Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2652
Jeg liker å lese eller se dokumentarer om mennesker på kanten av samfunnet, skjebner, subkulturer etc.
Når det gjelder rusbruk/selvmedisinering med sprøyter har jeg flere ganger lagt merke til at brukerne er svært nøye med å understreke hvor viktig det er å få ut de små luftblærene fra sprøyta, før de setter skuddet.
Hvorfor er dette ritualet så viktig?
Det er fordi gassbobler i blodet vil drive med blodstrømmen til de kommer ut i årer som er så små at boblene kiler seg fast. Derved stanses eller forstyrres blodstrømmen på tilstopningsstedet; gassemboli (SNL).
Sist endret av Antidote; 15. september 2018 kl. 00:41.
Fordi luft i blodårene kan forårsake embolisme. Et blodpropp som blokkerer blodstrømmen.

Trådstarter
14 9
Ja, men det er jo en del luft/gass som må til før det blir et problem? En bitteliten boble i en sprøyte på 1/2 eller 1 ml er jo en bagatell.
Derfor undrer jeg om dette mer er en slags psykisk prosess i et rituale, hvor brukeren «drøyer tida» og gleder seg til dosen?
Mest sannsynlig går det bra med en liten boble, men hvorfor ikke bare gjøre det ordentlig? Man bør ha noen ritualer når man bruker rusmidler, og at til og med sprøytenarkomane har litt peiling og er forsiktige er da utelukkende positivt. Det er slik sykepleiere og helsepersonell gjør det, og det er slik alle burde gjøre det.

Når du setter opptil flere skudd på deg selv hver dag, så er det viktig å følge ritualene hver gang. Sjansen er stor for at det går galt en av disse gangene hvis man begynner å slurve.
Sist endret av mentalmelt; 15. september 2018 kl. 01:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De er jo nøye med slikt i helsevesenet også. Tok mot til meg og spurte en gang om det var slik som på film at man kan drepe noen med en liten luftboble, og fikk til svar at det var veldig usannsynlig - men det kunne i verste fall gi gassemboli som nevnt over her, og medføre ganske sterke smerter.
Trådstarter
14 9
Okey, men et ikke-kvalitessikret substrat som kanskje er utblandet i tillegg, f.eks heroin kjøpt på gata har jo mye høyere emboli-risiko enn luft. Husk at mange stoffer ikke er vannløselige.

Ikke helt enig i at sykepleiere er så nøye på dette. Kanskje når de setter sprøyter, men når når det henges opp infusjoner så går det mye luft inn. Bare legg merke til det! Det samme gjelder sprøytepumper som brukes på sykehus.
Sitat av Karoli Vis innlegg
Okey, men et ikke-kvalitessikret substrat som kanskje er utblandet i tillegg, f.eks heroin kjøpt på gata har jo mye høyere emboli-risiko enn luft. Husk at mange stoffer ikke er vannløselige.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke noe argument for å ikke være nøye med andre risikofaktorer.

Må si det fremstår som litt uklart hva du egentlig vil fram til her.
Trådstarter
14 9
mental: Du gav et ganske bra svar over her, at det kan være viktig å gjøre ting likt hver gang. At man følger en slags protokoll,spes hvis man er stresset, omtåket eller har dårlig tid.. makes sence
Jeg satt bare å tenkte på at embolifrykten var så overdrevet..
Tross alt hevder jo leverandørene av de mest brukte infusjonsaggregatene at man tåler et helt «sett» med luft intravenøst, før det blir «farlig». Ett infusjons-sett inneholder ca 14 ml. Dvs at en som tar et stoff med en typisk insulin-sprøyte (1/2 ml, orange hette over kanylen) kan sette 28 sprøyter kun med luft før det blir fatalt.
Det er nok en del ukyndighet og misforståelser hos mange brukere, men for all del, det skader jo ikke å fjerne litt luft
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Man kan også fint overleve et lavkaliber skudd i panna, uten at folk går rundt og skyter seg av den grunn.

Det er rett og slett en grunnleggende forholdsregel som krever minimalt med innsats i forhold til risikoen: det vil si å faktisk kunne være dødelig, selv om sannsynligheten kanskje ikke er den største.
Det kan kanskje også være en måte å føle at man har litt kontroll på, innenfor et handlingsmønster som egentlig er blottet for disiplin og trygge rammer. Renheten på stoffet får du ikke gjort noe med, omgivelsene dine og livsførselen din har du gitt opp å være herre over, men du kan ihvertfall skape deg en slags falsk trygghet med at du er nøye på de få tingene som det er lett å gjøre riktig.
Trådstarter
14 9
Robhol; en sprøyte med luft, satt intravenøst er ikke dødelig eller spesielt farlig, men jeg forstår at å følge en fast fremgangsmåte har med trygghet å gjøre. Man kontrollerer det man kan kontrollere, på en måte..
Sitat av Karoli Vis innlegg
Okey, men et ikke-kvalitessikret substrat som kanskje er utblandet i tillegg, f.eks heroin kjøpt på gata har jo mye høyere emboli-risiko enn luft. Husk at mange stoffer ikke er vannløselige.

Ikke helt enig i at sykepleiere er så nøye på dette. Kanskje når de setter sprøyter, men når når det henges opp infusjoner så går det mye luft inn. Bare legg merke til det! Det samme gjelder sprøytepumper som brukes på sykehus.
Vis hele sitatet...
Hm, da har vi kanskje forskjellige opplevelser. Jeg syns de knipser og spruter og holder på i det evinnelige til tider men enig i at det ikke er det samme med infusjoner. Der har jeg faktisk endt opp med å fjerne luft selv når det har vært store bobler :P
Hvis du ser på den nåla du får i hånda, se er den veldig tynn. Regner med at bare det stopper farlige luftbobler. Og om det bare er, feks bare 0,1 % sjanse for å dø, er det ikke bra å redusere den enda mer? Det tar jo bare et par sekunder av livet ditt.
Jeg gjør det mest fordi jeg hater lyden av luft som presses inn i blodåra, den forstyrrer "flowen" av et skudd om du er med. Sånn rent mentalt så forstyrrer det meg litt om det plutselig kommer en putre-lyd halvveis eller i begynnelsen av et skudd.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som tidligere sprøytenarkoman tror jeg det handler litt om begge deler. Når man begynner å sette skudd er man selvfølgelig veldig nøye med sånne ting nettopp fordi man kanskje er redd for å daue av en luft boble, på lik linje som man er nøye med å bruke alkotipp (desnfisere stikk stedet) bruke sterilt vann for å forhindre infeksjon osv. Etterhvert som avhengigheten tar over handler det mer om selve ritualet rundt å sette et skudd, mekkingen, kokingen, trekke opp, trykke stempelet langt nok inn til at blandingen ligger akkurat sånn den skal i nålen, knipse på pumpen, stikke nålen inn, se blodsvaret for deretter og trykke det inn, dra ut blodsvar igjen for så å trykke det inn igjen for å forsikre seg om at alt faktisk er inne ( vet ikke om det egentlig har noe for seg engang) DAMN for nesten russug av å skrive dette... men anyways, min personlige mening er at det er ritualet det handler om til syvende å sist. Lett å se ironien i å blande ut dop med vann fra en sølepytt eller en annen sin brukte nål men alikevel knipse for å forhindre luftbobler.

Vet forøvrig om folk i "miljøet" som fyller pumper med ren luft og setter de på folk for å psyke ut o.l uten at de dauer av den grunn, så det skal nok en del til
Det er også upraktisk å ha mye luftbobler i pumpa, fordi det er tynnere en vann. Da hakket stempelet når du skal trykke det ned.