Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1867
Har i de siste 8ish årene vært skikkelig stoner, isolert meg fra verdenen, og basically bare innlevd meg i underholdning. Serier/filmer/anime/gaming

Har nå kommet tilbake i arbeidslivet og blitt mer lysten på et sosialt liv, men føler norsk kunnskapene mine har svekket ekstremt. Sliter med å holde en normal samtale uten at 40% av ordene blir på engelsk..
Alt av ord kommer i hodet på engelsk først så jeg sliter med å bruke lenger tid på å finne et norsk tilsvarende ord.. Er lettere å bare si det på engelsk da..

Noen som har noen tips for å sette seg selv inn i språket igjen? Føler jeg må "rewire" hjernen min men null peiling på hvordan jeg burde gå fram med det med best mulig resultat.

Takk for meg )
Jeg tror du vil dra nytte av å lese så mye som du klarer, spis opp alt av norske tekster i alle sjangre du orker å lese så skal du se at vokabularet ditt sannsynligvis utvides betraktelig.
Støtter forslaget om lesing! Jo mer du leser jo mer plukker du opp. Er nok en av de bedre måtene å plukke opp/forbedre språk på. Gjerne finn en sjanger som passer deg, så blir ikke lesinga arbeid. Forøvrig kan du også begynne å kikke mer på norske serier/filmer eller evnt TV.

Aller best vil nok å være rundt folk som er norsk-talende. Bare fortsett å omring deg med dem og prat, prat, prat. I starten som du opplever nå vil det nok ikke gå helt på skinner, men du skal se at det kommer seg dag etter dag. Learn by doing!
Om du ikke gidder å lese så kan du prøve med norske podcasts eller norske lydbøker.
Antar det vil hjelpe på at norsken kommer
Sitat av Fakkalt Vis innlegg
Har i de siste 8ish årene vært skikkelig stoner, isolert meg fra verdenen, og basically bare innlevd meg i underholdning. Serier/filmer/anime/gaming

Har nå kommet tilbake i arbeidslivet og blitt mer lysten på et sosialt liv, men føler norsk kunnskapene mine har svekket ekstremt. Sliter med å holde en normal samtale uten at 40% av ordene blir på engelsk..
Alt av ord kommer i hodet på engelsk først så jeg sliter med å bruke lenger tid på å finne et norsk tilsvarende ord.. Er lettere å bare si det på engelsk da..

Noen som har noen tips for å sette seg selv inn i språket igjen? Føler jeg må "rewire" hjernen min men null peiling på hvordan jeg burde gå fram med det med best mulig resultat.

Takk for meg )
Vis hele sitatet...
Ikke stress for mye med det, og heller ikke stress med at du er nødt til å bruke engelske ord av og til. Det er det mange som gjør. Gjerne be folk om å utdype hva de sier når de bruker uvanlige ord du ikke har hørt før. Dette gjør folk hele tiden, og er faktisk veldig viktig med tanke på god kommunikasjon innad et team på jobb.

Som Brekker sier, så er den beste løsningen å bare delta i samtaler ved å lytte aktivt til hva andre sier. Jeg tror veldig mange opplever det samme som deg når de starter i jobb, og det er gjerne et problem som løser seg selv over tid. I tillegg så kan du forsøke å lese gammel klassisk norsk litteratur: Henrik Ibsen, Amalie Skram, Knud Knudsen etc. Forfattere som hadde veldig bra ordforråd og evne til å kommunisere med det Norske språket.
Sist endret av Juicekongen; 23. november 2021 kl. 17:49.
Sitat av Fakkalt Vis innlegg
Har i de siste 8ish årene vært skikkelig stoner, isolert meg fra verdenen, og basically bare innlevd meg i underholdning. Serier/filmer/anime/gaming

Har nå kommet tilbake i arbeidslivet og blitt mer lysten på et sosialt liv, men føler norsk kunnskapene mine har svekket ekstremt. Sliter med å holde en normal samtale uten at 40% av ordene blir på engelsk..
Alt av ord kommer i hodet på engelsk først så jeg sliter med å bruke lenger tid på å finne et norsk tilsvarende ord.. Er lettere å bare si det på engelsk da..

Noen som har noen tips for å sette seg selv inn i språket igjen? Føler jeg må "rewire" hjernen min men null peiling på hvordan jeg burde gå fram med det med best mulig resultat.

Takk for meg )
Vis hele sitatet...
Se på norske tv programmer og delta aktivt på sider som denne (forumsider). Da får du kjapt tilbake ordforåd og grammatikk
Les og skriv og les og skriv og les og skriv og les og skriv og spis en brødskive og les og skriv og les og skriv ikke glem å sove da og les og skriv og les og skriv og les og skriv
Men du har jo skrevet på norsk nå, hvis du da ikke har brukt Google translate?
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Men du har jo skrevet på norsk nå, hvis du da ikke har brukt Google translate?
Vis hele sitatet...
Lite bokstavelig da