Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 9653
er ikke volt i seg selv som gjør skade.
Volt ganger ampere gir strømstyrken.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Når det gjelder DC vs AC så mener jeg ha hørt at Edison (kan være jeg husker feil der) første strøm igjennom dyr for å vise at DC var farligere enn AC (han ville visst at strømnettet skulle være DC)

*sjekke Wikipedia* Jeg husket rett: http://en.wikipedia.org/wiki/War_of_Currents
Som sagt tidligere her, så kommer det an på tilstanden din i det du får strømmen gjennom kroppen... Jeg har nnoen venner som går på Ruud skole med fordypning i elektro... Der testet de hvor lenge de ville holde ut 230V før hjertet stoppet.. Han største og tjukkeste av dem ville klart 230V rett gjennom kroppen i 9sek før hjertet ville ha stoppet.

Det stemmer også DC=Likestrøm..(Spenningen er like sterk hele tiden) Og at AC=Vekselstrøm hvor spenningen hopper over og under 0-punktet hele tiden.. Hvis jeg ikke husker feil.. Det er kanskje ikke spenningen som hopper under og over 0-punktet, men amperen.. ?
Sist endret av Pope; 24. januar 2006 kl. 16:35.
Hvis strømmen går igjennom hjertet og hjertetslaget er såpass høyt/lavt (aner ikke) da strømmen går igjennom deg kan du tåla en veldig høy volt. (mener å ha hørt dette av onkern min som er elektrikker)
Sitat av sagn_jdi
marsboer: Hvordan klarte du å få fingeren inn i ei 60W's lyspære?
Vis hele sitatet...
Den var knust så klart - at det var en åpning der
Hvis man evt skal dø av 230volt gjennomgang. Så må strømmen ha tatt vei "igjennom kroppen" dvs via feks en arm igjennom hjertet og ut til feks den andre armen eller til hvor du har laget en sluttet krets. Grunnet det komplekse nervesystemet i kroppen vil elektrisiteten sette hjertet ut av rytme (Hele kroppen, muskler osv får pulser via hjernen og dit hvor beskjeden skal fram). Når du da får en elektrisk utladning igjennom hjertet så vil disse pulsene komme i ubalanse og kan føre til hjerteflimmer dvs økt, evt ujevn hjerterytme.

Du kan også få skader hvis du har en 100v gjennomgang hvis strømmen er stor nok dvs i ampere.... 30mA og 50v er vel den såkalte "sikkerhetsgrensen".

Får du elektriske støt, da i form av en gjennomgang (som går igjennom kroppen og ikke bare 2 fingre på 1 arm) og uansett føler deg fin etterpå kan du uansett ende opp med å få senskader som nyresvikt, blodlevringer osv... Lønner seg å kontakte en lege

(Hadde ingen praksis med dette da jeg gikk elektro på skolen, først ute i arbeid at det har kommet rutiner på dette).

Får du elektrisk gjennomgang imellom 2 fingre på 1 hånd er det ingen annen fare enn at du kan skade de 2 fingrene hvis det er en stor nok strøm.

Sitat av Blazer
Jeg såg på CSI nå, og der var det en som ble drept av 230V eller 110V som jeg tror det er i USA (Ja, jeg vet at MYE av det i CSI ikke stemmer).
Men det er vel som godt som umuligt å bli drept av 230V. Fordi da vil jordfeilbryteren slå ut. Det er vel over 25mA som er faregrensen. Og en jordfeilbryter kutter før det er jordfeil med denne spenningen.

Så er de muligt å dø av 230V/110V?
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet er det ikke påbudt med jordfeilbryter i eldre hus.....

Og det er høyst mulig å dø av 230/110v kommer an på hvor lenge man blir utsatt for det osv skrev noe om det lengre opp.. Vet ikke om jeg fikk fram så mye fornuftig, men bare å spørre... Vet ikke om jeg fikk fram alt jeg mente jeg skulle.


Når det gjelder likestrøm og vekselstrøm så er begge farlige DC = Direct Current altså likestrøm. AC = Active current, vekselstrøm..


Vekselstrømmen som er den vi kjenner mest til (den du får ut av stikkkontakten). Ligger på en frekvens på 50hz dvs det er en sinuskurve som beveger seg i takt med den frekvensen. Hvis du får støt, eller gjennomgang av vekselstrøm vil du kjenne at den kommer i bølger, du får kramper og henda hvis du feks da holder i den strømførende delen kan/vil låse seg. Du vil mao ikke klare å slippe taket, grunnen til dette er spenningen som går som en likedan, men mye sterkere impuls via nerve nettverket til musklene som vanligvis hjernen benytter seg av. Hvis du evt kommer ut for noe slikt, så bruk beina å spark i fra, ikke så mye tid til å tenke seg om der å da, pga at det skal kun få sekunder til 1-1.5 før du kan få alvorlige skader av det.

Sitat av dadyd
Jeg var våt på hendene og tok i to ledere direkte fra en kontakt. En i hver hånd. Jeg fikk meg et veldig sjokk og kaldsvetta litt etterpå, men har ikke fått noen varige men. (Var 25mA på kretsen.)
Vis hele sitatet...

Senskader som nyreproblemer kan oppstå opptil 6 måneder i ettertid av slikt.. Er tidligere bevist.

Sitat av Atle
Selvfølgelig kan du dø av 230v selv om du har jordfeilbryter!
Jordfeilbryteren går jo kun om strøm til jord overstiger dens verdi. Den slår jo ikke ut om man tar på to ledere! Da kan man komme opp i strømmer som 10000ma og 16000ma som er vanlige sikringsstørrelser før noe slår ut. Kroppen tåler ikke akkurat det. Men tror dem rekner med at et menneske er 1Kohm??. 230V/1500ohm = 0,23A. Dette om du tar på en leder med hvær hånd.
Om man bare tar på en leder og er i kontakt med jord vil jordfeilbryteren slå ut, det er jo en av grunnene til at den eksisterer.
Vis hele sitatet...

For å finne ut hvor høy resistans du har i kroppen fra feks en hånd til en annen kan du låne deg et multimeter/ohm-meter og måle motstanden ved å holde de 2 målepinnen i hver hånd og føre de inn mot huden. Kan ende opp på noen mega ohm, har hendt meg i allefall.

Sitat av Acidous
Viss du får en spenning på 230V som passerer rett gjennom hjertet, så kan vel dette herpe litt? For er vel spenningen som fører til muskelsammentrekninger, og det kan umulig være så sunt for hjertet å bli trekt sammen til kamrene ryker :P he he...

Men anyways, har selv fått 230V fra kontakten, men det var jo egentlig ikke så fælt..
Du skal forresten egentlig ha tilsyn de neste 24 timer etter å ha fått høy spenning i deg

Og er ganske sikker på at jeg hadde daua viss jeg hadde fått strømmen fra den gamle arbeidsplassen i meg...
Kan jo ha noe med at de kjørte på rundt 207 000 Ampere der :P
Men så var det til gjengjeld ikke mer enn 4-5 Volt heller da :P
Vis hele sitatet...
207kA :P hehe håper det var ment som et fiksjonelt tall...(Med mindre du arbeidet på et elektrode smelteverk elns da.. :P ) I en korslutning i et høyspennings anlegg kan kI = Kortslutningstrømmen komme på 60kA = 60000 Ampere.

Da forsvinner de meste rundt det omerådet i en kraftig lysbue, og smelter det meste i nærheten (sykt stor varmeutvikling).

Sitat av Atle
Er spenningen for lav vil den ikke kunne passere. Men det finnes ingenting som "ER" feks 100A.
Man kjører spenning på en last, størrelsen på lasten bestemmer hvor stor strømmen blir.
f.eks hvorfor det ikke er farlig å ta på bilbatterier selv om disse kan levere flere 100 ampere.
12V / 1000ohm (menneskets motstand) = 0,012A (12ma) ikke dødelig.
230V / 1000ohm = 0,24A (240ma) dødelig



Tar du foreksempel på en høyspentledning med 10.000V:
10000V / 1000ohm = 10A som betyr Veldig død ;P
Vis hele sitatet...

Feks batterianlegg er ikke helt til å spøke med, pga at de realtivt store strømmene på rundt en 50-70 ampere, selv om spenningen er lav.. dvs spenningen er såpass lav du ikke får den til å gå "inn" i huden på deg.


Får du til en korslutning på det batteriet så ^^ kan det bli rimelig hett rundt der du står :P

Feks hvis det blir lagt et skrujern imellom fasene.... (DO NOT TRY THIS AT HOME)

Sitat av Golder
hva prater du om? AC betyr Alternating Current og DC betyr Direct Current. Det betyr ingenting om lavspenning og høyspenning. (?)
Vis hele sitatet...

Det med at 1500v DC er innenfor lavspenningsgrensen er standard som er satt, samme med 1000v AC.

Grunnlaget for disse valgene er en annen sak, eneste forskjellen er vel at AC har en sinuskurve, mens DC leverer en ren kurve "flat".

DC = Kondensator/Batterispenning feks...
Sist endret av Garberg; 25. januar 2006 kl. 02:05.
Det jeg hørte (Husk at jeg ikke vet mye om strøm) var noe med at siden ac skifter polaritet 50ggr/sek, så vil ikke musklene låse seg i en posisjon, men "vibrere". Dc skulle vistnok gjøre slik at man strammet grepet om den strømførende tingen. (Alle muskler strammer seg jeg villt mye...)
Ja, jeg skrev det noe misvisende med kanskje feil begrep ovenfor, men det er riktig det du sier. Muskelene får impulsene i forhold til 50hz så de vil da kan du vel kanskje si bli "spammet" med de :P
▼ ... mange måneder senere ... ▼
I fjord når jeg gikk elektro GK så fikk jeg 230V (Fase - Fase) i meg to ganger og 115V (Fase - Jord) engang løpet av året. Begge gangene var d ca 10A strøm, men husk på at vi mennesker har stor motstand så d vi for inn er langt i fra like stort som det som treffer hjerte.

230V * 10A = 2300W
115V * 10A = 1150W

2300W og 1150W er ganske store krefter, det tilsvarer 2.3KW og 1.15 KW.

Men blir man sittende fast, slik at man ikke klarer å røske seg laus fra spenningskilden så er 230V, 10A meget farligt. Det er derfor likespenning er så farligt, det er konstant spenning, så man har ikke sjangs til å rive seg laus, mens med vekselsspenning så har man mulighet hver gang den passerer 0V, så med våres nettspenning (230V 50Hz) Så har man muligheten til å rive seg laus 50 ganger i sekundet, så sjanges for å bli sittende fast er liten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Masi
I fjord når jeg gikk elektro GK så fikk jeg 230V (Fase - Fase) i meg to ganger og 115V (Fase - Jord) engang løpet av året. Begge gangene var d ca 10A strøm, men husk på at vi mennesker har stor motstand så d vi for inn er langt i fra like stort som det som treffer hjerte.

230V * 10A = 2300W
115V * 10A = 1150W

2300W og 1150W er ganske store krefter, det tilsvarer 2.3KW og 1.15 KW.

Men blir man sittende fast, slik at man ikke klarer å røske seg laus fra spenningskilden så er 230V, 10A meget farligt. Det er derfor likespenning er så farligt, det er konstant spenning, så man har ikke sjangs til å rive seg laus, mens med vekselsspenning så har man mulighet hver gang den passerer 0V, så med våres nettspenning (230V 50Hz) Så har man muligheten til å rive seg laus 50 ganger i sekundet, så sjanges for å bli sittende fast er liten.
Vis hele sitatet...
Herregud. Du har gått elektro GK, men du har ikkje lært deg ohms lov enda? U=RI => I=U/R. Sett inn U=230V og R>1k så *SER* du at det har aldri vore i nærheten av 10A gjennom deg. Det har vore maksimalt eit par hundre milliampere. Då har det null å sei kor stor sikringen er. Hadde du hatt ein effekt på 2.3kW i deg, så hadde du blitt kokt opp rimelig kjapt, og det hadde vore den sikre død. For å oppnå så stor effekt i et menneske må du opp i minst 2kV. Og 2300W tilsvarer ikkje 2.3kW. Det *ER* 2.3kW (om du ser bort fra nitpick ang gjeldande siffer...).

Og såvidt eg veit er AC med kring 50Hz farligare enn likespenning, fordi det er omkring den frekvensen hjertet arbeider, og lett kan gi forstyrrelser i hjerterytme. Frekvens på 100Hz er t.d mindre farlig slik eg har oppfatta det. Samme gjeld DC.

Og det bullshitet du kjem med at du kan rive deg laus kvar gang den passerer 0-punktet...det er ikkje det som er grunnen, grunnen er spasmene som vil alternere, og du vil lettare bli kasta vekk. Den tida den er i 0-punktet er minimal. Og med 50Hz passerer den da vitterlig nullpunktet 100 ganger i sekundet, ettersom ei bølgelengde er definert fra eit punkt til samme punkt neste gang. Tegn opp ei sinuskurve så ser du det.

Og fase-jord? Vel, det er ein grunn til at vi har jordfeilbrytar, som skal vere stilt på 30mA. Det er at 30mA er i det området at dei fleste overlever det, men det begynner å bli farlig. Jordfeilbryteren skal *HINDRE* at du får farlige straumar ved jordfeil, ved å kutte spenninga.

Fase-jord er btw 230/sqrt(3)=132, og ikkje 115V.

1k er forresten i nedre området av menneskets resistans, med mindre du nettopp har bada i saltvatn e.l.

En nitpick til forresten: Spenning er definert utifrå straum og effekt, ikkje omvendt. Så dersom det går ein straum på 1mA gjennom ein krins som har resistans på 1kOhm så vil det sei at spenninga er 1V. Ikkje omvendt. Merk at dette er sett frå definisjonane sitt synspunkt, og i realiteten fungerer det å rekne begge vegar på det.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Man dør av dette. Jeg har 2 ganger fått strøm gjennom hele kroppen, uten at noe sikring har gått. jeg har også tvinna to ledninger sammen på den ene enden også butte det i stikkkontakta. Dette er noe jeg har gjort mange ganger på skolen. De fleste gangene går sikringa, men jeg har opplevd en del ganger at den ikke har gjort det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
PureOwnage, les over:I=U/R...

Og for at ei sikring skal slå ut momentant krev det ofte 10-20 ganger merkestrømmen (i.e tåler ei vanleg 10A automatsikring 100A i korte øyeblikk før den slår ut).
▼ ... flere år senere ... ▼
selfølgelig kan du dø av strøm. alt over 50 volt for mennesker i normal helse kan være dødelig. 25 volt for dyr pga 4 bein eller barn og folk med dårlig helse. derfor andre regler til jording i barnehager og på sykehus og gamlehjem. Edison drepte elefanter med ac for å diskreditere Tesla som mente ac var bedre, da Edison allerede hadde begynt å bygge dc anlegg. ac er det vi bruker for det er en mer effektiv måte å overføre strøm på , spesielt over lengre avstander.
spiller ingen rolle om man har jordfeilbryter som slår ut v 30mA . kommer an på lengde på ledning , over 50 m med ledning vil føre til at strøm tilbake blir for liten til å slå ut sikring eller jordfeilbryter, motstand i hud og hvor strømmen entrer kroppen spiller også inn. alle elektrikere som får strøm i tjeneste SKAL ligge på sykehus i 24 timer for overvåkning da hjerterytme kan forandres senere en man tror. Så dette bør alle ikke kyndige også gjøre. Og ja det er vondt om man henger fast da leddvæsker begynner å koke osv.... skal man hjelpe en som står fast i strøm skal man hoppesparke personen vekk. evt om man er ute i tordenvær eller under høyspent å håret reiser seg ,samle beina og ta kaninhopp osv...... om dere skal kommentere her bør dere vite litt mer hva dere prater om. er elektriker m fagbrev og har kolleger som har dødd av dette så veit godt hva jeg snakker om. les dere opp!!!!!!!!
Vi lærte på skolen at 30mA kan drepe deg hvis du er uheldig med hjertets belastning.

Våt hud, hvor du har kontakt med den ene og den andre delen av kroppen din har mye å si...

Og jo, du kan få 220V i deg i amerikanske hus. Om jeg ikke husker feil har de 110V i vanlige kontakter pga fase + nøytral, men til kraftigere installasjoner (ovn/komfyr) så er det 220V pga fase til fase. Elns.


I noen av hjemmene ihvertfall.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 5. januar 2024 kl. 14:03.
DSB fører norsk statistikk over dødsfall i norge som følge av elektrisitet (både lysbue og elektrisk gjennomslag som du snakker om). Om det ikker er nok for deg så kan du se ekte mennesker som dør av elektrisk gjennomslag med både 110V og 220V på documentingreality.com og titlene vil som regel nevne hvilke land det er filmet ifra (og dermed om det er 110V eller 220V). Du trenger ikke leite lenge før du finner noen hvor personen bare var så vidt borti en vanlig stikkontakt (og ikke ble hengende fast og godt stekt).
Sist endret av Elijah Price; 5. januar 2024 kl. 15:18.
Uvaksinert 👍
Sitat av Blazer Vis innlegg
Jeg har gått GK Elektro Vk1 Auto Vk2 Auto. Men det skal litt til å bli drept av det. I allefall i Norge. Det kommer jo selvsagt ann på om du er våt eller tørr, men viss du er våt, så går strømmen på utsiden av kroppen, i stede for inn i kroppen. Og skulle det skje at strømmen tok veien gjennom hjertet, så tror eg jordfeilbrytern kutter før det gjør omfattende skade. 25mA tror jeg er grensen. Derfor betviler jeg at man kan dø ved å ta på to ledere i elektriske installasjoner i hus.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skulle jordfeilbryteten slå ut hvis man tok på begge lederne?
Det er fint mulig å dø av 230 volt

Er flere som har gjort det i Norge. Blandt annet en lærling for et par år siden som ble hengenes fast i en ventilasjonssjakt om jeg ikke husker helt feil. Om det er jordfeilbryter eller automater har sånt sett ingenting med om 230v er farlig eller ei. Jo, sikringene vil trippe om det er en jordfeil automat ettersom jfa sammenligner retur i nulleder med strømmen som mates i faseleder.

AC regnes som farligere enn DC ettersom en vekslende spenning/strøm fører til "tetaniske" muskekontraksjoner. Altså at musklene trekker inn og ut. Dette betyr i praksis at man kan bli hengenes fast i det man tar i ettersom muskelen strammer flere ganger i sekundet.
Sist endret av IW2022; 5. januar 2024 kl. 22:08.
Psykisk ustabil
Jeg har Borderline personlighetsforstyrrelse og forsøkte å ta selvmord for over 10 år siden. Da gjorde jeg det ved å kutte en ledning i to, og teipe den ene lederen på venstre side av brystet, den andre lederen på høyre side av brystet.

Jeg tenkte i utgangspunktet å koble støpselet til en forgrener og skru på strømmen, men kom frem til at dette ville grille meg etter at jeg var død også. Endte derfor med å kun stikke støpselet rett i veggen.

Støt fikk jeg, og det var vondt. På grunn av refleksen jeg gjorde da jeg fikk støt, så dro jeg støpselet ut igjen. Jeg ble sendt på sykehus og tok EKG i 24 timer før jeg ble tvangsinnlagt på psykiatrisk. Jeg overlevde altså dette, og har ikke hatt varige mén etterpå, men jeg vil absolutt fraråde å prøve det samme, livet er kort, og du burde heller dø av noe annet enn støt.

Med tanke på hvor alvorlig helsevesenet tok dette, selv om jeg var våken og oppegående etter støtet, så tror jeg nok det er svært livsfarlig å få støt på 230v!
Som nevnt tidligere i tråden bør også større batterier behandles med omhu.
Onkelen min koblet en gang en batterilader for bilbatteri til i feil rekkefølge.
Det førte til at hele shiten gikk i luften. Han fikk heldigvis ingen skader, men det var ikke gøy.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Som nevnt tidligere i tråden bør også større batterier behandles med omhu.
Onkelen min koblet en gang en batterilader for bilbatteri til i feil rekkefølge.
Det førte til at hele shiten gikk i luften. Han fikk heldigvis ingen skader, men det var ikke gøy.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett noen kortslutte en stor batteribank. Isolatøren som stod på motsatt side av veggen kunne kjenne varmen av kortslutningen som stod å brant. Ikke et spesielt kjekt syn.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av oiphy Vis innlegg
selfølgelig kan du dø av strøm. alt over 50 volt for mennesker i normal helse kan være dødelig. 25 volt for dyr pga 4 bein eller barn og folk med dårlig helse. derfor andre regler til jording i barnehager og på sykehus og gamlehjem. Edison drepte elefanter med ac for å diskreditere Tesla som mente ac var bedre, da Edison allerede hadde begynt å bygge dc anlegg. ac er det vi bruker for det er en mer effektiv måte å overføre strøm på , spesielt over lengre avstander.
spiller ingen rolle om man har jordfeilbryter som slår ut v 30mA . kommer an på lengde på ledning , over 50 m med ledning vil føre til at strøm tilbake blir for liten til å slå ut sikring eller jordfeilbryter, motstand i hud og hvor strømmen entrer kroppen spiller også inn. alle elektrikere som får strøm i tjeneste SKAL ligge på sykehus i 24 timer for overvåkning da hjerterytme kan forandres senere en man tror. Så dette bør alle ikke kyndige også gjøre. Og ja det er vondt om man henger fast da leddvæsker begynner å koke osv.... skal man hjelpe en som står fast i strøm skal man hoppesparke personen vekk. evt om man er ute i tordenvær eller under høyspent å håret reiser seg ,samle beina og ta kaninhopp osv...... om dere skal kommentere her bør dere vite litt mer hva dere prater om. er elektriker m fagbrev og har kolleger som har dødd av dette så veit godt hva jeg snakker om. les dere opp!!!!!!!!
Vis hele sitatet...
At man skal ligge på sykehus i 24t er noe man drev med tidligere, som aldri ble fulgt. I dag er det kun en EKG og en urinprøve som skal til. Å dette trengs kun ved gjennomgang, altså hånd - hånd, fot - hånd.

Er alltid morsomt å møte legen på sykehuset etter strømgjennomgang, ''hvor mye strøm fikk du i deg?''
altså, når skal folk forstå at man ikke står å måler når man får strøm, da hadde man jo mest sannsynlig unngått det.

Jeg svarer alltid at jeg glemte å ta opp multimeter å måle før jeg satt inn støtet, blir som regel ikke godt mottatt. Virker ikke som de liker å ha mindre peiling enn pasienten om noe. mindreverdighetskomplekser?
Sist endret av Frelle; 20. januar 2024 kl. 08:30.
En leietager plugget i en frityrkoker og klagde over at de kilte i dusjen. Det viste seg da at frityrkokeren hadde jordfeil direkte fra fase til jord. Etter dette installerte jeg jordfeilbryter. Personen var trygdet, og ikke i live idag... men det var ikke strømmen som tok knekken på ham. Så 230V hjemme er ganske trygt, med jordfeilbryter merker du ingen ting før den løser ut. Kom borti en bryter med malerpensel, og den klikka ut med en gang. I industrien er det verre! Der bruker en 440V... En må huske på at 440V er 4x farligere enn 230V. Dobbel spenning, 4 farligere. Det er det samme som en bil kræsjer i 50kmt kontra 100kmt... Og i USA bruker en jo 110V til småting, det er jo super trygt (men det er ikke all narkotikaen som er der borte)

Å bli drept av 230V er uhyre lite sannsynlig, du får en kraftig karamell ogfår deg en real vekker.

440V kan føre til skade i fingre og skape stor smerte, derfor blir de som jobber med dette kurset hvert år og må se på brannskader.

Neste spenningsnivå er 690V som brukes i induistrien, samme som over.

11KV lager brannskade og du vil ønske du var dau om du overlever :/
Sist endret av Tekniker2; 20. januar 2024 kl. 13:38.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
En leietager plugget i en frityrkoker og klagde over at de kilte i dusjen. Det viste seg da at frityrkokeren hadde jordfeil direkte fra fase til jord. Etter dette installerte jeg jordfeilbryter. Personen var trygdet, og ikke i live idag... men det var ikke strømmen som tok knekken på ham. Så 230V hjemme er ganske trygt, med jordfeilbryter merker du ingen ting før den løser ut. Kom borti en bryter med malerpensel, og den klikka ut med en gang. I industrien er det verre! Der bruker en 440V... En må huske på at 440V er 4x farligere enn 230V. Dobbel spenning, 4 farligere. Det er det samme som en bil kræsjer i 50kmt kontra 100kmt... Og i USA bruker en jo 110V til småting, det er jo super trygt (men det er ikke all narkotikaen som er der borte)

Å bli drept av 230V er uhyre lite sannsynlig, du får en kraftig karamell ogfår deg en real vekker.

440V kan føre til skade i fingre og skape stor smerte, derfor blir de som jobber med dette kurset hvert år og må se på brannskader.

Neste spenningsnivå er 690V som brukes i induistrien, samme som over.

11KV lager brannskade og du vil ønske du var dau om du overlever :/
Vis hele sitatet...
Har du så lite peiling som du gir uttrykk for her, så er det beste å holde kjeft.
Lær deg litt om strøm, før du gir råd. FSE-kurs er en grei plass å starte
Hvor får du 440 V fra? I min bok er det bare 400 V. Ikke at det gjør så veldig forskjell dah... Og USA har ikke 110 V, de har 120 V.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Frelle Vis innlegg
Er alltid morsomt å møte legen på sykehuset etter strømgjennomgang, ''hvor mye strøm fikk du i deg?''
altså, når skal folk forstå at man ikke står å måler når man får strøm, da hadde man jo mest sannsynlig unngått det.

Jeg svarer alltid at jeg glemte å ta opp multimeter å måle før jeg satt inn støtet, blir som regel ikke godt mottatt. Virker ikke som de liker å ha mindre peiling enn pasienten om noe. mindreverdighetskomplekser?
Vis hele sitatet...
Eventuelt skulle de helst hatt informasjonen de spør om - sånn at du ikke dævver - og har ikke tid til komikere.
Sist endret av robhol; 21. januar 2024 kl. 11:17.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
En leietager plugget i en frityrkoker og klagde over at de kilte i dusjen. Det viste seg da at frityrkokeren hadde jordfeil direkte fra fase til jord. Etter dette installerte jeg jordfeilbryter. Personen var trygdet, og ikke i live idag... men det var ikke strømmen som tok knekken på ham. Så 230V hjemme er ganske trygt, med jordfeilbryter merker du ingen ting før den løser ut. Kom borti en bryter med malerpensel, og den klikka ut med en gang. I industrien er det verre! Der bruker en 440V... En må huske på at 440V er 4x farligere enn 230V. Dobbel spenning, 4 farligere. Det er det samme som en bil kræsjer i 50kmt kontra 100kmt... Og i USA bruker en jo 110V til småting, det er jo super trygt (men det er ikke all narkotikaen som er der borte)

Å bli drept av 230V er uhyre lite sannsynlig, du får en kraftig karamell ogfår deg en real vekker.

440V kan føre til skade i fingre og skape stor smerte, derfor blir de som jobber med dette kurset hvert år og må se på brannskader.

Neste spenningsnivå er 690V som brukes i induistrien, samme som over.

11KV lager brannskade og du vil ønske du var dau om du overlever :/
Vis hele sitatet...
Det mest skadelige er hvis noen skulle lese innlegget ditt og tro på svadaet du spytter uten å se de ørten faktafeilene du kommer med..
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Det mest skadelige er hvis noen skulle lese innlegget ditt og tro på svadaet du spytter uten å se de ørten faktafeilene du kommer med..
Vis hele sitatet...
Ikke tull heller det.
Sitat av robhol Vis innlegg
Eventuelt skulle de helst hatt informasjonen de spør om - sånn at du ikke dævver - og har ikke tid til komikere.
Vis hele sitatet...
Bare svaret ditt her, sier alt om hvor lite du skjønte av innlegget.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg sa at legen antakelig ikke mener du skal hoste opp korrekt antall joule du fikk i deg, men en pekepinn: om du får et brøkdels sekund med strøm, om du blir hengende fast til hjertemuskelen er gjennomstekt osv. er faktisk litt viktig for jobben de skal gjøre. Jeg sier bare at kanskje det er derfor multimeter-vitsen din ikke resulterer i trampeklapp og hikstende latter: den er ikke spesielt morsom.

Sitat av Frelle Vis innlegg
[...]''hvor mye strøm fikk du i deg?''
altså, når skal folk forstå at man ikke står å måler når man får strøm, da hadde man jo mest sannsynlig unngått det.

Jeg svarer alltid at jeg glemte å ta opp multimeter å måle før jeg satt inn støtet, blir som regel ikke godt mottatt. Virker ikke som de liker å ha mindre peiling enn pasienten om noe. mindreverdighetskomplekser?
Vis hele sitatet...
Antydningen om at de blir sure fordi de har "mindreverdighetskomplekser" er derimot en ganske festlig ting å få seg til å si. Det skal du ha.

Fått strøm i huet også, eller?
Sist endret av robhol; 27. januar 2024 kl. 14:11.