Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 8275
[quote=Gud]
Jeg får det inntrykket at mange av de som er for legalisering av hasj, er fiendtlig innstilt ovenfor import av dette og ikke kun fordi de ikke respekterer loven på et generelt grunnlag.
QUOTE]

skjønner ikke helt hvor du får det inntrykket ifra? mener du fra denne tråden?
I.e:
Sitat av vidarlo
Noko anna er dei som faktisk importerer slikt, i økonomisk vinnings hensikt. Når en smugler 1200kg er det neppe til personlig bruk, og neppe fordi en er menneskevenn. Grunnen er nok så enkel som at en er kåt på penger.
Vis hele sitatet...
Her er det de selviske motivene i ene enden som er det sentrale. Ikke først og fremst at det er et generelt grovt lovbrudd. Det var mange som sluttet seg til dette innlegget (kp), men her ble det ikke ytret noe om positive holdninger til legalisering av hasj. Så jeg nevnte det at det måtte være en premiss for mine argumenter.
Sist endret av Gud; 2. april 2008 kl. 18:37.
Sitat av Gud
I.e:


Her er det de selviske motivene i ene enden som er det sentrale. Ikke først og fremst at det er et generelt grovt lovbrudd. Det var mange som sluttet seg til dette innlegget (kp), men her ble det ikke ytret noe om positive holdninger til legalisering av hasj. Så jeg nevnte det at det måtte være en premiss for mine argumenter.
Vis hele sitatet...
mhm skjønner, men er han for bruk da?
men skjønner hva du mener uansett, det eneste vi vet om saken er at han smugla hasj og hvor mye han smugla. hvorfor han gjorde det kan vi bare anta , selv om det er innlysende.
Sist endret av shinobi; 2. april 2008 kl. 19:01.
Sitat av shinobi
mhm skjønner, men er han for bruk da?
Vis hele sitatet...
Sitat av gud
... Så jeg nevnte det at det måtte være en premiss for mine argumenter.
Vis hele sitatet...
Sitat av gud
(Som sagt, dette bygger på det premiss at man aksepterer "varen" hasj, og det blir en helt annen sak hvis man i utgangspunktet ikke aksepterer hasj.)
Vis hele sitatet...
Sitat av gud
Altså, jeg har fått inntrykk av at de fleste som deltar i denne tråden har et (mer eller mindre) modent og opplyst forhold til bruk av hasj som rusmiddel og (mer eller mindre) aksepterer bruken og brukerne av stoffet.
Vis hele sitatet...
Altså, det hele avhenger av om han og de som støtter opp om dette er for legalisering av hasj. Siden det er høy konsentrasjon av pro-legalisering her, så hadde jeg en følelse av at dette var saken her. Saken min står og faller på premisset om pro-legalisering. Hvis han hadde nevnt noe om det, så hadde jeg ikke brydd meg om å føre opp dette premisset. Hvis han ikke er pro-legalisering, så har jeg ikke mye å si på. Om han er det, sammen med de andre som støtter ham, så mener jeg det er noe som skurrer.
Sist endret av Gud; 2. april 2008 kl. 19:16.
Jeg forstår, bare det at jeg fikk intrykk av at meningene var ganske delt her angående legalisering.
Jeg orker ikke lese igjennom alle postene, men kan si at jeg synes det er for strengt. Hadde det vært sterkere narkotika f. eks. Heroin, så kunne jeg se poenget i så streng straff. Hasj derimot er jo tilogmed lovlig i et land og flere plasser kan man skaffe seg medisinsk marijuhana.
▼ ... noen uker senere ... ▼
16 år for smuggling?! Det finnes ikke i nærheten av et godt nok argument for en slik høy straff--eller noe straff i det hele tatt, for dette lovbruddet. Faktisk vil jeg si dette kan inkludere hvilket som helst stoff. Dette standpunktet kan jeg rettferdiggjøre rimelig simpelt, ved å påpeke det enkle faktum at et HVERT angrep på narkotikamarkedet--fra politi- og rettssystemet, har en utelukkende negativ effekt på samfunnet i form av mer kriminalitet, (som følge av høyere priser), mer blandingsmisbruk (av samme årsak), mer overdoser, mer vold og generell lidelse i kaoset presset fra politiet skaper. Jo mer press miljøene får på seg, jo mer voldelig blir de--noe USA og Sverige på lang vei har gått i å vise oss. Forbudsrelatert kriminalitet som vi har oss selv å takke for så lenge vi velger å gi 7% av verdensøkonomien hvert jævla år (500 milliarder dollar--and climbin') over til terrorister, organisert kriminalitet, korrupte regimer, korrupt purk, korrupt militær...Det finnes ingen grense for hvor stor skade denne politikken har på både brukere, deres familier og hele verdenssamfunnet som helhet.

De ineffektive lovene for bruk og salg kan naturligvis ikke rettferdiggjøre et sekund lenger med dagens reaksjonære, ignorante lover og holdninger (som gjenspeiles klart og tydelig på de siste 6 sidene så det er sagt).


Hei, la meg sjokkere litt: Selgere av rusmidler, til forskjell fra de fleste selgere av andre produkter, på uansett hvilket nivå og område....nå kommer det (!)....TVINGER INGEN TIL Å BRUKE NOE SOM HELST! - Om det kan påvises på noe vis at noen blir tvunget til å innta et stoff de ikke ville ha, så bør NATURLIGVIS politiet settes inn. Her har noens rettigheter faktisk blitt brutt--noe som forøvrig var (og fortsatt er) slik mange mener lovene må fungere. Handlinger som prostitusjon, rusbruk/misbruk og gambling er alle handlinger av en helt annen natur--eller mekanisme--enn de rettighetskrenkende lovene. Disse handlingene har offer i form av drepte, voldtatte, offer for tyveri, blind vold og skattefusk (staten er offeret her, hehe). Om vi ikke kan redusere bruk ved hjelp av straff, noe en grønnskap bør kunne ha plukket opp til nå, så er vi faktisk på overtid med å kvitte oss med forbudets forvridde moral og destruktive konsekvenser.


Vi kan ikke gripe inn i situasjoner hvor der ikke er er et offer involvert, og det INKLUDERER salg og smuggling. Vel, om det var ulovlig smugglet og hasj var regulert av staten, så ville jeg hatt et større problem med det--og 'the man in question' skulle kanskje fått en eller annen form for straff, uten at straffen trenger å øke sjansene for at vi legger familien deres i grus og skaper neste generasjons misbrukere og mennesker med null respekt for loven og autoritære instanser.

Overtrøtt til de grader, så jeg må bare kutte det kort, og fyller litt ut med passende sitater;

"I'd rather that England should be free than that England should be compulsorily sober. With freedom we might in the end attain sobriety, but in the other alternative we should eventually lose both freedom and sobriety." -- W.C. Magee, Archbishop of York, "Sermon at Peterborough," 1868

"The only purpose for which power can be rightfully exercised over any member of a civilized community, against his will, is to prevent harm to others. His own good, either physical or moral, is not a sufficient warrant." -- John Stuart Mill

"Totalitarianism is when people believe they can punish their way to perfection." -- House Speaker Newt Gingrich

"Prohibition is not a law of nature - like gravity -- it's a dysfunctional and destructive form of harm maximization that benefits only organized crime and police agencies." --Craig Jones, Ph.D,. Executive Director -The John Howard Society of Canada

"As long as the government can arbitrarily decide which substances are legal and which are illegal, then those who remain behind bars for illegal substances are political prisoners."

- Paul Krassner, 1999
Ja og hvis vi hadde solgt våpen og heroin fra boder i gågata så hadde verden vært ett bedre sted.

Ingen blir jo tvunget til å kjøpe så la oss øke tilgjengeligheten! Selgerne har ikke noe ansvar for å gjøre dette tilgjengelig. Kjøperne oppsøker det jo selv!

Mens vi er igang, la oss selge byggesett for sprengstoff på Jernia, blåsyre-piller på apoteket for å la de som ønsker selvmord få dette oppfylt. Vi kutter jo tilogmed køen i psykologisektoren.
Hicksville: Du har en latterlig naiv holdning til selgerens rolle i missbrukerens missbruk. Argumentet om at det er ingen som tvinger rusmisbrukere til å kjøpe noenting som helst er like dumt som når gamle kjerringer mener vi ikke skal hjelpe narkomane fordi "det er deres egen feil"

Narkobransjen er så kynisk og jævlig at det ikke finnes ord for det. Ikke bare tvinger langere stoff på folk, men når de først er hektet blir de utnyttet på det groveste. Din glansbildefremstilling av en dresskledd langer som tilbyr en var hans dresskledde venner kan kose seg litt med iblandt har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Dette landet suger bare mer og mer.
Sitat av Cikey
Narkobransjen er så kynisk og jævlig at det ikke finnes ord for det. Ikke bare tvinger langere stoff på folk, men når de først er hektet blir de utnyttet på det groveste. Din glansbildefremstilling av en dresskledd langer som tilbyr en var hans dresskledde venner kan kose seg litt med iblandt har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at det er slikt? Media? Tror ikke du får høre på nyhetene om en dealer som er venner med alle "kundene" sine, samtidig som han tjener seg rik. Selvfølgelig er noen kyniske svin, men du må ikke dra alle under en kam!

Personlig synes jeg at enten så skal voldsaker straffes sterkere, eller smugling straffes lavere.
Sist endret av rbt; 17. april 2008 kl. 13:28.
Leste for litt siden, at en mann skulle dømmes til henging i tyrkia for at han hadde bannet til/om Gud!
Sitat av Cikey
Hicksville: Du har en latterlig naiv holdning til selgerens rolle i missbrukerens missbruk. Argumentet om at det er ingen som tvinger rusmisbrukere til å kjøpe noenting som helst er like dumt som når gamle kjerringer mener vi ikke skal hjelpe narkomane fordi "det er deres egen feil"

Narkobransjen er så kynisk og jævlig at det ikke finnes ord for det. Ikke bare tvinger langere stoff på folk, men når de først er hektet blir de utnyttet på det groveste. Din glansbildefremstilling av en dresskledd langer som tilbyr en var hans dresskledde venner kan kose seg litt med iblandt har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Vis hele sitatet...
Definer "narkobransjen"? Du har mange ledd og mange miljøer, ikke abre en enkelt fellesnevner.

F.eks, de store gutta, tror ikke du de samarbeider? Tror du fyren som ble tatt har pushet 10 gram på en kid? Miljøet han er i har sikkert ikke pushet et eneste gram til random folk, men kun vært et ledd i å få greiene inn til norge. Jeg ser ikke hvordan det er mer kynisk enn å distrubere olje som har vært pumpet opp i et land for spottpris, ført til borgerkrig og så blitt tatt hjem igjen. Jeg sier ikke at det ene er greit pga det andre, jeg bare prøver å drøfte hvorfor denne mannen er så forferdelig for samfunnet at han fortjener 40 ganger så lang tid i fengsel som en som uprovosert slår en fyr til han blir blind (edit, på ene øyet).

De hardeste narkomiljøene er nok ofte preget av kyniske mennesker. Men disse utgjør igjen bare en liten promille av totalmassen som omsetter og bruker narkotika.

Deler av vennekretsen min kan helt fint defineres som en et "narkomiljø", og jeg har ALDRI hørt om den "grove utnyttelsen" du snakker om, ojeg har ALDRI sett noen bli "tvunget", ikke engang overtalt, til å kjøpe noe.

Velkommen til den virkelige verden.
Sist endret av Elefanten; 17. april 2008 kl. 15:13.
Overste delen av narkoleddet er av min oppfatning MINST like kynisk som 1-10grams speed pusherne, om ikke mer;P
Sitat av sorath
Ja og hvis vi hadde solgt våpen og heroin fra boder i gågata så hadde verden vært ett bedre sted.
Vis hele sitatet...
Har du hørt om det geniale konseptet 'restriktive ordninger'? Det er noe man kan innføre i et lovlig marked, men noe man mister totalt ved å gi markedet over til kriminelle, terrorister etc.

Ingen blir jo tvunget til å kjøpe så la oss øke tilgjengeligheten! Selgerne har ikke noe ansvar for å gjøre dette tilgjengelig. Kjøperne oppsøker det jo selv!
Vis hele sitatet...
Tilgjengeligheten blir nærmest ikke bedre enn under forbud. Det finnes ingen stengetider, aldersgrenser, begrensede utsalgssteder, advarsler på produktene etc. Slike vitale restriktive ordninger er noe en lovlig regulering gir mulighet for.

Mens vi er igang, la oss selge byggesett for sprengstoff på Jernia, blåsyre-piller på apoteket for å la de som ønsker selvmord få dette oppfylt. Vi kutter jo tilogmed køen i psykologisektoren.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke nok etterspørsel (av naturlige årsaker) til å rettferdiggjøre disse idiotiske forslagene dine.

Takk for svar, men om du skulle skrive noe mer, kan jeg be om at du legger til noe annet enn stråmannsargumenter?

Sitat av Cikey
Hicksville: Du har en latterlig naiv holdning til selgerens rolle i missbrukerens missbruk. Argumentet om at det er ingen som tvinger rusmisbrukere til å kjøpe noenting som helst er like dumt som når gamle kjerringer mener vi ikke skal hjelpe narkomane fordi "det er deres egen feil"
Vis hele sitatet...
Jeg påstår ikke at det ikke skjer. Vel, la meg redigere meg litt; jeg tror det er svært, svært sjelden at noen blir tvunget til å bruke et rusmiddel under noen omstendigheter--men nå er det faktisk ikke slik at det kun er snakk om å få stoffet i "kunden" én gang--så er det gjort. 50% av den amerikanske hæren under Vietnam krigen brukte heroin jevnlig. 2% fortsatte når de kom hjem. - Og jeg som trodde man var avhengig ved første dose?!

Dessverre skaper forbudet et miljø og en kultur uten noe oversikt og kontroll--noe som igjen fører til at selgere i miljøet kan føre en langt mer aggressiv salgstaktikk enn hva vi ser et lovlig marked (for rusmidler) praktiserer. De som prøver ulovlige rusmidler ønsker å prøve disse stoffene, og de ønsker å bruke stoffene til den dagen de slutter. Så enkelt er det.

Narkobransjen er så kynisk og jævlig at det ikke finnes ord for det. Ikke bare tvinger langere stoff på folk, men når de først er hektet blir de utnyttet på det groveste. Din glansbildefremstilling av en dresskledd langer som tilbyr en var hans dresskledde venner kan kose seg litt med iblandt har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Vis hele sitatet...
"Tvinger"? Du har tydeligvis aldri hatt noe som helst kontakt med det svarte markedet, hverken direkte eller indirekte--og jeg ser ingen logisk forklaring for hvorfor du har denne oppfattelsen av dette markedet, annet enn at du har hentet alt fra skremselspropaganda i media og statlige instanser.

Uansett presterer du jo her å gi et glimrende argument for hvorfor salg bør flyttes bort fra gatene, lukkede miljøer, skolegårder og bakgater--og inn i kontrollerte omgivelser.
Det er en streng straff i forhold til hva volds og seksual forbrytere får.
Spesielt når man tar i betraktning at de ikke fortjener straff i det hele tatt. At man straffer noen for å putte et stoff i sin egen kropp (så fremt de ikke skader noen andre) er like umoralsk, diktatorisk og absurd som å straffe folk for å spise "feil" mat, like "feil" musikk" eller støtte "feil" politisk idealogi.

At folk faktisk mener straff for denne typen handlinger er passende, sier litt om hvor forvridd vår moral har blitt på dette spørsmålet. - Har vel noe med hvordan vi har klart å demonisere stoffene, og som en naturlig konsekvens, stigmatisert brukere.

Jeg har problemer med å se hvordan rusfrihet skal kunne oppnås gjennom stigmatisering, straff, ydmykelse etc. Et hvert oppegående menneske med et snev av forståelse av psykologi og hvordan vi mennesker fungerer, bør kunne se at forbudstaktikken ikke gjør annet enn å forverre situasjonen til de grader--både for brukere, deres familier og samfunnet forøvrig.

Edit:

Ugh, ser du tenkte på selgere. Vel, som du kanskje ser lenger opp, støtter jeg heller ikke straff av selgere. Ikke bare fordi det ikke gjør noe som helst i å redusere tilgangen til stoffene, men fordi beslag fører til høyere priser--noe som igjen gjør markedet enda mer attraktivt. Straff og fengsling av brukere fører også med seg vold, og ofte drap, i miljøet.

Så jeg ser altså ingen god grunn til å arrestere hverken brukere eller selgere. Ingen av de involverte bryter noen andre sine rettigheter ved å begå disse handlingene, men ekstremt mye alvorlig kriminalitet blomstrer når man forbyr disse aktivitetene, dessverre.

Det sagt, jeg mener ikke at det optimale her ville vært å bare stoppe straff av selgere--dog det ville gitt oss en forbedring fra idag--men heller regulere salget av disse stoffene på lovlig vis så vi kan innføre kontroll og restriktive ordninger vi idag ikke har.
Sist endret av Hicksville; 26. april 2008 kl. 14:53.
Sitat av magnor_mafia
syns det er litt for mye.kunne vært 10 år eller noe i den duren.
Vis hele sitatet...
10 år for å smugle noe inn i landet som ikke ufrivilig skader noen som helst og 1 år for å riste en baby blind? Hmm Mener heler gi dama ett klapp på skulderen for å bidra med røykings jeg å gi mannen 10 piske slagg over ryggen endel år ekstra i fengsel