Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 8393
Vi er ikke invitert noen plass, og mine foreldre vil ikke ha oss hjem i julen. Så jeg lurer bare på om det er noen plasser de pleier å ha julemat for de som sitter alene i juletidene? Dette er det andre året jeg og min samboer ikke er med familie ol, og vi vil egentlig bare gå en plass vi kan spise litt pinnekjøtt og føle at vi også får lov å feire jul....
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Har dere ikke hus/leilighet? Isåfall start deres egen jul. 2 stykk er knall!
Sitat av ha12d Vis innlegg
Har dere ikke hus/leilighet? Isåfall start deres egen jul. 2 stykk er knall!
Vis hele sitatet...
Jo, men det er ikke det som er problemet. Vi vil være sammen med noen, ikke sitte i leiligheten og føle oss skikkelig ensome. Pluss vi har ikke så mye penger til overs, vi brukte alt på presanger i år for vi trodde vi fikk komme til min familie. Så vi har ikke kjøpt inn noe julemat og vet ikke hvordan man lager det heller..
Hvilken by holder dere til i, om det er lov til å spørre?
Vi bor i Bergen
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Vi bor i Bergen
Vis hele sitatet...
Kirkens Bymisjon er en av dem som tilbyr folk å komme, enten som frivillig hjelp, eller bare for å delta på middagen.
http://www.bymisjon.no/Nyheter3/2013...-gledelig-jul/
Det finnes sikkert andre steder også, men dette er vel det mest populære tilbudet.
Kanskje ikke svaret du er ute etter, men kan dere ikke prøve å be hjem noen venner eller noe i den duren? Besteforeldre, onkler, tanter? Er det også uaktuelt?

Uansett håper jeg dere to får en fin jul :-))
Takk for svar! Leste på bymisjonen sin side at de skulle ha noe i korskirken, kanskje vi går der.

Sitat av Kriis Vis innlegg
Kanskje ikke svaret du er ute etter, men kan dere ikke prøve å be hjem noen venner eller noe i den duren? Besteforeldre, onkler, tanter? Er det også uaktuelt?

Uansett håper jeg dere to får en fin jul :-))
Vis hele sitatet...
Ingen av oss har kontakt med noen av de, og samboeren min er fra et annet land så det blir enda vanskeligere for han.

Takk og god jul til deg og.
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Takk for svar! Leste på bymisjonen sin side at de skulle ha noe i korskirken, kanskje vi går der.

Vis hele sitatet...
Ja, de har vel åpent hus hele dagen i morgen i Korskirken.
Jeg har aldri vært der selv, men har hørt at det er veldig god stemning.
Jeg ringte dem for et par år siden for å tilby hjelp på julaften, men det var så mange som hadde meldt seg allerede at det ikke var behov for mer hjelp, men jeg var hjertelig velkommen til å delta allikevel.
I tilfelle det skulle være til hjelp; Jeg får iallefall levert pinnekjøttmiddag på jobb imorgen, så det å ikke kunne lage selv (pga kunnskap eller pga jobbing) er iallefall ikke et stort hinder i Bergen. I fjor var det Gate Gourmet som leverte, men i år tror jeg det var Fana Catering som skulle stå for pinnekjøttet (både jul- og nyttårsaften). Aner ikke hva det koster, men hvis du har råd å spise ute så har du sikkert råd til å hente god middag hjem i egen hyggelig bolig..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
I tilfelle det skulle være til hjelp; Jeg får iallefall levert pinnekjøttmiddag på jobb imorgen, så det å ikke kunne lage selv (pga kunnskap eller pga jobbing) er iallefall ikke et stort hinder i Bergen. I fjor var det Gate Gourmet som leverte, men i år tror jeg det var Fana Catering som skulle stå for pinnekjøttet (både jul- og nyttårsaften). Aner ikke hva det koster, men hvis du har råd å spise ute så har du sikkert råd til å hente god middag hjem i egen hyggelig bolig..
Vis hele sitatet...
Vel, det er vel der problemet ligger. Vi har ikke mye penger pgr rusproblem, det er derfor familien ikke vil ha oss hjem også.
Men ellers takk for tips
Sist endret av Wonderland; 23. desember 2013 kl. 20:48.
Huff, trasigt at det er slik i julen. Julen skal være inkluderende og flott. Jeg håper dere finner en plass å feire jul og at dere får julemat og dessert, kaffe og kaker. Og nyt at dere trossalt er to om det.

Ha en riktig god jul
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Vel, det er vel der problemet ligger. Vi har ikke mye penger pgr rusproblem, det er derfor familien ikke vil ha oss hjem også.
Men ellers takk for tips
Vis hele sitatet...
Du skal ihvertfall vite at jeg har dere i mine tanker. Det er fryktelig at enkelte ikke har noe sted å være i den viktigste (etter min mening) høytiden.

Dere får ha en god jul, og jeg håper virkelig dere får det. Alle fortjener å ha det god i julen!
Det finnes jo folk som inviterer hjem folk som ikke har noe sted å feire jul, kanskje se litt etter annonser eller lignende,
håper uansett at dere får en flott jul og koser dere i alle fall sammen! <3
Dere har sikkert noen venner i samme situasjon. Sett igang en spleisefest!

Og god jul!
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Vel, det er vel der problemet ligger. Vi har ikke mye penger pgr rusproblem, det er derfor familien ikke vil ha oss hjem også.
Men ellers takk for tips
Vis hele sitatet...
hadde du vært tidligere ute så kunne du fått gavesjekk på mat fra nav/komunen eller lignende. .
Kom på "kampanjen" ,eller hva man skal kalle det, i VG: Julesentralen i samarbeid med røde kors. Der kan man legge inn enten ønske om å delta på en julefeiring, eller man kan legge ut tilbud om at folk kan komme til deg. Kanskje litt sent nå, men det er for all del bare å prøve seg!

Håper det ordner seg. Ønsker alle en riktig god jul
Learning by doing
Undef's Avatar
jeg syntes det er veldig trist at foreldrene dine ikke vil ha deg på besøk på
Julaften!

Vi kjører enda flere enn normalt og jeg tror selv en ensom kollega av pappa ville vært vellkommen
Angående middag, så fungerer Fjordland juletallerken helt fint om dere ikke kan lage mat selv. Jeg "feirer" alene på julaften. (Selvvalgt.) og gidder ikke å stresse med masse matlagning for én person, så da blir det fjordland til middag her.

Dere har ikke så god råd skjønner jeg, men det koster ikke så voldsomt mye, og dere får billigere retter som smaker godt om fjordland juletallerken blir for dyrt. En julemiddag ikke være ribbe og pinnekjøtt. Hovedsaken er at det smaker godt.
Sist endret av Fuzzybossen; 24. desember 2013 kl. 03:29.
Føler med deg. Jeg må selv feire julen alene i oslo.. akkurat flyttet hit og kjenner ingen. Ikke noe gøy
Sist endret av Undiken; 24. desember 2013 kl. 03:34.
Sitat av MightyUnknown Vis innlegg
Du skal ihvertfall vite at jeg har dere i mine tanker. Det er fryktelig at enkelte ikke har noe sted å være i den viktigste (etter min mening) høytiden.

Dere får ha en god jul, og jeg håper virkelig dere får det. Alle fortjener å ha det god i julen!
Vis hele sitatet...
hehe.. du er så kommunist at du må skrive det i signaturen. nice.

trodde ikke du likte jula, det er jo høytiden for kapitalister
Sitat av Undef Vis innlegg
jeg syntes det er veldig trist at foreldrene dine ikke vil ha deg på besøk på
Julaften!
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er veldig trist at TS og samboeren hennes har et rusproblem. Håper dere prøver å løse dette rusproblemet, så dere kan ta opp tråden med familien din igjen, og vise at rusen ikke har tatt helt overhånd.
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg synes det er veldig trist at TS og samboeren hennes har et rusproblem. Håper dere prøver å løse dette rusproblemet, så dere kan ta opp tråden med familien din igjen, og vise at rusen ikke har tatt helt overhånd.
Vis hele sitatet...
Rusproblem eller ikke. Hjelper faktisk mye å holde seg ren om man har en støttende familie, (blant. juletider/høytider).
Naive er ut, mens støttende er inn.

TS: Lykke til, planen min er å ferie julen alene med grandis å øl, du er ikke alene
Bergen? Stikk på hurtigruta
hmm. bare en kjapp tanke....

Hva med om noen lager en tråd her på forumet om å finne freaks å feire jul sammen med? ser ut som om det er noen freaks som kommer til å sitte alene på julaften? muligheter for å ha en koslig kveld / stifte nye venner?

Samme prinsipp som freakfest på en måte. Men for samle ensomme freaks på julaften? er ikke for seint enda så kan jo være muligheter for mange

som sagt noe jeg kom på i farta. men http://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=145

god jul alle freaks!
Sitat av Dasset Vis innlegg
Huff, trasigt at det er slik i julen. Julen skal være inkluderende og flott. Jeg håper dere finner en plass å feire jul og at dere får julemat og dessert, kaffe og kaker. Og nyt at dere trossalt er to om det.

Ha en riktig god jul
Vis hele sitatet...
Ja, men når nærfamilie ikke vil ha deg hjem pga. ting du selv har pådratt deg..?
Sitat av hayer Vis innlegg
Ja, men når nærfamilie ikke vil ha deg hjem pga. ting du selv har pådratt deg..?
Vis hele sitatet...
ja da sier man bare litt av en "familie".
Sitat av Lur N. Dreier Vis innlegg
ja da sier man bare litt av en "familie".
Vis hele sitatet...
Tja. Det blir en veldig forhastet slutning. Vi vet ikke om problemene denne familien eventuelt kan ha. Denne familien kan ha hatt store problemer med TS for alt vi vet, og kan ha små barn slik at de vil sikre seg at julen blir bra for disse.

Det kan selvsagt være jeg tar feil, men vi kan ikke gjette oss frem til det uten videre, så å dømme denne familien for at de ikke vil ha TS på besøk i jula blir ikke riktig.
Tusen takk for stor respons og god jul til alle dere også!
Jeg føler med dere andre som også må være alene på julaften, det er utrolig sårende og vondt.

Jeg gikk inn på den Julesentralen, men det stod at det var stengt for i år..

Angående hvorfor mine foreldre ikke vil ha oss hjem; vi har vært av og på med rus i det siste, men jeg har hatt mange diskusjoner med min mor om at vi så klart hadde holdt oss rusfri om vi fikk komme hjem, og at vi bare har lyst å være sammen med familien. Vi sparte penger så vi kunne kjøpe julepresanger til de, men de tror at vi hadde kommet til å solgt stoff fra huset deres, så jeg ble litt for sjokkert og sint for å si det sånn.

Kan jo si at søsteren og broren min er hjemme hos de, og at de hadde veldig lyst å ha hos hjem....

Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg synes det er veldig trist at TS og samboeren hennes har et rusproblem. Håper dere prøver å løse dette rusproblemet, så dere kan ta opp tråden med familien din igjen, og vise at rusen ikke har tatt helt overhånd.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det vi har gjort..... vi har holdt oss av og på med rus, men det siste halvåret har jeg fått god kontakt med de igjen, og selvfølgelig ikke blandet de inn i rusen slik som før. De vet også hvor hardt jeg har jobbet, at jeg nå gjenomfører samfunnstraff og stiller til alle avtaler jeg har osv... så jeg trodde det var godt nok for dem, men tydligvis ikke når vi ikke får komme hjem til jul.
Sist endret av Wonderland; 24. desember 2013 kl. 11:01.
Woha, det er trist å høre, Wonderland. Feire julen så godt det lar seg gjøre, og ikke la familiesituasjonen tynge dere mer enn nødvendig. Er ikke så lenge til neste jul, med litt taktisk planlegging og forberedning blir ting bedre. Hadde dere bodd her skulle jeg invitert til både mat og feiring, men desverre er det på andre kanten av landet.. Ønsker dere uansett en riktig god jul!
Synes det er veldig rart at mor/far ikke ønsker deg velkommen hjem til jul. Uansett hvilket problem sønn eller datter har så er det vel vanlig å støtte barna sine på best mulig måte? Veldig leit å lese at dere må være alene på julaften. Selv om det i de siste årene har vært stort fokus på nettopp dette med ensomhet i julen, så tror jeg ikke alle klarer å sette seg inn i hvordan det føles. Noen klarer seg kanskje fint i eget selskap, men det gjelder ikke alle.
Sitat av Avatar Vis innlegg
Synes det er veldig rart at mor/far ikke ønsker deg velkommen hjem til jul. Uansett hvilket problem sønn eller datter har så er det vel vanlig å støtte barna sine på best mulig måte?
Vis hele sitatet...
Akkurat når det kommer til rus så er det vel faktisk et genuint unntak som kan gjøre det greit for en familie å kutte ut sitt eget avkom. Tenker da på de utallige menneskene som har klart å slutte nettopp fordi familien til slutt måtte si "nok er nok" og la den rusavhengige nå bunnen for å selv innse at noe må gjøres..
Må bare si at rusmisbruk har ødelagt hele julefeiringen i min familie, så jeg har igrunnen forståelsen for at de velger som de gjør. Selv om det er tungt or alle involverte.
Jeg er ikke vant til å ha så mange juletradisjoner, bare julaften og 1. juledag med familien.

På bakgrunn av dette har vennegjengen startet å samle oss hver søndag i advent/desember + nyttårsaften for å spise hjemmelaget julemat sammen. Vi deler selvfølgelig på regningen, og gjør så godt vi kan for å fordele arbeidet selv om at det alltid er noen som gjør mer enn andre. Uansett er dette en tradisjon vi ser likt å fortsette med, og noe jeg vil anbefale andre å prøve få til selv hvis det lar seg gjøre.

God jul alle sammen, og lykke til trådstarter - håper dere finner ut av situasjonen deres.
Heisann, trist situasjon altså. Hvis dere ikke har funnet ut av noe enda er dere velkommen til meg. Jeg er alene her med mine to hunder men har masse julemat, drikke og slikt.
Fant ikke noe Fjordland pinnekjøtt som ønsket, nærmeste jeg kom julemiddag ble raspeballer. Der var det kålrabistappe.. hehe.. God Jul!
Jeg syns ikke det blir riktig å diskutere rusproblemene til Wonderland på denne måten. Hun vet allerede hvorfor ting er slik som de er men man må i alle fall prøve å gjøre det beste ut av hva man har. Jeg syns det er flott at de som sliter litt likevel prøver å gjøre noe koselig ut av julen istedenfor å sitte og sippe. Det kom jo en del gode råd ut av denne tråden også, og kudos for å faktisk ha mot nok til å stå frem med det. Personlig føler jeg at det blir for mye av julen men jeg burde pokker meg være glad for at jeg har så mange mennesker i livet mitt som ønsker å ha meg der. Å være ensom på en slik dag er ikke en særlig oppmuntrende faktor, akkurat...

Det er trist at du bor så langt unna, Wonderland. Du er alltid velkommen hos meg. Håper du får en fin juleaften uansett hva du velger å gjøre! Og husk at jeg tenker på deg.
Sist endret av Lucy In The Sky; 24. desember 2013 kl. 16:55.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg syns ikke det blir riktig å diskutere rusproblemene til Wonderland på denne måten. Hun vet allerede hvorfor ting er slik som de er men man må i alle fall prøve å gjøre det beste ut av hva man har. Jeg syns det er flott at de som sliter litt likevel prøver å gjøre noe koselig ut av julen istedenfor å sitte og sippe. Det kom jo en del gode råd ut av denne tråden også, og kudos for å faktisk ha mot nok til å stå frem med det. Personlig føler jeg at det blir for mye av julen men jeg burde pokker meg være glad for at jeg har så mange mennesker i livet mitt som ønsker å ha meg der. Å være ensom på en slik dag er ikke en særlig oppmuntrende faktor, akkurat...

Det er trist at du bor så langt unna, Wonderland. Du er alltid velkommen hos meg. Håper du får en fin juleaften uansett hva du velger å gjøre! Og husk at jeg tenker på deg.
Vis hele sitatet...
Utrolig at mer glede fører til mer sorg på en slik dag.
God jul alle sammen! Håper alle finner et sted å være, enten familie eller andre
Ønsker alle sammen en god jul! Gir en tanke til alle som ikke har noen å feire med denne julaften, prøv å gjør det beste ut av det. God jul alle sammen og nyt julen!
Sitat av Helixhelix Vis innlegg
Heisann, trist situasjon altså. Hvis dere ikke har funnet ut av noe enda er dere velkommen til meg. Jeg er alene her med mine to hunder men har masse julemat, drikke og slikt.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for det! Bor du i Bergen?

Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg syns ikke det blir riktig å diskutere rusproblemene til Wonderland på denne måten. Hun vet allerede hvorfor ting er slik som de er men man må i alle fall prøve å gjøre det beste ut av hva man har. Jeg syns det er flott at de som sliter litt likevel prøver å gjøre noe koselig ut av julen istedenfor å sitte og sippe. Det kom jo en del gode råd ut av denne tråden også, og kudos for å faktisk ha mot nok til å stå frem med det. Personlig føler jeg at det blir for mye av julen men jeg burde pokker meg være glad for at jeg har så mange mennesker i livet mitt som ønsker å ha meg der. Å være ensom på en slik dag er ikke en særlig oppmuntrende faktor, akkurat...

Det er trist at du bor så langt unna, Wonderland. Du er alltid velkommen hos meg. Håper du får en fin juleaften uansett hva du velger å gjøre! Og husk at jeg tenker på deg.
Vis hele sitatet...
Tusen takk <3 jeg skulle ønske vi bodde i samme gate, samme hus, samme rom!! Haha neida Gleder meg til å en gang møte deg, du er alltid støttende og god mot meg <3
Trist situasjon. Mange har det nok slik. Dere har hvertfall hverandre! Vet jeg er sent ute, men i byen hvor jeg bor pleier Frelsesarmeen å arrangere flotte juleselskap!

Håper dere har en trivelig kveld!
Sitat av Lur N. Dreier Vis innlegg
hehe.. du er så kommunist at du må skrive det i signaturen. nice.

trodde ikke du likte jula, det er jo høytiden for kapitalister
Vis hele sitatet...
Den var da god. Nei, jeg har alltid elsket julen. MEN det har aldri for meg vært en høytid å tenke på materialisme, da jeg egentlig bryr meg lite om hva jeg selv har. For meg er julen den høytiden hvor en viser hvor glad man er i en, ikke hva man gir og får.

Og nei, jeg tviler det bare er kapitalister som liker jula.