Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1118
Hei.

Jeg hadde tenkt meg å kjøpe en ny plasma, skal brukes til å se på tv og film i en mørk stue(om det spiller noen rolle), og har rundt 7000 jeg vil bruke på dette.


Jeg har sett litt rundt omkring, men vet ikke helt hvilket merke og hvilken tv jeg skal kjøpe. Noen som har efaringer eller tips til en god tv til denne prisen?

Vet at 7000 ikke er alt for mye, men ser ut til at jeg kan få en full-hd tv.
Jeg vet ikke hva jeg kan anbefale, men jeg kan gi deg et par jeg -ikke- anbefaler.
En Samsung jeg har vært borti; når den er avslått, så var den ikke skikkelig avslått, den stod og lagde klikkelyder helt random noen ganger i timen.
Dessuten hadde den en merkelig måte å gjevne skjermbildene på, i scener der en mann løper bak et gjerde feks så ble bildet fucket opp.
En jævlig skjerm egentlig, det er jo en vaskemaskinprodusent det er snakk om.

En LG jeg så på hadde utrolig bra skjermbilde og alt det der, men jeg la merke til en ting, og det var at den hadde et slags glass, slik at det ble speilbilde inni(?) Så jeg kunne se to skjermbilder, det synes jeg var cheezy.
Fikk den samme følelsen av å finne en deilig bil jeg har lyst på, for å finne ut at den er drevet av automatgir.

Skulle jeg ha kjøpt plasma, så hadde jeg fått rævva mi ut av møbel-innretningen den har grodd fast i, dra på Expert, Elkjøp, etc. og faktisk sett på maskineriene før jeg kjøper.
Se etter hvordan den oppfører seg ved merkelig bildebruk, som den mannen som løper bak et gjerde og legger igjen shitstorm for plasmaer som ikke vet hvordan de skal fremvise det, flamme-effekter og lignende tunge effekter.

Og ja, det er mulig å få en god plasma til 7000,- i dag, men dra til en forhandler, og du vil plutselig kjøpe det beste du kan få til 7000,-
Istedetfor å ta råd ifra nFF-ere som mener at ATI har de beste skjermkortene og at Seagate-disker lever evig.
Samsung produserer ikke plasma, og de er kjent for gode LCD og LED tver. Ter3: Stikk ned på Expert, Elkjøp, etc. og se på de.
Lefdal har for tiden tilbud på 50" plasma fra LG, ganske god en faktisk, 5990,-..

Fikk hjem den akkurat samme tven fra netthandelen igår, og er kjempefornøyd, de minusene jeg har tenkt over på den korte tiden er at den har kun 1 hdmi inngang og at skjermen er "glossy"

http://www.lefdal.com/product/lyd-bi...g-50-plasma-tv
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Samsung produserer ikke plasma, og de er kjent for gode LCD og LED tver. Ter3: Stikk ned på Expert, Elkjøp, etc. og se på de.
Vis hele sitatet...
Samsung produserer plasma de. Eller gjorde iallefall. Har en 42" plasma skjerm hjemme fra Samsung.
Ser nå at Samsung har en Full HD 50" plasma tv til 8000-9000,-. Men har selv dataskjerm fra Samsung og kunne ikke fått bedre skjerm...
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Ser nå at Samsung har en Full HD 50" plasma tv til 8000-9000,-. Men har selv dataskjerm fra Samsung og kunne ikke fått bedre skjerm...
Vis hele sitatet...
Hvilken skjerm er det du snakker om her?

Skal ta meg en tur på Elkjøp og se litt der senere
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=489970

Denne det er snakk om, anbefaler deg å se tester på nettet av tver. De er veldig kritiske til tver og vet hva de snakker om.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Ter3 Vis innlegg
Jeg vet ikke hva jeg kan anbefale, men jeg kan gi deg et par jeg -ikke- anbefaler.
En Samsung jeg har vært borti; når den er avslått, så var den ikke skikkelig avslått, den stod og lagde klikkelyder helt random noen ganger i timen.
Dessuten hadde den en merkelig måte å gjevne skjermbildene på, i scener der en mann løper bak et gjerde feks så ble bildet fucket opp.
En jævlig skjerm egentlig, det er jo en vaskemaskinprodusent det er snakk om.
Vis hele sitatet...
Samsung og Sony er verdens største produsenter av flatpanel. Og det med gjerdet er det flere paneler som sliter med. Mange vertikale streker mens det foregår ting horisontalt i høy hastighet lengre frem i bildet. Også kalt panorering.

Sitat av Ter3 Vis innlegg
Skulle jeg ha kjøpt plasma, så hadde jeg fått rævva mi ut av møbel-innretningen den har grodd fast i, dra på Expert, Elkjøp, etc. og faktisk sett på maskineriene før jeg kjøper.
Vis hele sitatet...
Selgerne på Elkjøp og Expert får provisjonslønn og selger deg helst det de har mest fortjeneste på - og en del lurer deg trill rundt om de har muligheten. Les tester og reviews på nettet. Dra for all del på butikken for å sjekk åssen de ser ut, men for guds skyld - bestem deg før du snakker med selgeren.

Sitat av Ter3 Vis innlegg
flamme-effekter og lignende tunge effekter.
Vis hele sitatet...
Hæh?

Og ja, det er mulig å få en god plasma til 7000,- i dag, men dra til en forhandler, og du vil plutselig kjøpe det beste du kan få til 7000,-
Vis hele sitatet...
Som sagt, sannsynligheten for at du ender opp med den tven med høyeste fortjeneste er rimelig høy.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Selgerne på Elkjøp og Expert får provisjonslønn og selger deg helst det de har mest fortjeneste på - og en del lurer deg trill rundt om de har muligheten. Les tester og reviews på nettet. Dra for all del på butikken for å sjekk åssen de ser ut, men for guds skyld - bestem deg før du snakker med selgeren.
Vis hele sitatet...

Dummeste jeg har hørt!

Selgerne på slike butikker har sjelden provisjon av selve salget. Det kan selvsagt hende de får stk. provisjon, men meg bekjent er det svært lite av det også.

Hvorfor i all verden vil du bestemme deg før du snakker med en ekspert? Disse menneskene jobber med dette hver dag og vet stort sett hva de snakker om. Det finnes selvsagt idioter der ute som er for ignorante til å vite hva de snakker om, men de er unntaket, ikke regelen!

Alle selgere vet at det man tjener penger på er "repeat customer". Hjelper ingenting å tjene en tusenlapp ekstra på kunden i dag om du aldri ser ham igjen.

Det du derimot skal være obs på med butikkselgere er alt ekstrautstyret de vil selge deg. Det er nemlig det de tjener penger på (ikke selgeren, men butikken). Mye av det de vil selge deg er bra, og ting du kan ha god bruk for, men der skal du tenke godt over hva du faktisk trenger.

Når det gjelder selve TV'en kan du være trygg på at selgeren vil du skal bli fornøyd. Han vil nok helt sikkert at du går opp i prisklasse, men sett denne klart med en gang du begynner samtalen med selgeren, så får du den beste TV'en du har råd til!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt!

Selgerne på slike butikker har sjelden provisjon av selve salget. Det kan selvsagt hende de får stk. provisjon, men meg bekjent er det svært lite av det også.

Når det gjelder selve TV'en kan du være trygg på at selgeren vil du skal bli fornøyd. Han vil nok helt sikkert at du går opp i prisklasse, men sett denne klart med en gang du begynner samtalen med selgeren, så får du den beste TV'en du har råd til!
Vis hele sitatet...
Da jeg kjenner tre forskjellige personer som har jobbet både i Elkjøp og Lefdal-systemet som har beskrevet akkurat det samme. Litt snodig hvordan selgeren veldig ofte "har akkurat denne hjemme selv!"

Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvorfor i all verden vil du bestemme deg før du snakker med en ekspert? Disse menneskene jobber med dette hver dag og vet stort sett hva de snakker om. Det finnes selvsagt idioter der ute som er for ignorante til å vite hva de snakker om, men de er unntaket, ikke regelen
Vis hele sitatet...
At selgeren jobber på Elkjøp gjør han desverre ikke automatisk til ekspert. Da stoler jeg heller på ekspertisen ute på nettet, både i form av sider som driver med tester - og erfaring fra brukerne selv. Har selv tatt elektrokjede-selgere på fersken med historier og faktafeil som ikke har rot i virkeligheten i hele tatt.

Kan jo fortelle en av mange historier;
En kollega skulle handle tv og lurte på hvilken som passet for han, mtp de kravenen han hadde. Vi kom frem til at Samsung A676 eller Sony W4500 ville være ett godt valg.

Stakk innom Lefdal Lade i Trondheim for å sjekke hva de hadde. A676 hang på veggen og W4500 hadde de ikke fått inn enda, dette var en helt ny tv på dette tidspunktet. A676 ville han ikke prate så mye om, men hadde derimot en LG-tv som kostet 2000 mindre enn Samsungen men allikevel var så mye bedre! Ja han skulle til og med slenge med en dvd-spiller på prisen. Da vi var på vei ut kunne han også fortelle at det ikke var noe vits i å handle Samsung omtrent, da Samsung kjøpte panelene sine fra LG. Noe som overhode ikke stemmer.

Etter litt googling fant vi også ut at denne fantastiske tven var to år gammel, og forlengst utgått av både produksjon og salg hos andre kjeder. Gikk også ett par-tre tråder på avforum.no hvor folk hadde opplevd det samme hos Lefdal. Muligens Elkjøp også, akkurat det husker jeg ikke.
Elkjøp, Lefdal etc. prøver å selge deg den tven de får mest fortjeneste på, dette er jo normalt. Vil heller anbefale deg å se på tester på tver som du finner. Der får du gjennomgang av alt fra lysstyrke til bildeskarphet.
Ond^Sofa: Selvsagt kan du finne mange historier, og selvsagt driver en butikk butikk, noe annet ville være idiotisk.

Det finnes korrupte politifolk, men politifolk er ikke som en generell regel korrupt.

Det finnes mange dårlige selgere som ikke forstår seg på handel, men det er heller ikke en generell regel. Alle mer eller mindre oppegående kunder vil klar og tydelig oppleve forskjell på en selger som er ute etter sitt beste og en som er ute etter kundens beste.

Det er klart kunden skal bruke mye penger, men kunden skal alltid være fornøyd. Det skal være slik at kunden opplever at han fikk akkurat den tv'en han hadde bruk for slik at han går tilbake til den samme selgeren neste gang, og ennå bedre at han forteller sine venner om den gode selgeren.

Det er flest slike selgere i butikkene, så selv om du har møtt på noen sleipe åler er det ikke slik alle er. Se selvsagt an selgeren, og sørg for å prate med en som kan faget. Da vil du gå fornøyd fra butikken, forhåpentligvis blakk, men i alle fall fornøyd!