Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  698 167858
Det virker som det er bare "juks og fanteri" med posten/tollen, for nå har jeg ringt, og sendt e-post, men får kun til svar at dette ønsker de ikke å kommentere, og uten legeattest blir pakken bare sendt i retur.

Når jeg spør om hva som er av legemiddel fikk jeg bare til svar at det måtte jeg vite selv.

Virker nesten som de bare stopper pakker for de vet at ikke vi for gjort så mye annet.

Har andre fått noe annet svar fra posten/tollen enn det jeg fikk nå?
Jeg har vært borti det samme, de kunne ikke si hvilke middler som var reseptbelagte, og de hadde ingen dokumentasjon på det.. Syns det hele er merkelig..

I mitt tilfellet var det snakk om koffein fra USA (som er utenfor EØS), men de kunne ikke fortelle meg hva som faktisk var reseptbelagt i bestillingen.
Sitat av Nettbakeren Vis innlegg
Det virker som det er bare "juks og fanteri" med posten/tollen, for nå har jeg ringt, og sendt e-post, men får kun til svar at dette ønsker de ikke å kommentere, og uten legeattest blir pakken bare sendt i retur.

Når jeg spør om hva som er av legemiddel fikk jeg bare til svar at det måtte jeg vite selv.

Virker nesten som de bare stopper pakker for de vet at ikke vi for gjort så mye annet.

Har andre fått noe annet svar fra posten/tollen enn det jeg fikk nå?
Vis hele sitatet...
Det er ikke du som er ansvarlig for at forhandlere og/eller produsenter merker sine produkter på en måte som gjør det vanskelig å vite hva de inneholder. Det er bare tull at tollen ikke skal oppgi hva de annser som reseptpliktig. Sånn uproffesjonell oppførsel provoserer meg!

Du må skrive et brev til tollen. I brevet skriver du enkelt og greit at du ikke var klar over at produktene du bestillte inneholdt et legemiddel. Du ber videre om å få spesifisert hvilket stoff det er snakk om, slik at du kan snakke med legen din om dette, og eventult få en attest. Nederst i brevet skriver du "Kopi sendt til *insert name*". Det beste er å sende brevet til en advokat, om du kjenner en. Alternativt kan du sende det til legen din, eller en annen person av en viss betydning i samfunnet, eller en viss faglig tyngde.

Lykke til og gi gjerne en tilbakemelding ettersom saken forløper!

Send gjerne en mail med kopi av brevteksten og opplys om at du har sendt brevet. Mailen kan også Cc's til en tredjepart.
Akkurat, var det jeg tenkte ja. Samme med meg. Jeg sa det til henne at jeg finner dette veldig merkelig og veldig defust.

Men fikk du ut pakken, jeg mener med en attest fra legen?

Nei her er det noe som ikke stemmer. Jeg er så spent på hva legen min sier, og jeg satser på at han enten skriver en resept, eller finner ut at dette ikke inneholder legemiddel, og gir beskjed til tollen om dette.
Han vil jo fort se dette på innholdsbetegnelsen..

Posten tjener ivertfall penger, måtte vente 35 minutter før de tok telefonen på 800 nr på utlandsavdelingen.....og så vente i 10 minutter på at en toller skulle åpne min pakke........
Sitat av Nettbakeren Vis innlegg
Han vil jo fort se dette på innholdsbetegnelsen..
Vis hele sitatet...
Hvis du gir meg en komplett innholdsfortegnelse, vil jeg også kunne fortelle deg om kapslene du har bestillt inneholder legemidler
Takker og bukker. Det er jo litt vanskelig når alt er på engelsk...og en ting kanskje betyr noe annet, her er ivertfall hele listen:

De inneholder:
Wild lettuce, griffonia extract, passion flower, schizzandra, damiana, valerian
Sida Cordifolia(50 mg Standardized), Chromium Polynick, Guarana, White Willow, Kola Nut, Niacin, Taurine
Arginine, Xanthoparameila, Epimedium, Macuna Pruriens, Baby Hawaiian Wood Rose, Guarana, Green Tea, Passion Flower, L-Phenylalanine, L-Arginine, Sida Cordifolia, Caffeine, Citrus Auranticum.

Det er slike happy caps (urtekapsler), så alt jeg har bestilt er altså samme type kapsler, bare forskjellige "gjøremål"
En del av disse urtene kan være reseptbelagte. Arginin er i alle fall det (alle isolerte aminosyrer). Hawaian baby woodrose er forbudt, og du vil ikke kunne importere det med resept. Bare la tollen returnere til avsender.
Akkurat, takker for hjelpen.

Rart det ikke står på brevet, at min sending inneholder forbudt vare, for det står kun reseptbelagte medisiner.

Uansett, så skal jeg undersøke dette med min fastlege i morgen, og jeg er så spent på hva han sier, om han bare rister på hodet eller formulerer et brev, så for tollen plukke ut det forbudte og sende meg resten.

Synest faktisk tollen/posten virket veldig arrogante og lite "hjelpsomme", så noe "humburg" er det med det systemet.

Blir jo uansett dyrt med retur.....da skal jo produsenten ha dekket returomkostningene (rekomandert), og 20% chargeback samt gebyr for overførsel av pengene.....men klart, de blir jo ekstra arbeid for dem.....så det kan jeg jo forstå!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Nettbakeren Vis innlegg
Uansett, så skal jeg undersøke dette med min fastlege i morgen, og jeg er så spent på hva han sier, om han bare rister på hodet eller formulerer et brev, så for tollen plukke ut det forbudte og sende meg resten.
Vis hele sitatet...
Posten deler ikke opp pakker på den måten.
Sitat av luni Vis innlegg
Posten deler ikke opp pakker på den måten.
Vis hele sitatet...
Riktig.

Dessuten ville det blitt vanskelig å åpne hver enkelt kapsel for å fjerne aminosyrer og LSA-holdige frø
Sitat av Nettbakeren Vis innlegg
Akkurat, takker for hjelpen.

Rart det ikke står på brevet, at min sending inneholder forbudt vare, for det står kun reseptbelagte medisiner.

Uansett, så skal jeg undersøke dette med min fastlege i morgen, og jeg er så spent på hva han sier, om han bare rister på hodet eller formulerer et brev, så for tollen plukke ut det forbudte og sende meg resten.

Synest faktisk tollen/posten virket veldig arrogante og lite "hjelpsomme", så noe "humburg" er det med det systemet.

Blir jo uansett dyrt med retur.....da skal jo produsenten ha dekket returomkostningene (rekomandert), og 20% chargeback samt gebyr for overførsel av pengene.....men klart, de blir jo ekstra arbeid for dem.....så det kan jeg jo forstå!
Vis hele sitatet...
Hvor har du bestilt fra? (land)
England.

Jeg tviler på at tollen i det hele tatt har tatt seg bryet å åpne denne forsendelsen, bare noe de sa til meg....

Går helt sikkert fint, jeg skal få dem tilsendt jeg

.....kommer ivertfall ingen vei om jeg ikke prøver.

Og så bestiller jeg ikke mere av dette......eller kanskje prøver på nytt ved å be dem skrive "gift".
Ok, England er jo EØS, så legemidler til privat bruk skal slippes gjennom, enten mot resept eller dokumentasjon på at det er kjøpt reseptfritt i et EØS land.
Sitat av Nettbakeren Vis innlegg
Går helt sikkert fint, jeg skal få dem tilsendt jeg
Vis hele sitatet...
Lykke til. Som sagt, HBWR er forbudt å importere.

Sitat av ScoopeX Vis innlegg
Ok, England er jo EØS, så legemidler til privat bruk skal slippes gjennom, enten mot resept eller dokumentasjon på at det er kjøpt reseptfritt i et EØS land.
Vis hele sitatet...
Hjelper ikke, iom. at HBWR er forbudt.
Nå mente jeg på generelt grunnlag, men står det på narkotikalisten eller dopinglista bortfaller det jeg sa
Hei igjen, og takk for masse gode svar! Dette forumet er virkelig bra og med masse nyttig informasjon.

Nå hadde det seg slik at kun 1 av pakkene inneholde dette forbudte urten, Hawaian baby woodros.
Jeg har snakket med tollen og bedt om at den skal kastes, da inneholder kun min sending legemiddel/lovlige urter.

Nå har jeg vært hos min lege, noe resept er ikke mulig å skrive ut på slike "legemidler", (dette vet posten), og det har jeg nå tatt opp med dem igjen.
Min lege har godkjent resten, og gitt meg stempel og signatur til å ta dette inn, til eget bruk.

Så joda, det nytter å klage, hele veien. Nå har jeg returnert papirene til posten, med godkjennelse fra legen.

Da håper jeg bare de aksepterer dette......

Som sagt, takk for meget nyttig informasjon....det nytter alltid å klage på et vedtak.....

Så bestiller jeg heller ikke dette mere, eller fra denne levrandøren.......ikke viste jeg at det skulle være så vanskelig, men man lærer noe nytt hver dag
Sist endret av Nettbakeren; 8. juni 2010 kl. 09:31.
Ville bare legge til...

Nå har jeg snakket med tollen, som har stoppet min pakke, som da har gitt beskjed til Posten om å kreve resept av min Lege, dette da på bakgrunn av info de har fra statens legemiddel.
Uansett hva annet som står i legemiddelloven, uansett hvilket punkt, og uansett hva/hvordan et legemiddel betegnes, feks mot en sykdom etc, så bruker de kun den ene setningen: "er noe av innholdet på legemiddellisten, får du det ikke utlevert uten resept", spør du men det står, fikk jeg til svar: og jeg repiterer..."er noe av osv

I dag fikk jeg beskjed, (kan hende andre før høre andre ting - tollerne snakker om seg selv), da jeg forklarte at det var ikke mulig å få legen til å skrive en resept for dette, og hvordan de kunne kreve det da.

Da sa han, at Joda, dersom du får en lege i utlandet til å skrive ut en resept for dette, kan det taes med inn i Norge.

Lillepille gjør jo dette, så hvem vet, kanskje disse produsentene også begynner med å "legge med resept".

Da hadde jo dette problemet vært løst, eller ville det det?

Man må jo søke med tollerne om å få lov til å utsette returfristen...posten har ingenting med dette å gjøre.....så da er min snart på vei i retur. Ja ja.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hey folkens. Trenger noen 2cents. Bestilt en pakke den 15'ende som inneholder legemidler. De er ikke listet på narkotikalisten. Det er også under 3 mnds forbruk og jeg betalte 286,28kr inkludert shipping. Pakken er sendt som rekommandert sending.

Nå får jeg opp dette når jeg søker opp pakken via posten:

Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret 22.06.2010 16:32 0024 OSLO
Sendingen er antatt tollpliktig og er sendt til tollbehandling 18.06.2010 12:12 0001 OSLO

Har ikke hørt noe fra tollen enda. Hva gjør jeg?

Glemte selvfølgelig en viktig del; Ja, det er fra EØS, England.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Planlegger å bestille Calea Zacatechichi 20x ekstrakt og Baby Hawaiian Woodrose-frø eller Morning Glory-frø. Bestiller fra et EØS-land.

Calea Zacatechichi har jeg fortstått som helt lovlig å kjøpe, rett meg hvis jeg tar feil.
Er det riktig at MG kun regnes som legemiddel, og at det dermed ikke er reseptpliktig (teoretisk sett)?

Skjønner ikke helt dette med BHW - leser at det regnes som narkotika og ikke. Åssen er dette egentlig? Hvilken konsekvens kan det få hvis det blir oppdaget i tollen?

Noen som har erfaring med Calea Zacatechichi-ekstrakt?

Ellers hadde jeg blitt glad for andre anbefalinger av legal highs, som er psykedeliske, og ikke står på narkotika-lista. Har prøvd salvia.

Takk for eventuelle svar!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg bestilte Melatonin og Ginko fra USA, men det er visst legemiddel i Norge.

Jeg venter også på noe annet, som jeg VET er helsekost, i følge urtelisten.


Jeg bestilte alt på samme dag, og fikk brev om ufortollet sending som inneholdt legemiddel for 12 dager siden.
Har fortsatt ikke fått det andre eller noe brev om det.

Kan tollen holde igjen det som er helsekost også fordi jeg ikke svarer på de breva som omhandler legemiddel?
Hvis en urt ikke er oppført på urtelisten, vil det si at den blir automatisk klassifisert som legemiddel?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Hvis en urt ikke er oppført på urtelisten, vil det si at den blir automatisk klassifisert som legemiddel?
Vis hele sitatet...
de kan klassifisere stortsett hva som helst som legemiddel.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei bestilte Jwh-018 for to uker siden dette er meldingen jeg har fått fra posten. noen som har lignende erfaringer? noen som vet om jeg får problemer? vil det komme en tlf eller en razzia, please help...

"Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret
25.10.2010 14:53, 2061 GARDERMOEN"
200kr grensen er bare tull. Det er jo om du får en hvit eske med mye innhold, og størrelsen på denne esken. Er esken liten, går den gjennom. Er den stor, større sjangse for at den blir sjekket. Derfor kan det være lurt å be vendoren sende i 2 små pakker, kanskje med 1-2 dagers mellomrom, hvis du skal bestille en del. Jeg bestillte en del, ca 1kg, og det ble stoppet. Før det hadde ikke pakkene blitt stoppet, gått igjenom sikkert 10 ganger. Jeg fikk brev fra posten at dette var et legemiddel, og at pakken ble sendt tilbake. Da den blir sendt tilbake, kan du bare be vendor sende det på ny i retur, noe jeg gjør, og ber om at den blir sendt i 2 esker, evnt omganger, istedet for en stor eske.

Bestiller du noe som er klassifisert som legemiddel, får du ikke bot. Det blir bare sendt tilbake/destruert.

Tollerene can suck my baalls!
Ok, jeg har bestilt et par mycobags fra USA. Jeg har gjort dette før uten problemer. Pakken inneholder 10 halvkilos mycobags. Etter at jeg sendte dem en mail med kvittering og innhold fikk jeg følgende svar:

Hei ! da dette er organisk materiale fra USA (gjødsel) trenger vi godkjennelse fra Mattilsynet for å kunne videresende denne pakken. Mvh. Postfortolling

Sendte så mail videre til mattilsynet, med en produktbeskrivelse og beskrivelse av steriliseringsmetoden fra produsenten. Jeg fik da dette som svar:

Hei
Jeg har nå vært i kontakt med hovedkontoret for å undersøke litt mer for deg. I følge plantehelseforskriften vedlegg 3 punkt 10 er det forbudt å innføre kompost fra ikke-europeisk land. Slik jeg ser det, er den eneste muligheten å søke om dispensasjon fra dette forbudet. Da må du ta kontakt med regionkontoret for Hordaland og Sogn og Fjordane, da det er de som behandler dispensasjonssøknader.

Jeg har nå sendt videre en søknad om dispensasjon for import. Nå er det slik at posten sier de vil returnere varen til avsender 5.11.10. Noen som har forslag til fremgangsmåte her? Er det i det hele tatt noe jeg kan gjøre?

PS: sendingen inneholder kun sterilisert substrat, og ikke noen sporer i det hele tatt. Dette gikk jo nesten smertefritt for 4 måneder siden..

Anybody?
Sist endret av GrowMoe; 1. november 2010 kl. 16:07.
Sitat av GrowMoe Vis innlegg

Jeg har nå sendt videre en søknad om dispensasjon for import. Nå er det slik at posten sier de vil returnere varen til avsender 5.11.10. Noen som har forslag til fremgangsmåte her? Er det i det hele tatt noe jeg kan gjøre?

PS: sendingen inneholder kun sterilisert substrat, og ikke noen sporer i det hele tatt. Dette gikk jo nesten smertefritt for 4 måneder siden..

Anybody?
Vis hele sitatet...
Ingen andre tips enn det du allerede har gjort, samt at du sender en mail til kundeservice hos Postens fortollingskontor hvor du ber dem utsette returdato mens du venter på svar.
Ja, takk for svar. Jævlig kjipt da. Har mistet litt troen på at det ordner seg. Men avsender er super-grei og vil refundere mesteparten av pengene. Det som er litt surt da, er jo at halve utlegget var i porto...
Fikk helt gjerneteppe når jeg så på den geografiske EØS oversikten.
Tyskland er et EØS-land?

Tenkte å innføre legemiddel fra Tyskland over Ebay.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Fikk helt gjerneteppe når jeg så på den geografiske EØS oversikten.
Tyskland er et EØS-land?

Tenkte å innføre legemiddel fra Tyskland over Ebay.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte faktisk litt tid på å tenke over om du mente jernteppet, eller hjerneteppe. Fant nå ut at det var det siste til slutt.

Du har et passende kart her. Tyskland er medlem av EU, og man kan sånn sett si, på en noe forenklet måte, at de går under EØS-samarbeidet.
Det skal med andre ord gå greit.
Sist endret av Scipio; 9. november 2010 kl. 11:41.
Takker.

Du kan virkelig se at jeg fikk hjerneteppe iom at jeg ikke klarte å skrive hjerne riktig engang.

Har akkurat vært til lunsj, så ting er litt klarere nå hehe
Jeg bestile soppsporer og fikk i dag et brev som sier at jeg skal sende inn fødselsnr og dokumentasjon på varens innhold og verdi pga de er usikker på om jeg skal betale moms eller ikke. Siden soppsporer ikke er ulovlige er det bare å sende inn ærlig informasjon, right? Kan de finne på å tipse politiet likevel og så får jeg et razzia på døren om en uke eller?

Also, hvor skal jeg sende inn informasjonen? Til postens godssenter?
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg bestile soppsporer og fikk i dag et brev som sier at jeg skal sende inn fødselsnr og dokumentasjon på varens innhold og verdi pga de er usikker på om jeg skal betale moms eller ikke. Siden soppsporer ikke er ulovlige er det bare å sende inn ærlig informasjon, right? Kan de finne på å tipse politiet likevel og så får jeg et razzia på døren om en uke eller?
Vis hele sitatet...
Soppsporene er lovlig, ja. Du løper jo selvfølgelig en risiko, ettersom de ofte brukes til noe ulovlig...
Sitat av Grix Vis innlegg
Also, hvor skal jeg sende inn informasjonen? Til postens godssenter?
Vis hele sitatet...
Det står vel garantert i brevet du har fått?
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg bestile soppsporer og fikk i dag et brev som sier at jeg skal sende inn fødselsnr og dokumentasjon på varens innhold og verdi pga de er usikker på om jeg skal betale moms eller ikke. Siden soppsporer ikke er ulovlige er det bare å sende inn ærlig informasjon, right? Kan de finne på å tipse politiet likevel og så får jeg et razzia på døren om en uke eller?

Also, hvor skal jeg sende inn informasjonen? Til postens godssenter?
Vis hele sitatet...
Svar ærlig på det de spør deg om. Som du sier er sporer lovlig å importere så det skal ikke by til noe bryderi med tollen. Adressen du skal svare til står vel skrevet i brevet du har mottatt? Se etter en avsenderadresse hvis ikke en annen er spesifisert som svaradresse. Les brevene dine gutt!

Jeg tviler på at tollen tipser politiet om importen din, men er det sporer som utvikler seg til sopp med innhold av psilocin, psilocybin så øker vel sjansen nokså kraftig vil jeg tro.

Edit: Litt sent ute.
Sist endret av Scipio; 12. november 2010 kl. 17:22.
Salvia og kannapulver dukket opp smertefritt i postkassen etter en liten ukes postgang fra statene sier SWIM
Sist endret av Omaha; 13. november 2010 kl. 14:11.
Angående bestilling av reseptbelagt B-preparat (som ikke er på narkotikalisten/dopinglisten) fra EØS nettapotek med gyldig resept utstedt av sertifisert EU lege samt kvittering fra apotek

Vet at mange lurer på dette og svarene folk gir her på forumet er temmelig vage/uklare rundt dette. Derfor ønsker jeg nå å få full klarhet i regelverket ved selv å prøve å importere samt argumentere med tollvesenet når de (selvfølgelig) stopper denne forsendelsen.

Har nå prøvd meg på bestilling av 100stk Tramadol-tabletter fra Tyskland. Tramadol er regnet som et reseptpliktig B-preparat i Norge.

Tramadol befinner seg ikke på narkotika/dopinglisten og kan derfor regnes som et reseptpliktig legemiddel i Norge ifølge legemiddelverkets retningslinjer.

Det skal også nevnes at det ikke er bestillt et generisk preparat, men orginalpreparatet produsert av Grünenthal.

Nå er det slik at tollvesenet har rett til å kreve både resept og kvittering fra henholdsvis lege og apotek. Dette for å bevise at preparatet er ment for personlig bruk med en leges godkjennelse. Kvitteringen skal vise at preparatet er lovlig anskaffet innen EØS. Preparatet er altså reseptpliktig både i EØS landet samt Norge og tollvesenet har derfor sitt på det tørre når de krever resept.

Siterer fra legemiddelverkets nettsider:
Forsendelse fra land innenfor EØS-området

Innførsel av postpakker og andre forsendelser av legemidler til eget bruk er tillatt når det dreier seg om legemidler som er lovlig ervervet i et EØS-land. Unntatt fra dette er legemidler med innhold av narkotika m.v. (1) og legemidler som anses som dopingmidler (2) i Norge. Mengden av det enkelte legemiddel skal ikke overskride tre måneders forbruk.
Det må kunne dokumenteres overfor Tollvesenet at varen er lovlig innkjøpt. Dokumentasjon kan for eksempel være kvittering fra apotek/utsalgssted eller resept med påtegning fra apoteket. Dersom disse betingelser er oppfylt, kan pakken utleveres fra tollstedet/poststedet direkte til adressaten.
Vis hele sitatet...
Så kommer vi til mitt case. En sertifisert tysk lege har utstedt en gyldig tysk resept i mitt navn på 100stk Tramadoltabletter som er behandlet hos et tysk apotek med kvittering fra det aktuelle apoteket hvorpå de så har sendt dette (medikamenter, kopi av resept og kvittering) per rekommandert brev til meg i Norge. Innhold og tollverdi skal være korrekt angitt utenpå pakken.

Status nå er at sendingen er anholdt i tollen og jeg venter på redegjørelsesbrev fra tollvesenet på hvorfor pakken er stoppet, da de allerede antakeligvis har åpnet pakken for å undersøke inneholdet for så å finne overnevnte.

Her ser dere nåværende status på pakken:
Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret
17.11.2010 10:44 0024 OSLO
Avvik i produksjonen
Årsak: Antatt tollpliktig
Tiltak: sendt til tollundersøkelse
16.11.2010 20:12 0001 OSLO
Sendingen er ankommet mottakerlandet
16.11.2010 19:49 0001 OSLO
Sendingen er sendt fra avsenderland
16.11.2010 05:15
Vis hele sitatet...
Det som er mest sannsynlig er at brevet som om få dager dumper ned i postkassen fra posten/tollvesenet ber meg om å fremvise resept for å få utlevert forsendelsen.

Jeg skal da sende de et skriftlig brev der jeg stiller spørsmål ved hvorfor de ikke har utført fortolling når de allerede har dokumentene som etterspørres.

De er pålagt å følge de retningslinjer som legemiddelverket gir i forhold til privatimport av legemidler. Det er på grensen til grov uforstand i tjenesten dersom de velger å ikke følge retningslinjer gitt av Statens Legemiddelverk.

Kommer til å oppdatere her når jeg får brevet fra Posten.
Sitat av Legemiddelet Vis innlegg
Angående bestilling av reseptbelagt B-preparat (som ikke er på narkotikalisten/dopinglisten) fra EØS nettapotek med gyldig resept utstedt av sertifisert EU lege samt kvittering fra apotek

Vet at mange lurer på dette og svarene folk gir her på forumet er temmelig vage/uklare rundt dette. Derfor ønsker jeg nå å få full klarhet i regelverket ved selv å prøve å importere samt argumentere med tollvesenet når de (selvfølgelig) stopper denne forsendelsen.

Har nå prøvd meg på bestilling av 100stk Tramadol-tabletter fra Tyskland. Tramadol er regnet som et reseptpliktig B-preparat i Norge.

Tramadol befinner seg ikke på narkotika/dopinglisten og kan derfor regnes som et reseptpliktig legemiddel i Norge ifølge legemiddelverkets retningslinjer.

Det skal også nevnes at det ikke er bestillt et generisk preparat, men orginalpreparatet produsert av Grünenthal.

Nå er det slik at tollvesenet har rett til å kreve både resept og kvittering fra henholdsvis lege og apotek. Dette for å bevise at preparatet er ment for personlig bruk med en leges godkjennelse. Kvitteringen skal vise at preparatet er lovlig anskaffet innen EØS. Preparatet er altså reseptpliktig både i EØS landet samt Norge og tollvesenet har derfor sitt på det tørre når de krever resept.

Siterer fra legemiddelverkets nettsider:


Så kommer vi til mitt case. En sertifisert tysk lege har utstedt en gyldig tysk resept i mitt navn på 100stk Tramadoltabletter som er behandlet hos et tysk apotek med kvittering fra det aktuelle apoteket hvorpå de så har sendt dette (medikamenter, kopi av resept og kvittering) per rekommandert brev til meg i Norge. Innhold og tollverdi skal være korrekt angitt utenpå pakken.

Status nå er at sendingen er anholdt i tollen og jeg venter på redegjørelsesbrev fra tollvesenet på hvorfor pakken er stoppet, da de allerede antakeligvis har åpnet pakken for å undersøke inneholdet for så å finne overnevnte.

Her ser dere nåværende status på pakken:


Det som er mest sannsynlig er at brevet som om få dager dumper ned i postkassen fra posten/tollvesenet ber meg om å fremvise resept for å få utlevert forsendelsen.

Jeg skal da sende de et skriftlig brev der jeg stiller spørsmål ved hvorfor de ikke har utført fortolling når de allerede har dokumentene som etterspørres.

De er pålagt å følge de retningslinjer som legemiddelverket gir i forhold til privatimport av legemidler. Det er på grensen til grov uforstand i tjenesten dersom de velger å ikke følge retningslinjer gitt av Statens Legemiddelverk.

Kommer til å oppdatere her når jeg får brevet fra Posten.
Vis hele sitatet...
Har gjort det selv, gikk greit det. De trenger informasjon som fødselsnr og avsender. Tok sin tid men jeg fikk pakken klarert.
Sitat av WazzaBazza Vis innlegg
Har gjort det selv, gikk greit det. De trenger informasjon som fødselsnr og avsender. Tok sin tid men jeg fikk pakken klarert.
Vis hele sitatet...
Hva/hvem oppga du som avsender? Adressen til internettapoteket du bestillte fra? Var det Tramadol eller et annet B-preparat du bestillte?
Sist endret av Legemiddelet; 17. november 2010 kl. 20:26.
Jeg kontaktet avsender og dem ga meg avsender informasjonen jeg trengte.
Var det Tramadol eller et annet B-preparat du bestillte?
Ja det var 50mg tramadol fra Grünenthal, gul og grønne kapsler.
Nå har jeg fått brev fra tollvesenet der de skriver at sendingen vil bli returnert til avsender grunnet at avsenderland står oppført som Panama. Man har jo som kjent ikke lov til å importere legemidler fra 3. Land (Utenfor EØS)

Dette er jo ganske vittig siden pakken er sendt fra Tyskland. Regner med at mitt nettapotek har offisiell adresse i Panama og derfor har brukt dette som avsenderopplysninger. Har nå sendt mail til nettapoteket og forklart situasjonen. De har rykte på seg for å yte god service så det blir spennende å se hvordan dette skal løses.

Fortsettelse følger...
Siste nytt er nå at tollvesenet/posten velger å vri seg unna legemiddelverkets retningslinjer slik at jeg ikke får fortollet forsendelsen. Mitt nettapotek har heldigvis bestemt seg for å refundere det jeg har lagt ut for ordren, samtidig som de har strøket Norge fra listen over mulige land som kan legge inn ordre.

Det kan dermed konkluderes med at det å prøve og innføre reseptbelagte legemidler med gyldig resept er dødfødt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Skulle kjøpe morning glory frø, da jeg trodde dette skulle gå ganske greit mtp toll osv. men fant ut at det ikke var så greit like vel da Ipomea står oppførst som en slekt det ikke er lov å importere. På siden står også dette:
Sitat av http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00013/Veiledende_liste_ove_13467a.pdf
Ferdige pakker til prydformål fra registrerte frøfirmaer i Europa av
slekten Ipomoea og arten Papaver somniferum vil være tillatt.
Arten Ipomoea batatas – søtpotet omfattes ikke av forbudet.
Vis hele sitatet...
Hva vil "registrert frøfirma" si, finnes en liste over slike firmaer? Noen som selger u-giftede frø?

Noen som har hatt problemer med ipomea/morning glory i tollen?
Sist endret av lex123; 29. november 2010 kl. 17:13.
▼ ... over en uke senere ... ▼
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Dagen etter jeg mottar en pakke med 6-APB og methylone mottar jeg en telefon fra tollvesenet. Jeg svarer ikke, men de legger igjen en melding om at de vil at jeg skal sende pakken tilbake(!) til dem. Hva jeg skal gjøre vet jeg ikke. Håper i første omgang at de ikke ringer flere ganger, og jeg bare kan ignorere hele greia.

Men har de makt til å tvinge meg til å sende tilbake en pakke som jeg allerede har mottatt? Har jeg noe plikt til å fortelle dem hva som er i pakken? Kan jeg isåfall lyve og si det var en oppblåsbar gris eller noe som en slags tullegave fra en kompis? Kan det være at de vet hva som var i pakken?
Sitat av sofa Vis innlegg
Dagen etter jeg mottar en pakke med 6-APB og methylone mottar jeg en telefon fra tollvesenet. Jeg svarer ikke, men de legger igjen en melding om at de vil at jeg skal sende pakken tilbake(!) til dem. Hva jeg skal gjøre vet jeg ikke. Håper i første omgang at de ikke ringer flere ganger, og jeg bare kan ignorere hele greia.

Men har de makt til å tvinge meg til å sende tilbake en pakke som jeg allerede har mottatt? Har jeg noe plikt til å fortelle dem hva som er i pakken? Kan jeg isåfall lyve og si det var en oppblåsbar gris eller noe som en slags tullegave fra en kompis? Kan det være at de vet hva som var i pakken?
Vis hele sitatet...
At de sakl "glemme" sakn er lite trolig. Du må selv avgjøre hva du vil gjøre.
Sist endret av felix_poker; 15. desember 2010 kl. 13:02.
Om jeg går til legen å får resept på et sovemiddel, har jeg da lov til å bestille gitte sovemiddel fra utlandet (eøs) ? selv om jeg bruker resepten på apoteket, eller hvordan fungerer dette?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bestilte meg 1g jwh 018 for ca 2 mnd siden og nå står det dette når jeg prøver å spore pakken

Sendingen er ankommet mottakerlandet
20.12.2010 17:32
Sendingen er sendt fra avsenderland
16.12.2010 19:34 2061 GARDERMOEN
Sendingen er returnert avsender
Årsak: Forbudt vare. Jf. Postens regler for frakt
Tiltak: Returnert
16.12.2010 13:59 2061 GARDERMOEN
Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret
16.12.2010 13:59 2061 GARDERMOEN
Sendingen er frigjort fra importbehandling
16.12.2010 13:58 2061 GARDERMOEN
Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret
29.10.2010 13:02 2061 GARDERMOEN

så hva betyr dette? er det sendt i retur også har selgern sendt det tilbake til meg eller har pakket ankommet det landet som sendte pakken til meg?

Er politiet noe å bekymre seg for eller er saken "død" så lenge de bare returnerte den?
Får man brev om en pakke er blitt stoppet i tollen? Kan jeg evt ringe tollvesenet og spørre om de har pakken min?
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Får man brev om en pakke er blitt stoppet i tollen? Kan jeg evt ringe tollvesenet og spørre om de har pakken min?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk kun vite at pakket var blitt stoppet pga jeg fulgte med på sporinga, POSTEN har aldri kontaktet meg på noen måte å sagt at den var blitt stoppet