Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6429
Hei, jeg prøvde muskattnøtt for ca 2 måneder siden. Må si jeg angrer meg litt egentlig.

Jeg bare lurte på om det er mulig å få Hppd av dette?

har hatt noen av symptomene i det siste.

Vanskelig å beskrive, så lagde noen enkle flash animasjoner.

Dette er mest normalt, skjer nesten hver gang jeg åpner øynene eller snur meg. Blir som regel det første objektet øynene fokuserer på.
http://www.swfme.com/view/1231412

Dette skjer som regel hvis jeg står og stirrer på veggen / taket en stund.
http://www.swfme.com/view/1028122

Får også noe som kan beskrives som lysglimt, som dette her.
http://www.swfme.com/view/1022532

kan også nevne at hvis jeg står / går nært en vegg så virker den nærmere en den virkelig er.
Jeg har aldri tidligere hørt om noen som har fått hppd av muskatnøtt.

Hvis du opplever mye synsforstyrrelser, ville jeg tatt en tur til legen. Fortell gjerne om muskatnøtt-bruken om legen spør, men sansynligheten for at det finnes en korelasjon synes å være liten, spesielt tatt i betraktning at det er såpass lenge siden du inntok stoffet.

Bruker du andre rusmidler?
bare cannabis, men ikke så ofte.
Ok, heller ikke cannabis er kjent for å forårsake synsforstyrrelser, annet enn i enkelte tilfeller, men da under selve rusen.

Som sagt, ta deg en tur til legen. Beskriv problemet så godt du kan. Husk at legen har taushetsplikt.

Lykke til
takk skal du ha
Fikk selv noe lignende det lysglimtet etter å ha prøvd muskattnøtt. Så også en svart skikkelse helt ytterst i sidesynet til tider. For meg gikk det gradvis over etter en stund kanskje 1 til 2 måneder etter siste inntak.
Jeg opplever gjerne at jeg kan gjøre alt ufokusert, og deretter svinger alt litt som i flash 2. Ting kan pulsere litt og objekter kan svinge fram og tilbake, opp eller ned eller kommer nærmere eller lengre ifra meg. Dette kan jeg selv kontrollere når skal skje, og kan snappe ut av dette på ett sekund. Det skjer ofte hvis jeg stirrer ned i matta med masse hårtuster på badet, eller hvis jeg ser på ting som er et mønstret som går igjen og igjen. Det kan skje i større grad hvis jeg er sliten.

Jeg har prøvd enkelte typer sopp, og lsd, men aldri muskatt. Jeg ser ikke på dette som negativt, og dette skjer aldri ukontrollert når jeg f.eks leser, så det hemmer meg ikke i det dagligdagse liv.

HPPD, vil det si at man har konstant visuelle effekter i like stor grad som en psykedelisk tripp?
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
HPPD, vil det si at man har konstant visuelle effekter i like stor grad som en psykedelisk tripp?
Vis hele sitatet...
Det finnes mange forskjellige grader av dette. Full-blown HPPD vil såklart være like intenst som under rusens effekt, men det går også an å få mildere symptomer.
Prøv å ikke tenk så mye på det. Når man tenker mye på slike ting legger man mer merke til slike ting, som egentlig alltid har vært der av og til.

-egen erfaring, ingen kilder.
Har opplevd mye av det samme du beskriver etter en ganske overdreven bruk av psykedelia for noen år siden.. det gikk riktignok over av selg selv for min del, men det tok vel rundt 3-4 måneder før alt var "normalisert". Jeg hadde også en "blind spot" i synet en periode på kanskje 2 uker hvor jeg ikke kunne se det jeg fokuserte på, men måtte se med sidesynet.

Som andre har nevnt, om det plager deg bør du oppsøke lege. Regner med det vil gå over av seg selv.. men kan jo være greit å snakke med en som har peiling på sånt.

Det skal sies at jeg fortsatt kan fremprovosere diverse "psykedeliske" effekter med øynene mine når jeg vil, men dette er 100% kontrollert og plager meg på ingen måte.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
slike lysglimt har jeg til stadighet, og de begynte lenge før jeg prøvde noe som helst av hallusinogener.

kan virker som om noen står ved siden av meg og veiver en gang med en lommelykt slik at lyspunktet farer over noe i sidesynet mitt.
skjer bare når jeg forandrer fokus eller beveger øynene generelt, ikke når jeg fokuserer på ett punkt over lengre tid.

jeg har ikke lest om noen HPPD-lignende symptomer ved bruk av muskatnøtter, og jeg tror heller det er du som "overfokuserer" på disse tingene og får deg selv til å se disse fenomenene.
uten at jeg bagatelliserer det selvsagt, om du føler det er et problem bør du gå til legen din for å få en avklaring på hva det kan være.
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Det finnes mange forskjellige grader av dette. Full-blown HPPD vil såklart være like intenst som under rusens effekt, men det går også an å få mildere symptomer.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer heldigvis ikke. Det er ingen som kun lider av HPPD som opplever like ville halliser som under en full-on syretur, selv om symptomene ganske riktig kan oppleves som svært intense.
Jeg stusset litt over det rottegift sa, for det ville jo vært utrolig skremmende og konstant se ansikter som morpher seg inn til alt fra ulvehoder til gnomeansikt, samtidig som rødfargen på bussen begynner og smelte nedover asfalten som vibrerer i knall-blå farge.

Hehe, det er riktignok visuelle effekter som oppstår ved ekstremt høye doseringer, men mitt poeng er at psykedeliske visuelle effekter øker jo ved høyere doseringer, så jeg stusset litt over påstanden om at det såklart kan bli like intens som under rusens effekt. Du sier nå mye tull rottegift!
Sist endret av Quetzalcoatl; 17. desember 2009 kl. 19:56.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Etter 2 uker av intesiv DXM bruk, og 2 ganger LSD fikk jeg "Visual Snow"...

Seriøst problemer å sove fordi det var så rart å se på veggen, fortsatt har det, men har mistet de store hvite biter, noe bare "grainy". Pluss nå meste parten er bare på vegger og sånt, fordi de er en farge eller "pattern".

Til OP, det forsvinner mer og mer etter vært.
Eller du kan gå snakke til en doktor.

PS: Unnskyld at det jeg skriver litt rart, vært voken nå får et par dager...
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
Jeg stusset litt over det rottegift sa, for det ville jo vært utrolig skremmende og konstant se ansikter som morpher seg inn til alt fra ulvehoder til gnomeansikt, samtidig som rødfargen på bussen begynner og smelte nedover asfalten som vibrerer i knall-blå farge.

Hehe, det er riktignok visuelle effekter som oppstår ved ekstremt høye doseringer, men mitt poeng er at psykedeliske visuelle effekter øker jo ved høyere doseringer, så jeg stusset litt over påstanden om at det såklart kan bli like intens som under rusens effekt. Du sier nå mye tull rottegift!
Vis hele sitatet...
kommer kanskje ann på hvilket stadie i trippen du er da,
samt dosering

Syntes selv alltid det er kult å få flashbacks allá tidligere tripper,
men det blir vel horibelt i lengden,
eller hva mener dere, hadde det vært artig/levelig for enkelte individer som preferer en mer "intens" hallusigen verden?
Sist endret av Gloss; 29. desember 2009 kl. 00:03.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Bare etter-effekter det der, gir seg.. Merkes godt om du har tatt LSA Frø før.. Men de gir seg om max en uke.. Eller lenger, dette varierer jo.. Tok en uke for meg da.. Men jeg tok ikke muskatt.. Men alle hallis stoffer er jo slik da.
Sist endret av Amtot'n; 20. august 2010 kl. 16:10.
Sitat av Amtot'n Vis innlegg
Bare etter-effekter det der, gir seg.. Merkes godt om du har tatt LSA Frø før.. Men de gir seg om max en uke.. Eller lenger, dette varierer jo.. Tok en uke for meg da.. Men jeg tok ikke muskatt.. Men alle hallis stoffer er jo slik da.
Vis hele sitatet...
Den er grei, men tipper trådstarter sine symptomer har forsvunnet etter 9 mnd...
Denne tråden gikk meg hus forbi, men for å svare på noen spørsmål:

Trådstarter: Muskat kan ikke gi HPPD. Stoffer som virker på serotonin 2A-reseptoren, kan forårsake HPPD, en tilstand av kronisk disinhibisjon; altså stoffer som LSD, psilocin, DMT, meskalin, forskjellige 2C-stoffer etcetera. Muskat virker ikke på den reseptoren, så det vil ikke gi det man kaller HPPD, men det kan gi andre synsforstyrrelser; selv om de gjerne ikke er like kraftige eller langvarige som HPPD, og av en helt annen karakter i det hele tatt.

Sitat av Crashwangdoodle Vis innlegg
Etter 2 uker av intesiv DXM bruk, og 2 ganger LSD fikk jeg "Visual Snow"...

Seriøst problemer å sove fordi det var så rart å se på veggen, fortsatt har det, men har mistet de store hvite biter, noe bare "grainy". Pluss nå meste parten er bare på vegger og sånt, fordi de er en farge eller "pattern".

Til OP, det forsvinner mer og mer etter vært.
Eller du kan gå snakke til en doktor.

PS: Unnskyld at det jeg skriver litt rart, vært voken nå får et par dager...
Vis hele sitatet...
Jeg ville tatt dette som en advarsel hvis jeg var deg. Visual snow er ofte et første symptom på HPPD, og selv om du ikke har fått noen videre tendenser, kan det være at du er i faresonen. Ta det rolig med rusmiddelbruken fremover, ihvertfall blant de som virker på det serotonerge system. Selv om det går an å utvikle HPPD ved én gangs bruk, øker risikoen dramatisk ved hyppig bruk.

Sitat av Amtot'n Vis innlegg
Bare etter-effekter det der, gir seg.. Merkes godt om du har tatt LSA Frø før.. Men de gir seg om max en uke.. Eller lenger, dette varierer jo.. Tok en uke for meg da.. Men jeg tok ikke muskatt.. Men alle hallis stoffer er jo slik da.
Vis hele sitatet...
Jeg gir deg samme råd som til han ovenfor.

Sitat av Gloss Vis innlegg
Syntes selv alltid det er kult å få flashbacks allá tidligere tripper,
men det blir vel horibelt i lengden,
eller hva mener dere, hadde det vært artig/levelig for enkelte individer som preferer en mer "intens" hallusigen verden?
Vis hele sitatet...
Noen takler det bra, og kan faktisk nyte tilstanden fra tid til annen, men for de fleste går det alvorlig ut over livskvaliteten. Kommer litt an på hvilke symptomer som melder seg, tror jeg. F.eks. er DR (derealisasjon) og DP (depersonalisering) hyppig rapportert samtidig med HPPD, og det kan virkelig være plagsomt. Mens noen ser en vakker (dog ganske skremmende) verden, har andre enormt sterk visual snow og andre mindre tiltalende symptomer. Her er noen bilder laget av folk med HPPD som beskriver deres tilværelse med visual snow:
http://i474.photobucket.com/albums/rr110/maggot_/HPPD.jpg
http://i474.photobucket.com/albums/rr110/maggot_/nite.png
http://i474.photobucket.com/albums/rr110/maggot_/hpshaun.jpg
http://i474.photobucket.com/albums/rr110/maggot_/hpclass.jpg
Jeg ser veldig mye visual snow til vanlig. Hvis jeg er ganske sliten kan teppet eller taket begynne å bevege seg litt og det ser nesten ut som det renner som vann. Det begynte etter en periode med drøy bruk av psykedelika og depersonalisering for et par måneder siden. Jeg hadde ikke noe særlig problem med det i starten, men jeg legger merke til at jeg begynner å få litt småproblemer i dagliglivet med det nå. Først og fremt fordi farger kan være litt vanskelige. Å velge ut en farge fra et fargekart er veldig vanskelig om jeg ikke er i topp form. Når det er sagt så anser jeg ikke det som et veldig stort handikap, ei heller noe som gjør at jeg angrer på at jeg har brukt psykedelika. Men er det noen kjent behandling for HPPD som blir brukt i Norge? Hva vil skje om jeg forteller psykiateren om det?

Etter min erfaring er den beste måten å takle problemet er å tenke på det så lite som overhodet mulig, som tidligere nevnt her i tråden.
HPPD-symptomene kan mildnes med benzodiazepiner, og spesielt klonazepam (Rivotril) responderer man bra på. Forskjellige SSRI er det også en del som bruker, men de virker langt ifra så effektivt som benzodiazepiner, men så har man jo det store avhengighetspotensialet og toleranseoppbyggingen.

Unngå å bruke rusmidler i fremtiden. Det er litt individuelt hvordan man reagerer på forskjellige rusmidler, f.eks. blir noen mye verre av koffein, mens andre kan drikke masse uten at det merkes. Cannabis anses som et rusmiddel som har potensiale til å forverre ting dramatisk, men også her varierer det fra person til person; noen merker det ikke, andre får en forverring som kan ta måneder for å komme seg over. Du kan jo lese denne tråden på hppdonline: Tips for people who think they have recently developed hppd.
Muligens offtopic, men har lurt på om følgende kan være i samme gate. Har du lappen? Skjer det noe pussig når du kjører lange svinger og fokuserer på midtlinja?