Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3144
King of Spooning
Acidous's Avatar
Har tenkt litt på å bygge meg en forsterker eller ti, men lurer på om det er noen
som har noen erfaring med dette?
Eventuelt har tegninger og ideer til hvordan jeg kan lage en ganske enkel, men fungerende forsterker?
Hva skal du bruke den til?

http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/ ... fant på første søk.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hvilken type forsterker tenker du på?
King of Spooning
Acidous's Avatar
Trådstarter
Sitat av sauistorby
Hva skal du bruke den til?

http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/ ... fant på første søk.
Vis hele sitatet...
Tja, det meste egentlig...
Driver å putler med høyttalere i alle størrelser og fasonger, så har jo et behov for forsterkere til dette.
Sitat av sauistorby
Hva skal du bruke den til?

http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/ ... fant på første søk.
Vis hele sitatet...
linken er død, jeg har prøv å åpne i nytt vinu og å venstretrykke på den.
Sitat av stian191
linken er død, jeg har prøv å åpne i nytt vinu og å venstretrykke på den.
Vis hele sitatet...
Den linken funker helt fint her! prøv å kopier det som står der og lim inn i nettleseren.
hmm, bare søk på "build amp" på google. første linken
Sitat av fulloggal
Den linken funker helt fint her! prøv å kopier det som står der og lim inn i nettleseren.
Vis hele sitatet...
funka den ja
Begynn med å lese om forskjellige forsterkertyper, og -klasser. Finn ut hva som passer for ditt prosjekt, og lær deg så hvordan forsterkeren fungerer. Deretter kan du enten lage en etter et koblingsskjema du finner på nettet, eller enda bedre, designe din egen. Men for all del, begynn med det enkle. Ellers setter du deg helt fast. Koblingsskjema på forsterkere ser ofte svært kompliserte ut, men prinsippene er ganske enkle. Alt krimskramset rundt er bare filtere, forbedringer, stabiliserende komponenter osv. Begynn med en amp av en LM386, en enkel op-amp-forsterker, eller en 2 transistor klasse A forsterker. M.a.o. begynn i det enkle først.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Veit du kva ein transistor er? Veit du korleis du koplar opp ein transistor? Veit du skilnaden på FET og bipolare transistorer? Kan du lage spenningsforsyning?

Dersom du ikkje svarer ja på samtlige spørsmål, så må du nok lese litt meir.

Og provo: Ja, lage sjølv er ideelt, men det krev ein god del kunnskap. Eg er ikkje kompetent til å designe ein forsterkar...
www.radiolocman.com

Den største krets databasen som er der ute..

Finner - ALT -
Sitat av vidarlo
Veit du kva ein transistor er? Veit du korleis du koplar opp ein transistor? Veit du skilnaden på FET og bipolare transistorer? Kan du lage spenningsforsyning?

Dersom du ikkje svarer ja på samtlige spørsmål, så må du nok lese litt meir.

Og provo: Ja, lage sjølv er ideelt, men det krev ein god del kunnskap. Eg er ikkje kompetent til å designe ein forsterkar...
Vis hele sitatet...
Hvis du kan svare ja på samtlige spørsmål, er du kompetent til å lage en forsterker. Ikke en spesielt komplisert og god forsterker, kanskje, men dog en forsterker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Hvis du kan svare ja på samtlige spørsmål, er du kompetent til å lage en forsterker. Ikke en spesielt komplisert og god forsterker, kanskje, men dog en forsterker.
Vis hele sitatet...
Viktig poeng. Eg kan nok lage en som forsterker et signal, men ikkje med spesielt god kvalitet eller spesielt fancy med features (ok, kvalitet går nok an å få til, men features blir verre med...)
Er ganske så sikker på at jeg har sett byggesett til salgs... Sikkert på clas ohlson ellerno lignende. Sikkert lurt å leke seg med en sånn en først. Der får du med print-plate, alle komponenter, og bruksanvisning. Er du heldig står det også forklart hvordan hele greia funker, så du har litt peiling når du setter igang på egenhand.

Scha
http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/ Har selv bygget denne. Meget godt dokumentert, og de fleste delene er greie å få tak i. Og ikke minst låter den fantastisk. Jeg vil påstå den kan sammenlignes med forsterkere til 15k - 25k.

edit:
...en ting til: Hvis man aldri har holdt på med elektronikk, så er ikke dette forsterkeren å begynne med.
Sist endret av OleJ; 14. november 2006 kl. 19:17.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo
Hvis du kan svare ja på samtlige spørsmål, er du kompetent til å lage en forsterker. Ikke en spesielt komplisert og god forsterker, kanskje, men dog en forsterker.
Vis hele sitatet...
Min filosofi er jo forsåvdt også at man lærer av å gjøre ting.
Så dersom jeg kan bygge meg en veldig enkel forsterker, og forstå hvordan det hele fungere så er det lettere å bygge på den og feilsøke etterhvert som jeg legger til nye deler og funksjoner.
Jeg hadde et prosjekt på GK elektro, der vi lagde en forsterker fra scratch. Vi fikk til en forsterkning på 2W Men har en bok med de grunnleggende prinsippene for forsterkere, ta kontakt med Basisforlaget og spør etter Loddelab og de andre bøkene/heftene for GK elektro. Veldig lærerikt.

Forresten, det vil kreve en del utstyr, som oscilloscop og signalgenerator, noe som ikke er alt for billig.

edit: finnes det et elektronikk forum? kult!
Sist endret av Tobb; 14. november 2006 kl. 21:54.
Vi kunne bestille byggepakker for forsterkere gjennom læreren når jeg gikk på GK elektro.

Ta kontakt med en Elektrofaglærer i nærheten så er det kanskje mulig at du får tips
Hvis du skal ha en brukbar forsterker til lyd, og du ikke har noe peil på forsterkere har du en liten vei og gå. Den enkleste forsterkeren er vell bare en opamp koblet til et kretskort.
Kan vise:
Enkel forsterker i proteus

Dette vill jeg si er en av de enkleste forsterkerne du kan lage, men egner seg ikke noe godt for lyd.
Men den forsterker i alle fall! 10 ganger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CrimsonSunrise
Hvis du skal ha en brukbar forsterker til lyd, og du ikke har noe peil på forsterkere har du en liten vei og gå. Den enkleste forsterkeren er vell bare en opamp koblet til et kretskort.
Kan vise:
Enkel forsterker i proteus

Dette vill jeg si er en av de enkleste forsterkerne du kan lage, men egner seg ikke noe godt for lyd.
Men den forsterker i alle fall! 10 ganger.
Vis hele sitatet...
Den der var poenget mitt... den har ingen filter, vil produsere støy o.l. I praksis blir opamps bare brukt til forforsterking såvidt eg veit, og da blir det brukt litt meir funky oppkoplinger enn det der som reduserer støy...

Å *DESIGNE* en forsterker som er på grensa til brukbar, er mykje og relativt vanskelig arbeid for dei fleste, og ein god del rekning på filter, kondensatorstørrelser, god kunnskap om transistorer for valg av dei m.m.
Sitat av vidarlo
Den der var poenget mitt... den har ingen filter, vil produsere støy o.l. I praksis blir opamps bare brukt til forforsterking såvidt eg veit, og da blir det brukt litt meir funky oppkoplinger enn det der som reduserer støy...

Å *DESIGNE* en forsterker som er på grensa til brukbar, er mykje og relativt vanskelig arbeid for dei fleste, og ein god del rekning på filter, kondensatorstørrelser, god kunnskap om transistorer for valg av dei m.m.
Vis hele sitatet...
Joda, opamper kan være gode lydforsterkere, og brukes ofte som forforsterkere. Det spørs helt på opampen. Mange opamper er lav-støy-varianter, og egner seg godt til lydforsterkning. Et variabelt førsteordens lavpass-filter behøver bare å bestå av en variabel motstand og en kondensator. Den vil da virke som en tonekontroll som kutter diskanten, og grensefrekvensen vil være variabelen.
Altså, en lydforsterker av en opamp, med volum- og tonekontroll, vil kreve følgende deler: En egnet operasjonsforsterker, 2 motstander, 2 potmetere og 2 kondensatorer. Krever opampen både pluss- og minusspenning (altså, den har ingen indre bias), og du skal bruke batteri, må du ha 2 motstander til for å bias'e signalet slik at du får forsterket både positive og negative svingninger. Uansett krever den lite deler, og fungerer fint som en mini-forsterker eller pre-amp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Joda, opamper kan være gode lydforsterkere, og brukes ofte som forforsterkere. Det spørs helt på opampen. Mange opamper er lav-støy-varianter, og egner seg godt til lydforsterkning. Et variabelt førsteordens lavpass-filter behøver bare å bestå av en variabel motstand og en kondensator. Den vil da virke som en tonekontroll som kutter diskanten, og grensefrekvensen vil være variabelen.
Altså, en lydforsterker av en opamp, med volum- og tonekontroll, vil kreve følgende deler: En egnet operasjonsforsterker, 2 motstander, 2 potmetere og 2 kondensatorer. Krever opampen både pluss- og minusspenning (altså, den har ingen indre bias), og du skal bruke batteri, må du ha 2 motstander til for å bias'e signalet slik at du får forsterket både positive og negative svingninger. Uansett krever den lite deler, og fungerer fint som en mini-forsterker eller pre-amp.
Vis hele sitatet...
Opamp er veldig fint til pre-amp eller til hodetelefonforsterker. Og du kan bruke den til å kjøre opp spenninga nok til at du så kan bare forsterke straumen, med en effekttransistor i utgangstrinnet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
På elfa har de flere forstekere hvor hele forsterkeren er i en brikke. Krever noen få ytre komponenter, som det står på elfa hvordan man skal koble.

Audio-/LF-kretser på elfa
Sist endret av datagutten; 3. mars 2007 kl. 12:58.
Man _må_ ikke kunne all teorien bak en forsterker for å bygge en. Jeg har selv laget to relativt avanserte/store forsterkere. En hodetelefonforsterker ( m3 ) og en stereo-forsterker ( myref c av mauro penasa).
Man får kjøpt både ferdige pcb'er og kits. Når man samler deler selv så blir det gjerne en del dyrere og er _mye_ mer stress ( personlig erfaring ).
Det viktigste man må være klar over er at det fort kan bli dyrt ( kabinett osv koster gjerne mye ) og det er endel skjulte kostnader. Hvis man ikke har alt utstyret man trenger så må man også fikse sånt (dyrt). Er også veldig mye arbeid og man bør ikke forvente at alt skal gå på skinner. Det er derimot veldig digg når man er ferdig;P

Gode utgangspunkter er:
diyaudio.com
http://headwize.com/ubb/forumdisplay.php?fnum=3
http://www6.head-fi.org/forums/forum...p?s=&forumid=6