Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1927
Iblant går jeg litt lei av hverdagen min, og dagdrømmer om ett annet liv i ett varmere strøk.
Jeg ser for meg at sol, sandaler og vakre damer ett halvt års tid ville gitt meg mye.

Av praktisk opplysning kan jeg skrive litt om meg selv.
Jeg er i tidlig tyveårene, med fast jobb og lever ett ungkars liv på gutterommet hjemme foreløpig. Bil og førerkort er på plass, med ett lite lån på bilen.

Dette er jo foreløpig kun ett tankespill, men jeg ønsker ditt innspill på hva du ville prioritert og tankene dine rundt det.

I mitt tilfelle, så har jeg tilgang til en leilighet i Spania som det betales husleie på ett halvt år av gangen. Som vil si at i utgangspunktet er ikke det en økonomisk bekymring. Dette inkluderer en bil jeg må betaler drivstoff på bare.

Så la oss si jeg planlegger å dra om ett halvt år og setter av 10,000,- hver måned som tilsier 60,000,- på bok ved avreise.
Hvor lenge ville jeg klart å leve på dette? I teorien er det vel bare dagligvarer jeg trenger? (usikker på hva det koster å leve der)

Jobb er ingen dum ide, og jeg tenker for eksempel en bedagelig jobb som kundeservice via telefon eller noe annet jeg kan utnytte Norsken min til.
Ikke snakker jeg spansk, men er relativt dreven i Engelsk.

Jobben min idag ville jeg forsøkt og søke permisjon fra, evt si opp.
Lånet på bilen ville jeg betalt ett halvt år på forskudd, evt selge.
Å, det er vel de strengene som ville holdt meg igjen?

...6 Måneder fram i tid

Her sitter jeg med bena på bordet en Onsdag, kald corona i hånda og funderer på hva jeg skal bruke de neste fem månedene til.
Jeg har fått alt på plass av internet, telefon, og kjøleskapet er fult.
Hva gjør jeg nå?

Hva ville du gjort?
Har jeg tenkt på det nødvendige for at planen skal være gjennomførbar?
Hva mangler jeg, og hva annet burde jeg tenke på?

På forhånd, takk!
Hvis du faktisk er istand til å spare såpass mye skal du normalt klare deg fint en stund i lavkostland. Her i Mexico kan du fint klare deg ett år eller mer på det hvis du passer på forbruket ditt, lei en billig leilighet/ett hus, eller bo på billig hostell. (Husk mndsleie, får ofte greie rabatter ved langtidsleie.).

En ting som det er veldig viktig å tenke på er reiseforsikring. Dette er ekstremt viktig når du skal utenfor EØS da helsekostnader ved et uhell/sykdom fort kan bli veldig drøye. Reiseforskring for reiser over 60 dager er dyrt. Jeg kjøpte reiseforsikring for 9mnd tidligere i år, det kostet over 10 000,-.
Se der ja, det hadde jeg ikke tenkt på!
Med godvilje skulle jeg nok klart å spare det beløpet. Fast inntekt med fagbrev og hjemmeboende er ett ålreit regnestykke for å si det sånn!
Reis rundt og opplev forskjellige steder.

Virker som du vil oppleve noe nytt, da tenker jeg det blir fort kjedelig å bli værende på samme sted over lenger tid.

Afrika er kanskje lite aktuelt med tanke på... Ebola. Men det er ett kontinent jeg ønsker å oppleve en gang i framtiden.

Men du har Asia og SA.

SA er litt typisk, og du vil kanskje møte mange for unge.

Jeg tror India er et land alle bør besøke og bo i. Jobb på en skole der du lærer barn Engelsk. Når du føler det er på tide å flytte, dra til neste by. India er vakkert, på sin måte.

Viktig å tenke på er aktivitet. Ha riktig innstilling og vær litt spontan når du er på reisefot.
Sist endret av Khan17; 10. oktober 2014 kl. 04:18.
Herregud, du har en leilgihet og bil du kan bruke i Spania. Det gjoer jo saken veldig grei

Bare spar litt penger, fiks visum om du trenger det og dra. Alt annet kan du ta som det kommer!