Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2823
God Dag freakforum!

Jeg har handlet meg en brukt Mazda, den kom med en Pioneer DEH p5530mp.
Bilen har kun høytalere framme originalt, og jeg tenkte jeg skulle hive på 2 til bak i bilen. Høytalerene er og pioneer.

Problemet mitt er at når jeg har trukket kablene gjennom bilen og prøver og stappe de i cd-spilleren er det ingenting og skru på som gjør at kablene henger skikkelig fast, det er på en måte en slik funksjon at når jeg trykker kablene nedi så henger de litt fast, om det skal være slik det vet jeg ikke.

Men når jeg har de slik at de henger relativt godt fast så fyrer jeg opp, men får ikke noe lyd til høytalerene. Der jeg fester de bak cd-spilleren er 4 kontakter der hvor 2 er rød og 2 er hvite, jeg antar at rød er + og hvit er -. Kabelen jeg bruker er en vanlig lyd-kabel som jeg har brukt på hjemmekino anlegget som jeg har i kjelleren.


Mvh Siggizoo
Prøvd å justere fading Front/back?
Sitat av Vangen Vis innlegg
http://www.bilforumet.no/elektronikk-forum/bilstereo/

Her finner du gutta som har kontroll på slikt.
Vis hele sitatet...
Tusen hjertelig Jeg poster en der og hvis det ikke går bra her

Leiha; Jeg stikker ut og prøver det Se om jeg finner ut hvor jeg gjør det.
Har du koblet til Iso-kontakten ?
Eller har du koblet i selve spilleren?

De kontaktene bak i cd.spilleren er gjerne bare signal ut til forsterker. Utgangene fra spilleren til høyttalere går gjennom iso-kontakten.

Post et bilde av baksiden av spilleren, så vet vi mer om hva det handler om.
Oj, jeg leste litt bedre og så litt i manualen til den spilleren. prøver du å koble høyttaleren direkte til RCA utgangen? Du må koble de til ledningene som kommer ut av iso pluggen som er bakpå spilleren. Grønn+ og grønn med svart stripe- og lilla+ og lilla med svart stripe- er bakhøytallerene.

Jaja litt seint ut..
Sist endret av Leiha; 6. desember 2009 kl. 18:43.
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Har du koblet til Iso-kontakten ?
Eller har du koblet i selve spilleren?

De kontaktene bak i cd.spilleren er gjerne bare signal ut til forsterker. Utgangene fra spilleren til høyttalere går gjennom iso-kontakten.

Post et bilde av baksiden av spilleren, så vet vi mer om hva det handler om.
Vis hele sitatet...
Jeg koblet til i selve spilleren.
Du ser hvor jeg koblet "øverst" på spilleren.

Sitat av Leiha Vis innlegg
Oj, jeg leste litt bedre og så litt i manualen til den spilleren. prøver du å koble høyttaleren direkte til RCA utgangen? Du må koble de til ledningene som kommer ut av iso pluggen som er bakpå spilleren. Grønn+ og grønn med svart stripe- og lilla+ og lilla med svart stripe- er bakhøytallerene.

Jaja litt seint ut..
Vis hele sitatet...
Bedre seint enn alldri

Men de som går ut fra spilleren i de ISO-kontaktene samler seg igjen og går videre i en kabel inn i dashbordet, kall meg gjerne tard men forstår ikke helt hvor jeg skal koble til de massive kablene mine.
Her er et koblingsskjema for Iso-kontakter
I den kabelmassen nederst på bildet er det sikkert 2 kontakter. Den ene er strøm, jord, remote in osv. den andre kontakten er for høyttalere. er sikkert et koblingsskjema på spilleren også.

Der står det hva alle kontaktene bak på spilleren er.

Håper dette er til hjelp.
Du må prøve å finne ut om original høytallerene er koblet til front eller bak utgangen.
Det kan du sjekke med fading funksjonen.
Dropp de "massive" kablene dine og legg opp 1,5 eller 2 kvadrat kabel.
Når du har funnet ut hvor original høytallerene er ikke er koblet til, klipper du av de ledningene og spleiser de med de kablene du la opp til høytallerene.
Du finner manualen på Pioneer sine sider.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Når du har funnet ut hvor original høytallerene ikke er koblet til, klipper du av de ledningene og spleiser de med de kablene du la opp til høytallerene.
Vis hele sitatet...
Burde det ikke funke fint med og bare tvinne original kablene sammen med mine da? Selv om de er en del større.

Tusen takk for hjelpen begge 2 Dere er til stor hjelp!
Da bruker du bare to av utgangene og vil få mye dårligere lyd og i verste fall ødelegge både spilleren og høytallerene. Pga. feil OHM (motstand) og sånt.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Da bruker du bare to av utgangene og vil få mye dårligere lyd og i verste fall ødelegge både spilleren og høytallerene. Pga. feil OHM (motstand) og sånt.
Vis hele sitatet...
Det hadde ikke vært fint.
Det som står på agendaen;

- Kjøp kabler tilsvarende størrelse og OHM som originalene
- Legg nye kabler
- Finn ut hva som er koblet hvor og klypp av de som ikke er koblet noen plass med hjelp av fade-funksjonen
- Spleis sammen med originalene

Got it Tusen hjertelig takk for hjelpa
OHM har ingenting med kablene å gjøre bare for å ha det sagt
Du kan bruke de kablene du har lagt opp også, men det er litt upraktisk å spleise slike kabler.
Hvis du vil ha mer hjelp når du skal koble på/ finne ut hva som er hva, er det bare å sende en PM eller poste her, jeg er stort sett pålogget etter kl 17.00 til rundt 20.00. på hverdager.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Slik ser ISO-pluggen du plugger i spilleren din ut;
http://www.bluespot.co.uk/stock_image/iso.jpg
Fargeoversikt;
http://www.siocommunications.co.uk/Wiring_files/audio_wiring.jpg

Du har koblet høyttalerne dine i signalutgangene, det er for å bruke med eksterne forsterkere.
Sist endret av Ond^Sofa; 6. desember 2009 kl. 20:08.
Nydelig gutter Får kikke litt mer på det imorgen, naboen ser bare mer og mer bekymret ut av en kar som velter seg inn i bilen med hodelykt.

Så det er fult mulig og bruke de kablene jeg har til og spleise med uten og ødelegge noe som helst?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Siggizoo Vis innlegg
Nydelig gutter Får kikke litt mer på det imorgen, naboen ser bare mer og mer bekymret ut av en kar som velter seg inn i bilen med hodelykt.

Så det er fult mulig og bruke de kablene jeg har til og spleise med uten og ødelegge noe som helst?
Vis hele sitatet...
Så fremt du har de riktige ledningene ut av iso-pluggen din er ikke det noe problem. Husk å lodde sammen eller skjøte med skikkelig kabelsko.
Prøvte det i dag og det virket utmerket Tusen hjertelig takk for hjelpa, kunne ikke klart det uten dere!

Jeg brukte ikke kabelsko heller noe lodding, men brukte Wago, for dere som ikke har hørt om det;
http://www.automation.com/images/new...2_LEVERNUT.jpg

Der jeg tok + fra cd-spilleren og + fra den ene høytaleren i samme boksen osv.

takk igjen

Mvh Siggizoo
Sist endret av Siggizoo; 8. desember 2009 kl. 21:58.