Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3727
Da er sommeren over, og tankene på å flytte sørover er nok en gang på plass.

Spørsmålet er da, hvor skal man eventuelt flytte?
Er en kar i 20-årene med samboer. Jobber for tiden rotasjon, og planen er å fortsatt arbeide i Norge. Det jeg ser etter er ett land med varmest mulig stabilt klima, godt med flyavganger til Norge samt gjerne kortest mulig reise. Ønsker ikke flytte til en "pensjonistkoloni", så Kanariøyene og Alicante er vel lite egnet.
Jeg vil måtte ha ca 10 tur/retur reiser til Norge i løpet av et år, grunnet jobb.

Ønsker også en rimelig pakke på reise, bolig og livsopphold (altså totalt sett, om jeg bruker mesteparten av denne bolken på flybilletter eller mat spiller ingen rolle).
Foruten klima trives jeg godt i Norge, så et vestlig levesett er helt klart en fordel.

Det vil også være et stort pluss om arbeidsmarkedet lokalt er greit, slik at samboeren kunne fått seg jobb. Antar dette begrenser utvalget til EU?

Er mest hypotetisk dette, men kjenner det intense hatet av høst og vinter blir større hvert år.

Setter pris på alle innspill.
Kjenner meg igjen litt i denne jeg og, snakker du noen andre språk enn norsk og engelsk? Kan jo være et pluss om du snakker fransk, spansk eller noe i den dur
Snakker desverre kun norsk og engelsk, men går ut i fra at det skal gå greit å lære et språk når man er bosatt i landet
Generelt er dette info som bør være grett å finne ut av selv.

Søk opp gjennomsnittstemperaturer i land på vintersid.
Finn så ut hvilke land som ligger på det nivået du ønsker deg.

Finn så ut hvor lang tid det tar å reise til de forskjellige landene, og hva prisen normalt ligger på.

Så ser du på arbeidsmarkedet i de landene som står igjen. Før du til slutt har noen få kandidater å velge imellom.
Hva med Kape Verde, de Øyene ligger jo i ca samme området som Kanariøyene, og var en del av Portugal,
Jeg tror forslagene som passer best fra mitt synspunkt er Hellas, Australia, India, Frankrike, Italia og Spania. Her er det mye spennende kultur å se på, og noen av disse har en utsøkt matkultur (spesielt India, Hellas og Italia). Sammen med at de har ganske vestlig oppførsel og verdier.
Parkettetterligning
Jeg tror jeg ville annbefalt Italia. De har flott kultur, nokså greit språk, god mat, hyggelige folk, gode temperaturer (men ikke for varmt) og det er ikke for mye turister der (bortsett fra Roma). Flytt litt sør i Italia. De er ikke så gode på engelsk men skal gå an til du får noen fraser inne. Italiensk er visstnok sånn passe lett å gjøre seg forstått i.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Slenger meg på her

Jeg ser du utelukker kanariøyene, men jeg fyrer løs likevel.

Jeg jobbet i 8 mnd på Gran Canaria for en stor norsk bedrift innen forsikring. (Ikke vanskelig å gjette seg til hvilket når det kun er ett selskap med kontor der nede)

Jeg tjente norsk lønn (provisjonsbasert dog) og skattet 9% til den spanske staten.
Der var jeg omgitt av nordmenn overalt. Det er verdens beste klima der nede.
De lokale er litt tvilende til nordmenn siden de har overtatt byene deres.

Alt i alt var det det sosiale som gjorde at jeg valgte å returnere til fedrelandet.
Vennskap var vanskelig da alle jeg traff i min alderspulje stort sett var på en 14 dagers knulletur med vennene sine.

Er din fru åpen for å starte en næring mot "norskklubben" som bor der nede så er det definitivt et sted du kan trives
Sist endret av Hypotalamus; 2. november 2014 kl. 01:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Malta kan väre en idé. De fleste kan engelsk (i motsetning til Italienerne), vinterväret minner om vårt sommervär, og Italia er ikke så langt vekk
Hvordan det er med jobb og sånt vet jeg ikke, og jeg vet heller ikke om det går direktefly dit, men du kan jo sjekke det opp.