Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1622
Hei



Jeg har fått da fått tak i Yamaha RX-V563 som er en svært god forsterker, samt en serie svært gode høyttalere. Problemet er da å få riktig god 5.1 surround fra forsterkeren, er det noe spesielt jeg må gjøre?


Og en annen ting: Der hvor man tilkobler høyttalerne har man ettersom dette er en 7.1 forsterker både Surround og surround back hvor man da har mulighet til å koble til høyttalerne som skal være bak.
Det jeg lurer på er om jag skal bruke surround eller surround back når jeg skal ha 5.1 surround?


Link til forsterker
http://www.surround.no/product/46155...563-Black.html


Anders
Anbefaler deg å lese manualen til maskinen, det er omtrent 150% sjanse for at det står både koblingseksempel og konfigurasjonsmåter der.
Jo klart..men ettersom denne er beregnet for 7.1 så står det ut ifra hva jeg har sett svært lite eller ingen ting som helst om dette.. Derfor spurte jeg om noen har erfaring med dette eller har vært gjennom noe lignende.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ved ett 5.1-oppsett så har man front, center og surround-høyttalere. Sistnevnte bør stå i ørehøyde eller høyere, og være plassert på siden av lytteposisjon.
Surround back kommer ikke i bruk før man har ett 7.1-spor.

Videre er det ingenting spesielt du trenger å gjøre på forsterkeren. Med mindre du har en spesielt god dvd-spiller er det greit å sende lydsporet som pcm bitstream til receiveren og la denne dekode signalet. I slik modus står det som regel "Digital", "Dolby" eller "DTS" i displayet på receiveren.
Takk, det var det jeg lurte på ...For nå har jeg koblet de bakre høyttalerne på surround back, så da får jeg vell skifte til surround.

Jeg bruker HDMI så lyden er perfekt..
Hvordan jeg plasserer høyttalerne er jeg fult klar over, det som fikk meg til undre var at det ikke gikk an å bruke justeringsmuligheten på forsterkeren hvor man plasserer en mikrofon som var med forsterkeren i midten av rommet og lar forsterkeren justere hver enkelt høytaler, for å få dette til må det være tilkoblet 7 høytalere (pluss subb) så jeg endte med å måtte koble til 2 ekstra høyttalere for å få denne funksjonen til å virke.
Sitat av Anders-A Vis innlegg
Takk, det var det jeg lurte på ...For nå har jeg koblet de bakre høyttalerne på surround back, så da får jeg vell skifte til surround.

Jeg bruker HDMI så lyden er perfekt..
Hvordan jeg plasserer høyttalerne er jeg fult klar over, det som fikk meg til undre var at det ikke gikk an å bruke justeringsmuligheten på forsterkeren hvor man plasserer en mikrofon som var med forsterkeren i midten av rommet og lar forsterkeren justere hver enkelt høytaler, for å få dette til må det være tilkoblet 7 høytalere (pluss subb) så jeg endte med å måtte koble til 2 ekstra høyttalere for å få denne funksjonen til å virke.
Vis hele sitatet...
Mystisk. Jeg får dette til å virke uansett
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Anders-A Vis innlegg
Takk, det var det jeg lurte på ...For nå har jeg koblet de bakre høyttalerne på surround back, så da får jeg vell skifte til surround.

Jeg bruker HDMI så lyden er perfekt..
Hvordan jeg plasserer høyttalerne er jeg fult klar over, det som fikk meg til undre var at det ikke gikk an å bruke justeringsmuligheten på forsterkeren hvor man plasserer en mikrofon som var med forsterkeren i midten av rommet og lar forsterkeren justere hver enkelt høytaler, for å få dette til må det være tilkoblet 7 høytalere (pluss subb) så jeg endte med å måtte koble til 2 ekstra høyttalere for å få denne funksjonen til å virke.
Vis hele sitatet...
I setupen til forsterkeren kan du angi hvor mange høyttalere du har tilkoblet, selv om romkorrigeringen strengt tatt burde klare å gjøre dette selv.

Skal ikke være noe problem å kjøre romkorrigering med bare to høyttalere feks.
Jepp..nå Funker alt!
Takk for hjelpen
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Er vel forsåvidt også verdt å nevne at du kan få lyd i alle sju høyttalere selv om du bare bruker ett 5.1-spor som kilde, men da er det DSP-en i receiveren som emulerer signalet til de to siste høyttalere.