er.
Å politikere har jo en tendens til og si at vi har kjøpe kraften til det.

Men dette hjelper jo ikke på når bokstavlig talt alt er dyrt.
Vi har høy kjøpe kraft, og vi har råd til dyre ting.
Men da kan ikke alt være dyrt, fordi da faller jo poenget bort.

Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Har vært en del debatt rundt bensinprisene i det siste. Mange mener at 15 kroner literen er alt for høyt men er det egentlig så gale som vi skal ha det til?

Et lite regnestykke: Si du tjener 15000 i mnd (en relativt normal/lav månedsinntekt). Literprisen på bensin er 15 kroner og du fyller annehver uke (14 dager). Tanken din er på rundt 60 liter. Dvs at du bruker ca 1800 kroner/mnd i bensin. Det tilsvarer ca 12% av din månedslønn. I Polen er en vanlig månedslønn rundt 2000 kroner og bensinprisen ligger på rundt 12 kroner. Om de fyller like mye og like ofte i Polen så vil det koste ca 1300 som tilsvarer 65% av månedslønnen. For å sammenligne bensinprisen i dag med tidligere tiår:

I 1960 fikk du seks liter bensin for en timelønn.
I 1970 fikk du ti liter bensin for en timelønn.
I 1980 fikk du 12 liter bensin for en timelønn.
I 1990 fikk du 16 liter bensin for en timelønn.
I 1998 fikk du 15 liter bensin for en timelønn.
I 2010 fikk du 17 liter bensin for en timelønn.
(Regnet utifra en gjennomsnittlig industriarbeiders lønn etter skatt)

Er 15 kroner virkelig så groteskt?
Vis hele sitatet...
Men det samme gjelder ikke for bolig priser.
Å boligen er jo det dyreste kjøpet du gjør i løpet av livet.
Dagens bolig priser er jo altfor høye.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Noe av grunnene til de høye bensinprisene er politikken til den norske regjeringen, men det er også andre grunner. Oljen vil ikke vare for evig, og etterhvert som det blir mindre av den vil prisen stige. Så enkelt er det, så enn får begynne å bli vant til prisene. De vil ikke bli mye lavere i fremtiden-
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Om vi kutter avgiftene no, så er det ting som tyder på at det blir litt å pisse i buksa. Om ti år er gjerne prisen oppe på dagens nivå, sjølv avgiftene blir kutta gradvis. Vi ser jo resultatet i USA - bensinslukere, fordi avgiftene og bensinprisen har vore låg. No skriker dei fordi bensinprisen stig. Kanskje er det betre å vere innstilt på at energi er mangelvare, og at en bør tenke litt i den retninga heile vegen, istaden for å komme når det virkeleg er krise?
kjedelig streiting
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Noe av grunnene til de høye bensinprisene er politikken til den norske regjeringen, men det er også andre grunner. Oljen vil ikke vare for evig, og etterhvert som det blir mindre av den vil prisen stige. Så enkelt er det, så enn får begynne å bli vant til prisene. De vil ikke bli mye lavere i fremtiden-
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, men isåfall så burde vi også ha en eksportavgift på olja som gjør at den vi selger ut av landet koster like mye som til norske brukere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Skjønner hva du mener, men isåfall så burde vi også ha en eksportavgift på olja som gjør at den vi selger ut av landet koster like mye som til norske brukere.
Vis hele sitatet...
Da hadde vi enkelt og greit ikkje fått selt den. Vi produserer under 3% av verdsproduksjonen, og det er neppe nok til å påverke oljeprisen i veldig stor grad.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Da hadde vi enkelt og greit ikkje fått selt den. Vi produserer under 3% av verdsproduksjonen, og det er neppe nok til å påverke oljeprisen i veldig stor grad.
Vis hele sitatet...
Da kunne man jo bare latt den ligge på havbunnen en god stund til, så hadde vi ihvertfall hatt enn viss reserve, for å ikke snakke om at vi da hadde blitt det miljøforegangslandet som enkelte liker å late som vi er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Da kunne man jo bare latt den ligge på havbunnen en god stund til, så hadde vi ihvertfall hatt enn viss reserve, for å ikke snakke om at vi da hadde blitt det miljøforegangslandet som enkelte liker å late som vi er.
Vis hele sitatet...
På den andre sida så vil neppe norsk oljeproduksjon påverke utsleppa i stor grad. Det er snakk om under 3%, og andre land kunne produsert tilsvarande meir. Til gjengjeld har vi ei mogelegheit gjennom formuen til å forske. Og oljeindustrien i Noreg er høgteknologi. Det har gitt mykje teknisk kompetanse, som etterkvart har skifta spor, og bruker ressurser på FoU på meir miljøvenleg teknologi. Og det er teknisk kompetanse med milliarder i ræva, fordi det er en kapitalintensiv bransje.

Så det er greit å hevde at oljeindustrien er del av problemet, men det er jaggu del av løsninga også, på grunn av kunnskapsbasen som er danna!

Ei heller var klimamodellane spesielt velutvikla i 1960-åra når oljeeventyret starta.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
På den andre sida så vil neppe norsk oljeproduksjon påverke utsleppa i stor grad. Det er snakk om under 3%, og andre land kunne produsert tilsvarande meir.
Vis hele sitatet...
Da er det jo helt på trynet og la folk betale ræva av seg i miljøavgifter på biler, fly m.m. når vi uansett kommer til å tømme nordsjøen for olje. Greit nok at det gir folk incentiver til å velge mer miljøvenlige alternativer, men det hjelper særdeles lite om resten av verden ikke gjør det.
Sist endret av legalize_it; 27. mai 2011 kl. 22:05.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Da hadde vi enkelt og greit ikkje fått selt den. Vi produserer under 3% av verdsproduksjonen, og det er neppe nok til å påverke oljeprisen i veldig stor grad.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Oljeprisen styres i hovedsak av OECD, og Saudia Arabia er i praksis regulerende aktør gjennom å regulere produksjonen sin.

Litt øvrig informasjon om oljemarkedet som kan være interessant:

Når det kommer til endring i forbruk som funksjon av pris, kan det nevnes at priselastisiteten i etterspørselen på kort sikt er omlag 0,1. Dette innebærer at en prisendring på 1% endrer forbruket med 0,1%. Dette medfører at prisendringer i oljemarkedet i liten grad påvirker forbruk. Grunnen til dette er i hovedsak transportsektoren, der oljesubstitutter i liten grad eksisterer.

Jeg tror ellers noen snakket om sparing av olje. Grunnen til at dette ikke forekommer er på grunn av diskontering. Nåverdien av oljen tilsier at fullt kjør med maksimal produksjon er økonomisk optimalt for aktørene i bransjen. Så lenge oljeprisen ligger over den variable kostnaden av utvinning (som er svært lav, hovedkostnaden ligger i investeringer i teknologi/utstyr/infrastruktur), vil det være lønnsomt å produsere.
Sist endret av Nygaard; 27. mai 2011 kl. 22:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nygaard: det stemmer internasjonalt, men samtidig har Europa heilt anna fokus på miljøvennlege biler enn USA. I USA blir 30 miles per gallon markedsført som økonomiske biler.... Det er 0.78 på mila. Det er ti-femten år sidan det var lite i Europa. Det tyder på at prisintencivet i stor grad funker, men du har nok rett i at det funker kun på lang sikt - og norske drivstoffavgifter har jo vore rimelig stabile lenge.

Ved å settje prisane kunstig høgt kan ein framtvinge forskning på alternativ før alternativa er nødvendige av klimahensyn eller oljemangel, og det gjer at vi brått kan ha teknologi klar når bensinprisen kryp oppover i USA også - og greier vi å nytte tida no maksimalt, noko det diverre ikkje ser ut til at vi gjer, så kan vi bli framtida bokstaveleg tala...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det er et godt poeng. For høye priser er fryktet i oljebransjen nettopp på grunn av at det gir incentiv til energieffektivisering.

Problemet med kunstig høye priser er dog at alternative petroleumskilder som ukonvensjonell olje (tjæresand, oljeskifer etc.) og CTL (Coal To Liquids) gjøres lønnsom. Dette er langt skitnere enn konvensjonell olje.

Jeg tenker nå på oljemarkedet som helhet, ikke på Norge isolert. Det er klart at det er lite aktuelt å etablere CTL i Norge dersom oljeprisen stiger. Oljeforbruket i Norge er dessuten veldig lite avhengig av oljeprisen i seg selv, da endringer i denne utgjør en svært liten del av den totale prisen på drivstoff (som er diskusjonstema og står for hovedandelen av oljeforbruket).

Jeg ser forøvrig at kommentarene mine ble litt på sidelinjen av diskusjonen. Jeg beklager det inntrufne.
Sist endret av Nygaard; 27. mai 2011 kl. 22:46.
En litt gammel artikkel her, men den setter uansett ting i perspektiv! (Dagens Næringsliv 23. oktober 2003, side 10)


Land: - Antall liter blyfri bensin per arbeidstime:
Norge - 17,1
Danmark - 16,8
Belgia - 15,5
Irland - 13,6
Tyskland - 13,3
Østerrike - 12,6
Sverige - 12,1
Finland - 11,6
Storbritannia - 10,9
Nederland - 10,8
Frankrike - 9,7
Italia 7,7
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Problemet med kunstig høye priser er dog at alternative petroleumskilder som ukonvensjonell olje (tjæresand, oljeskifer etc.) og CTL (Coal To Liquids) gjøres lønnsom. Dette er langt skitnere enn konvensjonell olje.
Vis hele sitatet...
Definitivt. Men ved å heve prisen med avgifter, kontra produksjonskostnader, så vil ikkje det påverke prisen, og det kan vere eit påskot for å begynde på forskning på alternativ før prisen på råolje har blitt høg nok til å forsvare leiting etter alternativ.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Jeg tenker nå på oljemarkedet som helhet, ikke på Norge isolert. Det er klart at det er lite aktuelt å etablere CTL i Norge dersom oljeprisen stiger. Oljeforbruket i Norge er dessuten veldig lite avhengig av oljeprisen i seg selv, da endringer i denne utgjør en svært liten del av den totale prisen.
Vis hele sitatet...
Jepp, men poenget mitt er at høge avgifter er ikkje eit einsidig onde. Tvert imot kan det verke positivt på lang sikt, og det er gjerne det perspektivet ein bør ha.

I tillegg er det litt feig argumentasjon at fordi andre har billegg bensin så bør vi også ha det. Det blir omtrent som å peike på Iran om folk klager over norsk bruk av varetekt... Ikkje at du har brukt denslags argumentasjon, men ein del andre ser ut til å like det.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Neinei. Ikke misforstå. Jeg er på ingen måte pådriver for lavere lavere avgifter - snarere tvert i mot. Personlig mener jeg bensinprisene her til lands heller er for lave enn for høye. De bør økes slik at det skapes et reelt incentiv for overgang til alternative transportmidler/mer miljøvennlige personbilteknologier.

Målet med postene mine var kun å skape et slags bilde av oljemarkedet og dets funksjon.
Sitat av Stinson Vis innlegg
men den setter uansett ting i perspektiv!
Vis hele sitatet...
Da har du ikke tenkt deg mye om? Norge er vel det landet på lista di som har det dårligste og dyreste kollektiv-tilbudet. Norge er vel også det landet som har det dårligste veinettet... Samt høyeste bilavgifter, bilpriser, verkstedspriser og bomveier over alt..

Det er utvilsomt DYRT å kjøre i Norge. UNØDVENDIG dyrt etter min mening!
De fleste av oss utenfor storbyene er avhengige av bil....


(Og jeg tror vi antagligvis har det dårligste og dyreste helsetilbudet av disse landene også?)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
Da har du ikke tenkt deg mye om? Norge er vel det landet på lista di som har det dårligste og dyreste kollektiv-tilbudet. Norge er vel også det landet som har det dårligste veinettet... Samt høyeste bilavgifter, bilpriser, verkstedspriser og bomveier over alt..
Vis hele sitatet...
Kan du vere så venleg å komme med litt meir enn synsing på den påstanden?
Sitat av woff Vis innlegg
(Og jeg tror vi antagligvis har det dårligste og dyreste helsetilbudet av disse landene også?)
Vis hele sitatet...
Kan du komme med ei kjelde på påstanden kanskje...?
Sitat av woff Vis innlegg
Da har du ikke tenkt deg mye om? Norge er vel det landet på lista di som har det dårligste og dyreste kollektiv-tilbudet. Norge er vel også det landet som har det dårligste veinettet... Samt høyeste bilavgifter, bilpriser, verkstedspriser og bomveier over alt..

Det er utvilsomt DYRT å kjøre i Norge. UNØDVENDIG dyrt etter min mening!
De fleste av oss utenfor storbyene er avhengige av bil....


(Og jeg tror vi antagligvis har det dårligste og dyreste helsetilbudet av disse landene også?)
Vis hele sitatet...
Heisann du! Du skal få æren av at jeg registrerte meg på forumet. Jeg ble bare så fantastisk engasjert av utsagnene dine

Det du stemmer overhodet ikke, Norge har et av verdens beste helsevesen, uansett hvordan du vrir og vrenger på det. I Norge så er det meste gratis. Visst du syns det er så ille, flytt ut av landet og du skal få erfare hvor "bra" det er andre steder. Mistenker deg for å være tidenes troll, men måtte kommentere likevel. Kom med kilder om du kommer med slike påstander.

Dette var også noe OT. Bensin er billig i Norge når du ser på inntekten. Det som koster i Norge er alle de andre avgiftene relatert til bil. Bensin og Diesel er bare en brøkdel av kostnadene.
Sist endret av hyd; 27. mai 2011 kl. 23:10.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du vere så venleg å komme med litt meir enn synsing på den påstanden?
Vis hele sitatet...
Selv om jeg føler at emnet er litt utdebattert her, så har han jo rett i en del av det han sier. Veistandarden er under enhver kritikk, og det er ikke akkurat billig å ha bil her i landet mtp engangsavgift, årsavgift og drivstoffavgifter.
Men så var diskusjonen bensinprisen, og den er ikke høy. Men som sagt, veiavgiften, bilavgift og alt det andre er høyt i Norge.

Men en ting angående veistandarden i Norge. Det er få land som er så vanskelig å bygge vei i som Norge pga fjell, fjorder og den slags. Det er også veldig få innbyggere i Norge, sammenligne med Danmark og Sverige blir for dumt. Ta Sverige som eksempel, det er dobbelt så mange innbyggere på nesten samme arealet (Sverige: 450 000km^2, Norge: 380 000km^2). De har høy beskatning i Sverige også, derav mer penger og ta av, og en god grunn til å bygge mer vei pga innbyggertallet.
kjedelig streiting
Sitat av hyd Vis innlegg
Men så var diskusjonen bensinprisen, og den er ikke høy. Men som sagt, veiavgiften, bilavgift og alt det andre er høyt i Norge.

Men en ting angående veistandarden i Norge. Det er få land som er så vanskelig å bygge vei i som Norge pga fjell, fjorder og den slags. Det er også veldig få innbyggere i Norge, sammenligne med Danmark og Sverige blir for dumt. Ta Sverige som eksempel, det er dobbelt så mange innbyggere på nesten samme arealet (Sverige: 450 000km^2, Norge: 380 000km^2). De har høy beskatning i Sverige også, derav mer penger og ta av, og en god grunn til å bygge mer vei pga innbyggertallet.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men man har da også andre land med ganske så like forhold som Norge, som eks Sveits som klarer å ha ordentlige veier. Vi har også penger nok til å ha bedre veistandard enn et gammelt østblokkland. Ellers så er det nok ikke bare mangelen på motorveier som irriterer folk, men også det fraværende vedlikeholdet av de veiene vi allerede har. Finnes rundt jeg jeg tar lengre omveier for å unngå.
Ser den, bortsett fra min flotte argumentasjon angående veistandard og befolkning. Norge har 12,77 personer pr.km^2, sveits har 144 personer personer pr.km^2... Nå aner ikke jeg med østblokkland hvordan det er der. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg argumenterer så mye for det, liker jo god vei jeg også. Men tenker kanskje det er en grunn til at det er slik det er i dette landet. Det jeg savner mest er et skikkelig kollektivtilbud, skulle gjerne brukt det mer om det var mer tilgjengelig og utbredt.