Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2196
Noen som har peiling på arverett?
Hvis far dør og mor (ektefelle) blir sittende i uskiftet bo, og har to barn. Kan far gjøre som han vil med hus og tomt?

Har barna rettigheter i forhold til å innhente opplysninger om verdier i boet?

Dersom tomta/gården i første omgang ble arvet via Odel, er det mulighet å få opplysninger om dette noen steder?
Begrenset hva far som dør får gjort.
Det er og begrenset hva gjenlevende ektefelle får gjort i uskiftet bo. Det er akkurat det som er uskiftet, uoppgjort arv som ikke har skiftet «eier» ligger det begrensninger på. Veldig lett å Google uskiftet bo så får du svar.

Den som sitter i uskiftet bo, disponerer i utgangspunktet som vedkommende vil over hele boet. Gjenlevende står således fritt til å bruke opp alle midlene i boet. Vedkommende kan likevel ikke gi bort fast eiendom eller andre gaver som står i misforhold til formuen i boet. Vedkommende kan heller ikke testamentere bort mer enn det som skal tilfalle vedkommendes egne arvinger når han dør. Gjenlevende kan bare gi forskudd på arv til arvingene når alle får like store deler av arven sin eller gir samtykke.
Sist endret av Dough; 14. januar 2019 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok, men har faktisk googlet. Tro det eller ei. Og får ikke svar på det jeg spør om, derfor spør jeg her.. for folk uten erfaring innenfor jussen er det vanskelig, noen sier en ting og andre noe annet
Fant denne med en gang jeg googlet.


http://www.paragrafen.no/?id=30
Det er forståelig men du spør også svært generelt om et stort tema uten å si noe som helst om din rolle og intensjoner. Er du livsarving (barn av førsteavdøde) vil jeg tro du får god informasjon fra skifteretten.
Finner mange lenker når
Man googler. Men hvorfor ikke svare på det jeg spør om???
Men hva lurer du på da?

Redd for å bli arveløs?
Du spør jo veldig rart. Men svaret på ditt spørsmål er vell at far ikke får gjort noe som helst for han er død.
Dette er regulert i arvelova fra paragraf 17 og utover.

Highlights:
Den som sitter i uskifte er eier av alt, men det er noen begrensninger i gaver og arveoppgjør.
Uvaksinert 👍
Nei, mor kan ikke gjøre som hun vil med hus og/eller eiendom, kan ikke gis bort eller selges billig bla.
https://www.help.no/Fagomraader/Arv/...-eller-uskifte
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Noen som har peiling på arverett?
Hvis far dør og mor (ektefelle) blir sittende i uskiftet bo, og har to barn. Kan far gjøre som han vil med hus og tomt?

Har barna rettigheter i forhold til å innhente opplysninger om verdier i boet?

Dersom tomta/gården i første omgang ble arvet via Odel, er det mulighet å få opplysninger om dette noen steder?
Vis hele sitatet...


Er spm tydelige nok nå?

Sitat av labanfun Vis innlegg
Men hva lurer du på da?

Redd for å bli arveløs?
Vis hele sitatet...
Seriøs? Ble du kasta ut fra kvinneguiden og måtte inn hit og slarve med kjeften?
Sist endret av StellaWild; 15. januar 2019 kl. 19:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.