Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3354
Mtp bokostnader, muligheter og mengden av tjenester som er tilbydd på hver sin respektive plass. Togreise inn til Oslo tar også like lang tid (en time og et kvarter) og har omtrent samme pris. Hvor ville du valgt å bo og hvorfor?
Bor på Hamar, så jeg er åpenbart ikke objektiv i vurderingen.

Kan du si litt mer om hva du ser etter der du bor? Skal du leie eller kjøpe? Skole/jobb? Fritidsaktiviteter?

Positivt med Hamar:
* kort vei til gardermoen
* mye byutvikling som foregår, helt greit uteliv så lenge du ikke er danseløve
* godt utvalg av restauranter
* mjøsa (mjøsparken, koigen)
* kort vei til ntnu gjøvik og høgskolen i innlandet hvis det er relevant
* et voksende arbeidsmarked, spesielt innen ikt har det skjedd mye de siste 3-5 årene
* ganske bra busstilbud innad i byen

Negativt:
* høye boligpriser
* alt for nærme gjøvik
* stusselig gågate, men andre områder er på bedringens vei
Sitat av elou Vis innlegg
Bor på Hamar, så jeg er åpenbart ikke objektiv i vurderingen.

Kan du si litt mer om hva du ser etter der du bor? Skal du leie eller kjøpe? Skole/jobb? Fritidsaktiviteter?

Positivt med Hamar:
* kort vei til gardermoen
* mye byutvikling som foregår, helt greit uteliv så lenge du ikke er danseløve
* godt utvalg av restauranter
* mjøsa (mjøsparken, koigen)
* kort vei til ntnu gjøvik og høgskolen i innlandet hvis det er relevant
* et voksende arbeidsmarked, spesielt innen ikt har det skjedd mye de siste 3-5 årene
* ganske bra busstilbud innad i byen

Negativt:
* høye boligpriser
* alt for nærme gjøvik
* stusselig gågate, men andre områder er på bedringens vei
Vis hele sitatet...
Ser etter et rolig sted å bo (leie i første omgang) og jobbe. Er ikke keen å mingle med lokalbefolkningen utenom folk i butikker og treningssentre. Stikker heller til Oslo for å sosialisere, så slipper man frykten ved å legge til seg dårlig rykte i det strøket man bor på (don’t shit where you eat etc.)

Hamar virker som Gjøvik på steroider utifra det jeg ser på Google maps. Ifølge vy så tar det like lang tid å reise til Gjøvik fra Hamar som det tar å reise til Oslo fra Hamar med kollektiv transport? Hva kommer det av?
Sitat av 1kitkat1 Vis innlegg
Ser etter et rolig sted å bo (leie i første omgang) og jobbe. Er ikke keen å mingle med lokalbefolkningen utenom folk i butikker og treningssentre. Stikker heller til Oslo for å sosialisere, så slipper man frykten ved å legge til seg dårlig rykte i det strøket man bor på (don’t shit where you eat etc.)

Hamar virker som Gjøvik på steroider utifra det jeg ser på Google maps. Ifølge vy så tar det like lang tid å reise til Gjøvik fra Hamar som det tar å reise til Oslo fra Hamar med kollektiv transport? Hva kommer det av?
Vis hele sitatet...
Bussen går relativt sakte og må innom et par steder, med bil tar det ca 40 minutter til Gjøvik.

Er lenge siden jeg har besøkt Gjøvik og jeg har heller aldri bodd der, men det virker ganske dødt der. Ikke har de (såvidt jeg vet) klart å frigjøre strandsonen enda heller.

Hvis du er musikk-interessert er det en god del konserter på Hamar
Hamar er veldig ålreit! Lyst til å flytte ditt selv, gjøvik er et dødt høl
Har vært på The Gathering fem ganger og sitter igjen med det inntrykket av at det er en koselig by med veldig hyggelige innbyggere. Det jeg kan si om Kongsberg er at de har et jævla hiva alpinanlegg om det er av interesse og at det er et forholdvis greit boligmarked. Lykke til
Hamar er et koselig sted å bo. Bodde der i et år.
Sist endret av Relevant; 4. februar 2022 kl. 23:23.
Kongsberg er en gammel gruveby midt i skauen hvor befolkningen fortsatt er innesnødd i mørket fra gruvetida. Her har det ikke skjedd stort siden 1800-tallet.

Gode friluftsmuligheter, det var det. Bra alpinanlegg til å være i lavlandet, gode ski og sykkelmuligheter.

Familieby nummer 1. Skal du produsere avkom så er Kongsberg stedet, bare husk å ta med deg partner. Kåret til landets beste sted hva angår familiære velferdstilbud. Våpenfabrikken har gitt byen og folket gode rammer. Det er tross alt stedet de innfødte i gode tider for "oljå" har fått seg ingeniørstillinger uten høyere utdannelse enn barnehage.

Befolkningen her er så låst i frykt for det ukjente at hadde de hatt muligheten hadde de satt opp en mur for å beskytte seg fra deg og den skumle omverdenen der ute.

Her slipper du å bli kjent med andre enn innflyttere og studenter. Her leker de kun med sine egne.

Kongsberg er stedet innbyggerne samles for å gå i fakkeltog mot asylmottak.

Kongsberg er stedet de produserer våpen som rettferdiggjøres med "dreper litt bedre". Dette er tross alt livsnerven for befolkningen.

Stedet hvor Biltema har lagt ned. Jepp, det er sant!

Ja også har de jazzfestivalen. Ett skikkelig lyspunkt før du får hele byen for deg selv i fellesferien.
Sist endret av Dough; 5. februar 2022 kl. 08:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bor i Hamar. Vært på hotell på Kongsberg en natt.

Så kan egentlig ikke si så veldig mye om Kongsberg, men jeg stortrives på Hamar. Der jeg bor har vi Ankerskogen, et kjempestort anlegg for trening, svømming og spa.
Gågaten er død, men i det minste har vi to fine store kjøpesentre. Det er også fine og hyggelige folk her, kontra Elverum for eksempel.
Sist endret av etos02; 5. februar 2022 kl. 08:50.
Hamar har vært flinke til å utvikle strandsonen langs Mjøsa, men bør jo få igjen litt for verdens dyreste stupebrett��
Jobbet mye i mjøsbyene, allr har sin egen sjarm, men folk i/rundt Hamar er ofte mer arrogante og har ofte en holdning om at vi er bedre enn andre, og det gjenspeiler vel litt av svarene over her, de som er fra Hamar����.
Mange resturanter og forskjellige butikker på Hamar, men bør ha bil. Mange butikker flytter til Nydalen, siden det er mye rimeligere tomter og større utvikling der
Kongsberg skal eg ikke uttale meg så mye om, siden eg har inne vært der.
Sitat av pontiac Vis innlegg
Hamar har vært flinke til å utvikle strandsonen langs Mjøsa, men bør jo få igjen litt for verdens dyreste stupebrett��
Jobbet mye i mjøsbyene, allr har sin egen sjarm, men folk i/rundt Hamar er ofte mer arrogante og har ofte en holdning om at vi er bedre enn andre, og det gjenspeiler vel litt av svarene over her, de som er fra Hamar����.
Mange resturanter og forskjellige butikker på Hamar, men bør ha bil. Mange butikker flytter til Nydalen, siden det er mye rimeligere tomter og større utvikling der
Kongsberg skal eg ikke uttale meg så mye om, siden eg har inne vært der.
Vis hele sitatet...

Hvilke svar tenker du på? Så gjennom alle og med mindre jeg er hjernevasket så finner jeg ingen av jantelov preg
Sitat av etos02 Vis innlegg
Hvilke svar tenker du på? Så gjennom alle og med mindre jeg er hjernevasket så finner jeg ingen av jantelov preg
Vis hele sitatet...
Om leser Elou sine innlegg, så kommer det ganske så bra fram, Hamar er best, andre rundt er bare dritt. Som han skrev selv, så bor jo han i Hamar, og er heller ikke objektiv. Men er bare ei holdning som eg har sett at de i Hamar har. Og det er ikke noe eg sier for å snakke dritt om Hamar, for det er en fin by.
Sitat av pontiac Vis innlegg
Om leser Elou sine innlegg, så kommer det ganske så bra fram, Hamar er best, andre rundt er bare dritt. Som han skrev selv, så bor jo han i Hamar, og er heller ikke objektiv. Men er bare ei holdning som eg har sett at de i Hamar har. Og det er ikke noe eg sier for å snakke dritt om Hamar, for det er en fin by.
Vis hele sitatet...
Trur du overtolker litt her for jeg kan ikke se Elou skriver det der.

Samtidig er det nå litt opplagt at Hamar er en større by under utvikling omgitt av et nitrist bondeland hvor det går i korn og poteter. Tråden gjelder Hamar vs Kongsberg. Ikke Hamar vs Hedmarken.
Kongsberg patriot her så kan være litt partisk, men bor faktisk ikke der selv.

Flott sted å vokse opp, trygt og godt.
Stort tilbud hvis man vil drive med noe, alt fra laiv til jazz til sport. Og finnes det ikke så start det alltid noen sære folk med sære interesser.

Mange jobbmuligheter spesielt innenfor ingeniør, men og alle andre retninger.

Sentralt for friluftsliv, men 1,5 time til Oslo med tog.

Og ja er man fra Kongsberg så er man kanskje litt opptatt av seg og sine, men på den positive siden da så får man en lojal venn når man først knekker Kongsbergenseren.

Men hva med Hamar? En flott by langs Mjøsa, det er alt jeg vet.
Drittsteder begge to, ville heller bosatt meg på bygda et sted imellom om så transportkostnadene hadde spist opp en tredjedel av lønna mi.
Sitat av pontiac Vis innlegg
Om leser Elou sine innlegg, så kommer det ganske så bra fram, Hamar er best, andre rundt er bare dritt. Som han skrev selv, så bor jo han i Hamar, og er heller ikke objektiv. Men er bare ei holdning som eg har sett at de i Hamar har. Og det er ikke noe eg sier for å snakke dritt om Hamar, for det er en fin by.
Vis hele sitatet...
Du må bo i Ringsaker og være vonbråten for at Mjøssykehuset kanskje ikke blir noe av likevel 😅

Jeg har utelukkende uttalt meg om Hamar fordi jeg aldri har vært eller bodd i Kongsberg. Hadde trådstarter spurt om de andre mjøsbyene skulle jeg alltids ha svart om de etter beste evne.

Og når spørsmålet er hvor det er best å bo må jeg jo forsøke å presentere det positive?

For øvrig er jeg fra Oslo, men har bodd ganske mange år på Hedmarken, inklusive i Ringsaker.
Sitat av 1kitkat1 Vis innlegg
Mtp bokostnader, muligheter og mengden av tjenester som er tilbydd på hver sin respektive plass. Togreise inn til Oslo tar også like lang tid (en time og et kvarter) og har omtrent samme pris. Hvor ville du valgt å bo og hvorfor?
Vis hele sitatet...

Har utelukkende gode erfaringer med Hamar, og kunne godt flyttet dit i fremtiden. Når jeg var litt yngre kunne vi gå ut og spørre hvem som helst på vår alder om det skjedde noe, og bli invitert med på fester osv. Kun god stemning. Som ung voksen var det lett og greit å komme overens med andre som var ute på byen. Har hatt kontakt i årevis med to stk jeg ble kjent med på den måten.

En helt praktisk ting er at det er mye nærmere Gardermoen lufthavn, så det er en super fordel kontra Kongsberg.

Min erfaring med kongsberg er litt annerledes. Som tenåring var jeg i skianlegget der sikkert 25 ganger, men var ikke så veldig flink snowboarder. De lokale som naturligvis var kjempeflinke og brukte bakkene ofte, ja, de var arrogante og ufine. Ellers virket alltid en del butikker og sånt stengt og nedlagt, men det kan ha tatt seg opp, såklart.