Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 619
Nå har jeg tenkt til å skrive en guide til å forhåpentligvis hjelpe deg litt med å bli bedre/gaine elo i soloq.


[Del 1] Hva er ranked og hvordan fungerer det? Dette er mere for de som nettopp har pinget lvl 30 og har lyst til å kjøre båten sin ut på ranked.

[Del 2] Flaming. Her går vi igjennom diverse ting med flaming.

[Del 3] Hva kan du gjøre for å bli bedre? Her går vi igjennom ting som kan forbedre ditt gameplay.

[Del 4] Hvilken champions/roles bør jeg picke? Her går vi igjennom alle rolesa og litt hvilken champions vi bør picke.


[Del 1] Hva er ranked og hvordan fungerer det?

Ranked systemet fungerer sånn her; Når du kommer opp i lvl 30 kan du spille ranked, og etter dine 10 første games blir du plassert i en "leauge"
Leauge systemet er ganske godt forklart her:http://www.youtube.com/watch?v=9zdG-FzA5-A

Når du går i ranked så bør man følge metaen. Hvordan metaen er atm er:
1 Toplaner, 1 jungler, 1 midlaner og AD carry + support bottom. Foreløpig er dette den mest effektive metoden for å få et godt team.



[Del 2] Flaming

Prøv å tenk litt filosofisk. Hvor mange ganger har ikke du satt deg ned og tenkt; Jeg hater elohell. Jeg får alltid dårlige teams/AFK'ers/trollers? Hvor mange ganger har du ikke sagt til den stakkars toplanen som tilfeldigvis var litt uheldig og ble campa top, kom veldig langt bak og ble totalt snowballa, at han var så dårlig etc.? Han spurte om jungleganks, men fikk ikke. Hvor mange ganger har du ikke sagt at last picken må gå support, som kanskje ikke er hans main role, og alle sitter å klager på han? Hvor mange ganger har du ikke klagd på jungleren din at du tapte lane?

Jo. Vi alle har vell sagt dette en eller annen gang. Men noe veldig viktig i soloq, er å ALDRI flame. Dette er nesten en nøkkelkey til å gaine elo. Vi alle har dårlige games en gang i blandt. Kanskje personen hadde blitt dumpa rett før? Kanskje han har personlige grunner til å spille dårlig? Jeg vil spørre deg om noe, som du skal svare helt ærlig på. Et lite scenario her;

Du kommer hjem, etter jobb/skole/whatever, setter deg ned i stolen og skrur på dataen. Du åpner opp LoL og logger inn. Starter en ranked og du går jungle Amumu. Enemy team invader bluen din og tar den. Du kommer litt etter, og blir counterjungla og drept av Shaco. Du havner enda lengre bak, og ligger med
0-4-0 score. Toplaneren deres taper lanen sin og sier i all chat: "Noob jungler, no ganks, feeding and sucks. x9!"

Tilbake til spørsmålet. Hvor mye hadde det hjulpet det? Hadde det fått deg mye mere insipirert og gira på å vinne? Hadde du fått veldig lyst til å ganke toplane?

Jeg regner med at de fleste får et nei. Og, visst du ikke syns det hadde hjulpet, hvorfor skulle det hjelpe dem? Så, visst ikke du syns det er hjelpsomt, hvorfor skulle den personen på laget ditt som gjør det dårlig, få all den flamen som den får? Det hjelper jo ikke, så om du virkelig vil vinne er det mye bedre å holde kommentarene for deg selv, eller kanskje si: "It's okay, we have a better late game! " (om dere har det da).

Konsentrer deg om deg. Du møter disse folkene bare en gang, og det er jo tross alt du som skal bli bedre.

[Del 3] Hva kan DU gjøre for å bli bedre?

Det hjelper ikke å sitte i Bronze 3 og si at du fortjener Platinum 3, men du er stuck i elohell pga noobs. De gjør det vanskeligere for deg, men du kan fortsatt vinne. Det er jo en grunn til at prosa får smurfene sine opp med en gang.

Hva kan DU gjøre for å bli bedre?

- Se på streams.
- Analysere dine gameplays (med lolrecorder) og se hva du gjorde rett/galt.
- Fokusere på ditt eget gameplay og dine egne feil.
- Spill champions du kan.
- Ikke flame.
- God teamcommunication.
- Spille mer.
- Konsentrere deg mere når du spiller.
- Time buffs

Hvorfor se på streams?

Streamersa er som regel veldig gode, og spiller competetive. Disse er en av verdens beste spillere, og ved å analysere hva de gjør, og lage det litt din egen stil så vil du lære mye, samt forbedre deg.

Eller bare for å ha det gøy. Whatever rocks your boat.

Hvorfor analysere dine gameplays?

Ved å analysere dine gameplays, får du se hva du gjør rett og galt som du kanskje ikke fikk med deg når du var ingame. Kanskje du skulle ha calla ut baron, siden 2 stykker var døde og ad carryen var bot? Du lærer bare sinnsykt mye av dette.


Hvorfor fokusere på ditt eget gameplay og dine egne feil?

Det er jo tross alt du som skal bli bedre. Man lærer jo også av sine egne feil, så dette vil jeg si er et viktig punkt. Visst du skal sitte å følge med på alt jungleren din gjør feil, hvor bad cs'en til AD carryen er, så presterer du rett og slett verre selv.

Hvorfor spille champions du kan?

Bare fordi du så en fed zed få pentakill i forrige game, vil det ikke si du kommer til å klare det. Flere pro-players har vist hvor mye elo 1 champion kan gi deg, som for eksempel HotshotGG med sin Cho/Nidalee. Eller Dyrus med sin Singed.

Hvorfor ikke flame?

Fordi nesten ingen vil spille bedre av dette! Du bruker bare unødvendig energi på å provosere en medspiller. Dette øker sjansen din for å tape.

Hvorfor ha god teamcommunication?

LoL er et teamgame. Om du er toplaner, duelerer 1v1 og enemy top flasher, så si ifra til jungleren! Dette vil øke sjansen for en effektiv gank.

Hvorfor spille mer?

Om du vil bli god i noe så må du bare gjøre tingen mere. Vil du bli bedre til å tegne, så må du rett og slett bare tegne mere. Det samme er med LoL.

Hvorfor konsentrere seg når man spiller?

Visst man sitter i telefonen, samtidig som du tar deg en brødskive mens du prøver å spille, kommer du ikke til å prestere like bra som når du sitter og konsentrerer deg om akkurat det du gjør der og da.

Hvorfor time buffs?

Dere får mere kontroll. Vet du når bluebuffen din spawner, så er det mindre sjanse for å bli counterjungla. Jeg anbefaler alle å sette på "Timestamps" inne på options ingame. Det tar ikke mere enn 5 sekunder å gjøre noe så nyttig heller.

Timers:

Red/Blue buff: 5 minutter.
Dragon: 6 minutter.
Baron: 7 minutter.


[Del 4] Hva bør jeg picke?

Jeg vil si at de mest effektive championsa i soloq er de med CC. La oss ta en liten titt på gragas, som jeg har hatt stor suksess med.

Gragas kan farme veldig godt, både under turret og mens han pusher enemy turret. Han har manasustain via sin W. Han kan roame med E. Og på toppen av det hele har en en stor AOE knockback som han kan kaste. Klarer man å øve seg på denne championen, kan man roame og plukke opp kills. Senere i teamfight fasen, så er han også effektiv. La oss sammenligne han med Kha'Zix. Kha'Zix er en veldig god killer, han hopper rundt og prøver å drepe folk, med fare for å bli fort bursta ned selv. Imotsetning til Kha'Zix, kan Gragas treffe en veldig god ult, få noen ut av position veldig lett og gjøre om fighten til 5v4.

Botlane: Visst du går soloq, så vil jeg anbefale å prøve å holde deg unna botlane, hvorav min erfaring er at disse 2 rolesa er de dårligste å carrye med. Don't get me wrong. Prøver du å bli en god AD carry, go ahead! Men en AD carry må bli procta etc., men ikke alle er så smarte i soloq. Support sier vell litt seg selv.

Midlane: Denne rollen vil jeg se på som en av de beste rolesa for å carrye. Du ligger sentralt i mapet, kan kontrollere ganske mye, samt ganke. Du gjør mye dmg, og har ofte noe CC.

Toplane: Ganske fin rolle. Du har muligheten til å snowballe ganske hardt, og kan påvirke gamet veldig mye utover lategame.

Jungle: I S3 er carryjunglers metaen. Dette fungerer strålendes, siden du kan få lanesa ahead mens du får litt decent farm samtidig som du kan denie enemy jungler.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg føler jeg har komt gjennom en god del, men jeg kommer til å legge til flere punkt/mere på punktene etterhvert. Kom gjerne med konstruktiv kritikk, og hva mere jeg bør ta med : -)

// Kris
Sist endret av Kriis; 12. april 2013 kl. 19:56.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Hm, fin guide sånn generelt, men å trekke fram champions som fungerer bedre for deg, blir kanskje litt usaklig, for i min mening, er ikke Gragas en spesielt bra champion, uansett om han spilles bra eller ikke, men det kommer veldig ann på hva man liker selv.

Og det med ragingen, skjønner du sier at man aldri skal rage, men hvis jungelen din akkurat har blitt dumpa, setter seg ned og spiller ranked før han gjør noe annet, så er det en grunn i seg selv til å bli raget på.
Man burde i det minste ta noen unranked så man får varmet opp, før man hopper rett inn i ranked.

Og skjønner du sier man burde holde seg unna bot lane, men det er vell strengt tatt botlanes som har rolle som carry late game, er det ikke?

(hvis ikke late-game har endret seg drastisk siden jeg sluttet å følge med på streams)
Sist endret av liasis; 12. april 2013 kl. 20:07. Grunn: fjernet shitkid-sitering av Wall of Text
Kriis's Avatar
Trådstarter
Sitat av sam500 Vis innlegg
Hm, fin guide sånn generelt, men å trekke fram champions som fungerer bedre for deg, blir kanskje litt usaklig, for i min mening, er ikke Gragas en spesielt bra champion, uansett om han spilles bra eller ikke, men det kommer veldig ann på hva man liker selv.

Og det med ragingen, skjønner du sier at man aldri skal rage, men hvis jungelen din akkurat har blitt dumpa, setter seg ned og spiller ranked før han gjør noe annet, så er det en grunn i seg selv til å bli raget på.
Man burde i det minste ta noen unranked så man får varmet opp, før man hopper rett inn i ranked.
Vis hele sitatet...
Det var bare et eksempel.

Men takk
Sist endret av Kriis; 12. april 2013 kl. 20:05.
Synes det manglet en skikkelig forklaring på hva ranked faktisk er, men ellers OK skrevet.
Kriis's Avatar
Trådstarter
Sitat av Echodius Vis innlegg
Synes det manglet en skikkelig forklaring på hva ranked faktisk er, men ellers OK skrevet.
Vis hele sitatet...
Kan adde det inn senere