Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1585
Jeg har en tid forsøkt å selge noe hardware og en større mengde store disker. For noen år siden solgte jeg slike ting som varmt hvetebrød, men respons nå er heller laber / eksisterer ikke. Er virkelig 750kr disken for WD red nas 10TB disker for mye å be om nå om dagen?
Generelt sett kjøper jeg ikke brukte harddisker uansett, for det er en av de tingene med størst bruksslitasje. Jeg har ingen garanti for at de vil vare.
Sist endret av Tysteren; 4 uker siden kl. 10:48.
Jeg må si meg enig over. Akkurat når det kommer til lagring så er jeg meget skeptisk ved å kjøpe brukt. Kan også være en faktor at 10TB egentlig ikke er så mye lengre slik det var for bare noen år tilbake. Ligger litt i det merkelige skitet med at det er for mye for de som bare ønsker en disk, og for lite for de som skal drive med NAS lagring.
Personlig har jeg inntrykket av at stadig flere begynner å skru hjemme og migrere småting vekk fra skyen.
Det kan være flere (sammensatte) grunner til dårlig salg;

En kjapp sjekk på finn viser meg at det er enorme mengder servere og tilsvarende avansert hardware ute på markedet, så grunnen kan være at det rett og slett er flere varer enn kunder.

Majoriteteten av kundene vil bo i områder der strøm er dyrt. Servere er ikke kjent for å være strømsparende. Snurredisker (HDD) er ihvertfall ikke kjent for det.

Hardware varer lengre og lengre før det blir for svakt eller utdatert, det kan hende at mange av kundene har det de trenger og ikke ser grunn til å oppdatere.

Fraktpriser på ALT har steget ekstremt. Fra (store) nettbutikker kan man få "gratis" frakt, man må bare kjøpe nytt.

Når det kommer til brukte harddisker, om en disk overlever det første året på, så er det ingenting i veien for at den vil virke helt fint de neste 10 årene. Alle disker som jeg noensinne har opplevd at døde plutselig, gjorde det innen det første året i bruk. Nylig byttet jeg en HDD med en SSD i en jobbmaskin. Den hadde stått på i over 76000 timer (8,6 år!) og hadde ingen problemer utover at den var en flaskehals i systemet.
Mange kjøper heller ikke brukte harddisker lengre da de kan være brukt til å mine Chia. Chia mining fører fort til kontinuerlig bruk av disken, som er mye mer last en hva man ville typisk ha sett ved annen bruk.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Når det kommer til brukte harddisker, om en disk overlever det første året på, så er det ingenting i veien for at den vil virke helt fint de neste 10 årene. Alle disker som jeg noensinne har opplevd at døde plutselig, gjorde det innen det første året i bruk. Nylig byttet jeg en HDD med en SSD i en jobbmaskin. Den hadde stått på i over 76000 timer (8,6 år!) og hadde ingen problemer utover at den var en flaskehals i systemet.
Vis hele sitatet...
Ja, riktig. Samme erfaring har jeg faktisk, det husker jeg når du nevner det. Jeg har 4 stk som døde maks noen måneder etter at de ble tatt i bruk.
Sist endret av Tysteren; 4 uker siden kl. 16:44.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Generelt sett kjøper jeg ikke brukte harddisker uansett, for det er en av de tingene med størst bruksslitasje. Jeg har ingen garanti for at de vil vare.
Vis hele sitatet...
Enig med deg der, brukte disker er sjansepill. De kan fint leve lenge eller ikke.
Man bør ikke overbelaste eldre disker mye, dette tar fort knekken på de. Gamle lagringsdiker som man brått skal skrive og lese til vil fort skades og ryke. Bare en helsesjekk i HDtune kan være nok.
Enkelte ting kjøper jeg aldri brukt, forsterkere og hdd’er er fine ting som det kan være greit å få garantien på etc.

Men har en NAS hjemme selv nå tilkoplet Plex og egentlig ren mediaserver.

En hdd nå fra 2010 er på vei ned og ble løst ut og lagt til side. Er virkelig NAS diskene så mye bedre enn dette? Har egentlig lyst til å kun ha ssd men klarer ikke å rettferdiggjøre 8TB ssd prisen når systemet allerede sier ifra om helsen på disken
Jeg kjøper utelukkende større disker nettopp fordi vi i Norge har 5 års reklamasjonsrett og de færreste varer fulle fem år. Selv i nyere tid når diskene har steget i pris så gjør det meg ingenting å få original kostnaden (ikke nok til ny tilsvarende 20-22 TB som jeg sendte inn) tilbakebetalt siden jeg da kjøper ny med helt ny løpende 5 års reklamasjonsrett (før når de brukte å sende erstatningsdisker så fikk jeg ikke resatt 5 års fristen og endte til slutt opp med at erstatningsdiskene brukte opp resterende reklamasjonsrettperiode).
Homelab med zfs filsystem-er det meningsfullt? Noen som bruker freebsd forresten?
Så det er nevnt: Du kan også få kjøpt resertifiserte 28 TB disker til 450 pund fra England (eks mva, eks shipping (30 pund) etc) med under 10 timer power on hours: https://www.bargainhardware.co.uk/se...ry-recertified
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Denne tråden var overhodet ikke ment som noen salgstråd, men det ramlet inn ett lass med meldinger om å få kjøpe, og jeg er nå utsolgt for disker. Jeg vil takke (uten å nevne navn) de som har tatt kontakt og handlet, og håper dere er fornøyde med varene som er levert.
Det er absolutt ikke slutt på homelabs og servere i norge, det er bare det at de av oss som pusler litt med det er ganske prisisbeviste og det aller aller meste finner man til gibort pris på ebay