Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1433
Har lyst å dyrke cubasopp. (Førstegang)
Har lest litt og man kan fint lage egne growkits etc av /syltetøyglass / plastbokser lommelykt etc.
**Men hvor får man kjøpt sporene ?
Finnes det noen fra Norge som selger spore syringer? Slik at jeg slipper tollen? Sybes jeg leste at man kan ta sporer av egen dyrket sopp og dyrke flere ? Stemmer Det?

*Det står foresten at jeg må ha "shoulderless half-pint jars" er det viktig at glasset ikke har "skulder" og hvorfor evt?


Og finnes det ikke en lukket, hemlig og seriøs Facebook gruppe som handler om psykedeliske sopper og andre psykedeliske vekster? / midler?
Sporer er ulovlige, og vi hjelper deg derfor ikke med å finne fram til det her.

Glasset må være shoulderless for at du skal kunne få ut kaken. Tenk. Hvordan skal du få den ut hvis diameteren på åpningen er mindre enn kakens diameter?

Jeg vil anbefale deg å lese masse på shroomery.org. Det er den beste ressurssiden for dette feltet. Det er mange forskjellige måter å gjøre ting på, og der er det ekstremt mye interessant å lære. Den vanligste feilen folk gjør er at de vil ha oppskriften servert personlig til dem på et fat. Da gir de som regel opp etter en stund fordi de ikke forstår prosessen godt nok, og ikke skjønner hvordan de skal korrigere metoden de bruker for å unngå å gjenta feil. De som blir gode til dette er de som leser masse og som eksperimenterer masse. All informasjon er der ute lett tilgjengelig hvis man bare søker litt og ikke er redd for engelsk.
Aha ja selfølgelig det var ganske logisk. Jeg vet at man kan finne mye på nett Men nå synes jeg det er ganske gøy å høre andre sine erfaringer evt feil også i tilegg til å bare lese selv så sporene er ulovlige? Har lest at det er ulovlig men Jeg har blitt fortalt at man bare kan bestille det over nett, at det er ulovlig å dyrke men ikke ulovlig å kjøpe sporer.. Men magefølelsen min trodde ikke helt på at det var lovlig nei
Det var lovlig for inntil noen få år siden.
Hvor finner man slike glass med kork uten skulder. Nærmest umulig??
Jernia
Sitat av Curiousgeniusun Vis innlegg
Hvor finner man slike glass med kork uten skulder. Nærmest umulig??
Vis hele sitatet...
"Pf tek" er nok det du vil begynne med, fin tek for nybegynnere. Gir ikke den største avkastningen pr glass, men en utrolig grei måte å lære hvordan ting fungerer på. Det er den billigste måten å gjøre det på også, da du ikke trenger bags, trykkkoker eller voldsomme mengder med ditt og datt.

Begynn med pf før du prøver deg på bulk (du trenger ikke glass uten skuldre, du bare bruker rette drikke glass) Som sagt så gir det ikke den største avkastningen, men igjen det kommer heller ikke bulk til å gjøre om du kaster deg uti det med null kunnskap. Pf tek gir nok til mange mange tripps så er ikke det det skal stå på, om du ønsker mengder i starten, sett heller flere pf glass.

Du kan ta "spore prints" av sopper du har fått opp, Plutselig har du sporer livet ut =)

Video for dem som ikke gidder å lese. Han her er helt rå på alt innen temat og viser deg helt enkelt og greit hvordan det skal gjøres. han har også videoer for andre teks inne på kanalen sin når du tenker deg å prøve på det:
https://www.youtube.com/watch?v=ZHJQrsZFQdE


Se her, her har du full guide på norsk også:
http://www.fungifun.org/Norwegian/Pftek

Alt du trenger til PF ihvertfall finner du på europris (finner det meste til dem andre teksa der også, uten om trykkoker)
Substrat og denslags finner du F.eks her: https://www.gartnerbutikken.no/
Sist endret av Alge; 27. august 2018 kl. 13:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trykkoker er vel egentlig uansett flisespikkeri. Man klarer helt fint å sterilisere ved vanlig koketemp. Bare doble koketiden sammenlignet med trykkoker og du er mer enn safe
Sitat av Bearass Vis innlegg
Trykkoker er vel egentlig uansett flisespikkeri. Man klarer helt fint å sterilisere ved vanlig koketemp. Bare doble koketiden sammenlignet med trykkoker og du er mer enn safe
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på hvilke tek du går for, PF tek trenger ikke trykkoker... Andre teks og det kan fort bli ett tidskrevende sjansespill uten. Visse bakterier, mikrober og sporer tar ikke nødvendigvis knekken av 100 grader og trenger en mye høyere temp som man oppnår i en trykkoker.

Når man kokesteriliserer ting i en kjele med vann så er heller ikke målet å bare koke pfglassene, men ha litt vann i kjelen og høyne glassene opp fra vannet sånn at vanndampen tar seg av steriliseringen, dette er fordi vanndampen oppnår en høyere temperatur en selve vannet (vann kan bare bli 100grader før det blir til damp). Om du hadde prøvd dette med en stappfull svær mycobag feks så ville det bare blitt tull, den har for stort volum til at en vanlig kjele hadde gjort susen om du skulle være så uheldig å hatt noen hardføre lumsk heter oppi der.

Noe av grunnen til at dette fungerer med pf er fordi ett glass ikke har så mye volum og at glassene kan stå litt fra hverandre, med andre ord dem er små nok til å bli gjennomvarme av dampen i en kjele med lokk

Tror vi har hatt denne diskusjonen før, men det er ikke for ingenting at en trykkoker er å anbefale for de som driver med dette. En trykkoker koster dog bare 400 - 500 på ikea så ingen big deal
Sist endret av Alge; 27. august 2018 kl. 16:41.
Har ingen erfaring med stappfull mycobag så skal ikke motsi deg der Alge. Da er man vel fort over i kommersiell dyrkning og kan greit investere litt i proff utstyr også
Takk for info