Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1451
Hei.

Jeg har en kompis som jobber hos en elektrokjede, og han har tilbudt seg å skaffe tv til meg for innkjøpspris. Han må da kjøpe den selv, også selge den videre til meg, men hordan blir det med lisens da? Registres tv-en på person/husstand ved salg i butikk? Vet at mange nettbutikker ikke melder videre salg av tv. Skal brukes i samme hus som foreldrene mine bor i og som betaler lisens fra før.

Kompisen min BURDE selvfølgelig vite dette, men fikk til svar at han ikke jobbet i tvavdelingen og ikke visste dette.

Lisensen registreres på navnet tven kjøpes i.
Du kan sende inn et brev om overtakelse av tven som setter tven i dine foreldres navn. Som om de har kjøpt tven av kompissen din. Jeg og faren min gjorde dette, jeg betaler nå ikke avgift.
Sitat av Insanity Vis innlegg
Hei.

Jeg har en kompis som jobber hos en elektrokjede, og han har tilbudt seg å skaffe tv til meg for innkjøpspris. Han må da kjøpe den selv, også selge den videre til meg, men hordan blir det med lisens da? Registres tv-en på person/husstand ved salg i butikk? Vet at mange nettbutikker ikke melder videre salg av tv. Skal brukes i samme hus som foreldrene mine bor i og som betaler lisens fra før.

Kompisen min BURDE selvfølgelig vite dette, men fikk til svar at han ikke jobbet i tvavdelingen og ikke visste dette.

Vis hele sitatet...

Det tror jeg ikke på det i det hele tatt. Man må ha lisens til å selge radio / tv produkter her i landet og dersom man ikke melder videre salg mister man denne lisensen.

Sikkert noen som kan operere i skyggeland i en periode, og helt sikkert klare å unnlate ett salg eller to, men å gjøre det som fast regel, nei, det tror jeg ikke på.

Forøvrig er de to andre svarene helt riktig. Det blir sendt lisensregning til vedkommende som kjøper tv'en ved mindre han betaler lisens fra før av, eller bor på en adresse hvor det er registrert lisensbetaler fra før av.

Denne kan overføres til deg / dine foreldre ved å fylle ut skjema (som du helt sikkert finner ved å google)
Jeg kjøpte tv registrert på adresse med lisensbetaler, og jeg fikk krav sendt til samme adresse som den opprinnelige lisensen.

Det som er greia er at man må betale lisens i samme husstand dersom man ikke er i familie, type leieboer o.l. derfor sender de gjerne krav til alle. Så det er opp til lisensbetaler å få kravet annullert pga. familie.
Har de ikke åpnet for at en kan kjøpe flatskjermer som "monitor" til pc?
Forøvrig så har du sikkert et familiemedlem som du kan registrere den på. Vi har bestefar
Jeg har solgt en del flatskjermer selv. Har aldri hatt noen problemer med å ikke registrere lisens. Men det kan hende de har et annet system i butikken hvor kompisen din jobber.
drevils: Mener på at jeg så et oppslag i en avis en gang om at det nå var åpnet for salg av flatskjermer som monitor, og dersom den skal brukes til monitor f.eks PC, så skal en ikke betale lisens. Blir som om en må kjøpe lisens når en kjøper tvskjerm.
Jeg husker dog ikke om dette var VEDTATT, eller det bare var et forslag.
Så dersom du ikke har fått pes når du ikke har registrert lisens, kan jo det være en indikator på monitor saken. Eventuelt at butikken din på et magisk vis sluntrer unna det.

Tante kjøpte en gang en dvdspiller eller vhsspiller, hun registrerte spilleren i sitt navn, (garanti, forsikring whatever) etter en stund dukket brev ang lisens opp.
Så ifra det perioden, begynte vi å gi bestefar sitt navn på kjøp av alt slikt tilbehør også.
Bestefar har vel med tiden 30+tv'er og like mange dvd/vhsspillere. Men en betaler bare en lisensavgift uavhengig av hvor mange apparater en har såvidt jeg har forstått.
Så om du er i tvil, og nøler pga faren for lisenskrav, så snakk med familie. Foreldre/besteforeldre har gjerne lisens ifra før av. Registrert den på dem, og vips så skal det ikke være noe problem.
Dersom den skal brukes som pc-skjerm må tv mottageren plomberes så det ikke er mulig å ta inn tv-signaler med den. Da slipper man lisensen .
Aha, så det må bli gjort ett inngrep på apparatet før det er "godkjent" som monitor?
Det var jo tungvindt da. Tar evt salgssted å gjør dette for en? Eller må en punge ut med et par lapper ekstra for at den "må på verksted"?
det jeg gjorde når jeg kjøpte tv, var å sette den på ett navn/adresse jeg tok på sparket. Såvidt jeg vet, så er det ikke legitimasjonsplikt for å kjøpe tv, og ang garanti/reklamasjon så følger den vel produkt og ikke eier Så min tv, står registret på en person jeg ikke vet om finnes engang Bare husk å ta vare på kvitteringen
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av møkk Vis innlegg
Aha, så det må bli gjort ett inngrep på apparatet før det er "godkjent" som monitor?
Det var jo tungvindt da. Tar evt salgssted å gjør dette for en? Eller må en punge ut med et par lapper ekstra for at den "må på verksted"?
Vis hele sitatet...
Det er ikke panelet du betaler lisens for, men tuneren som står i tven.
Akkurat på samme måte som du må betale lisens for tv-kort til pcen.