Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1303
Hei

Driver nå ENK, men tenker på å starte AS. Grunnene er vel mindre personlig økonomisk risiko og for å få flere velferdsgoder som ansatt.

Men, jeg eier ikke endom og flytter rundt (leier leiligheter).
Dermed vil jeg måtte registrere forretningsadresse hos foreldrene mine (det er der jeg er folkeregistrert).

Jeg vet at det kun er kapitalen skutt inn i et AS som står i fare under en eventuell konkurs. Men blir forretningsadressen sett på som en del as selskapet og står dermed i fare?

Fant dette: " Når tingretten har åpnet konkurs mister alle som opptrer på vegne av selskapet straks retten til å disponere over selskapets eiendeler (all formue, herunder kontanter, konti i bank, fast eiendom, biler, driftstilbehør, utestående fordringer, inventar, registrerte varemerker og patentrettigheter osv."
http://www.konkursradet.no/konkurs-i...304774.no.html

Jeg eier jo ikke leiligheten, men har ikke noen annen adresse å registrere...

Ville eventuell mine foreldres leilighet gjelde som "fast eiendom" i denne sammenhengen. Dette er muligens et dumt spørsmål, men finner ikke noe klart svar etter å ha lett litt rundt på Altinn osv.

På forhånd takk!

Noen her som kan gi et klart svar?

Når jeg tenker meg om virker jo dette åpenbart. Det er vel kun eiendommer hvor selskapet står som eier som kan være i fare ved konkurs, ikke sant?
Sist endret av kaapplin; 26. januar 2019 kl. 07:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei , økonomi student her, hvis leiligheten du bor i ikke er registrert som anleggsmiddel/eiendell i balansen har ikke kreditorer krav på den ved en eventuel konkurs
Husk at du med AS ikke får særlig mer rettigheter enn ENK så lenge du selv eier alle aksjene og er daglig leder.
Trådstarter
23 5
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Husk at du med AS ikke får særlig mer rettigheter enn ENK så lenge du selv eier alle aksjene og er daglig leder.
Vis hele sitatet...
Usikker på hva du mener her? Om man selv er ansatt i eget selskap så får man alle rettigheter på linje med en vanlig arbeidstaker, men må også oppfylle plikter som arbeidsgiver med tanke på arbeidsgiveravgift.

Det er slik jeg har skjønt det.

link: https://starte-as.no/nyheter/ansette...elv-i-eget-as/
Sist endret av kaapplin; 26. januar 2019 kl. 13:40.