Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4913
Foreldrene mine fant en joint på rommet mitt.
De vil at jeg skal starte på ruskontrakt.
Jeg har vært på pissing en gang tidligere og vil helst slippe det igjen.
De sier de skal anmelde meg for jointen de fant + pillene de fant sist gang jeg måtte på pissing.

Pillene fant de i februar og faren min har hatt de siden.
Kan de anmelde meg for besittelse av pillene og jointen eller vil dette bli henlagt?

Burde jeg bare si ja til ruskontrakt istedenfor å risikere å få noe på rullebladet?
For at de skal komme noen vei med en anmeldelse så må de nesten kunne ha bevis for at jointen og pillene er dine.
^ Hei, jeg er enig med Who?. Jeg anser sannsynligheten for at dette vil kunne gi lov-messige konsekvenser som nærmest fraværende. Jeg kan naturligvis ikke garantere, men jeg er veldig sikker på min påstand.

På ett kjappt google-søk finner jeg på Wikipedia; På norsk finnes tradisjonelt og folkelig to hevdvunne formuleringer som fastholder dette prinsipp: «Enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist», og «tvilen skal komme tiltalte til gode».

Slik jeg ser det er det din far som er i besittelse av ulovlig narkotika.

Lagt til: Husk også at du kan anmelde personer i hytt og gevær for hva du enn måtte klare å koke sammen i hodet. Det behøver ikke bety at anmeldelsen vil ha noen betydning.
Sist endret av Kierkegaard; 24. juli 2018 kl. 06:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Blabla til de to over.....

Regner med at du ikke er myndig og siden politiet setter ting inn mot ungdom så vil jeg påstå at ja de kommer til å reagere, ruslontrakt er vel det mest nærliggende

Men er du over atten, så er det en mulighet for at du ved nekting kan slippe unna.
Hvorfor er det så farlig med rulleblad ?
Hva er planene dine for framtiden ? Kanskje ødelegger rusbruk disse uansett ?
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Blabla til de to over.....

Regner med at du ikke er myndig og siden politiet setter ting inn mot ungdom så vil jeg påstå at ja de kommer til å reagere, ruslontrakt er vel det mest nærliggende

Men er du over atten, så er det en mulighet for at du ved nekting kan slippe unna.
Vis hele sitatet...
Hei,
Jeg kom til å tenke på en ting når du nevnte umyndig. Jeg skrev kanskje litt i hast uten å tenke på den muligheten. Det er kanskje også flere andre ting som spiller inn dersom man er mindreårig.


Men jeg lurer på; er det mulig for en forelder å anmelde sitt eget mindreårige barn, og deretter godta boten på vegne av barnet sitt?
Bor du hjemme må du nesten forholde deg til reglene i huset. Flytt ut og røyk deg stein hver dag. Bo hjemme og spill på lag
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Men jeg lurer på; er det mulig for en forelder å anmelde sitt eget mindreårige barn, og deretter godta boten på vegne av barnet sitt?
Vis hele sitatet...
Det er en sjuk ting å gjøre iallefall, ødelegger jo bare!
Sitat av Who? Vis innlegg
For at de skal komme noen vei med en anmeldelse så må de nesten kunne ha bevis for at jointen og pillene er dine.
Vis hele sitatet...
De kan vel ta prøve av spyttet på jointen for å finne dna spor
Sitat av Fyre_Rev Vis innlegg
De kan vel ta prøve av spyttet på jointen for å finne dna spor
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke noe politiet har adgang til å prioritere over en liten joint å ta DNA prøver.
Så lenge du bor under taket til dine foreldre, så er det en god ide å følge de reglene og grensene de setter for deg.
Har du foreldre som roter på rommet ditt så kan du jo bare takke deg selv som ikke gjemmer ting bedre/andre steder.
Tror nok du skal si ja til en ruskontrakt forså å legge alt slikt på hylla i en periode fremover.
Akkurat anmeldelse kan du ta helt med ro. Du er under 18: Politiet har ikke kapasitet til å følge opp noe så bagatellmessig (jeg sier ikke at rusbruken din er bagatellmessig), og vil koble inn ung-kontakt for et program bestående av pissing etc. Det vil IKKE bli en straffesak. Sånt driver vi heldig vis ikke med her til lands. Hvis foreldre eller politi påstår at du får rulleblad av det du beskriver, bløffer de for å skremme.

Du er over 18: Politiet er pliktig til å ta imot anmeldelse, men den vil bli henlagt etter at du har vært til et formelt avhør der enten a) En politi sitter og gjesper og prøver å virke engasjert, eller b) En dustete streber (ofte kvinne) leker etterforsker og prøver å virke skarp og sint.

Summa summarum: Purken kan du drite i, men du burde jo ta foreldrenes åpenbare fortvilelse - og din egen fremtid - på alvor.
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg

Du er over 18: Politiet er pliktig til å ta imot anmeldelse, men den vil bli henlagt etter at du har vært til et formelt avhør der enten a) En politi sitter og gjesper og prøver å virke engasjert, eller b) En dustete streber (ofte kvinne) leker etterforsker og prøver å virke skarp og sint.

Summa summarum: Purken kan du drite i, men du burde jo ta foreldrenes åpenbare fortvilelse - og din egen fremtid - på alvor.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite at han ikke vil få andre konsekvenser en et avhør og en henlagt anmeldelse?
Bot og fengsel er faktisk en mulighet om han er over 18...
Fikk selv 4000kr i bot hvor jeg måtte 8 dager i fengsel om jeg ikke betalte.
Hvorfor?
Pga en tom snusboks det luktet litt hasj i.
Sitat av Soletti Vis innlegg
Hvordan kan du vite at han ikke vil få andre konsekvenser en et avhør og en henlagt anmeldelse?
Bot og fengsel er faktisk en mulighet om han er over 18...
Fikk selv 4000kr i bot hvor jeg måtte 8 dager i fengsel om jeg ikke betalte.
Hvorfor?
Pga en tom snusboks det luktet litt hasj i.
Vis hele sitatet...
Rettelse: Du godtok et forelegg, med et krav på 4000 kr. eller 8 dager fengsel. Enten tilsto du bruk i avhør, eller så gamblet politiet på at du ville godta forelegget selv om de manglet bevis.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Rettelse: Du godtok et forelegg, med et krav på 4000 kr. eller 8 dager fengsel. Enten tilsto du bruk i avhør, eller så gamblet politiet på at du ville godta forelegget selv om de manglet bevis.
Vis hele sitatet...
Godtok ingen verdens ting jeg, det kom bare et brev fra politiet i posten hvor jeg ble bedt om å betale 4k eller 8 dager i fengsel.
Hadde ikke vært i noe avhør av noe som helst slag og selve saken var over 3 år gammel.
Sitat av Soletti Vis innlegg
Godtok ingen verdens ting jeg, det kom bare et brev fra politiet i posten hvor jeg ble bedt om å betale 4k eller 8 dager i fengsel.
Hadde ikke vært i noe avhør av noe som helst slag og selve saken var over 3 år gammel.
Vis hele sitatet...
Brevet du fikk var et forelegg. Du betalte. Altså godtok du forelegget fra politiet. Hadde du nektet å betale måtte politiet ha henlagt saken eller tatt det gjennom tingretten.
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Brevet du fikk var et forelegg. Du betalte. Altså godtok du forelegget fra politiet. Hadde du nektet å betale måtte politiet ha henlagt saken eller tatt det gjennom tingretten.
Vis hele sitatet...
Men hadde jeg ikke betalt så måtte jeg ha sittet inne..
Uansett så vet jeg da bedre til neste gang jeg eventuelt får noe sånt i posten
Litt offtopic akkurat det her.
Det er nok stor forskjell rundt i det ganske land.
Erfaringsmessig ville dette definitivt blitt prioritert av politiet der jeg bor. Skjellig grunn --> pisseprøve --> positivt utslag --> rulleblad ville vært naturlig saksgang her, såfremt du ikke kan levere negative prøver da. Om du kan det er det bare å benekte all kjennskap og begrense uttalelsene sine til dette.

Din mor fremstår som nevrotisk og din far fremstår som en dansende evnukk..
Sist endret av stranger; 24. juli 2018 kl. 15:01.
Sitat av Soletti Vis innlegg
Men hadde jeg ikke betalt så måtte jeg ha sittet inne..
Uansett så vet jeg da bedre til neste gang jeg eventuelt får noe sånt i posten
Litt offtopic akkurat det her.
Vis hele sitatet...
Tull. Ingen i Norge får ubetinget dom av en tom snusboks det lukter hasj av.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Tull. Ingen i Norge får ubetinget dom av en tom snusboks det lukter hasj av.
Vis hele sitatet...
Du kan tro det er tull så mye du vil.
Som stranger nevner er det stor forskjell på politi rundt om i landet.
Noen av disse er rasshøl som skal ta deg uansett hva.

En tom snusboks med hasjlukt er nok til skjellig grunn som igjen er nok for de til å inkalle til avhør, bot osv osv

Kan du forresten bevise at INGEN i Norge får dom av en snusboks det lukter hasj av?
For etter hva jeg kan se, så skal det faktisk ikke så veldig mye til...
Sist endret av Soletti; 24. juli 2018 kl. 15:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
All the way up
Sitat av Soletti Vis innlegg
Du kan tro det er tull så mye du vil.
Som stranger nevner er det stor forskjell på politi rundt om i landet.
Noen av disse er rasshøl som skal ta deg uansett hva.

En tom snusboks med hasjlukt er nok til skjellig grunn som igjen er nok for de til å inkalle til avhør, bot osv osv

Kan du forresten bevise at INGEN i Norge får dom av en snusboks det lukter hasj av?
For etter hva jeg kan se, så skal det faktisk ikke så veldig mye til...
Vis hele sitatet...
selvfølgelig sjelig grunn til mistanke, men det betyr jo ikke automatisk bot
hadde du nektet skal jeg garantere at du hadde fått 0 reaksjon, fordi det er umulig å bevise bruk og du er ikke i beittelse av narkotika..

du godtok et forelegg for en sak politiet ikke hadde noe bevis i, med mindre de fant noe annet du ikke har fortalt om
Sist endret av semis; 24. juli 2018 kl. 15:34.
Sitat av Soletti Vis innlegg
Du kan tro det er tull så mye du vil.
Som stranger nevner er det stor forskjell på politi rundt om i landet.
Noen av disse er rasshøl som skal ta deg uansett hva.

En tom snusboks med hasjlukt er nok til skjellig grunn som igjen er nok for de til å inkalle til avhør, bot osv osv

Kan du forresten bevise at INGEN i Norge får dom av en snusboks det lukter hasj av?
For etter hva jeg kan se, så skal det faktisk ikke så veldig mye til...
Vis hele sitatet...
Forskjellig praksis, men loven er lik for alle. Du får ikke en slik dom/bot uten enten 1. å ha møtt og tapt i en rettsal, eller godtatt et forelegg, ganske enkelt.

Til TS: HVis foreldrene dine anmelder vil de ikke komme noen vei, om du bare nekter og ikke forklarer deg til Politiet ( om det i det hele tatt skulle gå så langt ). Derimot forholdet med foreldre etc. vil såklart bli en konsekvens. Lovmessig sett vil de ikke ha en sak sålenge du ikke innrømmer bruk.
Sitat av Soletti Vis innlegg
Du kan tro det er tull så mye du vil.
Som stranger nevner er det stor forskjell på politi rundt om i landet.
Noen av disse er rasshøl som skal ta deg uansett hva.

En tom snusboks med hasjlukt er nok til skjellig grunn som igjen er nok for de til å inkalle til avhør, bot osv osv

Kan du forresten bevise at INGEN i Norge får dom av en snusboks det lukter hasj av?
For etter hva jeg kan se, så skal det faktisk ikke så veldig mye til...
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke, jeg vet. INGEN i Norge får ubetinget dom for en snusboks det lukter hasj av. Hadde du valgt å ikke godta det forelegget hadde du sluppet å betale noe som helst.
Sist endret av Bankmann1; 24. juli 2018 kl. 15:43.
Soletti: Det er ikke politiet som dømmer folk her i landet. De kan gi deg et forelegg, som er et forslag til dom. Man kan godta det eller ikke. Du får en liten strafferabatt for å godta, og så truer de med hardere straff (større bot og flere dager i fengsel) pluss saksomkostninger dersom du ikke vedtar forelegget, og deretter blir funnet skyldig i en eventuell rettssak. Den innledende boten og alternativet om noen dager i fengsel er altså begge betinget av at forelegget vedtas av siktede.

Her er et eksempel på et forelegg:
http://johncons-mirror.blogspot.com/...-politiet.html

lyNg: Det er liten sjanse for at en slik anmeldelse vil føre til dom, men hvis du tror foreldrene dine mener alvor med å blande inn politiet, så vil jeg allikevel råde deg til å etterkomme kravene deres. Det kan være kjipt nok bare at det lokale politiet vet hvem du er, og at du røyker cannabis.

Forøvrig ganske drøyt å skulle angi sitt eget barn til politiet for noe sånt, men det er en annen sak. Du får tenke som så at de nok er redde og bare ønsker ditt beste, selv om de kanskje har en lite gjennomtenkt strategi.
Sist endret av mentalmelt; 24. juli 2018 kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Jeg tror ikke, jeg vet. INGEN i Norge får ubetinget dom for en snusboks det lukter hasj av. Hadde du valgt å ikke godta det forelegget hadde du sluppet å betale noe som helst.
Vis hele sitatet...
Hadde sluppet å betale ja, men hadde havnet i fengsel i 8 dager.
Du vet ikke noe som helst om dette, det er jeg som brev i posten, det er jeg som vet hva som har blitt gjort.

Ikke du, så hva du vet og ikke er ikke relevant.
Ettersom du VET at ingen i Norge får dom for noe det lukter hasj av, så kan du vel komme med noen beviser på dette som jeg spurte om i forrige innlegg?
Kan du ikke det så nei vel, men ikke kom her å si at du vet noe som helst om meg og mitt når du ikke har veit en dritt om det

Du tror, du vet ikke, ferdig med den saken.
Sikker på at det ikkje står tilsvarende 8 dager fengsel Soletti?
Har aldri hørt om en bot som vist du ikkje betaler så ryker du rett inn, det hadde vært latterlig enkelt for politiet å fengsle folk da.
Sitat av Clipse Vis innlegg
Sikker på at det ikkje står tilsvarende 8 dager fengsel Soletti?
Har aldri hørt om en bot som vist du ikkje betaler så ryker du rett inn, det hadde vært latterlig enkelt for politiet å fengsle folk da.
Vis hele sitatet...
Altså jeg kunne velge å enten betale boten eller å sitte i fengsel om jeg ikke klarte å betale den.
Det er helt normal praksis.

Hvis jeg ikke betaler bota, hva skjer da?
Da vil vi forsøke å kreve den inn med trekk i lønn/trygd. Hvis dette ikke er mulig, men du faktisk har økonomisk evne til å betale bota, da må du sone for bota i stedet. Fullbyrding ved soning kan også være aktuelt, selv om du ikke kan betale, dersom almenne hensyn tilsier det. Denne vurderingen er det politiet som gjør.

https://www.sismo.no/no/pub/tema/soning-av-boter
All the way up
Sitat av Soletti Vis innlegg
Altså jeg kunne velge å enten betale boten eller å sitte i fengsel om jeg ikke klarte å betale den.
Det er helt normal praksis.

Hvis jeg ikke betaler bota, hva skjer da?
Da vil vi forsøke å kreve den inn med trekk i lønn/trygd. Hvis dette ikke er mulig, men du faktisk har økonomisk evne til å betale bota, da må du sone for bota i stedet. Fullbyrding ved soning kan også være aktuelt, selv om du ikke kan betale, dersom almenne hensyn tilsier det. Denne vurderingen er det politiet som gjør.

https://www.sismo.no/no/pub/tema/soning-av-boter
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde nekta hadde det blitt henlagt, i værstefall sak. hadde det blitt sak hadde du vunnet.. hadde du tapt(noe du ikke hadde), måtte du betalt bot og saksomkostninger. Ingen kan gi deg straff uten å ta det til sak dersom du nekter...
Sist endret av semis; 24. juli 2018 kl. 17:01.
Så jeg bare finner på at statens innkrevningssentral sendte meg et brev med en bot hvor det sto at jeg kunne betale eller sitte inne i så så mange dager?
Informasjonen på Sismo om akkurat dette er bare tull?

Hvis jeg ikke betaler bota, hva skjer da?
Da vil vi forsøke å kreve den inn med trekk i lønn/trygd. Hvis dette ikke er mulig, men du faktisk har økonomisk evne til å betale bota, da må du sone for bota i stedet. Fullbyrding ved soning kan også være aktuelt, selv om du ikke kan betale, dersom almenne hensyn tilsier det. Denne vurderingen er det politiet som gjør.

Kan jeg velge å sone istedenfor å betale?
Nei, du kan ikke selv velge å sone istedenfor å betale en bot.
Du må betale bøtene dine dersom du har økonomisk evne til det.

Kan jeg få en betalingsavtale i stedet for å sone?
Når vi har sendt anmodning om soning til politiet, så er det for seint å inngå en betalingsavtale med oss. Nå er det politiet der du bor som du skal forholde deg til.
Det er også de som bestemmer når du skal kalles inn til soning.

Kan jeg unngå soning?
For å unngå soning må du betale alle bøter du har hos oss.
Logg inn på "Din side" og se oversikten over ubetalte bøter du har hos oss.

Slik betaler du:
Bruk "kravnummer" i feltet for KID-nummer når du betaler.
Du finner kravnummeret i brevet om soning.
Kontonummer finner du her.

Jeg har betalt bota, får Politiet beskjed om dette?
Hvis du betaler bøter vi har anmodet om soning på, så gir vi politiet beskjed om innbetalingen og hvor mange soningsdager som gjenstår. Hvis du betaler alle bøter i soningssaken gir vi politiet beskjed om at de skal avslutte saken.

Du kan selv sjekke hvilke ubetalte krav du har hos SI: Logg deg inn på «Din side»
Soletti: Statens innkrevingsentral sendte deg faktura fordi du godtok forelegget.

Hvis du ikke betaler boten etter du har godtatt forelegget, så risikerer du fengsel. Hvis du imidlertid ikke godtar forelegget i utgangspunktet, så risikerer du rettssak, men kan også slippe helt unna.

Hva er egentlig mest sannsynlig her? At politiet i et ekstraordinært tilfelle har bestemt seg for å utøve makt de ikke har, og dermed bryte maktfordelingsprinsippet (som moderne demokratier er bygget på), med det formål å få deg dømt for en tom snusboks som lukter hasj? Eller kanskje at du husker feil?

Nå har vi forklart dette såpass grundig at det får være opp til deg om du velger å ta det til deg eller ikke.

Legger ved litt lesestoff for sikkerhets skyld
https://snl.no/maktfordelingsprinsippet
Sist endret av mentalmelt; 24. juli 2018 kl. 17:26.
Hvor er forelegget jeg godtok da og hvordan godtok jeg det?
Sånn ettersom jeg aldri ble innkalt til noe avhør, sendte inn noe slags papirer til de eller lignende?

Har vært borti politibetjenter som skulle strippe meg helt naken fordi det lukta weed inne i en leilighet jeg var i, er ikke det maktmissbruk så vet ikke jeg.
Er ikke alle steder politiet er like "snille" noen steder er de faktisk ordentlig drittsekker.

For hvem er det folk tror mest på?
En politimann eller en som oppholdt seg i en leilighet hvor det var blitt røyket weed?

Svarer du en som oppholdt seg der det ble røyket weed så tar du skammelig feil, værtfall slik det er her i mitt politidistrikt.
Det brevet du mottok fra politiet var forelegget. Hvis du var ung da dette skjedde og foreldrene dine var involvert, så kan det tenkes at de bare ba deg signere og sendte det inn for deg.

Du har rett i at politiet kan oppføre seg dårlig, men de ville allikevel ikke ha forfalsket signaturen din og risikert lange fengselsstraffer selv, kun for å ta deg for den snusboksen. =)
Sist endret av mentalmelt; 24. juli 2018 kl. 17:59.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Forøvrig ganske drøyt å skulle angi sitt eget barn til politiet for noe sånt, men det er en annen sak. Du får tenke som så at de nok er redde og bare ønsker ditt beste, selv om de kanskje har en lite gjennomtenkt strategi.
Vis hele sitatet...
Nå har trådstarter innrømmet å ha blitt tatt med piller, jeg antar det ikke er paracet. De lot det tydeligvis "gå" og fant nå en joint. Altså har foreldrene allerede prøvd å ordne opp innad i familien, noe lyNg ikke føyet seg etter. Om politiet og med stor sannsynlighet ungdomskontrakt er rett vei og gå skal jeg ikke si, men på et eller annet punkt er hjelp utenfra nødvendig når det som sannynsligvis er mindreårige ruser seg på piller og hva enn som var i jointen.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Nå har trådstarter innrømmet å ha blitt tatt med piller, jeg antar det ikke er paracet. De lot det tydeligvis "gå" og fant nå en joint. Altså har foreldrene allerede prøvd å ordne opp innad i familien, noe lyNg ikke føyet seg etter. Om politiet og med stor sannsynlighet ungdomskontrakt er rett vei og gå skal jeg ikke si, men på et eller annet punkt er hjelp utenfra nødvendig når det som sannynsligvis er mindreårige ruser seg på piller og hva enn som var i jointen.
Vis hele sitatet...
Av min erfaring med dette via folk jeg kjenner som har vært i lignende situasjoner,så vil det å bringe inn politiet kun gjøre vondt verre.

Jeg synes uansett det er helt vanvidd av foreldrene,å jeg ville aldri gjort dette mot egne barn.Det her kan løses på en mye bedre måte for alle involverte uten at politiet bringes inn.