Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 18137
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Dette er fullstendig feil tankegang. Du krenker ingen ved å røyke, med mindre du røyker dem opp i ansiktet. Staten Norge er et abstrakt begrep, og kan ikke bli krenket noe mer enn en analogi eller en algoritme kan bli krenket. Samfunnet Norge er for den saks skyld også et abstrakt begrep, da det eneste konkrete du kan ta fatt i som det består av, er individuelle mennesker.
Vis hele sitatet...
Du krenker ingen direkte ved å røyke cannabis, men i ordets rette forstand er det fullstendig korrekt å påstå at staten blir krenket, ettersom staten står til ansvar for norges lover, og ved brudd av lov er loven krenket, og ergo staten. Å påstå at staten er et abstrakt begrep forstår jeg ikke. Staten betyr simpelthen det politiske Norge, og dette er ikke noe abstrakt (les: uhåndgripelig). Samfunnet Norge er satt opp av utallige mindre samfunn, så nei, dette er ikke noe konkret du kan ta fatt i. Dette er jeg enig i, men det er irrelevant.

Du adresserer også kun 1 av de partene jeg anser som krenket. Hva med resten av norges befolkning som blir indirekte krenket av støtte til kriminelle miljøer?
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det første spørsmålet gir ikke mening. Du kan ikke separere et slikt spørsmål fra kulturarven som følger med det. Å sammenlikne lovligheten av rusmidler med å gi barn godteri er heller ingen god analogi. Jeg forstår ikke hvorfor det skal forsøkes å gjøre forenklinger overalt, selv der det ikke går an.

Som jeg gang på gang har nevnt, så mener jeg det er svært galt å nekte noen som er edru og kan kjøre, å kjøre.
Vis hele sitatet...
Alkohol hadde ikke blitt lovlig om debatten var i dag, så lett er det. Politikerne vet de får et helvette om de vil fjerne alkohol. De får ikke samme skala av et helvette ved å nekte å 'godkjenne' hasj.
At du ikke skjønte eksemplet er ikke noe jeg har tenkt å gjøre noe med.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Hva som er lovlig og ulovlig per de truslene norske autoriteter har utstedt er ikke noen spesielt god måte å måle hva som er rett og galt på. Når det ikke eksisterer noen krenket part finnes det overhodet ingen grunn til å frata noen noe førerkort til å begynne med.


Det er jo nettopp det å frata TS førerkortet når han ikke har gjort noe galt som er galt i seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er artig at du sier selv at regler ikke er en god måte å måle rett og galt på, for så å ville endre reglene.

Menmen, nok er nok, jeg er ferdig her.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Nether Vis innlegg
Du krenker ingen direkte ved å røyke cannabis, men i ordets rette forstand er det fullstendig korrekt å påstå at staten blir krenket, ettersom staten står til ansvar for norges lover, og ved brudd av lov er loven krenket, og ergo staten. Å påstå at staten er et abstrakt begrep forstår jeg ikke. Staten betyr simpelthen det politiske Norge, og dette er ikke noe abstrakt (les: uhåndgripelig). Samfunnet Norge er satt opp av utallige mindre samfunn, så nei, dette er ikke noe konkret du kan ta fatt i. Dette er jeg enig i, men det er irrelevant.

Du adresserer også kun 1 av de partene jeg anser som krenket. Hva med resten av norges befolkning som blir indirekte krenket av støtte til kriminelle miljøer?
Vis hele sitatet...
Igjen, staten er et abstrakt (les: uhåndgripelig) begrep, og har ingen ordet har ingen referent som eksisterer i virkeligheten. Du kan ikke krenke noe som lever i Platons idéverden. Jeg kan også erklære eksistensen av staten AXiMeland, og utstede et sett med trusler jeg kaller AXiMes lover, det gjør det ikke noe mer rett av meg å håndheve disse lovene an sich.

Det finnes ikke noe som heter indirekte krenking, og som jeg har påpekt utallige ganger i tråden, så er ikke kriminell i seg selv et negativt begrep. Jeg ærer og hedrer de kriminelle som kun utfører lovbrudd der de ikke gjør noen en flue fortred.

For å forklare det veldig enkelt: Hvis jeg skal få tak i og røyke litt cannabis, så må jeg gjennom to steg. Jeg må først kjøpe det, en fredelig avtale mellom meg og hvem enn som ønsker å selge det til meg, for så å røyke det, en fredelig aktivitet som ikke går utover noen andre enn meg (hvis man kan si at det går utover meg i det hele tatt).

Sitat av kjerstin Vis innlegg
Alkohol hadde ikke blitt lovlig om debatten var i dag, så lett er det. Politikerne vet de får et helvette om de vil fjerne alkohol. De får ikke samme skala av et helvette ved å nekte å 'godkjenne' hasj.
At du ikke skjønte eksemplet er ikke noe jeg har tenkt å gjøre noe med.
Vis hele sitatet...
Synsing. Du har overhodet ingen anelse om alkohol ville blitt lovlig hvis det var nyoppdaget og debatten ble tatt i dag. I tillegg er det helt irrelevant for hvorvidt det er rett eller galt å straffe noen for å drikke det.

Jeg skjønte dessuten absolutt hva de mente, jeg bare påpekte at det ikke er analogt med å gi/ta fra barn godteri. Det er snakk om voksne mennesker med ansvar for sine egne liv. Hva de ønsker å gjøre med sin fritid og sin kropp er ikke noe du har noe med, noe mer enn de har noe å gjøre med hva du foretar deg på din fritid med din kropp.

Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg syns det er artig at du sier selv at regler ikke er en god måte å måle rett og galt på, for så å ville endre reglene.

Menmen, nok er nok, jeg er ferdig her.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke "endre reglene". Som jeg har påpekt flere ganger er ikke Norges lover noen legitim form for autoritet, og kan ikke bli det uansett hvor mye du endrer dem. Den eneste formen for legitime lover er de som oppstår som avtaler mellom mennesker som ønsker lov og sikkerhet ut ifra sin egne interesse. Alt annet er å regne som utenomlovlig, og kan ikke tas på noen annen måte enn skjønn.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Hva de ønsker å gjøre med sin fritid og sin kropp er ikke noe du har noe med, noe mer enn de har noe å gjøre med hva du foretar deg på din fritid med din kropp.
Vis hele sitatet...
Skulle ikke kommentere, men slike utsagn må vel bli besvart.
Jo, jeg har noe med det.
Du betaler avgifter på snus/røyk/alkohol slik at den dagen du blir syk skal du allerede ha betalt for det selv. Dette vil si at de som skatter ikke skal betale for at du ødelegger kroppen din selv.
Ja, jeg snuser selv. Ja, jeg betaler avgiften.
Ikke sikkert at jeg blir syk av det, men i tilfelle jeg blir det, så slipper DU å betale for det.

Igjen, du har vel andre synspunkt dette, men slik er det, uansett om du er enig eller uenig.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Igjen, staten er et abstrakt (les: uhåndgripelig) begrep, og har ingen ordet har ingen referent som eksisterer i virkeligheten. Du kan ikke krenke noe som lever i Platons idéverden. Jeg kan også erklære eksistensen av staten AXiMeland, og utstede et sett med trusler jeg kaller AXiMes lover, det gjør det ikke noe mer rett av meg å håndheve disse lovene an sich.

Det finnes ikke noe som heter indirekte krenking, og som jeg har påpekt utallige ganger i tråden, så er ikke kriminell i seg selv et negativt begrep. Jeg ærer og hedrer de kriminelle som kun utfører lovbrudd der de ikke gjør noen en flue fortred.

For å forklare det veldig enkelt: Hvis jeg skal få tak i og røyke litt cannabis, så må jeg gjennom to steg. Jeg må først kjøpe det, en fredelig avtale mellom meg og hvem enn som ønsker å selge det til meg, for så å røyke det, en fredelig aktivitet som ikke går utover noen andre enn meg (hvis man kan si at det går utover meg i det hele tatt).
Vis hele sitatet...
Greit, hvis vi ser bort ifra bruken av ordet krenket, vil ditt bruk av cannabis likevel gå ut over uskyldige personer. Riktig nok ligger skylden for dette i loven, men det er like fullt en reell problemstilling.

Selv om pengene dine går til en kriminell person som "kun utfører lovbrudd der de ikke gjør en flue fortred", vil pengene til sist spores tilbake til store kriminelle organisasjoner, og disse gjør stort sett opptil flere fluer fortred. Kanskje er du heldig nok til å få tak i cannabis som er hjemmeprodusert, men dette tilhører de sjeldne tilfeller, og ved regelmessig kjøp vil dette være unntaket heller enn regelen.

Så lenge loven står slik den gjør, vil kjøp av cannabis gå ut over andre. Ikke at dette hindrer mange (meg selv inkludert) i å kjøpe cannabis.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Skulle ikke kommentere, men slike utsagn må vel bli besvart.
Jo, jeg har noe med det.
Du betaler avgifter på snus/røyk/alkohol slik at den dagen du blir syk skal du allerede ha betalt for det selv. Dette vil si at de som skatter ikke skal betale for at du ødelegger kroppen din selv.
Ja, jeg snuser selv. Ja, jeg betaler avgiften.
Ikke sikkert at jeg blir syk av det, men i tilfelle jeg blir det, så slipper DU å betale for det.

Igjen, du har vel andre synspunkt dette, men slik er det, uansett om du er enig eller uenig.
Vis hele sitatet...
Det er noe du og andre presser på meg. Hadde jeg fått lov til å velge selv hadde jeg latt være å betale disse avgiftene. På den måten hadde jeg selv kunnet spare opp til å ta vare på meg selv slik jeg ønsker i fremtiden.

At du snuser og gladelig betaler denne avgiften er ikke meg imot. At du derimot presser denne ordningen, som jeg anser som passe idiotisk, over på meg, det er derimot et problem for meg. Spesielt når det håndheves med fysisk makt. Tenk om jeg skulle gått rundt og banket alle de jeg var uenig med, det hadde tatt seg bra ut.
Sist endret av AXiMe; 13. desember 2013 kl. 23:42.
Jeg har innrømt misbruk av legemidler som jeg både får på resept eller har fått via andre folk. Har innrømt bruk av cannabis, sopp, LSD, MXE, 2C-*, syntetiske cannabidioder, MDMA, amfetamin, methamfetamin og alt slags type piller og pulver bestilt på internett. Har også fortalt at jeg av og til setter en smell.

Har fortalt alt dette i over ett år nå til psykologer, fastlege, ansatte på Nordlandssykehuset og helsetjenesten i kommunen jeg bor i. Har også vært på benzo nedtrapping to ganger i løpet av ett år pga misbruk av illegale benzodiazepin piller.

Ble aldri spørsmål om lappen. Men en dag for noen uker siden, så fikk jeg uventet besøk av snuten mens jeg var helt kokt på synetisk cannabis, MXE, MDPV, rivotril, sobril og AH-7921. Førerkortet lå oppå platen ved siden av noen "linere". Ble sendt inn i glattcella, siden jeg ikke kunne ta vare på meg selv, noe som de hadde ganske rett i, siden jeg ikke skjønte hvor jeg var når jeg våknet. Hadde en liten prat med de på kontoret og fikk gå etter ca. 10 minutter. Ble ingen bot, men de tok fra meg førerkortet. Fikk senere brev at jeg måtte avstå fra alkohol og narkotika i 1 år, som måtte dokumenteres med prøver.

Såe, har aldri hatt noe problemer med helsevesenet når det kommer til sertifikat og heavy rusbruk, men for politiet, så var det nok at de tok meg en gang. Hadde ikke bil og hadde ikke vært bak rattet på flere måneder. Var ferdig med prøve perioden for over ett år siden og har aldri fått noen prikker.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Nether Vis innlegg
Greit, hvis vi ser bort ifra bruken av ordet krenket, vil ditt bruk av cannabis likevel gå ut over uskyldige personer. Riktig nok ligger skylden for dette i loven, men det er like fullt en reell problemstilling.

Selv om pengene dine går til en kriminell person som "kun utfører lovbrudd der de ikke gjør en flue fortred", vil pengene til sist spores tilbake til store kriminelle organisasjoner, og disse gjør stort sett opptil flere fluer fortred. Kanskje er du heldig nok til å få tak i cannabis som er hjemmeprodusert, men dette tilhører de sjeldne tilfeller, og ved regelmessig kjøp vil dette være unntaket heller enn regelen.

Så lenge loven står slik den gjør, vil kjøp av cannabis gå ut over andre. Ikke at dette hindrer mange (meg selv inkludert) i å kjøpe cannabis.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt uenig i. Min bruk av cannabis går ikke utover noen andre enn meg selv (igjen, hvis man kan si at det går utover meg i det hele tatt, noe jeg ikke vil si). Hva personen jeg handler cannabis fra velger å gjøre med pengene har overhodet ingenting med min bruk av cannabis å gjøre, du kan ikke gjøre denne sammenlikningen. Det er like absurd som å i en situasjon der jeg kjøper en agurk av en bonde, og han velger å bruke pengene han fikk fra handelen på en pistol, for så å begå et overlagt drap, klandre meg for å være medskyldig i drapet.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det er jeg helt uenig i. Min bruk av cannabis går ikke utover noen andre enn meg selv (igjen, hvis man kan si at det går utover meg i det hele tatt, noe jeg ikke vil si). Hva personen jeg handler cannabis fra velger å gjøre med pengene har overhodet ingenting med min bruk av cannabis å gjøre, du kan ikke gjøre denne sammenlikningen. Det er like absurd som å i en situasjon der jeg kjøper en agurk av en bonde, og han velger å bruke pengene han fikk fra handelen på en pistol, for så å begå et overlagt drap, klandre meg for å være medskyldig i drapet.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke like absurd. Cannabisen du kjøper stammer kommer fra ulovlige organisasjoner som ofte handler alt fra våpen til mennesker, og ved å kjøpe denne cannabisen bidrar du til at disse organisasjonene blomstrer. Dersom bonden driver menneskehandel og våpenhandel ved siden av agurkplantasjen, og dette er noe du er klar over da kjøpet av agurken finner sted, er det like ille av deg å kjøpe agurken som det ville vært å kjøpe cannabis. Jeg respekterer at du er uenig i dette, men for meg er en slik agurkhandel uetisk.
Sist endret av Nether; 13. desember 2013 kl. 23:49. Grunn: typo
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det er noe du og andre presser på meg. Hadde jeg fått lov til å velge selv hadde jeg latt være å betale disse avgiftene. På den måten hadde jeg selv kunnet spare opp til å ta vare på meg selv slik jeg ønsker i fremtiden.

At du snuser og gladelig betaler denne avgiften er ikke meg imot. At du derimot presser denne ordningen, som jeg anser som passe idiotisk, over på meg, det er derimot et problem for meg. Spesielt når det håndheves med fysisk makt. Tenk om jeg skulle gått rundt og banket alle de jeg var uenig med, det hadde tatt seg bra ut.
Vis hele sitatet...
Du har to valg, slik jeg ser det:
1. Dra til et land som passer din politikk bedre
2. Start eget parti som passer din politikk. Sats på at nok mennesker deler samme meninger som det, lever tross alt i et demokrati.
(Tips på veien: Ikke kall Norges lover 'røde trusselboken')

Håndheves med fysisk makt? Du blir ikke banket opp av å ta med en tier for mye snus over grensen. Og nei, det hadde ikke sett bra ut fordi mesteparten står sammen (hint: demokrati) og banker deg. På samme måte som hvis mesteparten hadde ment det motsatte av norges lover, ville de blitt endret.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Nether Vis innlegg
Nei, det er ikke like absurd. Cannabisen du kjøper stammer kommer fra ulovlige organisasjoner som ofte handler alt fra våpen til mennesker, og ved å kjøpe denne cannabisen bidrar du til at disse organisasjonene blomstrer. Dersom bonden driver menneskehandel og våpenhandel på siden av agurkplantasjen, og dette er noe du er klar over da kjøpet av agurken finner sted, er det like ille av deg å kjøpe agurken som det ville vært å kjøpe cannabis. Jeg respekterer at du er uenig i dette, men for meg er en slik agurkhandel uetisk.
Vis hele sitatet...
Igjen, det er helt irrelevant hva de jeg kjøper den av bedriver, akkurat som det ikke er mitt problem hva bøndene jeg kjøper melk og egg fra driver med ellers. Alt jeg deltar i er en frivillig handel mellom meg og en annen part, der jeg gir ham noe han ønsker i bytte mot noe jeg ønsker. Hvis du vil avstå fra en handel er det ikke meg imot, men jeg er sterkt imot at du eller noen andre skal nekte meg å begå en fredelig handel ved bruk av fysisk makt.
Sitat av Nether Vis innlegg
Greit, hvis vi ser bort ifra bruken av ordet krenket, vil ditt bruk av cannabis likevel gå ut over uskyldige personer. Riktig nok ligger skylden for dette i loven, men det er like fullt en reell problemstilling.

Selv om pengene dine går til en kriminell person som "kun utfører lovbrudd der de ikke gjør en flue fortred", vil pengene til sist spores tilbake til store kriminelle organisasjoner, og disse gjør stort sett opptil flere fluer fortred. Kanskje er du heldig nok til å få tak i cannabis som er hjemmeprodusert, men dette tilhører de sjeldne tilfeller, og ved regelmessig kjøp vil dette være unntaket heller enn regelen.

Så lenge loven står slik den gjør, vil kjøp av cannabis gå ut over andre. Ikke at dette hindrer mange (meg selv inkludert) i å kjøpe cannabis.
Vis hele sitatet...
hva om man skulle finne på å gro sin egen cannabis for å velge å ta avstand fra større kriminelle organer?


uanset om man ikke blir tatt i å kjøre i påvirka tilstand men tatt for bruk, så burde straffen være deretter også.
Sist endret av madchild2303; 13. desember 2013 kl. 23:55.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Igjen, det er helt irrelevant hva de jeg kjøper den av bedriver, akkurat som det ikke er mitt problem hva bøndene jeg kjøper melk og egg fra driver med ellers. Alt jeg deltar i er en frivillig handel mellom meg og en annen part, der jeg gir ham noe han ønsker i bytte mot noe jeg ønsker. Hvis du vil avstå fra en handel er det ikke meg imot, men jeg er sterkt imot at du eller noen andre skal nekte meg å begå en fredelig handel ved bruk av fysisk makt.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev, så respekterer jeg at du er uenig i dette. Det er et spørsmål om etikk, og derfor noe det er naturlig at man er uenig om.

Hvis jeg forstår deg riktig, så bryr du deg altså ikke om hvor cannabisen stammer fra, og hva pengene dine støtter ved kjøp av denne varen. For min del er dette helt greit, men du må også tåle at folk finner dette uetisk og kanskje tilogmed ignorant, og derfor velger å diskutere akkurat dette.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Du har to valg, slik jeg ser det:
1. Dra til et land som passer din politikk bedre
2. Start eget parti som passer din politikk. Sats på at nok mennesker deler samme meninger som det, lever tross alt i et demokrati.
(Tips på veien: Ikke kall Norges lover 'røde trusselboken')

Håndheves med fysisk makt? Du blir ikke banket opp av å ta med en tier for mye snus over grensen. Og nei, det hadde ikke sett bra ut fordi mesteparten står sammen (hint: demokrati) og banker deg. På samme måte som hvis mesteparten hadde ment det motsatte av norges lover, ville de blitt endret.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg si du ikke ser klart. Jeg har overhodet ingen interesse av politikk. Politikk er bare prosessen der hvilke trusler som gjelder til enhver tid blir bestemt. Alt jeg ønsker er å leve i fred, og at jeg ikke blir utsatt for fysisk harme så lenge jeg ikke utsetter noen andre for det. Å foreslå å dra til et annet land er et tafatt forsøk på å unngå problemstillingen helt. Problemstillingen er at mennesker som bor i det samme geografiske landområdet som meg blir utsatt for urett.

Og ja, håndhevet med fysisk makt. Det nytter ikke å bruke det eksemplet du bruker der, da det ikke ville blitt håndhevet i det hele tatt, som er nettopp det jeg er helt for. Prøv heller å ta med deg et trailerlass for mye snus over grensen, eller å røyke en joint rett i nærheten av politiet.

Det er dessuten et ekstremt naivt syn på lov og sikkerhet. For det første vil ikke lover og regler slik ting fungerer per dags dato, blitt oppdatert i nærheten av ofte nok til å nøyaktig reflektere folkets holdninger, grunnet store mengder manglende informasjon hos de som lager lovene. Dette er problemet med enhver form for tjeneste som blir produsert via sentral planlegging, og lov og sikkerhet er intet unntak.

Dessuten er det ekstremt barnslig å tro at noe er rett fordi 51 % av menneskene i et samfunn mener det. Å banke meg fordi jeg holder butikken min åpen på søndag er ikke noe mer rett fordi 99 % av befolkningen mener det.

Hundre tusen fluer kan ikke ta feil; dritt er godt.

Sitat av Nether Vis innlegg
Som jeg skrev, så respekterer jeg at du er uenig i dette. Det er et spørsmål om etikk, og derfor noe det er naturlig at man er uenig om.

Hvis jeg forstår deg riktig, så bryr du deg altså ikke om hvor cannabisen stammer fra, og hva pengene dine støtter ved kjøp av denne varen. For min del er dette helt greit, men du må også tåle at folk finner dette uetisk og kanskje tilogmed ignorant, og derfor velger å diskutere akkurat dette.
Vis hele sitatet...
At din subjektive mening er at disse pengene går til noe negativt får være din sak, poenget mitt er at jeg per dags dato fysisk blir nektet å begå en slik handel. Det er hele poenget mitt, det er greit å være uenige så mye man vil; det er ikke greit å banke de du ikke er enig med.
Sist endret av AXiMe; 14. desember 2013 kl. 00:03.
Herregud
Problemet er ikke om man er avhengig av a drikke champagne fra døde dverg negresser sine gamle tøfler. Problemet er er heller ikke om man har en livsstil som ikke er alment akseptert. Problemet er at mannen har gjort opp sin straff av domstolen men tvinges til annenrangs straff av byråkrater. Hva domstol stiller krav til den andre straffen? Og hva redder deg når du er ille ute? Problemet er straff uten domstol. Noen som ikke skjønner problemet ved det?
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Syntes denne diskusjonen ble dratt veldig langt ut i det usaklige. Problemet er vel strengt tatt at TS blir "straffet" uten rettsak, og ikke minst at straffen ikke står i stil med lovbruddet. Selvfølgelig ønsker man ikke rusa sjåfører i trafikken, men og straffe personer preventivt er vel de fleste enig i at er galt. (straffe før lovbrudd blir begått) Meldepliktens funksjon er det som burde bli diskutert. Slik den fungerer nå er at mange som burde søke hjelp, unngår det. Eventuelt lyver ovenfor psykolog. Mange som blir meldt som uskikket til og kjøre bil, er ikke det.
Blir man tatt for og kjøre i påvirket tilstand, kjør rettsak, og straff deretter. Blir man tatt for og ruse seg ulovlig, kjør rettsak/forelegg, og straff deretter.

Svar til TS: Ja.
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Syntes denne diskusjonen ble dratt veldig langt ut i det usaklige. Problemet er vel strengt tatt at TS blir "straffet" uten rettsak, og ikke minst at straffen ikke står i stil med lovbruddet. Selvfølgelig ønsker man ikke rusa sjåfører i trafikken, men og straffe personer preventivt er vel de fleste enig i at er galt. (straffe før lovbrudd blir begått) Meldepliktens funksjon er det som burde bli diskutert. Slik den fungerer nå er at mange som burde søke hjelp, unngår det. Eventuelt lyver ovenfor psykolog. Mange som blir meldt som uskikket til og kjøre bil, er ikke det.
Blir man tatt for og kjøre i påvirket tilstand, kjør rettsak, og straff deretter. Blir man tatt for og ruse seg ulovlig, kjør rettsak/forelegg, og straff deretter.

Svar til TS: Ja.
Vis hele sitatet...
Det er ikke straff å bli tatt fra førerkortet. En kan likevel forstå at noen føler det som straff, men det er noe annet. For å inneha førerkort er det strenge regler til blant annet edruelighet, det vil si i dette tilfellet at det ikke skal brukes narkotika jevnlig.
Trådstarter har valgt å ikke forholde seg til dette, og da må han tåle konsekvensene.
Jeg har lest gjennom innleggene og er litt sjokkert over hvor mange som støtter at denne loven blir misbrukt. Har ikke folk skjønt av vi har blitt et angiversamfunn? TS sliter litt og går i fortrolighet til psykologen. Hva skjer? Jo, han blir straffet for sin oppriktighet. Hva har skjedd med landet her? Vi er opplært til å tro at man kan fortelle alt til sin psykolog, men slik er det ikke lenger. Nå må vi sitte å være bevisste på hva vi sier og da er hele poenget borte. Mange folk unnlater å oppsøke hjelp på grunn av dette og flere liv kan bli ødelagt da de ikke får den hjelpen de behøver.

Her har vi et prakteksempel på maktmisbruk:

http://www.nordlys.no/nyheter/article6971870.ece

"– Det kom som et fullstendig sjokk. I møtet med psykologen på Silsand, og seinere i Tromsø var jeg åpen og ærlig. Jeg fortalte om helgefester der jeg hadde drukket mer enn jeg burde, og at jeg tidligere hadde prøvd hasj og amfetamin. Jeg ønsket å få orden på livet mitt, forteller 19-åringen til Nordlys."
Sitat av Hager Vis innlegg
Hehe, det er her du tar helt feil. Det er ULOVLIG. Noe som tilsier at det har ALT med dette å gjøre. Vi kan ikke ha et samfunn basert på lover og regler hvor folk synes det er greit å bryte lovene slik som det passer dem!
Vis hele sitatet...
Nå er det jo slik at disse lovene IKKE fungerer. Selv om jeg er for legalisering av cannabis og at alkohol er mye verre enn cannabis, så mener jeg ikke at alkohol skal illegaliseres. Vi fant allerede ut på 1920-tallet at det ikke funket med slike lover, for dette fører til et mye større svart marked som fører til voldlige handlinger og det vil vi ikke ha noe av. Cannabis har i tillegg vært her lengere enn alkohol, så det med at alkohol er kultur kan ikke argumenteres med. Regulering er mye bedre, det vil blant annet styrke norsk økonomi, samt at det vil bli levert varer med topp kvalitet og det svarte markedet blir svekket.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Da vil jeg si du ikke ser klart. Jeg har overhodet ingen interesse av politikk. Politikk er bare prosessen der hvilke trusler som gjelder til enhver tid blir bestemt. Alt jeg ønsker er å leve i fred, og at jeg ikke blir utsatt for fysisk harme så lenge jeg ikke utsetter noen andre for det. Å foreslå å dra til et annet land er et tafatt forsøk på å unngå problemstillingen helt. Problemstillingen er at mennesker som bor i det samme geografiske landområdet som meg blir utsatt for urett.

Og ja, håndhevet med fysisk makt. Det nytter ikke å bruke det eksemplet du bruker der, da det ikke ville blitt håndhevet i det hele tatt, som er nettopp det jeg er helt for. Prøv heller å ta med deg et trailerlass for mye snus over grensen, eller å røyke en joint rett i nærheten av politiet.

Det er dessuten et ekstremt naivt syn på lov og sikkerhet. For det første vil ikke lover og regler slik ting fungerer per dags dato, blitt oppdatert i nærheten av ofte nok til å nøyaktig reflektere folkets holdninger, grunnet store mengder manglende informasjon hos de som lager lovene. Dette er problemet med enhver form for tjeneste som blir produsert via sentral planlegging, og lov og sikkerhet er intet unntak.

Dessuten er det ekstremt barnslig å tro at noe er rett fordi 51 % av menneskene i et samfunn mener det. Å banke meg fordi jeg holder butikken min åpen på søndag er ikke noe mer rett fordi 99 % av befolkningen mener det.
Vis hele sitatet...
Du er uenig med loven, mener Staten er oppspinn og at den ikke har noe legitimitet. Men her er poenget: Det har ikke noe å si hva du synes, kongeriket Norge under Håkon den 5. vil fremdeles bestå og annerkjennes av omtrent alle andre land på denne planeten.

Om du har ingen interesse av å påvirke politikken, men bare sitter å klager på den hvorfor skal vi ta det du sier seriøst? Du har ikke prøvd å finne noe kompromiss heller, du deklarerer bastant at Lovene er urettferdige og ulegitime (noe flere av oss er enige i).
Hva med å støtte en organisasjon som jobber for å fremme meningene våre?
For det er ikke meningene jeg er uenig i, det er den uproduktive klagingen på at lovene er urettferdige, at Politikerne er maktmisbrukere.
Støtt Foreningen for Human Narkotikapolitikk, (heller det enn Normal, jeg ble lei useriøsiteten), møt opp på demonstrasjoner, involvèr deg!

Ja, det finnes maktmissbruk i politiet i Norge, men du slenger rundt deg dette ordet så ofte at det mister mening. Å håndheve loven er noe helt annet enn for eksempel å holde en person i bakken i en stilling som gjør at han ikke får puste og dør (ref. Oibora saken), og jeg synes du skal vise såpass respekt at du ikke bruker ordet uten grunn.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du er uenig med loven, mener Staten er oppspinn og at den ikke har noe legitimitet. Men her er poenget: Det har ikke noe å si hva du synes, kongeriket Norge under Håkon den 5. vil fremdeles bestå og annerkjennes av omtrent alle andre land på denne planeten.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp denne holdningen som i mine øyne er svært usivilisert og kontraproduktiv for samfunn, og som jeg forsøker å endre hos andre gjennom sivilisert diskusjon.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Om du har ingen interesse av å påvirke politikken, men bare sitter å klager på den hvorfor skal vi ta det du sier seriøst? Du har ikke prøvd å finne noe kompromiss heller, du deklarerer bastant at Lovene er urettferdige og ulegitime (noe flere av oss er enige i).
Hva med å støtte en organisasjon som jobber for å fremme meningene våre?
For det er ikke meningene jeg er uenig i, det er den uproduktive klagingen på at lovene er urettferdige, at Politikerne er maktmisbrukere.
Støtt Foreningen for Human Narkotikapolitikk, (heller det enn Normal, jeg ble lei useriøsiteten), møt opp på demonstrasjoner, involvèr deg!
Vis hele sitatet...
Politikk endrer ingenting. Politikk er bare, som jeg har kommentert tidligere i tråden, begynner nesten å bli litt lei av at folk kommer med innlegg uten å lese det som har blitt skrevet, prosessen der man kommer frem til hvilke trusler som skal være utstedt til enhver tid. Det er et barbarisk system som belager seg på sentral planlegging av produksjonen av lov og sikkerhet, og ingenting jeg som et sivilisert menneske noensinne vil ha noe med å gjøre.

Det er selvfølgelig heller ikke noe jeg ønsker å finne et kompromiss med. Et kompromiss mellom noe som er rett og galt vil alltid være galt. Hvis det kommer en potensiell drapsmann bort til deg og spør om det er greit i dine øyne at han dreper ti mennesker, så vil du selvfølgelig si nei. Du vil ikke inngå noen kompromisser om at det er greit at han bare dreper fem, vil du?

At du ber meg involvere meg er dessuten latterlig. Jeg involverer meg nøyaktig på de måtene som faktisk har noen effekt. Politikk endrer ingenting overhodet, og å gå rundt i tog med mennesker som mener det samme som deg er heller ikke spesielt produktivt. Å aktivt forsøke å endre holdningene til folk via fredelig diskusjon, både i sitt daglige liv og rundt om på nettet, det er det jeg anser som den eneste gode måten å oppnå endring på.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja, det finnes maktmissbruk i politiet i Norge, men du slenger rundt deg dette ordet så ofte at det mister mening. Å håndheve loven er noe helt annet enn for eksempel å holde en person i bakken i en stilling som gjør at han ikke får puste og dør (ref. Oibora saken), og jeg synes du skal vise såpass respekt at du ikke bruker ordet uten grunn.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør jeg ikke. Hver gang politiet bruker makt for å håndheve trusler mot mennesker som ikke gjør noe galt, så driver de aktivt med maktmisbruk. Dette inkluderer altså i mange tilfeller å håndheve det de kaller loven. Bare fordi det finnes forskjellige grader maktmisbruk kommer jeg ikke til å slutte å kalle det for det det er når noen blir arrestert/utsatt for vold for harmløs virksomhet.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
AXiMe: Dette blir for dumt, om du vil oppføre deg som timon i løvenes konge og snu verden ryggen er du velkommen til å gjøre det. Vi lever i et demokrati, og har gode muligheter til å påvirke lovene i landet vårt i motsetning til andre deler av verden.

At du har et problem med autoritet og struktur trenger ikke vi å folholde oss til, Loven er loven.
Vis hele sitatet...
Ikke kom her og si at jeg uten problem kunne fått cannabis lovlig hvis jeg ville. Jeg tror faktisk det hadde vært lettere å gjøre cannabis lovlig i et land med diktatur enn Norge. I et diktatur er det jo bare å ta over diktatortronen med makt og gjøre om regelen.

Her må du først bli flink nok i politikk og utvikle god nok taleevne til å bli politikker. Så må du finne deg et parti som er i nærheten av å legalisere cannabis. Når det er gjort må du klare å overtale partiet til å offentlig gå ut og støtte legalisering av cannabis. Har du klart den bragden, så er det bare siste lille rest igjen; få partiet ditt inn i regjering og endre loven...

Hvorfor ble inlegget mitt slettet? Prøver igjen, med noen justeringer. Blir det slettet igjen så gir jeg meg kjære mod, jeg er ikke slem

Beklager Hager; men sånne som deg gjør meg kvalm. Null innsikt og totalt uvitende om noe som helst. Jeg kan se deg for meg, der du sitter på din høye hest og ser ned på alle di andre.

Jeg mener dette er akkurat det samme som å si at en som drikker seg full et par ganger i måneden i skal ha rett til å kjøre bil, i fare for at han kommer til å fyllekjøre. Faen, det er jo nesten som å si at folk som går amokk på GTA må sperres inne, i fare for at de potensielt kan klikke i virkelighetenn
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mysteri-O: For å sitere samfunnsfag på VGS:
-Mediekanalen
-Organisasjonskanalen
-Partikanalen
-Val.

Du kan påverke gjennom media (leserbrev, pressemeldinger, snakke med journalister...). Du kan påverke gjennom organisasjoner (underskriftslister, demonstrasjoner, medlemstal, etc). Du kan påverke gjennom partikanalen (meld deg inn i eit politisk parti, og påverk dei internt, kontakt politikarar og påverk dei). Og du kan påverke gjennom val.

Fleire parti er på gli i spørsmål rundt cannabis, og så vidt eg har fått med meg har det vore de facto reduksjon i straffene for bruk av cannabis, m.a. har vel grensa forelegg glidd oppover frå 5g i 1998, til 15g i dag. Det tyder på at det er ein porsess som er i ferd med å skje.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Politikk endrer ingenting. Politikk er bare, som jeg har kommentert tidligere i tråden, begynner nesten å bli litt lei av at folk kommer med innlegg uten å lese det som har blitt skrevet, prosessen der man kommer frem til hvilke trusler som skal være utstedt til enhver tid. Det er et barbarisk system som belager seg på sentral planlegging av produksjonen av lov og sikkerhet, og ingenting jeg som et sivilisert menneske noensinne vil ha noe med å gjøre.

Det er selvfølgelig heller ikke noe jeg ønsker å finne et kompromiss med. Et kompromiss mellom noe som er rett og galt vil alltid være galt. Hvis det kommer en potensiell drapsmann bort til deg og spør om det er greit i dine øyne at han dreper ti mennesker, så vil du selvfølgelig si nei. Du vil ikke inngå noen kompromisser om at det er greit at han bare dreper fem, vil du?

At du ber meg involvere meg er dessuten latterlig. Jeg involverer meg nøyaktig på de måtene som faktisk har noen effekt. Politikk endrer ingenting overhodet, og å gå rundt i tog med mennesker som mener det samme som deg er heller ikke spesielt produktivt. Å aktivt forsøke å endre holdningene til folk via fredelig diskusjon, både i sitt daglige liv og rundt om på nettet, det er det jeg anser som den eneste gode måten å oppnå endring på.

Nei, det gjør jeg ikke. Hver gang politiet bruker makt for å håndheve trusler mot mennesker som ikke gjør noe galt, så driver de aktivt med maktmisbruk. Dette inkluderer altså i mange tilfeller å håndheve det de kaller loven. Bare fordi det finnes forskjellige grader maktmisbruk kommer jeg ikke til å slutte å kalle det for det det er når noen blir arrestert/utsatt for vold for harmløs virksomhet.
Vis hele sitatet...
Det er trist at du tror at dine innlegg her har mer effekt enn å engasjere seg politisk. Ditt verdensbilde er temmelig forvridd, og retorikken du kommer med hører hjemme blandt politiske ekstremister som hyler om revolusjon.
Å kalle meg latterlig for å forselå at du involverer deg i en organisasjon som aktivt jobber med å endre den generelle holdningen mot stoffbruk og lovene faller på sin egen urimelighet.
Jeg klarer nesten ikke å begripe at du mener det du skriver. At du, en anonym ungdom på nett har større sjangs til å få et resultat ved å kalle Staten ulegitim, lover for trusler mot samfunnet og politikk for ubrukelig her på freak enn f.eks Arild knutsen som går ut å holder foredrag, snakker med eksperter og er aktivt med i debatter om problemstillingen.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er trist at du tror at dine innlegg her har mer effekt enn å engasjere seg politisk. Ditt verdensbilde er temmelig forvridd, og retorikken du kommer med hører hjemme blandt politiske ekstremister som hyler om revolusjon.
Å kalle meg latterlig for å forselå at du involverer deg i en organisasjon som aktivt jobber med å endre den generelle holdningen mot stoffbruk og lovene faller på sin egen urimelighet.
Jeg klarer nesten ikke å begripe at du mener det du skriver. At du, en anonym ungdom på nett har større sjangs til å få et resultat ved å kalle Staten ulegitim, lover for trusler mot samfunnet og politikk for ubrukelig her på freak enn f.eks Arild knutsen som går ut å holder foredrag, snakker med eksperter og er aktivt med i debatter om problemstillingen.
Vis hele sitatet...
Det er trist at du tror at å engasjere seg politisk har noen som helst positiv effekt på samfunnet overhodet. Angående resten av innlegget ditt, pass på personangrepene. Jeg kalte deg heller aldri latterlig, jeg påpekte at å tro politikk har noen positiv effekt på samfunnet er latterlig. Lurer også på hvordan det å forsøke å skape holdningsendring gjennom fredelig diskusjon på noen måte kan bli klassifisert som å "hyle etter revolusjon".

Dessuten er jeg ikke bare aktiv her på forumet, jeg har snarere vært mindre aktiv her en god stund. Alt jeg poengterer er at endring kommer gjennom fredelig holdningsendring, som følge av sivilisert diskusjon i motsetning til politikk, uavhengig av om det er her, andre steder på nettet, eller i samtaler med andre i dagliglivet.
Sist endret av AXiMe; 14. desember 2013 kl. 12:32.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det er trist at du tror at å engasjere seg politisk har noen som helst positiv effekt på samfunnet overhodet.
Vis hele sitatet...
Dette tar du feil på, og det vet du selv, du sitter i et land med god infrastruktur, mat på bordet, helsevesen som tar seg av deg i tilfelle du skader deg, samt så og si gratis utdanning.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Angående resten av innlegget ditt, pass på personangrepene. Jeg kalte deg heller aldri latterlig, jeg påpekte at å tro politikk har noen positiv effekt på samfunnet er latterlig. Lurer også på hvordan det å forsøke å skape holdningsendring gjennom fredelig diskusjon på noen måte kan bli klassifisert som å "hyle etter revolusjon".
Vis hele sitatet...
Jeg sa at retorikken hører hjemme, altså de påstandene du kommer med, hos de radikale politiske miljøene. Tanken om at Staten er ulegitim, forkast systemet fordi det ikke fungerer å start med et nytt et (revolusjon) er ikke ideer som får folk flest til å ville være med i debatten i det hele tatt.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Dessuten er jeg ikke bare aktiv her på forumet, jeg har snarere vært mindre aktiv her en god stund. Alt jeg poengterer er at endring kommer gjennom fredelig holdningsendring, som følge av sivilisert diskusjon i motsetning til politikk, uavhengig av om det er her, andre steder på nettet, eller i samtaler med andre i dagliglivet.
Vis hele sitatet...
Kjempebra at du er aktiv andre steder!
Men hør nå her, du vet at "fredelig holdningsendring, som følge av sivilisert diskusjon" er definisjonen på politikk? Hva er din definisjon? Du må nesten gre ut om det om jeg skal klare å diskutere sivilisert med deg, jeg kan slenge med den Engelske definisjonen her:
Sitat av Wikipedia
Politics (from Greek: politikos, meaning "of, for, or relating to citizens") is the practice and theory of influencing other people on a civic or individual level
Vis hele sitatet...
Shlashdot: Ja det finnes flere måter å påvirke lovene på, men det ser uansett ikke ut til å virke. Bare se på Arild Knutsen og foreningen for human narkotikapolitikk.

Vet ikke hvor nærme han er å klare og de-kriminalisere narkotika, men sett utenifra så virker det fortsatt langt unna.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette tar du feil på, og det vet du selv, du sitter i et land med god infrastruktur, mat på bordet, helsevesen som tar seg av deg i tilfelle du skader deg, samt så og si gratis utdanning.
Vis hele sitatet...
Sterkt uenig, og nei, dette er ikke noe jeg "vet selv". Å snakke på den måten er bare nedlatende, og ikke et argument for saklig diskusjon. Ja, jeg sitter i et land med høy levestandard, det er fremdeles greit å snakke åpent om løsninger som kan bidra til enda høyere levestandard både for oss og i andre land.


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg sa at retorikken hører hjemme, altså de påstandene du kommer med, hos de radikale politiske miljøene. Tanken om at Staten er ulegitim, forkast systemet fordi det ikke fungerer å start med et nytt et (revolusjon) er ikke ideer som får folk flest til å ville være med i debatten i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor du personlig mener retorikken min "hører hjemme". Alt jeg gjør er å delta i fredelig debatt angående hvordan ting faktisk fungerer, i forhold til hvordan andre mener ting burde være. Jeg ønsker overhodet ikke å starte noe nytt "system" eller å starte en revolusjon, alt jeg påpeker er at ting som å straffe mennesker som ikke gjør andre noe galt, i seg selv er galt, uavhengig av hvilke "lover" autoriteter har laget.

Jeg tvinger ei heller noen andre til å være med i debatten. Jeg kommer med mine argumenter og synspunkter, så måtte de som er uenige og ønsker å si ifra om det, være så vennlige å snakke ut. Det er nettopp fredelig diskusjon for å løse konflikt jeg fremmer, heller enn de voldelige løsningene vi ser per dags dato (arrestere, bøtelegge og muligens fengsle folk for å dyrke, selge og røyke planter, for eksempel).

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kjempebra at du er aktiv andre steder!
Men hør nå her, du vet at "fredelig holdningsendring, som følge av sivilisert diskusjon" er definisjonen på politikk? Hva er din definisjon? Du må nesten gre ut om det om jeg skal klare å diskutere sivilisert med deg, jeg kan slenge med den Engelske definisjonen her:
Vis hele sitatet...
Det er jeg ikke enig i. Politikk i dens opprinnelige definisjon er nettopp det jeg fremmer, men det er tåpelig å bruke den definisjonen, da det overhodet ikke er den man opererer med i dag. Politikk i dag handler om å presse dine egne oppfatninger om hva man bør gjøre og ikke gjøre, over på andre, ved bruken av den fysiske makten til politiet. For eksempel, så vil mennesker som ikke liker røyking av cannabis presse sine verdier angående dette over på andre via politikk (som vi ser per dags dato). Holdningsendring via fredelig diskusjon ville vært å opplyse andre om de tingene man mener er dårlig med å røyke cannabis, uten å bruke fysisk makt til å stoppe de som allikevel ønsker å drive med det.
Sist endret av AXiMe; 14. desember 2013 kl. 16:04.
Førerkortforeskriften virker litt som et middel så myndighetene kan gi straff uten dom synes nå jeg. En ting er at sykelige misbrukere fratas lappen når et slikt misbruk dokumenteres, men politiet bruker det da også mot ungdom som ikke har fått dokumentert noe misbruk. Personlig ville jeg tatt kontakt med en god advokat. Mener å huske fra saken hvor en ungdom ble fratatt lappen pga festing i helgene at retten mente at det var et såpass viktig prinsipielt spørsmål at det offentlige dekte saksomkostningene. Hvis ikke blir det fort svært dyrt om en skal ta en sak hele veien.
Sjekk her
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
AXiMe: Hvilken ideologi er det egentlig du fremmer? Anarkisme? Fri kapitalisme? Hvis det er en blanding, kan du utdype hvilke deler av hvilke ideologier?


Edit: Og hvorfor dette systemet er bedre enn det vi har i dag.
Sist endret av droppboks; 14. desember 2013 kl. 20:45.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
AXiMe: Hvilken ideologi er det egentlig du fremmer? Anarkisme? Fri kapitalisme? Hvis det er en blanding, kan du utdype hvilke deler av hvilke ideologier?


Edit: Og hvorfor dette systemet er bedre enn det vi har i dag.
Vis hele sitatet...
Ideologi baserer seg per definisjon på idéer om hvordan ting kan være, heller enn virkeligheten vi lever i. Det er dermed svært skadelig for mennesker å basere seg på noe slikt, da mennesker blir blendet av sine egne idéer om utopiske samfunn, heller enn å se på hvordan ting faktisk er. En av grunnene til at politikk nettopp er så skadelig som det er er at det ikke er noe annet enn mennesker av ulike ideologiske overbevisninger som forsøker å få alle andre til å følge deres personlige.

Personlig er jeg en realist, og ser utelukkende på ting fra et pragmatisk synspunkt. Som i dette tilfellet, så ser jeg overhodet ingen grunn til å nekte TS å kjøre bil fordi han røyker en gang iblant. Jeg ser ei heller ingen grunn til å straffe ham for dette overhodet, men det er en annen diskusjon.
Sist endret av AXiMe; 14. desember 2013 kl. 22:19.
Hahaha, er folk virkelig redd for en fyr i trafikken som røyker av og til, men aldri kjører ruset? Personlig er jeg mer redd for eldre mennesker som er så stappfulle av bedøvende ymse medisiner at de ikke vet forskjellen på høyre eller venstre.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Ideologi baserer seg per definisjon på idéer om hvordan ting kan være, heller enn virkeligheten vi lever i. Det er dermed svært skadelig for mennesker å basere seg på noe slikt, da mennesker blir blendet av sine egne idéer om utopiske samfunn, heller enn å se på hvordan ting faktisk er. En av grunnene til at politikk nettopp er så skadelig som det er er at det ikke er noe annet enn mennesker av ulike ideologiske overbevisninger som forsøker å få alle andre til å følge deres personlige.

Personlig er jeg en realist, og ser utelukkende på ting fra et pragmatisk synspunkt. Som i dette tilfellet, så ser jeg overhodet ingen grunn til å nekte TS å kjøre bil fordi han røyker en gang iblant. Jeg ser ei heller ingen grunn til å straffe ham for dette overhodet, men det er en annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Men hvor går grensen? En som røyker en gang i blant, greit, det er litt urettferdig at han mister lappen av den grunn, men sånn er loven.

Når skal man sette i gang preventive tiltak? Hva hvis noen sier at de røyker hver dag, untatt når de skal kjøre bil? Hva med annenhver dag? Hva om de sier de røyker hver kveld? Når skal man slutte å tro på dem?
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
Men hvor går grensen? En som røyker en gang i blant, greit, det er litt urettferdig at han mister lappen av den grunn, men sånn er loven.

Når skal man sette i gang preventive tiltak? Hva hvis noen sier at de røyker hver dag, untatt når de skal kjøre bil? Hva med annenhver dag? Hva om de sier de røyker hver kveld? Når skal man slutte å tro på dem?
Vis hele sitatet...
Hvordan er noe annet enn at man er edru når man faktisk kjører relevant?
Jeg sier det igjen. Dette er ett straffetiltak som er pålagt utenom domstolen. Du har ingen rettssikkeret hvis byråkratiet skal si, mene og pålegge på toppen av hva domstolen har sagt. Dommen var klar. Hva TS opplever nå er ikke følger av rettslig dom.

Mene hva man vil, men det er en farlig vei å gå hvis domstolen ikke har siste ord. Veldig farlig.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Hvordan er noe annet enn at man er edru når man faktisk kjører relevant?
Vis hele sitatet...
Hvordan vet man om personen faktisk vil holde seg edru når de kjører (ikke TS, en hypotetisk "stoner" som sier at han alltid er edru når han kjører)?

I blant er man nødt til å gjøre preventive tiltak, hvis ene kompisen min "Per" er alkoholiker og drikker hele tiden, burde vi ikke ta lappen fra han før han kjører på noen? Samme med min andre kompis "Ole" som røyker hasj flere ganger om dagen? Hvis vi finner ut at de gjør det selvsagt.

For å sette den på spissen; hva om min tredje kompis, "Hans" blir tipset om til politiet/de som håndhever loven flere ganger at han planlegger å sprenge Oslo S. Han er blitt observert mens han kjøper ting som kan settes sammen til en jævlig kraftig bombe, burde man ikke ta fra han ingrediensene og ev. ta han inn til avhør og overvåke han litt?
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
Hvordan vet man om personen faktisk vil holde seg edru når de kjører (ikke TS, en hypotetisk "stoner" som sier at han alltid er edru når han kjører)?

I blant er man nødt til å gjøre preventive tiltak, hvis ene kompisen min "Per" er alkoholiker og drikker hele tiden, burde vi ikke ta lappen fra han før han kjører på noen? Samme med min andre kompis "Ole" som røyker hasj flere ganger om dagen? Hvis vi finner ut at de gjør det selvsagt.

For å sette den på spissen; hva om min tredje kompis, "Hans" blir tipset om til politiet/de som håndhever loven flere ganger at han planlegger å sprenge Oslo S. Han er blitt observert mens han kjøper ting som kan settes sammen til en jævlig kraftig bombe, burde man ikke ta fra han ingrediensene og ev. ta han inn til avhør og overvåke han litt?
Vis hele sitatet...
Det kan være akseptabelt å gjøre preventive tiltak, som i sistnevnte tilfelle, men et slikt scenario er en gråsone som må tas på skjønn. Når det kommer til å kjøre bil kan du ikke gå rundt og forhindre alle og enhver du tror kommer til å kjøre beruset en eller annen gang i fremtiden, fra å kjøre. Så lenge en person aldri har vært observert beruset i trafikken ser jeg overhodet ingen grunn til å ta fra vedkommende lappen, uavhengig av hvor mye de måtte ruse seg ellers i livet.

En mer treffende analogi til bombeeksempelet ditt er hvis du ser en beruset person sette seg i en bil med klare intensjoner om å kjøre. Da er man igjen inne i en gråsone, og hvordan man takler en slik situasjon vil få blandede reaksjoner fra forskjellige folk. Jeg personlig synes i det tilfellet at det er helt greit å stoppe vedkommende ved å enten ta bilnøklene eller fysisk hindre personen fra å gjøre det, selvfølgelig forutsatt at å overtale vedkommende ikke virker.
Sitat av Choobe Vis innlegg
For å sette den på spissen; hva om min tredje kompis, "Hans" blir tipset om til politiet/de som håndhever loven flere ganger at han planlegger å sprenge Oslo S. Han er blitt observert mens han kjøper ting som kan settes sammen til en jævlig kraftig bombe, burde man ikke ta fra han ingrediensene og ev. ta han inn til avhør og overvåke han litt?
Vis hele sitatet...
Ta fra han lappen, så blir alt greit...
De ALLER fleste i samfunnet vårt er så i mot kjøring under rus, at man må akseptere at en fylkeslege kan ta fra personen tillatelsen til å ferdes på veiene i kjøretøy hvis det er bekymring for det. Fastleger kan også inndra retten, og godt er det. Man har teoretisk sett bevist for en statlig instans, trafikkstasjon (biltilsynet), at man forstår reglene og kan håndtere en bil, og de gir deg tillatelse til å bruke veiene i Norge. De kan ta det fra deg like lett.
Reglene er der, og de følges. Det er lite slingringsmonn.

Det er som med alle andre lover man syns er rare eller feil, vil man endre dem så får man stemme frem politikere som er enige, eller ta saken i egne hender og bli politiker.
Jeg tror det er bedre å kjøre stein enn å kjøre dritings. Men jeg tror begge deler er forkastelig og lite uansvarlig.
har selv kjørt endel i fylla og på div andre rusmidler...har alltid fortalt dette til psykiatrien..hadde aldri noen konsekvenser...men mista lappen senere pga at jeg ble stoppet av politiet ruset

så dette varierer vel fra sted til sted...
Det er åpenbart at vegtrafikklovens §34 om edruelighet og vandel misbrukes av politiet til å ilegge tilleggstraff.

Straffen for bruk og besittelse av Cannabis er bøter, ikke inndraging av førerretten. Vi hører oftere og oftere om folk som innrømmer å ha røyket 1-2 ganger siste år og mister førerkortet. Dette har ingenting med edruelighet å gjøre, men en ren maktdemonstrasjon fra politiets side.

Jeg har imidlertid ingenting imot at paragrafen blir benyttet der det er reell fare for ruspåvirket kjøring, som for alkoholikere og folk som røyker i store mengder daglig.

Men å påstå at bruk av cannabis er misbruk fordi det er ulovlig er sirkelargumentasjon. ALLE vet at når det islolert sett gjelder sporadiske tilfeller av hasjrøyking, uten tilknytning til bilkjøring, er det totalt urimelig å påstå at vedkommende har et rusproblem, og overhodet ingen bevis for at vedkommende skulle kjøre i påvirket tilstand.

Desto verre blir det at slike vedtak ikke går via domstolene. Problemet i dag er at politiet har tillatelse til å gjøre en "skjønnsmessig vurdering". På denne måten tar politiet loven i egne hender og respekterer ikke de lovene de er satt til å håndheve. Det er interessant at etterhvert som legaliseringsdebatten blir mer og mer aktuell, blir politiet mer og mer desperate.

Hva kan vi gjøre med dette? Send mail! Jeg har nylig sendt mail med bekymringsmelding til stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn fra Venstre. Gjør det du og! Finn ut hvem som er representant for ditt fylke fra partiene Venstre, SV og Miljøpartiet de Grønne (Rasmus Hansson fra Oslo). Skriv inn og gjør dem oppmerksom på dette, spesielt hvis du kjenner til konkrete tilfeller eller kan legge ved saker fra media/vedtak fra politiet.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Sitat av dostojevski Vis innlegg
Det er åpenbart at vegtrafikklovens §34 om edruelighet og vandel misbrukes av politiet til å ilegge tilleggstraff.

Straffen for bruk og besittelse av Cannabis er bøter, ikke inndraging av førerretten. Vi hører oftere og oftere om folk som innrømmer å ha røyket 1-2 ganger siste år og mister førerkortet. Dette har ingenting med edruelighet å gjøre, men en ren maktdemonstrasjon fra politiets side.

Jeg har imidlertid ingenting imot at paragrafen blir benyttet der det er reell fare for ruspåvirket kjøring, som for alkoholikere og folk som røyker i store mengder daglig.

Men å påstå at bruk av cannabis er misbruk fordi det er ulovlig er sirkelargumentasjon. ALLE vet at når det islolert sett gjelder sporadiske tilfeller av hasjrøyking, uten tilknytning til bilkjøring, er det totalt urimelig å påstå at vedkommende har et rusproblem, og overhodet ingen bevis for at vedkommende skulle kjøre i påvirket tilstand.

Desto verre blir det at slike vedtak ikke går via domstolene. Problemet i dag er at politiet har tillatelse til å gjøre en "skjønnsmessig vurdering". På denne måten tar politiet loven i egne hender og respekterer ikke de lovene de er satt til å håndheve. Det er interessant at etterhvert som legaliseringsdebatten blir mer og mer aktuell, blir politiet mer og mer desperate.

Hva kan vi gjøre med dette? Send mail! Jeg har nylig sendt mail med bekymringsmelding til stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn fra Venstre. Gjør det du og! Finn ut hvem som er representant for ditt fylke fra partiene Venstre, SV og Miljøpartiet de Grønne (Rasmus Hansson fra Oslo). Skriv inn og gjør dem oppmerksom på dette, spesielt hvis du kjenner til konkrete tilfeller eller kan legge ved saker fra media/vedtak fra politiet.
Vis hele sitatet...
Hei! Da jeg desverre er noe dårlig til og formulere meg lurer jeg på hva du skrev i denne bekymringsmeldingen. Hadde jeg kansje kunne fått sett denne mailen? Du kan eventuelt sende den på pm!
Sist endret av ha12d; 20. desember 2013 kl. 13:02. Grunn: skrivefeil
Jeg skjønner hva du mener, men vil helst ikke gjengi nøyaktig hva jeg skrev, fordi det er mye bedre hvis enkeltpersoner sender egne mailer, og at det ikke blir en fellesmail.

Ikke vær redd for hvordan du formulerer deg. Så lenge du er høflig, holder deg til saken og skriver kort er dét det viktigste. Husk at stortingsrepresentantene representerer oss, folket, og de leser det de får uavhengig av hvordan det er formulert.

Det viktigste er at de blir gjort oppmerksom på hva som skjer, og at de får konkrete eksempler på hvordan dette spiller seg ut rundt omkring.

Jeg kan si generelt litt om hva jeg tok opp i mailen:

Jeg skrev først at dette er en bekymringsmelding om politiets bruk av vegtrafikklovens paragraf 34 om edruelighet og vandel for bilførere. Siste del av paragrafen lyder slik:

"Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det."

Så gjorde jeg klart at politiet benytter denne paragrafen overfor folk som er tatt for mindre narkotika/cannabislovbrudd uten å ha vært innvolvert i ruspåvirket kjøring. Deretter gav jeg noen eksempler på dette fra media. Enda bedre er det med eksempler fra din egen erfaring som viser hvor stor avstand det er mellom politiets vurdering av edruelighet og den faktiske rusbruken i hvert tilfelle.

Jeg la også ved en uttalelse fra Fylkesmannen i Rogaland som sier følgende:

"Rusmisbrukere fyller ikke førerkortforskriftens helsekrav. Det er et vanlig problem at pasient - og lege - blander vegtrafikkloven inn i disse sakene, og hevder at så lenge de ikke kjører etter at de har drukket eller ruset seg så skal ikke rusmisbruket ha konsekvens for førerkortet. Det er feil. Rusmisbruk er en sykdomstilstand som omfattes av førerkortforskriftens helsekrav. Alkoholmisbruk er vanskelig å definere med klare grenser, men hvis noen har et så stort forbruk av alkohol at det over tid går ut over ens normale fungeringsevne eller konsumet på sikt fører til fysiske helseskader, så er et misbruk tilstede. Fylkesmannen i Rogaland fremholder videre at all bruk av illegale rusmidler, inkludert hasj, er rusmisbruk, og omfattes dermed av førerkortforskriftens helsekrav." (min utheving) (link: http://www.rustelefonen.no/images/st..._helsekrav.pdf)

Jeg poengterte også at når man blir tatt med Cannabis er straffen bøter, ikke inndragning av førerreten. Når politiet/påtalemyndigheten kaller sporadisk bruk av cannabis misbruk utelukkende fordi cannabis er ulovlig, er det falsk argumentasjon/sirkelargumentasjon, og et tegn på at politiet ilegger tilleggstraff uten hjemmel i loven.

Til slutt ba jeg om at representanten tar opp denne saken i stortinget med sikte på å få stanset misbruket av lovparagrafen, og å få like kriterier i edruelighetsvurderingen for narkotika og alkohol.

Her finner du en oversikt over stortingsrepresentantene etter fylke. Gå inn på hver enkelt og finn dem som kommer fra din region fra partiene Venstre, MDG eller SV (evt noen av de representantene fra AP som sitter i justiskomiteen)
Sist endret av dostojevski; 20. desember 2013 kl. 13:28.
Har hørt denne historien før, en fyr som røpet at han hadde røyket hasj til legen under ADHD sjekk... ble fratatt førerkortet og satt på urinprøver!
Dette er et prakteksempel på en korrupt lov som styres av større makter enn politkerne virker det som. Helt hårreisende at folk som røyker hasj tilsynelatende ikke har rett til å ha førerkort. Du MÅ være clean fra alt annet enn alkohol. Herregud så idiotisk. Som folk har sagt før meg er loven så korrupt at all bruk av hasj er misbruk, selv èn gang i løpet av livet.
Det er derfor ikke så mye du for gjort med dette Feilen ligger i loven/normene.
Det er bare at folk ikke tenker selv lengre og tror at hasj er skikkelig sjukt.. så rapporterer dem videre, denne verden er dessverre overfylt av tankeløse idioter som dette.

Jeg foreslår lovendring. Det er ikke lov å eie smarttelefon hvis du kjører bil, du kan sende melding/ringe/surfe og dette kan være trafikkfarlig. Du må gå til en sjekk hver måned for å teste om du har brukt en mobiltelefon.
Hvis du ikke har kvittet deg med telefonen, får du ikke førerkort.
Samme gjelder alkohol. Hvis du drikker alkohol i det hele tatt, kan det hende du vil kjøre ruspåvirket. Alle som drikker må gå til test for å se om de er avholds.

Det er like saklig som å ta fra folk lappen siden dem røyker hasj spør du meg, og synes det eneste riktige å gjøre fremover er å ta et oppgjør med dette så godt vi kan, har hørt denne historien så mange ganger før.
Politkerne er jo bare å glemme, de er hjernedøde idioter. Leste jo om han politkeren som ble kastet ut av partiet siden han innrømmet hasjbruk pga ryggsmerter...
Synes at lovendringer burde kunne søkes om på vegne av folket, ingen politiker i vegen. Så blir lovforslaget lest opp på direkte fjernsyn og folk kan få lov å stemme på forslaget... jeg mener hvorfor skal vi ha politkere til å gjøre det for oss når de er helt inkompetente... De kan jo ikke si ordet cannabis uten å bli kasta ut. Vi er fucked.

Slutt å undertrykk naturlig medisin, slutt å fremhev gift som rusmiddel, slutt å anbefal antideppressiva til alle som ikke har jobb og kjeder vettet av seg.
Håper verden åpner øya litt innen 20 års tid ellers blir det vel ulovlig å ha dritetreng i trafikken.

Sitat av Nether Vis innlegg
Nei, det er ikke like absurd. Cannabisen du kjøper stammer kommer fra ulovlige organisasjoner som ofte handler alt fra våpen til mennesker, og ved å kjøpe denne cannabisen bidrar du til at disse organisasjonene blomstrer. Dersom bonden driver menneskehandel og våpenhandel ved siden av agurkplantasjen, og dette er noe du er klar over da kjøpet av agurken finner sted, er det like ille av deg å kjøpe agurken som det ville vært å kjøpe cannabis. Jeg respekterer at du er uenig i dette, men for meg er en slik agurkhandel uetisk.
Vis hele sitatet...
Eneste grunnen til at folk som røyker cannabis støtter disse kriminelle organisasjonene, er fordi det er ulovlig å røyke >< hadde det vært lovlig å kjøpe seg cannabis, ville ikke de kriminelle tjent alle pengene på det!
Er ikke det logisk? Hvis du kjøper klær på H&M, støtter du da personlig barnearbeid i fattige land? Eller skulle du bare ha et par sokker?

Og eneste grunnen til at trådstarter har fått inndratt førerkortet er fordi cannabis er sett på som et rusmiddel... det gir jo en rus, men det er ikke en rus som gjør kjøreevnen din nedsatt hvis du er en daglig bruker. Dette er til og med bevist under kjøretester, der nyktere kjører og stonere kjører. Ingen forskjell på kjøreevnen.

Ja jeg tør å påstå at det de fleste i dag vet om cannabis, er totalt feil.
Dette er en plante med psykedelisk effekt som er virkelig bra mot veldig mye.
Spør du meg burde det være en menneskerett å kunne bruke det. Vi har gjort naturen ulovlig.. er ikke det litt unaturlig? Jeg ser på kriminaliseringen av denne planten som et overtramp, en undertrykkelse av min frihet som menneske. Dette viser at vi i dag lever i en like korrupt, hvis ikke mer korrupt verden som vi gjorde for 2000 år siden.
Ufattelig for meg at ikke flere folk skjønner dette.

Samtidig kan jeg støtte nulltoleranse for påvirket kjøring... men personen vi snakker om mista lappen uten å gjøre noe som helst... Det er jo det samme som å si at hasjrøykere ikke har rett på lappen. Det blir totalt feil.

I USA bruker jagerpilotene amfetamin for å bedre responstiden deres i krig. Men det er jo greit!! Alkohol er tilgjengelig overalt, men det er jo ingen som fyllekjører, neeeida Men ta lappen til han som røyka hasj såvidt, ja han kan være farlig >< Denne loven fungerer ikke når cannabis blir sett på som like ille som heroin, slik det er i dag. Cannabis like ille som heroin, er ikke det rett og slett humoristisk?
Sist endret av Dagdriver; 20. desember 2013 kl. 20:38.
Følgene er store av dette hvis man tenker over det.

Dette betyr at enhver med rusproblemer og førerkort, ikke vil oppsøke lege eller annen hjelp for sitt rusproblem, siden ingen vil miste lappen. At leger likegyldig administrer dette som etisk forsvarlig betyr at vi må skrive om hva ord betyr i ordboken.

Så gratulerer, vi har folk med voksende rus problemer som i over lengre tid kjører rundt i trafikken, uten valg for hjelp i helsevesenet, og vi kan se frem til enda ett fakkeltog.

Eller vi kan høre på... glem det. fakkeltog da.

Hjernedødt. Trademark.
Sitat av flexx Vis innlegg
Personlig er jeg mer redd for eldre mennesker som er så stappfulle av bedøvende ymse medisiner at de ikke vet forskjellen på høyre eller venstre.
Vis hele sitatet...
Ja, det er greit nok, men lovene er akkurat de samme om man kjører i påvirket tilstand.
Om det er på reseptbelagte rusgivende medikamenter eller om det er på cannabis.
Og de som går for mindre tar mer, så kjører de i trafikken.

Oddsen for at noen treffer noen du er glad i er destod større.

Gratulerer med "la oss straffe de" idiot tankene dine.
Problemet her er vel at myndighetene ser det som en vis risiko at mennesker som benytter seg av rusmidler også gjør dette da de kjører. Dog med den tankegangen er det svært få som burde få lov til å kjøre noe som helst.