Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1360
Hei, har meldt meg på Klasse A opplæring, det står skrevet på siden deres at for å kunne ta kjøretimer må man ha et grunnkurs innen mc på 3 timer, må man ha dette før man kan lærekjøre på privat også ?

Det står også at man må ha mørkekjøring å førstehjelp, men jeg har bil lappen fra før så regner med at dette har jeg ellerede
Ja akkurat det vet vel du best? Har du kjørt opp på sommeren i nord-norge så er det jo ikke sikkert du har hatt mørkekjøring? Der er det jo midnattssol så de får en bestemt tidsfrist de må gjennomføre mørkekjøring på. Er vist også noe om avstand til glattkjøringsbane. Bor du langt fra nærmeste så kan du få utsatt eller slippe glattkjøring har jeg hørt. Så du får prøve å huske etter hva du har hatt du du tok lappen. Om ikke kan du ringe å sjekke med nærmeste trafikkstasjon.

For å øvelseskjøre trenger du ikke grunnkurs mc. Det er for å ha første kjøretime på kjøreskole. Klasse A må du ha fylt 22 el 25 husker ikke i farten.
Okei, ja har jo mørkekjøring å glattkjøring men var usikker på om det var noe spesifikt mørkekjøring for sykkel, men da er jo det i orden, er 24 som også er kravet så da skal jo alt være i orden da, takk
Må ta alle kursene som står der, jeg har BE (tok det for et par år siden) ringte for et par dager siden og spurte om det samme.
Det var visst forskjellige kurs fra bil til mc..
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
Må ta alle kursene som står der, jeg har BE (tok det for et par år siden) ringte for et par dager siden og spurte om det samme.
Det var visst forskjellige kurs fra bil til mc..
Vis hele sitatet...
Nei det må du ikke. Er ikke noe eget mørkekjørings kurs på mc.

Det eneste du trenger for å øvelseskjøre privat er trafikalt grunnkurs, og har du lappen til bil har du også dette.
Har du A1, har du også teorikurset til mc som kreves, dersom du ikke har dette må du ta det før du får starte med kjøretimene på skolen.
Samme gjelder teoriprøven, har du A1 slipper du å ta teoriprøven pånytt.
Sitat av Dr4rus Vis innlegg
Nei det må du ikke. Er ikke noe eget mørkekjørings kurs på mc.

Det eneste du trenger for å øvelseskjøre privat er trafikalt grunnkurs, og har du lappen til bil har du også dette.
Har du A1, har du også teorikurset til mc som kreves, dersom du ikke har dette må du ta det før du får starte med kjøretimene på skolen.
Samme gjelder teoriprøven, har du A1 slipper du å ta teoriprøven pånytt.
Vis hele sitatet...
Det stemmer..
Jeg tenkte på:
4.1.2 Kjøring i landeveismiljø
Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk
Grunnkurs
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har et annet spørsmål ang øvelsekjøring på mc, har kjøpt sykkel nå å skal begynne å øvelsekjøre, men her " https://www.vegvesen.no/forerkort/ta...ng/Motorsykkel " står det at ledsager KAN sitte på mens her " https://www.vegvesen.no/om+statens+v...j%C3%B8ring-mc " står det at hovedregelen er at ledsager skal være passasjer, det jeg lurer på da er at vis ledsager er innenfor vekten som jeg kan ha på passasjer, men velger å heller kjøre bak på egen sykkel, bryter vi noen regler da ?
Ledsager kan kjøre bak på egen mc om det foretrekkes, da må dere ha radio/mobil kommunikasjon såvidt jeg husker. Husk også gul vest og den påbudte L'n på ryggen.