Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1917
Hei alle med-freaks!

Jeg har lyst å ta opp et tema ang. dette forum.

Det er stor sannsynlighet at denne tråden vil bli slettet og sensurert, uten spor.

Det er nemlig det jeg har opplevd nå, at en tråd som jeg har skrevet, og et innlegg jeg har skrevet, har bare forsvunnet - uten noe spor annet enn et tall på kontrollpanelet. Ingen PM i innboksen som forklarer evt. hvilke regler som jeg angivelig hadde brutt, eller hvilken moderator som fjernet/slettet innlegg/tråden.

Er dette riktig? Skal vi måtte tåle sanksjoner uten forklaring? Og hvor er den magiske grensen på hva som skal sensureres eller ikke? F.eks. den tråden min som ble slettet handlet om hacking, og om folk inne på Datasikkerhet underforumet kunne foreslå hva og hvordan jeg skulle gjøre enkelte ting. Denne tråden ble slettet, uten noe forvarsel eller forklaring på hvorfor, når det er andre tråder hvor folk spør regelrett ut om overvåkning og innbrudd i en eks-kjæreste's privatliv. Denne tråden fikk gå sin gang.

Her hadde jeg et innlegg tidligere idag:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=216155

Der skrev jeg i de baner at han burde kanskje heller ha noe med eSATA, men jeg visste ikke hvilken.

Dette ble blankt slettet - og jeg lurer på hvorfor? Det var on-topic, og hadde relevanse da TS ville returnere sin USB 3.0 eksterne HDD, og spurte om alternativer til den. Sa og at det kom til å koste han å fylle de kriteriene til den dingsen hans. Også relevant.


Syns det er merkverdig at nFF, som i mine øyne er et av de få, siste frie skanser til diskusjon av ting og tang og gjerne litt tabu i internettverdenen, skal drive med slik sensur og straffe uten å gi mulighet for tilsvar som jeg har opplevd.
Sist endret av Jay-O; 20. mars 2012 kl. 18:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sensur og straff? Sheesh.

Vi sensurerer deg ikkje. Du står fritt til å ytre det du måtte ønske alle andre plasser enn nFF. Vi straffer deg heller ikkje; det maksimale vi kan ta frå deg er eit privilegie: mogelegheita til å poste.

Når det gjeld kommentarer på kvifor innlegg blir sletta, så er det sagt mange ganger før: volumet er for stort til at vi er villige til å bruke tid på det.
moderatorene her har alt for mye og gjøre til og forklare hvorfor de sletter innlegg. du som bruker på freak skal også være veldig kjent med reglene så moderatorene tar det som en selvfølge at du vet hvorfor de sletter inlegg/trådene dine.

også er det slik at hvis du ikke liker reglene her så er det ingen som tvinger deg til og være her heller
Og som sagt før, muligheten til å poste på nFF er ikke en rett, men et privilegium.
Det er det som gjør nFF så flott! Streng moderering har også forebyggende effekt da folk sparer seg for mye tull.

Jeg er enig i at noe av det som blir slettet godt kunne blitt stående, men nå er jo siden drevet av privatpersoner da. De kan egentlig gjøre hva de vil. Synes ikke de har krysset noen store grenser hittil.
Dette har jeg også opplevd før. En av trådene mine ble plutselig slettet uten noen form for forvarsel, den var postet i riktig forum, jeg hadde søkt etter liknende tråder og det var i mine øyne ikke noe galt med tråden. Jeg sendte til og med en epost der jeg spurte hvorfor den ble slettet, men fikk aldri noe svar. (Det med eposten kan ha vært min/programvarens feil, da jeg ikke så noe i "sendt e-post" etter å ha sendt den)
nFF er ikke nFF uten grunn.
Hvis jeg poster en tråd/innlegg og får det slettet, så skjønner jeg jo at jeg enten burde ha ordlagt meg annenledes eller fulgt reglene.
Det er ingen forskjell. Som en av de som har vært her siden 200(5?) så har jeg blitt godt kjent med reglene uten å nødvendigvis måtte sette meg ned å lese de.

Følg normen.
Norskehesten
Alden's Avatar
finnes det ett regelverk som dere må følge ved sletting av tråder? ja eller nei. Eller står dere fritt til å fjerne tråder ut i fra eget ønske/personlig mening om trådens eksistens?
Sist endret av Alden; 20. mars 2012 kl. 18:35.
Trådstarter
Satt på spissen:
Å kjøre bil er også et privilegium, ikke en rett - men hvis du plutselig fikk fratatt sertifikatet (bannlysning, ikke at det har skjedd meg), uten forklaring på hva du hadde gjort galt, hadde du reagert, til tross for at du er fullt klar over hva regler og normer som gjelder, da dette var et av kriteriene til å få sertifikatet (Du sa ja til brukeravtalen ved registrering).

Jeg mener at innlegget mitt idag var innenfor regelverket, men kanskje moderator misforstod? De er da mennesker de og. Men til hvem skal jeg da hendvende meg til? Jeg vet jo ikke hvem som slettet det, heller ei hvorfor. Det er IKKE vanskelig å få lagt igjen en kommentar: "Slettet pga regel det og det" - tar like lang tid som å slette et innlegg (Mener å huske at moderatorer kan skrive dette i et eget felt). Om tråden min var innenfor de reglene, kan jeg kanskje si meg enig i at den var på grenseland, men da er det slik at det er den moderatoren som tilfeldigvis er der inne, som bestemmer, og handler etter skjønn. Dette er feil - regler skal overholdes på lik linje, over hele fjøla. Blir ikke du sint på en politimann som gir deg bot for noe en annen hadde latt deg slippe unna med i fortiden?
Sitat av Alden Vis innlegg
finnes det ett regelverk som dere må følge ved sletting av tråder? ja eller nei. Eller står dere fritt til å fjerne tråder ut i fra eget ønske/personlig mening om trådens eksistens?
Vis hele sitatet...
Se regel 9
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Dette har jeg også opplevd før. En av trådene mine ble plutselig slettet uten noen form for forvarsel, den var postet i riktig forum, jeg hadde søkt etter liknende tråder og det var i mine øyne ikke noe galt med tråden. Jeg sendte til og med en epost der jeg spurte hvorfor den ble slettet, men fikk aldri noe svar. (Det med eposten kan ha vært min/programvarens feil, da jeg ikke så noe i "sendt e-post" etter å ha sendt den)
Vis hele sitatet...
Du kommer også snart til å oppleve at signaturbildet ditt blir fjernet. For å unngå at tråder blir "forsøplet" med enorme bilder og animerte gifs går det an å rapportere slikt (som jeg har gjort) og da blir det som regel fjernet raskt. Sånt kan man glemme på den aller fleste andre forum, og da ender man opp med et stygt og rotete forum.
Sitat av Jay-O Vis innlegg
Satt på spissen:
Å kjøre bil er også et privilegium, ikke en rett - men hvis du plutselig fikk fratatt sertifikatet (bannlysning, ikke at det har skjedd meg), uten forklaring på hva du hadde gjort galt, hadde du reagert, til tross for at du er fullt klar over hva regler og normer som gjelder, da dette var et av kriteriene til å få sertifikatet (Du sa ja til brukeravtalen ved registrering).

Jeg mener at innlegget mitt idag var innenfor regelverket, men kanskje moderator misforstod? De er da mennesker de og. Men til hvem skal jeg da hendvende meg til? Jeg vet jo ikke hvem som slettet det, heller ei hvorfor. Det er IKKE vanskelig å få lagt igjen en kommentar: "Slettet pga regel det og det" - tar like lang tid som å slette et innlegg (Mener å huske at moderatorer kan skrive dette i et eget felt). Om tråden min var innenfor de reglene, kan jeg kanskje si meg enig i at den var på grenseland, men da er det slik at det er den moderatoren som tilfeldigvis er der inne, som bestemmer, og handler etter skjønn. Dette er feil - regler skal overholdes på lik linje, over hele fjøla. Blir ikke du sint på en politimann som gir deg bot for noe en annen hadde latt deg slippe unna med i fortiden?
Vis hele sitatet...
Nå er ikke nFF en statlig eid forumversjon av Frelsesarmeen heller, da. Det er et privat eid forum, og eierne (med hjelpere) er eneherskere med siste ord i enhver sak. De har et regelverk de følger, men det gjør de fordi de har valgt det selv. Det er ikke noe øvrig regelverk de MÅ følge, med unntak av norsk lov.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av EvveDevve Vis innlegg
Se regel 9
Vis hele sitatet...
Oki så de beholder retten til å slette innlegg som ikke bryter noen regler.
Logisk.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
200(5?)
Vis hele sitatet...
... 200(7)..?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jay-O Vis innlegg
Det er IKKE vanskelig å få lagt igjen en kommentar: "Slettet pga regel det og det" - tar like lang tid som å slette et innlegg (Mener å huske at moderatorer kan skrive dette i et eget felt).
Vis hele sitatet...
Du vil ikkje sjå kommentaren vi skriv inn i det feltet. Det er kun crew som vil sjå den. Forøvrig har vi AJAX-funksjon for sletting, som består av et klikk. Så jo - det vil ta lenger tid.

Er du villig til å betale oss for det kan vi godt begrunne slettinger.
Sitat av Jay-O Vis innlegg
Dette er feil - regler skal overholdes på lik linje, over hele fjøla. Blir ikke du sint på en politimann som gir deg bot for noe en annen hadde latt deg slippe unna med i fortiden?
Vis hele sitatet...
Men det vil ikkje sei at ditt innlegg bør få stå - utan at eg har lest det. Det vil sei at vi bør slette andre innlegg av samme typen også. Vi ser ikkje alt, og er avhengig av at ting blir rapportert.

Kort sagt: at andre ikkje får fartsbot er ikkje eit argument mot at du skal få det.
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nå er ikke nFF en statlig eid forumversjon av Frelsesarmeen heller, da. Det er et privat eid forum, og eierne (med hjelpere) er eneherskere med siste ord i enhver sak. De har et regelverk de følger, men det gjør de fordi de har valgt det selv. Det er ikke noe øvrig regelverk de MÅ følge, med unntak av norsk lov.
Vis hele sitatet...
Skjønner at de må følge norsk lov, det er da en selvfølge. Men det er og de som har satt kriteriene til hva nFF skal handle om, hva essensen til nFF er, og jeg mener de motstrider dette.

Sitat av Alden Vis innlegg
Oki så de beholder retten til å slette innlegg som ikke bryter noen regler.
Logisk.
Vis hele sitatet...
Da er hele formålet med nFF borte. Kunne like så greit ha vært diskusjon.no for min del da.
Slik jeg ser det hadde dette vært løst helt greit ved at tråder ikke blir umiddelbart slettet, men flyttet til et "søppel"-forum som automatisk sletter 7 dager gamle tråder.
Trådstarter
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Slik jeg ser det hadde dette vært løst helt greit ved at tråder ikke blir umiddelbart slettet, men flyttet til et "søppel"-forum som automatisk sletter 7 dager gamle tråder.
Vis hele sitatet...
Der har vi et alternativ som har fungert godt på andre forum og!
Det hender at jeg får en og annen tråd slettet, men med litt fartstid her på bruket tar det meg ikke lang tid å forstå at det var en ganske fair grunn til det. Vil ikke legge meg imot modereringen her på noen måte, da det er noe av det beste med freak.

En ting som jeg dog etterlyser litt, er en liten kommentar om hvorfor tråder har blitt slettet i det lille vinduet som kommer opp. Jeg klager ikke, men synes det hadde vært utrolig greit til tider. Det skjer av og til at jeg følger en tråd som jeg synes virker interessant, før den plutselig er borte.
Sitat av Jay-O Vis innlegg
Skjønner at de må følge norsk lov, det er da en selvfølge. Men det er og de som har satt kriteriene til hva nFF skal handle om, hva essensen til nFF er, og jeg mener de motstrider dette.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at de har lov å motstride seg selv så mye de vil. Men hvis det er noe som er helt hakka løk så blir de "straffet" ved at brukermassen mister ineteressen. Det vil alltid være NOEN som er misfornøyde. Så lenge det fremdeles er så mange som bruker nFF som det gjør i dag, tyder det på at de gjør noe riktig. Modereringsrutinene er noe av det nFF høster mest skryt for.
Sitat av Jay-O Vis innlegg
Da er hele formålet med nFF borte. Kunne like så greit ha vært diskusjon.no for min del da.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg gjerne få spørre om hva du mener formålet med nFF er.

Og til resten av dere som syter; les regel 12.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av Jay-O Vis innlegg
Da er hele formålet med nFF borte. Kunne like så greit ha vært diskusjon.no for min del da.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du her, og ikke diskusjon.no da?
Sitat av Jay-O Vis innlegg
Skjønner at de må følge norsk lov, det er da en selvfølge. Men det er og de som har satt kriteriene til hva nFF skal handle om, hva essensen til nFF er, og jeg mener de motstrider dette.

Da er hele formålet med nFF borte. Kunne like så greit ha vært diskusjon.no for min del da.
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg heller at du går til diskusjon.no.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Slik jeg ser det hadde dette vært løst helt greit ved at tråder ikke blir umiddelbart slettet, men flyttet til et "søppel"-forum som automatisk sletter 7 dager gamle tråder.
Vis hele sitatet...
Vi har prøvd det før. Det fungerte ikkje, og vi har heller ikkje spesielt ønske om ei slik løysing.

Om trådstarter er ueinig i grunnlaget for modereringa kan TS sende epost til , og ta opp problemet.